Spoločnosť Niantic, známa vďaka hre Pokémon Go, oznámila vývoj novej AI technológie s názvom “Large Geospatial Model“ (LGM). Ten kombinuje milióny skenov nasnímaných používateľmi ich hier a aplikácií, aby umožnil počítačom a robotom lepšie chápať a interagovať s reálnym svetom. Správu priniesol portál TheVerge.
Podľa blogu spoločnosti je LGM založený na priestorovej inteligencii a využíva neuronové siete vyvinuté pre Niantic Visual Positioning System (VPS). Visual Positioning System dokáže určiť polohu a orientáciu zariadenia na základe jednej fotografie. Táto technológia využíva 3D mapy, ktoré vznikajú vďaka hráčom skenujúcim rôzne zaujímavé lokácie počas hrania hier ako Pokémon Go alebo napríklad aj pri používaní aplikácie Scaniverse.
Dôležitým aspektom tejto databázy je, že ide o dáta zachytené z perspektívy chodcov, pričom obsahujú miesta neprístupné pre autá. Podľa hlavného zástupcu Nianticu, Victora Prisacariua, tieto mapy zahŕňajú detailnú 3D geometriu objektov, ako aj ich “sémantické porozumenie“ – teda napríklad identifikáciu zeme, oblohy či stromov.
Vznikajú aj morálne otázky
Zaujímavé je, že len málokto, kto si v roku 2016 stiahol Pokémon Go, očakával, že jeho dáta budú jedného dňa využité na takýto ambiciózny projekt zahŕňajúci umelú inteligenciu. Táto technológia by však mohla priniesť zásadné inovácie, najmä v oblastiach, akými sú autonómne systémy, robotika či rozšírená realita.
Niantic svojim projektom ukazuje svet, kde sa rozšírená realita stane neoddeliteľnou súčasťou našich životov, a zároveň otvára diskusiu o tom, ako sú využívané dáta, ktoré používatelia nevedomky poskytujú počas hrania. Model LGM môže byť prelomom v tom, ako technológie rozumejú svetu okolo nás.