Autá poháňané elektrickou energiou sú ekologickejšie než autá so spaľovacím motorom. Stále sa však nájde veľa odporcov EV, ktorí tvrdia, že sa svojho “spaľováku” nevzdajú, kým elektromobilom neklesne cena, nebudú mať dlhší dojazd a vyriešené nabíjanie. Viacero spoločnosti investujú do vývoja batérií veľké finančné prostriedky a veria v návratnosť.
Výhrady môžeme mať k zložitosti recyklácie týchto batérií a ani ich výroba nie je najčistejšia, najlacnejšia ani bezproblémová. Súčasťou batérií sú nerastné suroviny, ktorých ťažba ohrozuje prírodu a živočíchy, napríklad gorily a šimpanzy. Staré batérie ale vedia aj dobre poslúžiť, napríklad na uskladnenie ekologicky vyrobenej elektriny, prečítať si o tom môžete v tomto článku.
Spoločnosť Natron Energy už pred rokmi chcela začať s výrobou sodíkových batérií a aj keď sa realita posunula o niekoľko mesiacov, nedávno odštartovala vo svojom výrobnom závode v Michigane hromadnú výrobu bezlítiových sodíkových batérií s dlhou životnosťou. Téme sa venoval náš partnerský portál MôjElektromobil.
Výhodou sodíkových batérií je dlhší životný cyklus než lítium-iónové, sú nehorľavé a nabíjajú sa oveľa rýchlejšie. Dosahujú však nižšiu energetickú hustotu, čo je ich nedostatkom. Aby mala batéria rovnakú kapacitu, musí byť ťažšia než doteraz.
Sodíkovo-iónové batérie ponúkajú jedinečnú alternatívu k lítium-iónovým, s vyšším výkonom, rýchlejším nabíjaním, dlhším životným cyklom a úplne bezpečnou a stabilnou chémiou. Elektrifikácia našej ekonomiky je závislá od vývoja a výroby nových, inovatívnych riešení skladovania energie. My v Natrone sme hrdí na to, že môžeme dodať takúto batériu bez použitia konfliktných minerálov alebo materiálov s pochybnými environmentálnymi dopadmi.”
Colin Wessells, zakladateľ spoločnosti Natron
Podľa firmy Natron umožňujú nové sodíkovo-iónové batérie až 10-krát rýchlejšie nabíjanie než lítium-iónové, takže by výrazne skrátili čas strávený na nabíjacej stanici. Dnešné bežné elektromobily sa z 10 % do 80 % kapacity dokážu nabiť za približne polhodinu. Životnosť nových batérií sa odhaduje na 50-tisíc cyklov, čo by stačilo na prejdenie niekoľkých miliónov kilometrov. Zmenia sodíkovo-iónové batérie budúcnosť elektromobility? Budeme to sledovať.