Elektrické lietadlá zaznamenávajú výrazný posun v leteckom priemysle, pričom podľa najnovšej správy IDTechEx by do roku 2045 mohli predstavovať takmer 25 % predaných lietadiel. Napriek technologickým výzvam investujú veľké spoločnosti do vývoja nových modelov. Heart Aerospace pracuje na ES-30, 30-miestnom lietadle s dojazdom 200 km, podporovanom Air Canada a United Airlines. Eviation Alice, deväťmiestne elektrické lietadlo, úspešne absolvovalo prvý let v roku 2022 a získalo objednávky od DHL Express a Cape Air.
Najväčšou prekážkou zostáva hmotnosť batérií. Súčasná technológia poskytuje iba 0,3 kWh/kg, zatiaľ čo letecké palivo dosahuje 12 kWh/kg. Aj keď sú elektrické motory efektívnejšie, tento 40-násobný rozdiel znamená kratší dojazd – približne o 80 – 90 % menej ako pri konvenčných lietadlách. Ďalším problémom je životnosť batérií, keďže intenzívne používanie urýchľuje ich opotrebenie. Výmena batérií je navyše drahá kvôli obmedzenej produkcii certifikovaných leteckých batérií.
Napriek týmto výzvam sa letisková infraštruktúra prispôsobuje elektrickej budúcnosti. Beta Technologies buduje sieť 150 nabíjacích staníc v USA, pričom každá stojí približne 460 000 €. Letiská ako Londýn Heathrow a Amsterdam Schiphol už plánujú vyhradené zóny pre elektrické lietadlá. Okrem nulových emisií sú elektrické lietadlá aj podstatne tichšie. Pri vzlete a pristátí vydávajú o 20 – 30 dB menej hluku ako bežné lietadlá, čo umožňuje prevádzku aj v mestských oblastiach s prísnymi hlukovými obmedzeniami.
Ekologické prínosy sa líšia podľa zdroja energie. V Európe, kde dominujú obnoviteľné zdroje, môžu elektrické lietadlá znížiť emisie CO₂ o viac ako 90 %, zatiaľ čo v USA, kde stále prevládajú fosílne palivá, je tento pokles len 56 %. Budúcnosť elektrických lietadiel však závisí od pokroku v oblasti batérií. Nové technológie by mohli zdvojnásobiť energetickú hustotu, pričom upravené konštrukcie lietadiel by lepšie zvládali vyššiu hmotnosť batérií.
Potenciál je obrovský
Dnes už existujú dvojmiestne elektrické lietadlá s hodinovým letom, čo je ideálne pre letecké školy, kde majú lety pevne stanovenú dĺžku a opakované návraty na letisko uľahčujú nabíjanie. Turistické lety a krátke spojenia medzi ostrovmi sú ďalším sľubným trhom. S rastúcim dojazdom by sa elektrická letecká doprava mohla uplatniť aj na krátkych komerčných trasách, ako je Los Angeles – Las Vegas.
Mohlo by vás zaujímať:
- TIP na knihu: Peter Wohlleben – Dlhý dych stromov
- Klesajúce mestá: Stúpajúca hladina morí a pokles pôdy ohrozujú pobrežia
- Ako dokáže umelá inteligencia pomôcť pri predaji automobilov?
Elektrický pohon však nenahradí konvenčné lietadlá na dlhých trasách. Ani pri optimistických scenároch batérie neposkytnú dostatočný dojazd na medzikontinentálne lety. Alternatívou môže byť vodík, ktorý má vysokú energetickú hustotu, ale jeho skladovanie je technicky náročné. Udržateľné letecké palivo (SAF) zas umožňuje okamžitú redukciu emisií, no jeho produkcia je zatiaľ obmedzená.
Zdroj: HappyEcoNews