Drahé, ale nevyhnutné: EÚ pomôže aerolinkám platiť za ekologické palivá

E-palivá vznikajú kombináciou zachyteného CO2 a vodíka, pričom ich produkcia je zatiaľ veľmi obmedzená. Biopalivá sú o niečo dostupnejšie, ale stále drahé.
ekologicke lietanie
Zdroj: ChatGPT

Európska únia chce výrazne podporiť letectvo pri prechode na čistejšie palivá. Plánuje dotovať nákup viac než 200 miliónov litrov udržateľného leteckého paliva, čo predstavuje približne 15 % celosvetovej produkcie týchto palív v minulom roku. Cieľom je znížiť emisie v sektore, ktorý sa naozaj veľmi ťažko dekarbonizuje.

Na tento účel použije výnosy z predaja 20 miliónov emisných povoleniek. Tieto dotácie majú pomôcť pokryť cenový rozdiel medzi klasickým kerozínom a drahšími alternatívami. Na syntetické poskytne EÚ dotáciu až 6 eur na liter, na biopalivá 0,5 eura na liter. To môže v praxi znamenať podporu pre nákup 216 miliónov litrov e-palív alebo 2,6 miliardy litrov biopalív.

Nebude to také ľahké

E-palivá vznikajú kombináciou zachyteného CO2 a vodíka, pričom ich produkcia je zatiaľ veľmi obmedzená. Biopalivá sú o niečo dostupnejšie, ale stále podstatne drahšie než tradičný kerozín. Aktuálne SAF tvorí len 0,3 % z celosvetovej spotreby leteckého paliva a jeho cena je trikrát až päťkrát vyššia než bežné palivo. A to nie je vôbec málo.

Mohlo by vás zaujímať:

Od roku 2025 má byť 2 % paliva na letiskách v EÚ tvorené práve z týchto udržateľných zdrojov, do roku 2030 sa má tento podiel zvýšiť na 6 %. Letectvo však varuje, že bez výraznej podpory tieto ciele nebude možné naplniť, najmä keď v súčasnosti investuje do SAF len 1 až 3 % svojich rozpočtov.

Lietadlo spoločnosti Air France, ktoré používa udržateľné letecké palivo (SAF) vyrobené spoločnosťou TotalEnergies | Zdroj: Reuters
Lietadlo spoločnosti Air France, ktoré používa udržateľné letecké palivo (SAF) vyrobené spoločnosťou TotalEnergies | Zdroj: Reuters

EÚ zároveň obmedzuje prideľovanie bezplatných emisných povoleniek, ktoré doteraz dostávali letecké spoločnosti. Teraz si ich budú musieť kupovať, čo má urýchliť prechod na ekologickejšie technológie a prispieť k zníženiu uhlíkovej stopy leteckej dopravy v rámci Európy.

Zdroj: Reuters

Total
0
Shares
Podobné články