Európska únia chce výrazne podporiť letectvo pri prechode na čistejšie palivá. Plánuje dotovať nákup viac než 200 miliónov litrov udržateľného leteckého paliva, čo predstavuje približne 15 % celosvetovej produkcie týchto palív v minulom roku. Cieľom je znížiť emisie v sektore, ktorý sa naozaj veľmi ťažko dekarbonizuje.
Na tento účel použije výnosy z predaja 20 miliónov emisných povoleniek. Tieto dotácie majú pomôcť pokryť cenový rozdiel medzi klasickým kerozínom a drahšími alternatívami. Na syntetické poskytne EÚ dotáciu až 6 eur na liter, na biopalivá 0,5 eura na liter. To môže v praxi znamenať podporu pre nákup 216 miliónov litrov e-palív alebo 2,6 miliardy litrov biopalív.
Nebude to také ľahké
E-palivá vznikajú kombináciou zachyteného CO2 a vodíka, pričom ich produkcia je zatiaľ veľmi obmedzená. Biopalivá sú o niečo dostupnejšie, ale stále podstatne drahšie než tradičný kerozín. Aktuálne SAF tvorí len 0,3 % z celosvetovej spotreby leteckého paliva a jeho cena je trikrát až päťkrát vyššia než bežné palivo. A to nie je vôbec málo.
Mohlo by vás zaujímať:
- Moč ako surovina budúcnosti? Vedci vyvíjajú nový spôsob výroby bioimplantáto
- Myslia aj na cyklistov. Google Mapy pridávajú podporu cyklistických ciest
- Keď sa z morských rias stáva plast: Hľadanie riešení pre plastovú krízu
Od roku 2025 má byť 2 % paliva na letiskách v EÚ tvorené práve z týchto udržateľných zdrojov, do roku 2030 sa má tento podiel zvýšiť na 6 %. Letectvo však varuje, že bez výraznej podpory tieto ciele nebude možné naplniť, najmä keď v súčasnosti investuje do SAF len 1 až 3 % svojich rozpočtov.

EÚ zároveň obmedzuje prideľovanie bezplatných emisných povoleniek, ktoré doteraz dostávali letecké spoločnosti. Teraz si ich budú musieť kupovať, čo má urýchliť prechod na ekologickejšie technológie a prispieť k zníženiu uhlíkovej stopy leteckej dopravy v rámci Európy.
Zdroj: Reuters