Hlavné mesto sa cez víkend stalo miestom stretnutia 5. ročníku Climathonu Bratislava – najväčšieho mestského hackathonu na Slovensku, na ktorom desiatky podnikavých nadšencov a inovátorov pracovali na riešeniach, ktoré môžu pomôcť Bratislave zmierniť dopady klimatických zmien a zlepšiť tak život jeho obyvateľom. Až 150 inovátorov aj s odborníkmi z mesta navrhli celkovo 22 riešení. Víťazi vymysleli spôsob, ako dať tisícom kníh nový život.
Tím Not a Candy Shop, ktorý získal prvé miesto a zároveň finančnú odmenu 5 000 eur, prišiel s komplexným riešením, ako vytriediť desiatky tisícok starých kníh, ktoré od občanov doteraz vyzbieralo Bratislavské centrum opätovného použitia KOLO. Porota mimoriadne ocenila aj tím zložený zo stredoškolákov s názvom InoCrew, ktorý vymyslel spôsob, ako zrozumiteľne prezentovať mestské dáta o klíme pre budúce generácie.
Najmladší účastník Climathonu Bratislava mal 15 rokov, pričom priemerný vek bol 22. Viac stredoškolákov v aktuálnom ročníku, aj ich zvýšený záujem o témy klímy, je podľa organizátorov pozitívnym signálom.
“Entuziazmom často predbiehali starších kolegov a počas víkendu ukázali, že nápady ako zmeniť svoje mesto k lepšiemu si pripravovali týždne vopred. Tento zápal v mladej generácii vidíme veľmi radi,”
vyzdvihla Eva Šimeková z poradenskej spoločnosti Civitta, ktorá Climathon spoluorganizuje.
Pri hľadaní riešení sprevádzali účastníkov pracovníci magistrátu a mestských podnikov. Podľa Márie Kostickej, vedúcej oddelenia vývoja inovácií, si dali záležať, aby mala každá téma na Climathone priradených aj odborníkov z mestských podnikov a útvarov magistrátu ako vlastníkov jednotlivých výziev, či mentorov.
“Zástupcovia mesta počas celého víkendu poskytovali tímom odbornú expertízu a mentoring a už teraz sa aktívne zamýšľali nad tým, ako môžu víťazné nápady úspešne pretaviť do praxe,”
povedala Mária Kostická.
Bratislavský Climathon je súčasťou svetovej iniciatívy a organizuje ho 140 miest v celkovo 56 krajinách sveta. V Európe ho zastrešuje Európsky inovačný a technologický inštitút (EIT Urban Mobility a EIT Climate KIC). Podľa Uwe Nagela zo spoločnosti Swiss Re, ktorá je hlavným partnerom podujatia sa kvalita Climathonu stále zlepšuje. “Climathon sa vyvinul do inštitúcie, ktorú vnímajú najdôležitejší zástupcovia miest. Každý rok priťahujeme viac tímov, viac lepších riešení a celkovo zlepšujeme tento formát”.
“Najväčším prínosom Climathonu pre Bratislavu je podpora kreativity a spolupráce pri hľadaní inovatívnych riešení na klimatické výzvy, inšpirujúc mladých ľudí, aby aktívne prispievali k udržateľnejšej a zelenšej budúcnosti nášho mesta Bratislava.” Pridáva sa Michal Weiss z firmy IBL Software Engineering, ktorá je ďalším dlhoročným partnerom podujatia.
Zoznam víťazov Climathonu Bratislava 2024:
- Miesto – Finančná odmena 5 000 eur:
Not a Candy Shop
Aplikácia, ktorá efektívnym triedením a ohodnocovaním dáva knihám druhú šancu.
- Miesto – Finančná odmena 3 000 eur:
Pucwoll
Aplikácia pre občanov, ktorá pomáha určiť, kde je možné umiestniť nové kontajnerové stojiská.
- miesto – Finančná odmena 2 000 eur:
Green Weather
Softvér, ktorý pomôže Bratislave rýchlejšie vysadiť tisícky stromov.
Cena pre stredoškolákov:
InoCrew
Stredoškolský tím, ktorý premieňa komplexné klimatické dáta mesta Bratislava na uchopiteľné pre budúcu generáciu.