Populárna speváčka Billie Eilish posúva hranice udržateľnej módy v hudobnom priemysle. Namiesto toho, aby staré koncertné tričká a nepredaný merch skončili na skládke alebo v spaľovni, dostávajú nový život. Billie sa rozhodla rozbehnúť veľké upcyklačné projekty zo svojich vlastných zásob, čím ukazuje cestu celej hudobnej branži. Očakáva sa, že v spolupráci s Bravado (Universal Music Group) sa už túto jeseň na trh dostane približne 280-tisíc nových tričiek, ktoré vznikli z materiálov určených pôvodne na odpad.
Proces upcyklácie prebieha tak, že staré tričká a daľší merch sa spracujú na vlákna, z ktorých vznikajú nové produkty. Časti, ktoré nie je možné použiť na nové produkty sa rozdrvia a využijú ako izolačný materiál v stavebníctve. Takýmto spôsobom, podľa slov jej mamy Maggie Baird, vzniká riešenie na globálny prebytok textilu. Téme sa podrobne venoval portál HappyEcoNews.

Od malej iniciatívy k hromadnému trendu
Maggie Baird presadzuje udržateľné alternatívy už od čias, keď bola Billie začínajúcou speváčkou. Spočiatku sa mohlo zdať, že ide o boj s veternými mlynmi, no postupne sa podarilo presvedčiť aj ďalších. Momentálne sa do upcyklačného programu Universal Music Group zapájajú desiatky ďalších interpretov s cieľom spracovávať starý merch vo veľkom.
Prečo práve teraz? V digitálnej ére sú predaje merchu dôležitým zdrojom príjmu pre hudobníkov, keďže zo streamovacích služieb im zostávajú len malé sumy. Tričká, tašky, plagáty, to všetko sú často kľúčové spôsoby, ako umelci financujú svoju tvorbu. Výsledkom však býva veľké množstvo nevyužitého tovaru v skladoch.
Skladové zásoby a ekologická záťaž klasického merchu
Tradičná výroba vo veľkých objemoch generuje tony odpadu. Obľúbené dizajny sa rýchlo rozpredajú, no neatraktívny merch zvyčajne roky “zapadá prachom” na skladoch a následne bez úžitku končí ako odpad, prípadne je exportovaný do krajín, ktoré už aj tak zápasia s environmentálnou záťažou. Billie Eilish už niekoľko rokov dáva prednosť udržateľnejšej výrobe. Napríklad počas Dňa Zeme vydala limitované ekologické kolekcie, ktoré ukázali, že kreativita a ekológia sa nevylučujú.

Najrozsiahlejší upcyklačný projekt v dejinách hudby
Dylan Siegler, šéf udržateľnosti v Universal Music Group, označil tento program za najväčšiu upcyklačnú iniciatívu v oblasti merchu v histórii. Doteraz boli podobné pokusy skôr malé alebo krátkodobé, tentoraz však veľký vydavateľ mení smer výroby v celom rozsahu. Pre fanúšika to znamená dobrú správu: obľúbené tričká získajú nový príbeh a ich kúpou už neprispievate k odpadu, ale pomáhate riešiť environmentálne výzvy. Výzor a kvalita zostanú rovnaké, no každý nový kúsok znamená aktívny krok k znižovaniu odpadu a znečistenia.
![]()
Mohlo by vás zaujímať:
- Vo Švajčiarsku musia povinne označovať produkty, ktoré boli vytvorené krutým zaobchádzaním so zvieratami
- Apple rozbieha zelené nabíjanie pre Európu. Aspoň na papieri
- Francúzska plávajúca veterná farma otvára novú éru offshore energetiky
![]()
Najmä v mestách, kde ľudia kladú dôraz na ekológiu, je dôležité, aby sa veľké firmy neuspokojili len s vágne sľubovanou zmenou. Upcyklovaná kolekcia Billie Eilish má jedno hlavné poslanie: urobiť z recyklovaného merchu bežnú vec, nad ktorou už nikto nebude musieť špeciálne premýšľať.