Barcelona sa stáva lídrom v oblasti udržateľnej dopravy. Jej metro už neslúži len na prepravu cestujúcich, ale aj na výrobu elektriny. Vďaka regeneratívnemu brzdeniu dokáže zachytávať a využívať energiu, ktorá by inak bola premárnená. Táto energia napája osvetlenie, eskalátory a dokonca aj nabíjačky pre elektromobily.
Keď metro brzdí, vytvára energiu, ktorú systém premieňa na elektrinu. Tá následne poháňa osvetlenie, eskalátory, ale aj nabíjačky pre elektromobily. Zaujímavé je, že približne tretina získanej energie sa opäť využije na pohon vlakov, zatiaľ čo zvyšok podporuje infraštruktúru staníc a verejné nabíjačky.
Projekt MetroCHARGE, spustený v júli, zahŕňa štyri nabíjacie stanice v meste, pričom v pláne sú ďalšie tri. Tento systém umožňuje Barcelone nielen efektívnejšie hospodáriť s energiou, ale aj rozšíriť sieť nabíjacích bodov bez nutnosti budovania nových elektrických prípojok.
Ekologické a ekonomické výhody
Metro v Barcelone ročne prepraví 440 miliónov cestujúcich na trase dlhej 125 kilometrov. Aby regeneratívne brzdenie fungovalo čo najlepšie, dopravný podnik TMB už nainštaloval tri invertory a do septembra plánuje ďalších 13. Po úplnej implementácii sa takto zabezpečí až 41 % energie potrebnej na prevádzku metra, čím sa znížia emisie o 3 885 ton CO₂ ročne.
Mohlo by vás zaujímať:
- DeepSeek: Nový hlavný konkurent ChatGPT. Navyše bezplatný a open-source
- SEWA dosiahla v roku 2024 rekordný zber elektroodpadu
- 3D tlač mení stavebníctvo: Ako v Írsku postavili dom za 12 dní
Bude táto technológia budúcnosťou
Projekt priniesol aj ekonomické benefity – počas výstavby a prevádzky vytvoril pracovné miesta pre inžinierov, elektrikárov a údržbárov. Lokálne podniky v okolí nabíjacích staníc zároveň zaznamenali zvýšený počet zákazníkov, keďže vodiči elektromobilov trávia čas v kaviarňach a obchodoch počas nabíjania.
Barcelona ako inšpirácia pre svet
Regeneratívne brzdenie využívajú aj iné mestá, napríklad Viedeň, Philadelphia či São Paulo, no Barcelona je prvým mestom, ktoré ho na takto veľkej škále integruje do externej infraštruktúry. Kým Viedeň využíva získanú energiu najmä na pohon vlakov, španielska metropola ju navyše presmerováva na nabíjanie elektromobilov, čím vytvára skutočne multifunkčný systém.

Podobné riešenia by mohli zaviesť aj iné mestá. Štúdia z New Yorku ukázala, že tamojšie metro by mohlo ušetriť 35 % nákladov na energiu, no vysoké náklady na modernizáciu zatiaľ brzdia jeho realizáciu.
Barcelona však ukazuje, že takéto inovácie sa oplatia – náklady na MetroCHARGE boli 7,8 milióna eur, no vďaka úsporám a príjmom z nabíjania sa investícia vráti do piatich rokov. Budúcnosť vidí mesto v ďalšom rozšírení regeneratívneho brzdenia na električky a autobusy a v kombinovaní tejto technológie so solárnou a veternou energiou. Barcelona tak ukazuje svetu, ako môžu mestské dopravné systémy nielen spotrebovávať, ale aj vyrábať čistú energiu – a pritom pomáhať rozvoju elektromobility v meste, čo prináša viacero aj zdravotných benefitov pre tamojšie obyvateľstvo.
Zdroj: HappyEcoNews