spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Ján Baláž 16.12.2010, článok je súčasťou seriálu Ako písať blog
Hodnoť článok:
0 0

3 zlaté pravidlá, ktoré vylepšia vaše reakcie na komentáre

Rady cenné zlata dostanete dnes úplne zadarmo. Vďaka nim budete vedieť aj to, ako reagovať na kritiku pod článkami. Chcete zvládnuť komunikáciu s návštevníkmi bezchybne? Potom si iste nenechajte ujsť tieto 3 odporúčania.

Skôr než sa začneme venovať reakciám na komentáre, vymenujme si, aké druhy komentárov poznáme:

Pozitívne komentáre

1. s výpovednou hodnotou = komentár, ktorý pochváli alebo vyzdvihne konkrétnu vec z článku. Jednoducho viete, za čo ste získali obdiv.

2. bez výpovednej hodnoty = zvyčajne sú vytvorené s cieľom získať backlink. Väčšinou majú krátky obsah: „To je ale pekné!“, „Skvelé!“, „Tvoj článok sa mi páči“ , „Cool“,...

Negatívne komentáre

1. konštruktívna kritika = komentár obsahujúci presné poukázania na chyby v článku. Nezriedka v závere nájdete aj radu, ako problém odstrániť, resp. niečo vylepšiť do budúcnosti.

2. falošná kritika = pomerne zákerné poukázanie na niečo, čo v skutočnosti chybou nemusí byť. Občas sa môže jednať o taktiku konkurencie.

3. „rýpanie“ = bezdôvodné kritizovanie spôsobené buď zdanlivým dojmom anonymity na internete alebo s cieľom uškodiť. Je ľahko rozpoznateľné, za „rýpanie“ môžeme označiť prakticky každú kritiku, ktorá nepoukáže na konkrétny problém.
Príklad: „Celý článok je zlý“, „Je to naozaj humus“, „Aj moja babka by to lepšie napísala“,...

Neutrálne komentáre

Sem môžeme zaradiť všetky ostatné komentáre, ktoré sú zvyčajne iba konštatovaním alebo doplnením informácií, čo v článku chýbajú.

Zlaté pravidlo č.1: Nikdy sa nehádajte! Slušne argumentujte.

Tým, že sa hádate, prejavujete svoju slabosť. Zvykom vo väčších médiách je vôbec sa nevyjadrovať ku komentárom pod článkom. Osobne to nepovažujem za prospešné a existuje cesta, ako uviesť veci na správnu mieru.

V komentári, ktorý vyvracia vaše tvrdenia, použite fakty. Nimi argumentujte a podporte svoje tvrdenia, najlepšie bez akýchkoľvek prídavných emócií. Fakty sú to, čo nám pomáha rozhodovať sa (samozrejme, aj emócie, ale o tom potom). Pochopiteľne, je náročné niekoho presvedčiť o svojej pravde. Úspech je, že ste sa o to pokúsili.

Ešte treba dodať, že všetko by malo prebiehať slušne. Rešpektujte názor druhej strany, môže byť pravdivý aj napriek vašim dôkazom. Snažte sa čo najskôr dospieť k záveru, vyhýbajte sa nekonečným diskusiám. Ak vidíte, že druhá strana má klapky na očiach, nestrácajte drahocenný čas.

Zlaté pravidlo č.2: Priznajte svoju chybu. Čo najskôr!

Tí, ktorí čítali knihu Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí, iste vedia, že priznanie si chyby odzbrojí skoro každého. Navyše je to znakom toho, že máte myseľ otvorenú novým poznatkom. Uznať pravdu druhej strane má výhody:

  • vyhnete sa hádke
  • nakloníte si druhú stranu
  • získavate možnosť naučiť sa niečo nové
  • vyhnete sa podobnej chybe nabudúce
  • neklesnete v očiach iných návštevníkov

Zlaté pravidlo č.3: Vyjadrite svoju vďaku

Pozor! Neďakuje sa len za pozitívne komentáre s výpovednou hodnotou, ale predovšetkým za konštruktívnu kritiku. Uvedomte si, že tá vás posúva ďalej. Povedzte „ďakujem“ tomu, kto vám ZADARMO pomôže prostredníctvom komentára. Tým svojho návštevníka a radcu povzbudíte a určite sa vám neobráti chrbtom ani nabudúce.

Tak na čo ešte čakáte? Poďakujte sa kritikovi-radcovi, ktorý u vás zanechal posledný komentár. A sem do komentárov napíšte, aké sú vaše skúsenosti konštruktívnou kritikou, ale aj nepekným „rýpaním“.

Na záver patrí poďakovanie pani Urbanovej, ktorá svojimi komentármi pod článkom Máte veľa nápadov, ale nikdy ich nezrealizujete prispela ku vzniku týchto rád. Dúfame, že sme sa už v zvýrazňovaní textu mierne zlepšili ;-)

Ján Baláž Ján Baláž

Copywriter a ešte stále aj študent. Na stránke Akopisat.sk ponúkam copywriting & ghostwriting, nájdete tam aj všetky referencie.
Ak chcete sledovať moje binárne stopy, pridajte si ma na Google+ alebo ma followujte @JanBalaz.


Hodnoť článok:
0 0

10 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Juraj Petrovic 14.10.2011 12:25:34
Tento clanok je tu sice uz pomaly rok, ale len teraz som sa sem nahodou preklikol :) Ako uz niekto spomenul, je to dost vseobecne, strucne a vacsina ludi intuitivne vie toto uz davno ale velmi dakujem za odkaz na knihu, vyzera zaujimavo :) mozno si ju precitam ;)
0 0 Martin Hrkut (fb) 18.12.2010 00:00:00
Jan : uz ked som pisal svoj komentar mal som na mysli naozaj len obcasne vynimky. a niekedy je lepsie dat aj taky "nic nehovoriaci" komentar ako ziadny, pretoze povie "aspon nieco"
0 0 Zuzana Urbanová (fb) 17.12.2010 00:00:00
jezisku maria a ja som si az teraz precitala posledny odstavec:))

aby som nadviazala - musim pochvalit bold v tomto clanku - vyuzity je presne na to, na co sa ma - a to vypichnutie dolezitych bodov v danom odstavci:) parada, len tak dalej;)

a este take polosukromne PS: tykajme si prosim, som este slecna:))))
0 0 Zuzana Urbanová (fb) 17.12.2010 00:00:00
Johny, ja si rypnem do inej sfery - v online svete si vykame? ;)
0 0 Ján Johny Baláž (fb) 17.12.2010 00:00:00
Martin B., Zdenko: :D

Juraj: Osobne dúfam, že Zajtra.sk zaujme aj masy a predovšetkým blogerov (ideálne začínajúcich). Pre profíkov si písať netrúfam, preto odo mňa nemôžete očakávať také články ako od mojich kolegov tu v Zajtra.sk, prepáčte :)

Martin H.: Súhlasím, že tá kategorizácia vôbec nie je dokonalá, ale pozrite sa na vec zo strany toho, čo píše článok. Keď vám niekto napíše komentár s textom "Páči sa mi to", tak to nemá žiadnu výpovednú hodnotu. Áno, poteší, ale neviete, čo konkrétne je dobré. Neviete, čo návštevníka zaujalo, aby komentár napísal a preto neviete, čo použiť v ďalšom článku, aby bol efekt rovnaký.

A s "rýpaním" je to to isté. "Celé zle" vám nepovie, čo konkrétne robíte zle, nikam vás to neposunie. Ak už si niekto dá námahu napísať takýto komentár, tak si môže dať námahu poukázať aspoň na 1 vec a už sa jeho komentár posunie niekde inde. Mám s takýmito komentármi skúsenosť, ale podstatnú vec som sa dozvedel až vtedy, keď som sa daného človeka opýtal, čo konkrétne je zle. Návštevník mi odpovedal a ja som sa poučil. Z "celé zle" sa to nedá. :)

Ale s vašou poslednou vetou súhlasím, nič nie je iba čierne alebo biele, preto treba brať to rozdelenie s rezervou. Chcel som iba trochu kategorizovať komentáre a sústrediť sa na tie negatívne a na kritiku, lebo na chválu je jednoduché reagovať :)

Daniel: Ďakujem :)
0 0 Daniel Dička (fb) 16.12.2010 00:00:00
Zas jeden z tych clankov o ktorych clovek proste vie ze to ma tak byt, ale uvedomi si to az ked si to niekde precita :)
0 0 Martin Hrkut (fb) 16.12.2010 00:00:00
celkom pekne napisane. co mi tam trosku vadi je akurat to rozdelenie "komentarov".

ak sa mi totiz paci napriklad cely clanok a chcem pochvalit autora tak potom spadam podla tej definicie do kategorie spamerov co chcu len spatny link. co je omyl. ja chcem napriklad naozaj len pochvalit niekoho ze napisal daco s cim uplne suhlasim a sam by som to nenapisal lepsie. popripade pochvalim vsetko preto lebo viem ze pochvala je vyborny motivacny nastroj a vlastne chcem aby ten clovek aj dalej pisal podobne clanky (kazda reakcia sa rata a kladna navyse motivuje).

tiez by som nedefinoval "rypanie" ako reakciu v style "cely clanok je zly". nedavno aj na twitteri prebehol odkaz na clanok od nemenovanej spolocnosti o SEO na istom portali pre podnikatelov. ten clanok bol naozaj cely zle. od zaciatku az po koniec, srsalo to neznalostou problematiky a kto ho cital, hned krical ako to vobec mohli zverejnit (ano nebol som jediny). keby som ho mal komentovat stylom "toto je zle, toto je zle, atd" a este aj vysvetlovat preco tak by som pri tom stravil pol dna. no na druhej strane mi to nedalo nezanechat reakciu, kedze na danom portali sa premelie mnozstvo laikov a po podobnom "prome" sa mozu skaredo popalit.

vysie spomenute priklady su vynimky ktore mi napadli ako prve. netvrdim ze definicie su uplne zle, len by asi bolo dobre spomenut ze nie vzdy to je tak ciernobiele.
0 0 Juraj Georgo Horný (fb) 16.12.2010 00:00:00
Toto su take nepisane fakty, ktore ovlada vacsina, ktori podnikaju na socialnych sietach alebo pod. Nic v zlom, ale myslim, ze tymto clankom trosku podcenujes citatelov zajtra.sk
Na druhej strane, urcite sa tu najde par ludi, ktorym to pomoze a to je hlavne. (i ked si myslim, ze kto reaguje na prispevky neprimerane alebo nespravne, tak ho tento clanok ho aj tak nepresvedci. Jednoducho nema taku silu, aby sa takyto typ cloveka nad tym zamyslel - a prave pre takychto je tento clanok pisany)
Aspon bude zaujimave, ako si poradis s komentarmi pod clankom :)
0 0 Zdenko Pek (fb) 16.12.2010 00:00:00
Cele zle :D
0 0 Martin Bučko (fb) 16.12.2010 00:00:00
Tvoj clanok sa mi paci, ale moja babka by to lepsie napisala.. :-D
Zajtra.sk > Život > Rozvoj projektu > 3 zlaté pravidlá, ktoré vylepšia vaše reakcie na komentáre


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama