spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Patrick Priecel 11.12.2010
Hodnoť článok:
0 0

7 tipov ako si zvýšiť pracovnú aktivitu

Niekoľko jednoduchých trikov, čo robiť počas práce, aby ste si oddýchli a zvýšili svoj pracovný výkon.

Práca je nevyhnutnou súčasťou nášho života a človek, ktorý žije režim klasickej skladačky, predškolský vek, základné vzdelanie, stredoškolské vzdelanie a prípadne vysokoškolské vzdelanie, nastupuje neskôr do práce, kde sa postupne usadí a skladačku už len spevňuje. Tí, ktorí pracujú popri škole ešte síce nie sú celkom čisto ponorení do pracovných vôd, ale vedia už o tom svoje. Všetko prichádza časom a skúsenosťami.

Keďže zajtra.sk nečítajú len aktívne pracujúci ľudia, poukázaním som mierne odbočil aj do infantílneho opisu skladačky od jej začiatku, až po hotovú stavbu. Upozorňujem, že tento článok nie je vhodný pre veľmi silných workoholikov, všetko má svoje hranice aj keď máme Schengen.

1. Oddych je klasika, ale len ak je správne nastavený. Oddychujte kreatívne.

Mnoho ľudí si pod slovom oddych predstaví vyvaľovanie sa niekde na gauči, vo fotelke alebo trebárs na posteli. Človek má prirodzene vrodenú vlastnosť, že pokiaľ mozog dostáva signál, že je telo unavené, ťahá ho to k zemi, ale vy predsa chcete v pracovnej aktivite pokračovať, nechcete zaspať, chcete byť aktívny a pracovať, ale čo ma aktivita spoločne s únavou a oddychom? Veľmi veľa. Povedal by som, že sú to priam bratia a dobrí bratia.

Pokiaľ máte často problém, že ste v práci unavení, nestačí problémy riešiť dávkami kávy a inými podpornými preparátmi, ale na to možno po čase príde každý. Ako však telo udržovať v tzv. optimálnom režime ? Doprajte mu oddych každé 3 hodiny v dĺžke 15 minút. Na 5 minút sa postavte zo stoličky, poprechádzajte sa po miestnosti, spravte si čaj, sledujte okolie, sledujte pohyb okolia a zabudni na prácu, práca 5-10 minút neexistuje. Ak sa okolo vás nič nedeje, kľudne chodte k oknu, vonku sa vždy niečo deje. Niekedy zaujímavé, inokedy je to len samé mono. Približne po 5 minútach sa vráťte na vaše miesto, sadnite si, zavrite oči a spustite si pred očami dej, ktorý ste videli v pohybe počas vášho pobytu v stoji. Nie je nič jednoduchšie ako predstaviť si niečo, čo ste cítili, vnímali a videli pred chvíľou a pred tým, než ste si sadli. Premýšľajte nad tým, čo ste videli a čo sa z danej situácie dá vziať. Čím bližšie budete ku koncu oddychového 15 minútového pauzovania, tým intenzívnejšie si opäť začnite vytvárať kontakt s rozrobenou prácou. Tesne predtým než opäť začnete pokračovať, nezabudnite na šálku čaju. Vytvorte si rituál, ktorý sa pohrá s vašim myslením a únavou.

2. Pracujte tam, kde sú ľudia, rozprávajte sa s nimi

Práca v priestor, kde ste sám je síce zo začiatku nenápadne pokojná, no časom si niektorí začnú všímať, že ich to akosi unavuje. Okolo Vás sa často nič nedeje a aj keď máte pokoj, možno vám to niekedy chýba. Keď sa dostáva do miestnosti viacero ľudí, ktorí sú naladení v pracovnom duchu rovnako ako vy a zdieľajú s vami podobné myšlienky ako vy, vytvára sa v priestore veľká kopa energia a vzniká tzv. energická bublina, ktorá sa odráža po celej miestnosti. Aj keď ju síce nevidíte, niektorí ľudia ju dokážu intenzívne vnímať a iní zasa menej. Váš mozog však vníma silnejšie, no záleží aj od toho na akom stupni sa nachádza podvedomie človeka. Kľudne sa môžu v miestnosti nachádza 2-3 ľudia a občas aj jeden, ak je nabudený a vysoko motivovaný k práci. Rozprávajte sa s ľuďmi, ktorí sú okolo vás a dajte mozgu vedieť, že má okolo seba ešte dostatok energie, ktorú môže prijímať a vnímať.

Pokiaľ sa niečo okolo vás deje, rozprávajte sa s okolím, usmievajte sa naň, radujte sa z čiastkových úspechov, ktoré urobili, mozog dostane dávku s ktorou vydržíte aj keď ste spali veľmi málo. Trvácnosť však nie je na desiatky hodín.

3. Pri práci sa hrajte, hra je zábava

Byť hraví vôbec nie je nič smiešne. Hraví ľudia vo všeobecnosti dosahujú v práci oveľa lepšie výsledky a dokonca sa cítia počas pracovne doby aj lepšie. V tomto prípade však neberiem do úvahy to, že človek je v daný deň pod vplyvom bolesti hlavy, alebo sa v ňom po 3 dňoch aktivoval cyklus určitého druhu civilizačného ochorenia. Jednoducho vo všeobecnosti, ak je človek zdravý a v optimálnej kondícii, hrá úplne na inú strunu ako ľudia, ktorí sa berú vo všetkom tak vážne, že to nie je až pekné.

Hry sú pekné, zábavné a pomáhajú mozgu navodiť stav a pocity uvoľnenia a pohody. Hrajte sa počas práce aspoň pár minút za deň. Hranie by som však nespájal s prestávkou, ktorú som avizoval v prvom bode. To je fáza, pri ktorej sa treba zamerať na odlišné veci, ktoré sa zakladajú na princípe relaxácie. Pri hre je zasa princíp aktivácie energie a uvolnenia iný. Najlepšie je hrou vyplniť kúsok času poobede, kedy mozog dostáva signál, že sa blíži čas, kedy sa dozvieme, že už sme moc unavení. Spôsobov ako sa hrať, ako realizovať hru alebo ju hrať je množstvo. Je už len na vás, ktorej venujete pár minút svojho pracovného života.

4. Nerobte menej ani viac, robte s dávkou optimálnosti

Aj keď je život často aj o prekonávaní a nechuti, treba ju posunúť do úzadia len do takej miery, aby tým netrpelo všetko ostatné. Tým mám namysli stavy, ktoré nemusia priniesť Vám a vášmu okoliu nič dobré a kvalitné. Ak nastávajú dni, že sa vám moc nechce do práce. Povedzte si, že tam pôjdete, ale urobíte len toľko, koľko je optimálny stred. Nie len, že s určitou mierou prekonáte a odsuniete lenivosť do úzadia, ale vytvoríte si tak návyk s názvom “naučím sa vo svojich dňoch” po kúskoch prekonávať prekážky a blokády, ktoré sa vo mne vytvárajú. S občasným odporom sa stretáva každý a tak proti nemu netreba brutálne bojovať, ale len mierne mu dávať najavo, že nás nemôže obmedzovať tak, že ho budeme donekonečna tolerovať. Brutálny boj je škodlivý, ale vytváranie si návyku v malých dávkach je vhodné. Ako sa hovorí, pomaly ďalej zájdeš a to platí aj v tomto prípade. Postupným vytváraním návyku v týchto stavoch “vždy trošku” človek naučí svoje myslenie a mozog pracovať v akom takom nasadení.

Pri práci s dávkami je to ako v športe. Ak človek trénuje priveľa, postupne sa stane pretrénovaní a stratí chuť niečo robiť. Pomôže mu až dlhšia pauza, ktorá ho vráti spať s chuťou, ktorá však postupne klesá. Ak to prenesieme opäť do pracovného obdobia, tak je dôležité robiť vždy dostatok, ale nie robiť tak, že vás to prestane baviť. Robte s chuťou a keď cítite, že sa blíži ten čas, kedy si už poviete, tak teraz už asi nič nevymyslím alebo už nevládzem, ukončite prácu v čas, aby váš mozog nezačal vnímať stav prerastania do nechuťte alebo prepracovanosti.

Tento prípade nezohľadňuje stav, kedy musíte niečo urobiť na poslednú chvíľu, to znamená vo veľmi krátkom čase. Ak sa ponáhľate a nemáte čas experimentovať, je to len váš problém, ale to už je téma, ktorá sa netýka tejto problematiky, o nej možno nabudúce.

5. Nedostatok spánku vás po 2 dňoch dostane

Máte toľko práce, že každému naokolo hovoríte, že nemáte čas ani spať? Je to asi jedna z najväčších zlôb, ktoré môžete vysloviť. Niektorí ľudia ani len netušia, že na spánku sa zakladá 30% piliera výkonnosti pracovnej aktivity. Možno to aj trochu vedia, ale je im to v podstate jedno a najdôležitejšia je práca. Ako však bude človek pracovať bez toho, že nebude mať dostatočný oddych

Čím viacero dní človek po sebe menej spáva, tým viac sa znižuje jeho výkonnosť, rýchlosť myslenia, vnímania ale aj jeho imunita, ktorá je štítom. Zhruba po 2 dňoch, ktoré doslova prebdiete len preto, aby ste urobili čo najviac sa dostaví výsledok, ktorý je samozrejme očakávaní. Začnete chytať pocity spánku počas dňa a vtedy už je ťažké bojovať, nech už máte akékoľvek zbrane. Nepomôže nič, lebo bunky sú tak slabé, že proste nevládzu a vaše pracovné tempo počas dňa klesá s pribúdajúcimi hodinami. Tým, že sa človek počas dňa preťažuje a ešte k tomu málo spáva, môže dôjsť až do štádia bunkového prekolapsu, pri slabšej imunite ochorie a pracovná výkonnosť je v tomto období na nule a pritom stačilo možno viacej spávať.

Ak človek spáva normálne a neubližuje svojmu organizmu, jeho výkonnosť sa stane stabilnou a počas dňa bude pripravený fungovať v móde, ktorý je schopný zvládať aj viacero úloh naraz. Kým noční vtáci pracovali po nociach a spravili to, čo nestihli cez deň, prípadne si predrobili a neskôr ich to prepadlo, vy sa môžete naplno s plným výkonom sústrediť na prácu počas dňa, bez pocitu, že asi zachviľu zaspíte. Možno urobíte za deň o pár % menej ako nočný vták, no vaše zdravie a organizmus budú silnejšie s fungovaním v režime, ktorý je dostatočne zdraví. Ochorieť samozrejme môže každý ak ide o vírus, ktoré dané ľudské telo ešte nepozná, no dobrý spánok je aj dobrým nástrojom na to, aby bunky boli pripravené vzdorovať. Dlhodobý priemer výkonnosti je dôležitejší ako chvíľkový resp. krátkodobý.

6. Hnev patrí do koša

Stáva sa Vám, že sa počas práce často rozčuľujete, pretože niečo nefunguje tak, ako by ste chceli alebo niečo nie je podľa vašich predstáv? Je síce normálne, že každý človek občas stratí nervy, no v tomto stave dochádza k režimu, kedy 2 minútovým hnevom dokážete odčerpať z tela okolo 5% energie. Kým ste túto energiu mohli využiť na skvelé veci, na prácu a iné aktivity, radšej ste sa nahnevali a po pár minútach ste si uvedomili, že to aj tak nemá zmysel. Okrem toho je hnev negatívom, takže akonáhle začnete šíriť okolo seba negatíva a pracujete tak, ako som uviedol v bode 2, môže sa dobrá tímová energia premeniť na zlú, no záleží aj od daných jednotlivcov.

Hnev ničí a búra. Hnev prináša nepodarky a otriasa pozornosťou. Akonáhle sa začnete hnevať, ubudne spomínaná energia ale klesne aj vaša pracovná výkonnosť ako taká a ohromené bude tiež myslenie a akosi postupne zistíte, že sa Vám v tej chvíli nič nedarí. Vyhodte z hlavy veci ako hnev spoločne s tým, čo tam nemá byť a namiesto toho si tam nasťahujte niečo, čo vás nakopne. Niekedy je to ťažké a záleží aj od stavu a situácie v ktorej sa daný človek nachádza, no tréningom sa dá veľa docieliť. Začiatky sú ťažké a dá sa povedať, že najhoršie, no vytrvalosťou a časom vyplodí strom svoje ovocie.

7. Raňajky si dajte ešte skôr ako si sadnete za počítač

Veľa ľudí používa pre svoju prácu počítať a keďže zajtra.sk je IT portál, navštevuje ho najviac ľudí z IT branže. Typickým a zlým príkladom je ranné vstávanie, ktoré začína pretretím si očí a následným sadnutím si za počítač. Nemusíte ísť ani pracovať, veď si idete len pozrieť e-maily, facebook, twitter, sme, pravdu, hnky, vybrali.sme.sk, rss čítačku, etrend... Jednoducho len milión drobností. Nechcem však povedať, že to robí každý, to určite nie. Takéto tvrdenie by som si nemohol dovoliť, nakoľko nepoznám každého.

Bez tekutín, dávky energie v podobe dostatočne výživného jedla a dostatočnej aktivácie to ide neskôr ťažko. Ak ráno nestíhate, kľudne si pripravte veci večer. Najoptimálnejšie je na raňajky zvoliť cereálie, ale predtým než začnete jesť, najlepšia je v takýchto zimných dňoch dávka čaju. Po čaji by mala byť pauza a následne raňajky. Mnohí odborníci upozorňujú na to, že ľudia, ktorí sú počas dňa veľmi vyťažení by mali výrazne dbať na raňajkovanie ako také.

* * *

Ako si zvyšujete svoju pracovnú aktivitu vy? Napíšte Nám to do komentárov pod článok. Kľudne môžete uviesť aj vaše tipy a triky, s ktorými máte dobré skúsenosti.

Patrick Priecel Patrick Priecel

Rodený Kanaďan, ktorý už nejaký ten rok trávi život v Európe a stále ho to baví. Stál pri zrode projektu Zajtra.sk a ako redaktor písal 2roky pre technickú rubriku na Birdz.sk. Rok sa venoval aj portálu pda.pravda.sk, kde písal odborné geek recenzie na mobilné telefóny a pda zariadenia. V súčasnosti pôsobí ako freelance wedizajnér / špecialista na webové rozhranie, ovládanie aplikácii a používateľsku psychológiu.


Hodnoť článok:
0 0

4 komentáre k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Patrik Čevela (fb) 6.1.2011 00:00:00
Vobec nemam problem si v robote nastavit casovac na 10 min a zavret oci. To nakopnutie energiou je uzasne :)
0 0 Miroslav Hirjak (fb) 13.12.2010 00:00:00
Vyskúšame počas najbližšieho týždňa a dám vedieť :), a súhlasim so Štefanom, raňajky sú o 11:30, takže väčšinou už je neskoro. cez obednú prestávku.. ako teraz sedím znova iba za webom :)
0 0 Ján Žitniak (fb) 11.12.2010 00:00:00
Nie som si istý, či vo firmách tolerujú také časté prestávky. Pre mňa osobne je najlepší relax si ísť zašportovať alebo si zdriemnuť :) - ani jedno ani druhé som vo firmách ako zamestnanec nezažil
0 0 Štefan Polgári (fb) 11.12.2010 00:00:00
7. Raňajky si dajte ešte skôr ako si sadnete za počítač - spravne ... ale vacsinou si to uvedomim az o 11:00 kedy je uz neskoro :D
Zajtra.sk > Život > Osobný rozvoj > 7 tipov ako si zvýšiť pracovnú aktivitu


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama