spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Filip Zajac 31.8.2012
Hodnoť článok:
8 0

Manuál dobrého klienta

alebo – ako sa stať priekopníckym zadávateľom renesančného ducha

Je veľmi veľa prípadov, keď sa na poli kreatívy realizovali projekty so silným inovatívnym potenciálom, no nakoniec z rôznych príčin ostal z neho len slabý odvar z toho, čím mohol byť. Čo je príčinou týchto prípadov a ako im predísť, aby zadávateľ získal to najlepšie dielo, aké je autor schopný vytvoriť?

Pochopenie pre prácu autora

Ešte pred začiatkom každej spolupráce si stačí uvedomiť, čím vlastne môže byť autor prínosom a prečo potrebujete práve jeho služby. Každá práca si vyžaduje kvalifikáciu získanú štúdiom a skúsenosťami. Nie je predsa možné obsiahnuť všetky profesie tak, aby sme si mohli vytvoriť všetko sami s takou kvalitou, akou to dokáže špecialista. Ak je toto dôvod na oslovenie špecialistu – budete o krok bližšie k úspechu.

Dôvera v autorové schopnosti

Ak sa už teda definitívne rozhodneme začať spoluprácu s konkrétnym špecialistom, vzniká vzťah medzi autorom a zadávateľom. A v každom dobrom vzťahu je potrebná vzájomná dôvera. Autor nadobúda dôveru v úprimnosť zadávateľa, že ho má chuť za dobrú prácu odmeniť nie len honorárom, ale aj vlastnou spokojnosťou. A zadávateľ v autorové schopnosti, že zadanie dokáže autor zrealizovať najlepšie ako vie.

Duch renesančného mecenáša

Hnacou silou renesancie neboli len majstri vedy, umenia a techniky. Tí by bez vzdelaných a chápavých ľudí, ktorí sa snažili vytvárať čo najlepšie podmienky pre ich duševnú tvorbu, nemali možnosti vydať zo seba to najlepšie.
Renesančný mecenáši vedeli, že ak sa s autorom radia ako s rovnocenným človekom napriek jeho nižšiemu spoločenskému postaveniu a pri realizácii zachovajú autorovi voľnú ruku bez ďalšieho obmedzovania v tvorbe – vznikne unikátny duševný počin na hranici autorových možností. O to viac, ak autor tvorí na základe vlastnej iniciatívy a potreby realizovať.

Uvedomenie si vlastných hraníc

Ako sa už spomínalo vyššie – ak si zadávateľ najíma špecialistu na vyhotovenie diela – mal by si plne uvedomovať hranice jeho odbornosti. Tie potom určujú hranice pokiaľ je vhodné autorovi radiť. Určite nie je zámerom žiadneho klienta poučovať o témach, u ktorých je predpoklad že, autor by mal byť na ne špecialista.

Pozor na diktát

Z pozície zadávateľa nie je problém skĺznuť do diktátu, keď sa klient snaží priamo diktovať autorovi čo má robiť. V takomto prípade je tvorivý potenciál autora celkom potláčaný. Ak ide o úmyselné diktovanie kôli konkrétnej predstave. Je potrebné autora na takéto podmienky upozorniť ešte pred začatím realizácie. Predíte sa tak neskorším komplikáciam, ktoré môžu viesť až k zmareniu projektu.

Zadávateľ ako spoluautor

Zdržiavať sa zbytočných zásahov neznamená nezaujímať sa o proces tvorby. Práve naopak, ako klient môžete svojimy dobre mienenými komentármi o podmienkach, pre ktoré je dielo určené. Svojou dostupnosťou pre diskusie o nápade a obsahu diela. Kvalita dodaných podkladov tiež ovplyvňuje výsledné dielo, ale aj správne dohodnuté načasovanie a dodržiavanie termínov.

Filip Zajac Filip Zajac

Pracujem ako Web a GUI dizajnér pre pár klientov, ktorý chcú zmeniť svet k lepšiemu.


Hodnoť článok:
8 0

2 komentáre k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

3 1 Peter Sjekel 1.9.2012 00:28:54
Poďme na to takto, toto si oprav
obsiahnúť => obsiahnuť
autorové => autorove
ďaľšieho => ďalšieho
vyšie => vyššie
uvemovať => uvedomovať
komentármy => komentármi

Článok dobrý, opravením uvedeného sa kvalita nezvýši, ale pocit z článku bude lepší. Čiarky a vety, ktoré mi nedávajú zmysel som nevypichol.
3 0 - 31.8.2012 23:06:41
nechcem byť demotivujúci, ale možno by sa oplatilo si to aspoň nechať prejsť cez spell-check. "Tý by bez vzdelaných a chápavých ľudí"... sranda - normalne som nachvilu zapochyboval, ci som uz tak mimo zo slovenciny alebo to je taka silna hrubka :) .
Zajtra.sk > Život > Rozvoj projektu > Manuál dobrého klienta


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama