spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

František Čaník 19.7.2012
Hodnoť článok:
13 3

Portfólio vs. odporúčania?

Ak si odmyslíme fakt, že ľudia majú isté kvality a skúsenosti, ktoré získavajú rok za rokom, každý z nás (čo niečo tvoríme) musí z niečoho žiť - z práce a danej tvorby. Ako však túto prácu získať a čo Vás predá lepšie?

Ako už titulok naznačil a ako čitateľ očakáva, rád by som sa (aj na základe sľubu) venoval skutočnej téme a to tej, čo má väčšiu cenu pre zisk nejakej zákazky, či klienta. Ako všade, aj tu vznikne určite množstvo polemík a dohadov, ktoré budú hájiť ako jednu, tak aj druhú stranu. Čo však je viac ako isté, zvíťaziť môže len jediná.

Odporúčanie s pridanou hodnotou

Nebudem zavádzať a ani písať nič nové, ak napíšem, že osobne odovzdaná referencia a odporúčanie, je vždy oveľa viac hodnotná, ako akékoľvek portfólio, či logo veľkého klienta niekde v sekcii TOP REFERENCIÍ na Vašich osobných stránkach.

Prečo je tomu tak?
Ak Vás niekto odporúča, znamená to, že osoba, ktorá o Vás informuje, už s Vami nejakú tú skúsenosť má. Či už z osobného kontaktu, alebo na základe toho, že ste s ňou niečo riešili. Dáva pod Vaše meno a nad Vás osobne, akúsi imaginárnu záruku. Už to nie je len o dohadoch, ale už je v tom osoba s reálnymi skúsenosťami, ktoré sú hodnotnejšie. Samozrejme sa môže stať, že slová dotyčného nemusíte úplne ustáť a potom aj keď ste napríklad pre klienta, ktorý Vás odporučil urobili všetko, pre toho nového možno nebudete to pravé orechové, alebo s Vami nebude vedieť komunikovať tak, ako prvý klient.

Je to lepšie či horšie? Spoliehať na to?
Samozrejme, môže sa stať, že klient, ktorý o Vás referuje, môže svoje dobré skúsenosti dostať aj do takého obrazu, ktorý môže byť až nereálny. Vtedy sa takáto referencia nemusí úplne oplatiť, pretože potom bojujete sami s imaginárnou predstavou, ktorú si potenciálny klient o Vás urobil zidealizovaním si toho, čo o Vás bolo narozprávané. Pokiaľ to dokážete uhrať a dostať veci na pravú mieru, máte vyhrané a dokážete aj tak vyťažiť mnoho.

Portfólio či len zoznam skúseností?

Tu je nutné sa zamyslieť (a fakt vážne), čo je pre Vás lepšia voľba. Samozrejme treba poznamenať, že je veľmi dôležité odvetvie, ktorému sa venujete. Programátor, ktorý pracuje v tíme ľudí si len ťažko vytvorí portfólio z vecí na ktorých kooperoval. Tak ako ja, keď som pracoval pre väčšie firmy, som tiež spadal pod značku, ktorá v mojom životopise figuruje len ako pôsobisko a nie ako zoznam konkrétnych klientov (čo je - samozrejme - škoda). Grafici majú v tomto smere predsa len väčšiu voľnosť a môžu si portfólio natrieskať od prvého po posledné dielo. Aby ma však niekto zasa nevzal úplne doslovne - treba si dávať pozor na to, aké práce a diela si do portfólia dáte.

Čo je vhodné do portfólia a čomu sa vyvarovať?
Vždy keď sa rozhodujete čo do svojho portfólia dať, si ujasnite, akú chcete vytvoriť ilúziu pre návštevníka. Vy Vaše práce dokonale poznáte, no klient či návštevník Vášho webu to z obrázku nepochopí - aspoň nie vždy. Dbajte o to, aby Vaše portfólio obsahovalo údaje, ktoré pomôžu návštevníkovi aspoň "vytušiť" o čom dané portfólio je a akú zásluhu na ňom máte. Je fajn, ak si pridáte obrázok celej webovej stránky a pritom jediné, čo ste na nej spravili je nejaký malý flashový banner, ktorý v tomto prípade prd pomôže, pretože na obrázku je to predsa len statické. Prejdime ale k tým údajom, prípadne rovno k veciam, ktoré sa hodia:

  • Rozlišujte typ referencie
    je dôležité, aby návštevník hneď vedel, či ide o design, alebo o logotyp, alebo o nejakú časť z veľkého množstva prvkov (jQuery, php, framework)
  • Pridajte klienta
    nikdy nie je na škodu, keď sa môže návštevník prekliknúť priamo na konkrétnu referenciu (ak ide o webku, appku a tak podobne). Ak uvediete klienta, pre ktorého je Vaša práca vytvorená, je to len plus, nakoľko si návštevník môže preveriť, či bol s Vami daný klient spokojný
  • Čo tak dátum?
    aby ste predišli tomu, že Vás niekto bude zosmiešňovať, pridajte k referencii aj (aspoň) rok, kedy bola daná referencia realizovaná. Skutočne sa tak dá predísť tomu, že si človek pomyslí (pri starších veciach), že na to nemáte. Mimo to to pomôže aj k tomu, aby vedel získať akúsi predstavu o Vašom "pokroku"
  • Obrázkov nie je nikdy dosť, no aj málo niekedy stačí
    Nie vždy je dobré, ak je portfólio precpané množstvom obrázkov. Optimálne je, ak si návštevník vie pozrieť celkový náhľad a niekoľko detailov dôležitých prvkov. Možno som už "šlahnutý" a "prepozeraný" zahraničných portfólií, ale jedno viem určite - sú to veci, ktoré človeka (a produkty) predávajú. Dôležité je vedieť vybrať presne tie detaily, ktoré sú podľa Vás dotiahnuté najlepšie, aby napríklad to horšie zostalo zakryté.

Čo ak sa nedá spraviť portfólio? Alebo aj o čase či možnostiach...

Spomínal som, že nie každý je na vlastnej nohe a niektoré veci vznikajú ako súčasť niečoho väčšieho, prípadne pod logom firmy, ktorá celý projekt vedie. V takomto prípade sme limitovaný a nemôžeme úplne priamo do nášho portfólia napísať, že ten-ktorý web či službu sme riešili my, prípadne časť z toho. V takomto prípade sa dá hovoriť skôr o tom, že treba "vypichnúť" jednotlivé skúsenosti, ktoré máme a kde sme ich riešili. Čo v tomto prípade? Dá sa vôbec zaujať?

Pre a proti. Čo je Vaše najlepšie "ja"?
Aby ste zaujali, nemusíte vedieť chytať sumce, ovládať Javu od prvého po posledný balík a ani nie je nutné, aby ste rozpisovali všetko to, s čím ste sa kedy popasovali. Je veľmi dôležité však spomenúť to, čo je podľa Vás "ten Váš chlebík". V čom sa dokážete najlepšie pohybovať a s čím sa skutočne viete popasovať. Raz mi niekto povedal, (mimo ľudí, čo to verejne napísali do komentov), že ak človek sedí na viacerých stoličkách, tak určite nemôže byť dobrý v tom čo robí. Ak sa nad vecou zamyslíme, môže na tom byť nejaká tá pravda, no aj táto "pravda" má svoju svetlú i tmavšiu stránku. Tá svetlá je, že nie každý si to myslí a tá tmavšia je, že výnimka potvrdzuje pravidlo. Ale späť k téme. Ak by sme sa chceli riadiť pravidlom, že ten, kto veľa robí, nerobí nič na 100%, tak by som musel poradiť, aby ste vybrali maximálne 2-3 hlavné činnosti a niekoľko "ľahších" na doplnenie a "prifarbenie".

Ja som však človek, čo toho vo svojom živote porobil veľmi veľa, čo je odzrkadlené aj na platformách a programovacích (a skriptovacích) jazykoch, ktoré "ovládam". Ako riešiť práve tento "problém"? Odpoveď je jednoduchá - spočítajte si, ako dlho sa čomu venujete. To, čo prevažuje, dajte na prvé miesto.

Ako teda na zoznam skúseností a čo do nich?

  • programovanie
    Ak ste programátor, určite je nutné napísať prevažujúci programovací či skriptovací jazyk ktorý ovládate a s ktorým ste v najväčšom kontakte. Ak ste PHPčkár, určite si dajte PHP. Ak využívate a máte znalosti aj s databázami, určite ich treba tiež spomenúť. Či je to MySQL, MSSQL, ORACLE... šup s tým do skills-ov.
  • jQuery, mooTools, Gears či Nette?
    Čím ďalej tým viac dopytov je práve na programátorov so skúsenosťami s rôznymi doplňujúcimi frameworkami. Nikdy nič nepokazíte, ak spomeniete, že ovládate jQuery či iný framework.
  • CSS, HTML a JavaScripty?
    Ak ste developer, asi je to súčasť, ktorá patrí k tvorbe. Ak nie, určite získa Vaše miesto niekto, kto toto ovláda, tak prečo to tam nemať, ak to viete?
  • Čo ovládanie aplikácií?
    Súčasťou dopytov sú samozrejme aj požiadavky na rôzne aplikácie (Photoshop, InDesign, Illustrator, Corel Draw, QuarkXpress a pod.). Samozrejme, že toto sú veci, ktoré je taktiež nutné pribaliť. Určite je zbytočné pripájať informácie o tom, že dokážete pracovať s Outlookom či internetom. Keby nie, asi by ste nerobili prácu, ktorá s webom súvisí, či?
  • Trošku vyšperkovania
    Aby Vaše portfólio a viacmenej zoznam Vašich skúseností pôsobil skutočne dobre, určite popremýšlajte nad tým, že si na stránky pridáte logá spoločností, pre ktoré ste pracovali, alebo s ktorými spolupracujete na niektorých projektoch. Ak by ste chceli ísť do úplných detailov, kľudne môžete tieto firmy prepojiť na konkrétne úkony či časti, na ktorých je Vaša práca.

Forma a štýl?

Ak si myslíte, že ľuďom nezáleží na tom, ako sú informácie spracované, určite treba veľmi rýchlo vytriezvieť. Práve forma akou sú informácie podávané je veľmi dôležitá. V posledných rokoch (v časoch infografík) sa rozmohol štýl, kedy jednotlivé časti skúseností sú zobrazované formou grafov, ikoniek či tzv. "teplomerov". Samozrejme treba myslieť na to, že všetko musí pasovať hlavne do štruktúry Vášho webu a k nemu to všetko treba aj prispôsobiť.

Zopár zaujímavých stránok pre inšpiráciu:

Čo dodať k záveru?

Niekedy môžete mať super portfólio, dobré referencie a môže o Vás hovoriť aj sto ľudí, vždy je aj tak vo Vašich rukách to, či nejakú prácu dostanete alebo nie. Či chceme alebo nechceme, vždy o všetkom rozhodne až osobné stretnutie či prvotný kontakt s klientom. Portfólio a odporúčania sú len prvým krokom na ceste k cieľu...

František Čaník František Čaník

Programátor, webdesigner a webdeveloper niekoľkých webových projektov. Má za sebou prácu v reklamnej agentúre, médiách a na rôznych pozíciách v oblasti IT.


Hodnoť článok:
13 3

2 komentáre k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 František Čaník 20.7.2012 09:35:01
Zoli: Dík, nemám s tým problém napísať článok dobre, len ten posledný zostal akosi nepochopený a začal sa tam statný flame v komentoch, čo bol už úplne offtopic :)
0 0 Zoltán Csontos 19.7.2012 15:55:37
No vidis, ze sa to da aj inak, fajn clanok :)
Zajtra.sk > Život > Podnikanie > Portfólio vs. odporúčania?


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama