spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

František Čaník 21.3.2012
Hodnoť článok:
0 0

Ce"na" je téma č. 1 - VŽDY!

Nie je to fakt náhoda, že to "na" je v úvodzovkách. Písať do perexu o čom je tento článok, je teda asi zbytočné, pretože to (snáď) každému "došlo".

Otázka s ktorou sa stretáva každý. Nielen človek na pohovore do práce, ale aj pri samostatných zákazkach a celkovo vlastne celý svet. Vždy a všade sa všteko riadi jednou vecou - CENOU! Alebo mi nedáte za pravdu, že dnes už sa nehovorí o kvalitách človeka, ale skôr o jeho cene? Alebo že sa nehovorí o kvalitnom spracovaní, ale o výške odmeny? Ak sa mýlim, tak kľudne berte do rúk kamene a začnite hádzať.

Svet cien a cenová politika

Každý, kto niečo vyrába, alebo nejako pracuje, očakáva za danú činnosť či produkt určité ohodnotenie. Už od neviem presne ktorej doby sa miesto platieb formou výmeny (bartru) sa zaužívala istá mena a z nej prameniace hodnotenie - akási cena. Nebudem v tomto článku však rozoberať to, ako vznikli ceny rôznych vecí a či je to spravodlivé alebo nie, skôr by som sa rád venoval tomu, prečo by každý kto si niečo objednáva, mal počítať aj s tým, že daný produkt má svoju hodnotu.

Ak niekto vytvorí logo, tiež si vypýta určitú sumu a len ak ste priatelia, viete sa baviť aj o tzv. "NA" cene. Pre lepšie porozumenie "NA" CENA je odvodená od slova CENA, kde to NA hovorí o forme - dar. To jest, moja cena je, že ti to podarujem a teda ceNA je NA. :) (To som si len tak vymyslel, nie je to používaný výraz, všetci to poznáme, že je to "za babku" prípadne "nechaj tak". To by nás však asi neuživilo a ani účty by nám to nezaplatilo.

Správne naceňovanie = správna politika?

Ja vytváram weby, grafické návrhy, multimediálne prezentácie a xy ďalších vecí. Nerobím to od včera a teda sa napríklad riadim aj tým, že si k cene pridávam istú hodnotu alá "know-how". Skúsenosti človeka sú zárukou správneho riešenia, no zároveň aj rýchlejšieho spracovania. Preto ide o pomer Nový človek / skúmanie a dlhší čas pri riešení problému... Skúsený človek pozná problém, rieši ho kratšie.

Ak by sme sa na tento prípad pozreli reálne, videli by sme to časovo asi rovnako. Človek, ktorý sa stretol s problémom ho dokáže vyriešiť rýchlejšie, čím sa (teoreticky) má cena znížiť, pretože odrobí menej času, avšak tu je presne ten cenový paradox, pretože takýto človek si reálne pýta v podstate to isté (a prípadne viac) ako človek, ktorý danú problematiku ešte nepozná a trvá mu teda riešenie dlhšie. Tiež máte pocit, že je to "spravodlivé"? Podľa mňa nie, pretože ak niekto pozná spôsob, ako niečo urobiť, pretože sa už s problémom stretol, je to o jeho skúsenostiach a nie o tom, že dokáže spraviť niečo rýchlejšie a teda by mal dostať menej. Skôr to vidím tak, že čím skôr človek niečo dostane, tým je to pre neho lepšie a často krát sa za expresné riešenia dávajú rôzne príplatky, pretože sa prehodnotia priority. Alebo?

Cena vs. niečo za niečo?

Spomínal som to vyššie. Niekedy hold klient nechce platiť, resp. by bol najradšej keby dostal svoj produkt za najnižšiu cenu, nehovoriac o možnosti akéhosi bartrovania v štýle, ty mne web, ja tebe niečo, čo ponúkam ja. Ja osobne nevidím problém v akceptovaní aj takejto formy. Fungovala niekoľko rokov, kedy napríklad drevorubci vymieňali polená za kurcene, prípadne vajíčka. Avšak v dnešnej dobe je veľmi ťažké vrámci bartrovania určiť aká je hodnota jednej či druhej služby. Možno na otázku do diskusie, čo by ste vy ponúkli ako protihodnotu za portál, ktorý má komerčný charakter a viete, že bude dotyčnému produkovať zisk? Reálne mi príde v tomto prípade ako možný barter jedine akási participácia na projekte, nie však niečo v štýle, že ty mi sprav portál, ja ti naň dám reklamu... EEEE, tudy cesta nevede. Je však vôbec nejaká hodnota, ktorá existuje ak viete, že produkt, ktorý tvoríte bude komerčne ziskový?

Návod ako na cenu

Odhliadnuc od nejakých úvah, treba sa zamyslieť nad vlastnou hodnotou Vášho know how. Zároveň nad časom a typom projektu, neopomínajúc fakt, že aj nástroje, ktoré používate svojím spôsobom majú nejakú cenu. Čo preto ja osobne robím, keď stanovujem cenu?

Fotografovanie a multimediálna tvorba

Zhodnocujem, či sa fotí exteriér, interiér, ateliér. Či je pri tom stylista, vizážistka a tak podobne, pretože aj oni chcú za svoju prácu istú plácu. Následne sa rozhoduje od typu fotenia - teda štýlu fotografií, pretože napríklad glamour a akty sú komplikovanejšie čo sa týka postprodukcie. Predsa len, nahé telo sa retušuje dlhšie ako napríklad portrét. Takže sa venuje pozornosť na:

  • typ fotografie
  • typ priestorov
  • dĺžka fotenia a úprav
  • styling a vizáž
  • ak ide o exteriéry, cena za prepravu techniky a náklady na dopravu

Tvorba webov, grafické návrhy

Tvorba webov je trošku komplikovanejšia ako napríklad fotenie, pretože sa tu jedná o viacero rôznych procesov ako aj typov webov. Samozrejme sa inak naceňuje portál, inak osobná stránka. Inak naceníte web postavený na vlastnom CMS a inak na nejakom OPEN SOURCE redakčnom systéme. Preto sa treba zamerať na:

  • typ webovej stránky
  • redakčný systém, ktorý bude použitý
  • prepojenia na sociálne siete
  • optimalizácia
  • copywritting vs pôvodný obsah
  • energia venovaná tvorbe

A čo záverom?

Každý z nás aspoň raz za život narazí na klienta, ktorého vedome ošklbe a zároveň aj na klienta, ktorý ošklbe nás. Ako sa hovorí, rovnováha musí vždy existovať, len ju treba niekedy postrčiť, aby sa prejavila. Ak má byť postrčením správne nacenenie Vašej práce, určite to prinesie osoh nielen Vám, ale každému.

František Čaník František Čaník

Programátor, webdesigner a webdeveloper niekoľkých webových projektov. Má za sebou prácu v reklamnej agentúre, médiách a na rôznych pozíciách v oblasti IT.


Hodnoť článok:
0 0

7 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 František Čaník 28.3.2012 12:48:11
Tester, clanok sa da pochopit a vylozit roznorodo, v kazdom pripade mi islo ani nie tak o to, aby sa cena brala ako cislo jedna vramci nejakych dohod a tak, ako skor o to, aby si fakt firmy a zadavatelia uvedomili, ze dnes nic nie je zadarmo a ak uz sa ide riesit nieco, co si vyzaduje skusenosti a cloveka, co je v danom probleme doma, tak treba pocitat aj s tym, ze to nebude zadarmo.
0 0 tester 28.3.2012 11:51:21
clanok navodzuje dojem ze treba zacat od ceny, co podla mna nie je pravda a takisto si nemyslim ze je to na 1.mieste. je to rozhodujuci faktor, ale klient musi vediet za co plati .. cize ovela dolezitejsia otazka pre klienta je - ako problem vyriesim ? co ponuknem ? preco ja a nie konkurencia ? .. az potom by si mal riesit cenu. Btw: odporucam clanky o cenotvorbe (pricing)
0 0 Peter Vrábel 22.3.2012 11:58:39
Aj ja som sa kúsok zamotal ale pochopil som myšlienku. Ide hlavne o klientov, ktorý majú predstavu a ani len netušia aké sú možnosti a keď niečo spravíte zistí že to treba prerobiť. Nemáte problém avšak medzičasom, príde do projektu novy rozum a treba dorábať optimalizovať a prepájať. SNiPi, Ďakujem za pekný článok. Vychádza z praxe.
0 0 Tomáš Abaffy 22.3.2012 11:38:29
@František tvoj koment pod článok chápem:D Ale článok som nepochopil... Asi si sa zamotal v ňom trochu...
0 0 František Čaník 21.3.2012 15:14:02
V stručnosti a v skratke... CENA je vždy dôležitá a nikto vám nič nedá zadara :D Alebo aj o tom, ako si klienti myslia, že všetko sa bude robiť donekonečna bez adekvátneho príplatku za dorábanie blbostí, ktoré si klient navymýšla :)
0 0 Igor Petkovsky 21.3.2012 15:08:43
ani ja dako
0 0 Tomáš Abaffy 21.3.2012 14:18:19
nejak som nepochopil článok
Zajtra.sk > Život > Podnikanie > Ce"na" je téma č. 1 - VŽDY!


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama