spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Dušan Kocúrek 13.10.2011
Hodnoť článok:
0 0

Manažment projektu inak - O vlastnosti, ktorú nikto nepotrebuje

Produkovať a pridávať vlastnosti nie je len slovenské...

Produkty boli dlho tvorené s dôrazom na pridávanie novej funkčnosti tak, aby spoločnosť poskytla užívateľom v nových verziách viac a viac. Tento prístup trval pomerne dlho, no začiatkom 21. storočia sa situácia mení.

Používatelia si najviac vážia čas. Potrebujú jednoduché aplikácie, ktoré poskytujú funkčnosť priamo pod prst. Kontextovo. A s príchodom mobilných zariadení sa takýmto aplikáciám darí viac a viac. Doba, kedy panel nástrojov v aplikácii bol prepchaný je dávno preč. Dnes sú v móde veľké ikony, dobrý dizajn aplikácie a hlavne prehľadnosť.

Mimochodom, skúste odpovedať na otázku:


Predstavte si aplikáciu, ktorú používate denne.
Koľko percent vlastností v nej obsiahnutej NEpoužívate?

Odpoveď na túto otázku sa snažil pred niekoľkými rokmi nájsť Scott Ambler zo spoločnosti IBM.

A výsledok? Veľmi pravdepodobne taký ako ste odpovedali aj Vy sami. Tak ako väčšina ľudí na našich školeniach.

Tento výsledok je mrazivý ak si uvedomíte čo všetko vývoj nepoužívaných vlastností znamená. Koľko ľudskej energie sa v podstate vyhodí von oknom. Resp. uloží na disk :).

V tomto obrázku je skrytá odpoveď na komentáre k predchádzajúcim článkom série prečo treba papierik s požiadavkou roztrhať.

Pretože práve v tých 80% vlastností, ktoré nie sú používané, sa skrýva úspora času, úsilia ľudí a samozrejme peňazí.

Tento princíp je známy aj pod anglickou skratkou YAGNI - (you ain't gonna need it). Nebudete to potrebovať.

Otázkou je ale KTO určí vlastnosti z množiny 20%? A tu nastupuje do procesu vývoja Zákazník. Zákazník, ktorý vie prečo vlastnosť potrebuje, kedy ju potrebuje a vie, nakoľko si vlastnosť cení.

Pretože hodnota vlastnosti je v Agile hlavným atribútom pre určenie priority, poradia:

  • Pretože najviac cenené vlastnosti dodané na trh skôr ako konkurencia znamenajú pre spoločnosť návrat investícií a skorý zisk.
  • Pretože v tom tkvie umenie produktového vlastníka, ktorý zákazníkovi pomôže určiť hodnoty a priority. Pomôže formulovať požiadavky pre vývojový tím.

Pred pár dňami som sa zúčastnil StartUp Campu v Košiciach. Pre mňa najzaujímavejšie zistenie bolo, ako málo sa slovenské spoločnosti a startupy venujú tomu, pre koho tvoria aplikácie, čo je potenciálnym trhom a čo ten trh skutočne chce. Naopak, venujú sa technológiám a nadšene rozprávajú o HTML5, serveroch, službách.

Nevieme kto bude aplikáciu používať, no chceme robiť radšej marketing pre podporu predaja. Hmmm, predaj, ale KOMU?

Dušan Kocúrek Dušan Kocúrek

Pracujem ako agile kouč, najčastejšie v NAVTEQ/Nokia/Ness. Keď netrénujem, tak pravdepodobne programujem v .NET. Zakladateľ slovenskej agilnej komunity Agile@Slovakia, http://www.agile.sk. Produktový vlastník riešení ScrumDesk (http://www.scrumdesk.com, http://www.scrum.sk) - aplikácie pre manažment agilných projektov pomocou Scrumu.


Hodnoť článok:
0 0

15 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Peter Bartoš 27.10.2011 16:37:09
@Miroslav - s týmto súhlasím. Podľa mňa sa o tom nedá hovoriť úplne všeobecne. Niektoré systémy vyžadujú byť komplexné aby mohli byť predajné širokej verejnosti - pretože je to tak, každý potrebuje niečo iné.

Druhá možnosť by bola vydať 10 rôznych wordov pre rôzne cieľové skupiny, aby sa zefektívnila činnosť v každom z nich. To pri systémoch ako office, adobe photoshop a podobnie nie je reálne.

Avšak si myslím, že napríklad pri spomínaných mobilných aplikáciách je princíp "you ain't gonna need it" veľmi použiteľný. Takéto systémy sú založené na prehľadných, užitočných aplikáciách pre zefektívnenie činností. Takže ideálne nemať tam nič naviac len to čo potrebujem. Takže ten predpoklad nie je taký zlý - len záleží na čo sa aplikuje :)
0 0 Miroslav Martinovič 27.10.2011 15:55:42
hmm, priznávam sa že článok som nečítal podrobne a celý, lebo keď som si všimol o čom je (a ten graf), tak som ho len tak preletel, pretože podľa mňa je založený na zlom predpoklade - že množina vždy a často používaných funkcií je pre všetkých používateľov rovnaká, čo je nezmysel. asi pred rokom som presne o tomto probléme čítal článok na blogu Oldnewthing Raymonda Chana, ktorý pracuje v Microsofte, a ktorý vysvetľoval, že VŠETKY funkcie officu sú využívané často, pretože aj keď jednotlivý užívateľ používa často len 20% funkcií alebo menej, a o niektorých ani nevie, každý užívateľ pracuje v inej oblasti, takže iné funkcie sú pre neho kľúčové.
napr. spisovateľ nebude vo worde používať hromadnú korešpondenciu, čo zas pre právnika môže byť jedna z dôležitých funkcií, atď...
0 0 Zoltán Mitlík 27.10.2011 15:41:33
ja s tym problem nemam :) Vzdy ked niekde spomeniem ze Adroid je uplne dezorinetacna skareda vec, vzdy mi tento dotycny zacne tolko argumentovat :) Bavi ma to stale pocuvat a pri tom si mysliest ze je to hrozny operacny system :D tot moj nazor, nevravim ze iOS je najlepsie, ale mame tu aj nieco ine? :D :D :D
0 0 - 26.10.2011 09:07:22
@zoltan: je to dost prave o tej cielovej skupine. ludia su rozni a niekomu je nieco zlozite a inemu nie. mam znamu, ktora je v strednych rokoch a pocitace jej moc nehovoria a ma iOS a je nadsena. kedykolvek som v styku s iOS ja, dviha sa mi adrenalin, lebo mam pocit, ze vynechali kopec dolezitych veci, lebo predpokladaju, ze som hlupy (tym nechcem ale povedat, ze vsetci "applaci" su hlupi, to je len moj dojem z ich OS). myslim, ze je fajn, ze je na vyber, kedze aj ludia su taki rozmaniti.
0 0 Zoltán Mitlík 26.10.2011 02:43:53
nevytvara iluziu :D :D :D ono to je zlozity system :D :D :D
0 0 Peter Bartoš 24.10.2011 13:16:27
Nepríde mi moc podarené porovnávať pod takýmto článkom Android/iOS. Sú to operačné systémy, nie nejaké aplikácie. Tie ponúkajú rozhranie pre programátora - čo je na nich schopný vyvinúť a pre používateľa - aké aplikácie si vyberie, kde si ich umiestni ako nastaví.

Hlavný rozdiel je podľa mňa v kvalite aplikácií a dobré sa nájdu na oboch platformách, možno v inom pomere. Ale žeby šiel iOS viac smerom YAGNI ako Android, to mi tak nepripadá. Predvolene ani Android nie je plný tweakov, ale tým že sa okolo Androidu vytvára komunita, ktorá má rada prispôsobenie svojho OS, tak to podľa mňa vytvára ilúziu zložitého systému...
0 0 Igor Slovák 19.10.2011 10:46:50
Trefne napisane. Na druhej strane, myslim ze pre urcitych aplikaciach je potrebne zohladnovat cielovu skupinu, ktora potrebuje specializovane riesenia s mnozstvom funkcionalit. Tu mozu byt cestou aj modulove riesenia, ktore prisposobia aplikaciu na mieru uzivatelovi. Ale urcite suhlasim s tym, ze "bezny" uzivatel, potrebuje co najintuitivnejsie rozhranie a funkcionalitu redukovanu pre jeho potreby.
0 0 J 18.10.2011 10:51:57
Trefny clanok a takymto smerom ide iOs. Akuratz eokrem toho ze aplikacie osekaju cenu maju este vyssiu ako konkurencia miesto znizovania :)). Takze radsej viac funkcii za mensiu cenu a nemusim nadavat ze mi nieco chyba :)
0 0 Moďerný Občan 16.10.2011 14:54:55
Zoltán s androidom suhlasim, ale myslim si, ze iOS je zas az moc osekany a ked som este mal iphone, tak mi tam chybalo pekna kopa ficur.
0 0 Zoltán Mitlík 16.10.2011 11:16:23
presne kvoli tomu nechodim na campy lebo neprogramujem a tym padom sa stratim v pojmoch roznych noobov ci jak sa volaju :D :D a stava sa pre mna stretko nezaujimavym... Niekedy sa mi dokonca aj tlak zvysi z takych jedincov :D :D zaujimavy clanok a trefny clanok, mozno odveci ale samotmy android ako aplikacia je nieco take, vsetko vsetko vsetko az polka veci je uplne zbytocnych, oproti presnemu na mieru iOS :D :D :D
0 0 Marek Suscak 15.10.2011 19:35:32
Myslím, že tento článok súvisí s týmto a vhodne ho dopĺňa. http://bit.ly/oXAvge
0 0 Andrej Buday 15.10.2011 10:55:42
Veľmi dobrý článok.
0 0 Ernest Sawyer 14.10.2011 23:52:51
@alex: veľmi trefná poznámka =) a určite by si z toho mali odniesť niečo aj webdizajnéri a zamyslieť sa :)
0 0 Alex Botev 14.10.2011 21:49:31
technologicky nadsenec musi vyrast z maleho chlapca a zacat uvazovat ako dospely, teda podnikatel.
0 0 - 14.10.2011 21:01:03
dakujem za odpoved na moju otazku :).
Zajtra.sk > Život > Rozvoj projektu > Manažment projektu inak - O vlastnosti, ktorú nikto nepotrebuje


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama