spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Zdenko Pek 28.5.2011
Hodnoť článok:
0 0

ProFlowers: e-shop optimalizovaný pre viac nákupov

ProFlowers je zaujímavým e-shopom, nie len tým, že sa od prostej farmy s dodávkou 500 ruží ročne vypracovali na firmu so 185 rôznymi odrodami kvetov a 7 000 000 zákazníkmi po celom svete, ale aj svojim prístupom a optimalizáciou, ktorej výsledkom je úctyhodná konverzia.

Konverzia 26,5% (obdobie 6 mesiacov do Júna do Novembra 2009) je to, prečo si zaslúži tento e-shop toľko pozornosti. Nejde o jediný, ale dnes si napíšeme čo ProFlowers robí dobre. E-shop nie je z tých snaživých, dizajnom namakaných a predražených webov, ale pracujú s tým, čo je najcennejšie – návštevník. Zameriavajú sa v prvom rade na to, aby uskutočnil nákup a to nie jednorázovo, ale opakovane.

Faktom je, že ProFlowers nedisponuje žiadnym kamenným obchodom. Návštevníka ľahko premení na zákazníka, no zákazníka s opakovaným nákupom. Zbytočne mu nevytvára nad hlavou otázniky a nabieha mu v každom smere. Ponúka mu dostatok informácií, podáva prehľadnú navigáciu, nič nekomplikuje, do ničoho ho nenúti, vysvetľuje všetko jasne a zrozumiteľne, jednoducho ponúka zákaznícky komfort a pokoj. Uprednostňuje predaj pred obsahom, ale zároveň i obsah je jasný, stručný a úderný. K dispozícií sú krásne obrázky a to všetko v tradičnom americkom dizajne. Nie je čo riešiť, je to fascinujúce.

Navigácia

Často sa dáva navigácií veľa priestoru. Nedá sa jasne zadefinovať, ako má vyzerať a ktorá je najlepšia, dá sa to však ľahko zistiť. ProFlowers zvolilo jasnú horizontálnu štruktúru, ktorá je bežná skôr pri menších projektoch. V e-shopoch zväčša vídavať vertikálnu ponuku, ktorá zaberá množstvo miesta a je viditeľnejšia. Priestor sa však dá mnoho krát využiť aj lepšie.

Navigácia je jasná, neobsahuje žiadne zvláštne názvy a pravdupovediac príde vám v niektorých momentoch logická? Myslím, že pri jej návrhu a vylepšovaní bol rozhodovacím faktorom práve návštevník a jeho dopyt ako jedno veľké „myslím si“. Prečo je pri voľbe farba (color) ako prvá modrá (blue)? A prečo sú svadobné kvety (Wedding Flowers) v časti Príležitostí (Occasion) až posledné? Jednoduchá analýza návštevníka. Tu sa nestretnete s nejakou logikou ako býva zvykom v iných e-shopoch.

Hlavná stránka e-shopu ProFlowers

Vyhľadávanie

Ak si myslíte, že naoko jednoduché vyhľadávanie je naozaj tak jednoduché, mýlite sa. Ešte predtým, než spomeniem samotný výsledok vyhľadávania, chcem upozorniť na chýbajúce rozšírené vyhľadávanie. Je zbytočné. Dobrá navigácia a kvalitné výsledky základného vyhľadávania znižujú dôležitosť rozšíreného vyhľadávania a vlastne stráca akýkoľvek význam. Dobrá práca.

Po zadaní kľúčového slova (skúsil som daisy – sedmokráska) sa mi objavilo zopár výsledkov. V prvom rade mi boli ponúknuté najobľúbenejšie výrobky zákazníkov (nič nie je pravdepodobnejšie), čo je však zvláštnejšie a fakt úžasné sú obrázky. Na prvý pohľad nič zaujímavé, avšak, keď si uvedomíte, že má každý obrázok inú vázu a budete čítať ďalej, pochopíte, že jej zobrazenie nie je len hlúpa náhoda, ale má svoj význam.

Stránka s výsledkami vyhľadávania e-shopu ProFlowers

Výber kytice

Všimnite si na obrázku vyššie dvoch tlačidiel pod každou kyticou. Ide o tlačidlá Details (Detail) a Buy now (kúpiť teraz). Čo si myslíte, aký je medzi nimi rozdiel? Žiaden. Obe vás dovedú na totožnú stránku. Zvláštne? Nie, vskutku rafinované. Nie každý chce ihneď nakúpiť, a nie každého zaujíma detail produktu. Vytvárať jednu stránku s detailom, ktorá ďalej naviguje na predaj je hlúpe a zbytočné, takto rozdiel postrehne málokto a zrejme by ho táto duplicita ani netrápila.

Ok, ale poďme sa pozrieť priamo do stránky produktu. Otvorí sa nám prehľadná stránka, kde dominuje hlavne predajná časť nad obsahovou, avšak v dobrom slova zmysle. V prvom kroku (Step 1) máte na výber dva druhy kytíc, jednu tú, pre ktorú ste sa rozhodli a druhú prémiovú, avšak za rovnakú cenu! Zaujímavé, že? Tipol by som, že veľa ľudí objednáva práve tieto prémiové kytice, ktoré sú buď zadarmo, alebo len o pár dolárov drahšie a hlavne oveľa krajšie :-).

Výber druhu kytice

Ďalej ku kyticiam ponúkajú rôzne darčekové predmety ako čokolády, macíkov, krabičky a iné taľafatky, ktoré by určite niekto mohol chcieť. Zabijete dve muchy jednou ranou. Kytica je vždy málo a malý darček ku kytici je vždy viac ako samotná kytica, a to dáte len o pár dolárov naviac. Upgradovať kytice? Koho by to napadlo? Dokupovať k ním drobnosti? Super vec, ktorá funguje a poskytuje tak návštevníkovi vyšší komfort. Mne sa to páči a tým ešte nekončím.

Krok číslo 2 (Step 2) je jedinečný. Váza ku kytici? To sa hodí a vlastne, je to skvelý a praktický darček! Preklikám si ich a pritom sa dívam na obrázok, ako v nich kytica vyzerá. Páči alebo nepáči? Ak si neviete vybrať, tak si vázu proste neberte.

Výber vázi pre objednanú kyticu

Všetko máme a teraz si potrebujeme navoliť dátum dodania. Krok 3 (Step 3) nám to umožní. Kliknite na známy kalendárik, ale nezľaknite sa, komfort. Vidíte tu jasne označené dni, kedy doručujú kytice štandardne, avšak i dni za príplatok (nedele a pondelky). Všimnite si v okne s kalendárom priamo dole odkaz na FAQ :-). Je možné, že pri niektorých kyticiach narazíte aj na dátumy, ktoré sú nedostupné. Myslím, že stačí vyčkať alebo vám tým jasne dávajú najavo, že tovar proste nie je? Ja som si dátum dodania zvolil a idem ďalej.

Možnosť zvolenia dátumu dodania

A ak ste si naozaj nič z tých spomínaných taľafatiek nevybrali, nezabudnú sa pre istotu (vašu nie ich :D) opýtať, či predsalen nemáte záujem o nejakú tú drobnosť. Ja zaškrtávam macíka a všimnite si, že na stránke dole nechýba už moje obľúbené oznámenie o zabezpečenej zóne (prišiel ten správny čas a nezdá sa mi, že by táto informácia odradzovala).

Možnosť zvolenia darčeku ku kytici

A ide sa nakupovať

Sprvu sa ma opýtajú, aby som vyplnil želanie na kartu, ktorá bude pripojená ku kytici. Nechýba tu možnosť pre zaľúbených anonymov, náhľad karty, či na výber veľké množstvo príležitostí, ku ktorým môžete kyticu podarovať. Prichádza na rad registrácia alebo prihlásenie. Pri registrácií vás nezabudnú upozorniť, že sa to fakt oplatí, nakoľko pod jedným loginom máte k dispozícií 6 webov s rôznym sortimentom. Registrujem sa teda. Nič zvláštne, až na ZIP Code (naše PSČ), kde mám možnosť zaškrtnúť, že ho práve neviem a uvediem ho neskôr.

Veru, nie každý vie svoje PSČ (nové bydlisko, prechodné, študent v inom meste a pod.,) a môže ísť o možnosť, kedy zákazníka rýchlo stratíme ak ho v momente nevie, treba ho ešte nalomiť. Teraz prichádza tá zaujímavejšia časť. V kroku delivery (doručenie) sa vás pýtajú na ranné doručenie a jednu veľmi chytrú záležitosť – sviatky príbuzných a známych. Mama je už samozrejme predvyplnená :-) a je len na vás, s kým budete pokračovať.

Pripomienkovač sviatkov vašich príbuzných alebo známych

Nechcú to však zadarmo, dostanete zľavu 5 dolárov (ten macko sa oplatil). Pokračujem ďalej, ale čaká ma nepríjemné prekvapenie, teraz (keď ma už majú) musím to nešťastné PSČ vyplniť.

Drobnosti, ktoré stoja za povšimnutie

Isto nie ste z nákupného procesu (ktorý som neuvádzal celý) zrovná nadšený. Dá sa spraviť lepšie, že? Dá, ale v tomto prípade natom nezáleží. ProFlowers využíva retargeting, ktorý má vysokú spätnú väzbu v dokončených objednávkach (na retargetingu stavajú snáď všetky úspešné e-shopy). Za povšimnutie stojí aj podškrtnutý text v banneroch. Veľmi dobre si uvedomujú dôležitosť tohto pre poniektorých už archaického, no zato významného a neoddeliteľného prvku hypertextu na ktorý je mnoho ľudí stále zvyknutých a evokuje niečo klikateľné a s jasným cieľom.

Všimnite si však, že na každej stránke dole vás vyzývajú k zadaniu e-mailovej adresy, nezabúdajú na bookmarkovanie webu (jeden mi raz povedal, že to je nemoderné, zabudol, že veľa ľudí nevie ručne bookmarkovať). Samozrejme nechýba feedback (spätná väzba), či možnosť zaslania katalógu. Keď na hlavnej stránke poscrollujete trošku nižšie, uvidíte hordu textu – aj takto to môže vyzerať.

Pätička stránok ProFlowers

ProFlowers si nezakladá na dizajne a nízkych cenách, ale na službách, komforte, popisoch, obrázkoch a nestratenie zákazníka. Do zákazníka a jeho komfortu treba investovať, nie do dizajnu o ktorý bežný návštevník nestojí. Dizajn je však tak isto dôležitým prvkom. Toto všetko treba vyladiť a prijať rozhodnutia, ktoré nie sú zrovná jednoduché. Analyzovanie je myslím tiež bežnou činnosťou ProFlowers. A ich úspech nie je o inom trhu.

Hodnoť článok:
0 0

8 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Martin Hrkut (fb) 31.5.2011 00:00:00
@Zdenko: nejde mi ani tak o to cislo navstevnosti ako o jej zdroje. cisto hypotetickly ak by to boli sami vracajuci sa zakaznici + novy na odporucenie znamych tak je to uplne ina situacia ako ked sa snazi eshop aktivne propagovat kde sa da. z takeho facebooku je napriklad casto strasne male percento konverzii lebo mas obmedzene moznosti cielenia a konverzny pomer ti ide rapidne dole (no popri tom mozes predavat vo vysledku viac ako predtym)
0 0 Zdenko Pek (fb) 29.5.2011 00:00:00
@Martin Hrkut jasne, lenze pri akejkolvek navstevnosti je 26,5 % pekna konverzia. Ak by som mal 40 navstevnikov denne a 10 z nich 10 objednavok tak ma to tesi. Neviem aku mas, mate konverziu vy, ale myslim, ze 3% nepresahuje. Je pripad u bratri cechu, kde ma jeden shop tiez podobnu konverziu, myslim, ze sa zaoberaju notebookmi, to len na margo toho, ze to asi ide. Myslim, ze poslednou vetou si vystihol presne to na co som narazal.
0 0 Martin Hrkut (fb) 29.5.2011 00:00:00
@Zdenko: pekny clanok, hadam to par ludom otvori oci (aj ked asi dufam marne). Mam len par vyhrad :)

Nemozem uplne suhlasit s poslednou vetou ze nejde aj o trh. Na nom casto zalezi vela. Vseobecne k nam prichadzaju niektore veci "bezne na zapade" s casovym oneskorenim. Pochybujem ze by podobne zamerany a vyborne postaveny eshop u nas slavil podobne uspechy. Ale samozrejme je to moj subjektivny dojem a mozne je vzdy vsetko.

Druha vec je skor vseobecna - vnimanie konverzneho pomeru ako takeho. Samotne pekne percento totiz nevypoveda vobec o tom odkial a aka je navstevnost (co aj nan vplyva dost podstatne). Pri kazdom podnikani je havny v prvo rade zisk, ktory v tomto pripade nevieme. Konverzny pomer 25% moze znamenat kludne len 10 objednavok denne pri navstevnosti 40 ludi. V tomto pripade by ma ku konverznemu pomeru zaujimali aj informacie o navstevnosti.

Kazdopadne na to co vidat v nasich koncinach je to velmi dobre spraveny eshop.
0 0 Juraj Kundrik (fb) 28.5.2011 00:00:00
a? co takto vybrat a pochvalit shop aspon z rovnakeho casoveho a ekonomickeho pasma.
Mimochodom odkial mas tu konverziu ze 26.5%
BTW toto u nas neuzvis..
0 0 Zdenko Pek (fb) 28.5.2011 00:00:00
@Jaroslav Černy stava sa, budem musiet pisat clanky cez den a nie v noci. Dakujem
0 0 Jaroslav Černý (fb) 28.5.2011 00:00:00
pekny eshop. Drobna pripominka: Blue a wedding flowers mají podle abecední analýzy :-)
0 0 Zolo Jaj Onódy (fb) 28.5.2011 00:00:00
Pekný článok, pekný e-shop
0 0 Tomas Abaffy (fb) 28.5.2011 00:00:00
Pekný článok.
Zajtra.sk > Život > Podnikanie > ProFlowers: e-shop optimalizovaný pre viac nákupov


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama