spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Zdenko Pek 4.5.2011
Hodnoť článok:
0 0

E-shopy: Akých chýb sa dopúšťajú tvorcovia a prevádzkovatelia slovenských e-shopov?

E-shopy v našich pomeroch nedosahujú kvality a ponúkaných služieb tých zahraničných a cesta k týmto službám bude dlhá, nakoľko nespĺňajú ani základné predpoklady pre dobrú navigáciu. Dnes realita slovenských e-shopov s elektronikou.

Navigácia


Najväčším kameňom úrazu snáď každého e-shopu je navigácia. Často býva veľmi zložitá, máva mnoho úrovní a použité výrazy v nej nie sú jednoznačné. Ako som minule písal, v článku kamenné obchody verzus e-shopy, je potrebné si uvedomiť, že navigácia je polovicou úspechu každej web stránky a u e-shopov to platí dvojnásobne. Otázkou ostáva, prečo teda veľa e-shopov nevenuje navigácii pozornosť a radšej sa zameriavajú na menej podstatné veci?

  • E-shop je vedľajším predajným kanálom
    (majú ho, len aby ho mali)
  • Vedenie si myslí, že tak je to dobre, správne a pochopiteľné
    (jeden myslel a vymyslel...)
  • Nevedia merať a na základe meraní vyhodnotiť chyby
    (odhaľovanie chýb je za A to najťažšie, čo môže byť a za B ich správne interpretácia nebýva jednoduchá)
  • Musí to niekto spraviť
    (starý dobrý zvyk, šetrí sa tam, kde sa šetriť nemá)

Najhoršiu navigáciu, na akú som kedy natrafil je jednoznačne navigácia v e-shopu Nay. Nikdy som ani len nepomyslel nato, ako bude moc zložité vyhľadať strojček na vlasy, resp. nevedel som, ako ho mám hľadať (strihač na vlasy, strojček na vlasy, zastrihávač vlasov...???).
Iróniou je, že ani samotní predajcovia navigáciu nevyužívajú. Moja skúsenosť hovorí, že väčšina z nich sa ani nesnaží prelúskať navigáciou a radšej zamieri k vyhľadávaniu. O tom, že Nay ignoruje akékoľvek titulky jednotlivých kategórií či produktov, ani nehovorím.

Vyhľadávanie

Vyhľadávanie je v dôležitosti na úrovni navigácie a možno povedať, že kvalitné vyhľadávanie je druhou polovicou úspechu celého e-shopu. Často však práve e-shopy neponúkajú ani rozšírené vyhľadávanie, čo môže neraz spôsobiť množstvo komplikácií. Pochopiť dôležitosť vyhľadávania je kľúčom k srdcu návštevníka. Pomocou analytických nástrojov nie je problém sledovať interné vyhľadávanie a na základe tohto dopytu upravovať samotnú navigáciu.

Jednoducho povedané analýza interného vyhľadávania je kľúčom k dobrej navigácií. Avšak ani tento proces nehovorí, aby sme opomínali niečo tak kľúčové, ako je interné vyhľadávanie a jeho jednoznačnosť a dobrú použiteľnosť. Často však nenachádzame na týchto stránkach ani len náznak základných predpokladov skutočne dobrých vyhľadávačov:

  • Našepkávač
    (na základe zadávania znakov kľúčového slova mi začne ponúkať relevantné slová)
  • Rozšírené vyhľadávanie
    (chcem priveľa)
  • Štruktúrovanie výsledkov
    (zo samotných výsledkov sa stáva ďalší druh navigácie)
  • Relevantnosť vyhľadávania
    (aby som opäť po vyhľadávaní hľadal je nemysliteľné)
  • Stránkovanie
    (pohyb po stránkach musí byť jednoduchý)

Najhoršie rozšírené vyhľadávanie som videl na Hej.sk a na Mall.sk pre istotu nemali žiadne. Ako príklad opäť použijem strojček na vlasy. Tento názov je myslím jasný a používaný väčšinou, ale na stránkach našich najväčších e-shopov som pohorel. Na dopyt strojček na vlasy som narazil na výsledok:

  • Nay
    (žiadne výsledky)
  • Mall
    (super, našiel mi nejaké strojčeky)
  • Hej
    (našiel mi dámske kefy)
  • TPD
    (našiel mi cez filmy, až po tašky na notebooky snáď všetko, čo mohol)
  • Datart
    (snažil sa, ale holiaci strojček som nenašiel)

Naozaj netuším, či mám hľadať strojček na vlasy alebo strihač na vlasy. A preto by každý e-shop mal sledovať:

  • Čo jeho návštevníci hľadajú a prispôsobovať sa týmto trendom
  • Pozerať sa na trendy vo vyhľadávačoch
  • Pohyb návštevníka po stránke a tento pohyb analyzovať

Nákupný košík

Nákupný košík je predposlednou zastávkou návštevníka, ak sa chudák prekúše navigáciou, či vyhľadávaním našich e-shopov. Ak chceme, aby návštevník previedol pohodlne svoj nákup je zapotreby:

  • Volať nákupný košík nákupný košík
    (držme sa pravidla, že zaužívané veci meniť netreba)
  • Tovar sa do košíka naozaj pridal
    (jednoznačne dať nakupujúcemu na vedomie, že tovar bol do košíka pridaný)
  • Umiestnenie košíka
    (jeho pozícia, výraznosť a pomenovanie sú na prvom mieste)

Ak splníme tieto tri body, s najväčšou pravdepodobnosťou zákazníka nestratíme (alebo ho aspoň nestresujeme) a aj tu platí staré známe, že odchody z nákupného košíka analyzujeme a následne celý proces vylepšujeme. Myslím, že v tomto nie sú e-shopy na tom až tak zle, ale vždy je čo vylepšovať a preto sa pozrime na to, ako a kde je košík umiestnený a či je pridanie tovaru do košíka jednoznačné.

Nay Mall Hej TPD Datart
Umiestnenie košíka vľavo vpravo vpravo vpravo vpravo
Jednoznačnosť pridania tovaru do košíka zlá dobrá dobrá dobrá priemerná
Krokovanie procesu objednávky nie až v druhom kroku áno áno áno
Dostupnosť relevantného tovaru nie áno nie nie áno

Chyby, ktoré som si pri košíkoch všimol:

  • vynechanie krokovania cesty od objednania k zaplateniu
  • nie moc jednoznačná voľba pokračovania v nákupe (skôr tlačia návštevníka prejsť ihneď k platbe)
  • chýbajúce odporúčania potrebného tovaru k zakúpenému tovaru (napr. rôzne káble, puzdra a pod.)
  • ešte stále zobrazujú ceny v Skk (to je iba môj subjektívny názor a nejde ani o chybu)

Zato sa zhodujú v nasledovnom:

  • nákupný košík je všade nákupným košíkom alebo košíkom a má rovnaké vizuálne označenie
  • je možné v košíku tovar odobrať
  • žiaden e-shop nevyžaduje pred pridaním tovaru do košíka registráciu

Ako môžete vidieť, orientácia v e-shopoch je pomerne namáhavá a zložitá, no zato košíky sú na tom celkom obstojne. Každý e-shop trpí dosť výraznými defektmi, ktoré znepríjemňujú celkový proces nákupu a to hlavne v samotnej navigácií, ako aj vo vyhľadávaní. Chybu by som hľadal v nesprávnej alebo skôr v žiadnej analýze, implementovaní zmien a ich následnom testovaní. Samozrejme, mám svojho favorita, ktorý je podľa môjho názoru najdokonalejší, avšak jeho meno neprezradím. Všeobecne vzato je stále čo vylepšovať a môžem s istotou povedať, že e-shopy bez kamenných predajní sú na tom oveľa lepšie, ako e-shopy, ktoré fungujú ako vedľajšie predajné kanály.

* * *

Ak sa vám tento článok páči, poteší nás váš hlas na vybrali.sme.sk

Hodnoť článok:
0 0

14 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Tomáš Nikl 13.3.2012 19:22:18
To s tim Datartem doufam nemyslite vazne, ze? Prumerna jednoznacnost toho, ze byl produkt pridan do kosiku? Kliknu na tlacitko koupit a jsem presmerovan primo do kosiku, to mi prijde dost jednoznacne, nebo mi neco uniklo? Naprosto stejne to ma reseny mall.cz/sk a ten ma hodnoceni jako dobre? proc?

Dalsi co mi ve srovnani chybi, jsou nabizene sluzby. Proc by zakaznik mel kupovat na eshopu? Co eshop nabizi vic nez kamena prodejna (kdyz pomineme luxus toho, ze muzu nakoupit z domu. To se ale rusi s tim, ze na zbozi musim cekat) (kdyz uz existuje clanek Kamenné obchody verzus e-shopy, mohlo by to byt klidne i tam). Nektere eshopy nabizeji i nadstandartni sluzby oproti kamenne prodejne. Napriklad u Datartu to je MujDatart, kde po zakoupeni nejakeho zbozi muzu jednoduse sledovat, kdy mi konci zaruka, jak je na tom zbozi ktere jsem reklamoval apod. Podle me by i takoveto "nadstandartni"/neobvykle sluzby mely ve srovnani byt alespon zmineny.
0 0 Tomáš Sedlák (fb) 12.5.2011 00:00:00
Kamoško s tou navigáciou e-shopu Nay máš uplnu pravdu :D, človek sa na nej ani zorientovať nevie... vážne by s tým mali niečo spraviť.
0 0 Moďerný Občan (fb) 6.5.2011 00:00:00
Jan s kvalitnym personalom? :) asi mame odlisne skusenosti...
0 0 Zdenko Pek (fb) 5.5.2011 00:00:00
@Ján o tom som aj pisal minule a trosku som to nacrtol aj tu. Nie je to ich hlavny kanal, to mi je jasne a je mi jasne, ze ho maju len aby ho mali.
0 0 Ján Johny Baláž (fb) 5.5.2011 00:00:00
Článok je perfektný!

Pri NAY treba podotknúť, že eshop pre nich určite nie je prioritou. Ich firemná politika sa podľa mňa orientuje predovšetkým na kamenné predajne s kvalitným personálom a poradenstvom.
0 0 Jozef Majerov (fb) 5.5.2011 00:00:00
Poucny clanok a inak NAY je podla mna totalne OUT. To som si vsimol uz davnejsie , podla mna by ho mali komplet prerobit
0 0 Ten Kubo (fb) 4.5.2011 00:00:00
V NAY e-shope nie je pomaly nič! Ani iPad ani iPod tam nebol
0 0 Jakub Krupa (fb) 4.5.2011 00:00:00
článok je určite prínosný ;)
0 0 Eňo Ňuňo Egrešík (fb) 4.5.2011 00:00:00
Predendávnom som tiež hladal strojček na vlasy,a narazil som na rovnaký problém,v rovnakých e-shopoch...
0 0 Dusan Hlavaty (fb) 4.5.2011 00:00:00
@Zdeno Pek > Vyborne vystihnute. Toto konstatovanie je asi najuniverzalnejsie ake som kedy cital. Najma v poslednej dobe sa s tym stretavam na kazdom "webovom kroku". ;-)
0 0 Zdenko Pek (fb) 4.5.2011 00:00:00
@Martin Hrkut Suhlasim. Problem su tí co rozhoduju v konecnom dosledku o celom projkete. Najvtipnejsie je, ze ten kto o tom najviac rozhoduje, o tom najmenej vie a ked aspon o tom najmenej vie, myslí si, ze o tom vie viac nez webdesigneri, programatori, testeri, analytici a pod, ktorí si presli mnoho projektov alebo maju tieto vedomosti lebo s webom proste dlhe roky robia. Osobne tento pristup nemam rad, nakolko pochovava sam seba.
0 0 Martin Hrkut (fb) 4.5.2011 00:00:00
pekne zhrnute. bohuzial casto moze byt samotny eshop co sa softveru tyka vyborne rieseny no doplati na tvrdohlasovt a lajdackost obsluhy (majitela).

navigacia - uz som sa viac krat stretol s tym ze klient uz mal dopredu svoju predstavu o navigacii a o nicom inom ho ziadny webdizajner nepresvedci nech mu trusi analyz kolko chce.

vyhladavanie - aj to najlepsie fulltextove vyhladavanie s filtraciou ake vies spravit pohori na tom ze ludia co pridavaju tovar to flakaju (rozumnej pouzivaju ine nazvy ako by mali, nepopisu dostatocne produkt v popise, nenastavia prislusne premenne parametrov pre produkt, atd).
0 0 Jakub Pelák (fb) 4.5.2011 00:00:00
vdaka za clanok, zaujimave zhrnutie
0 0 Peter Králik (fb) 4.5.2011 00:00:00
vdaka za clanok.. ;) iste veci som si lepsie uvedomil.
Zajtra.sk > Život > Podnikanie > E-shopy: Akých chýb sa dopúšťajú tvorcovia a prevádzkovatelia slovenských e-shopov?


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama