spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Ján Baláž 8.3.2011, článok je súčasťou seriálu Ako písať blog
Hodnoť článok:
0 0

Buď kráľ: Rytmus ako vzor pre blogerov a copywriterov

Rytmus - milujete ho! Nenávidíte ho! Alebo rovno oboje. Kontroverzná to postava slovenského šoubiznisu. Jedno však Rytmusovi odoprieť nemôžeme. Medzi jeho pestrými vulgarizmami nájdeme aj múdrosti hodné zlata. A veruže prínosné aj pre copywriterov a blogerov!

Pravda 1: „Ber si príklad z lepších.“ (Rytmus - Musíš mať nádej feat. Tina)

Ste dokonalý copywriter? Tak vám gratulujem, úspech nedosiahnete. Nikto totiž vo svojej oblasti nevie toľko, aby nemohol vedieť viac. Platí to aj vo svete reklamného písania, kde sa menia zvyky užívateľov a ich nároky. Preto je potrebné neustále sa zlepšovať.

Ako zlepšiť svoje písanie a vedomosti? Čítajte a píšte. Zo svojej rss čítačky vám prinášam zdroje poznatkov, ktoré mi pomáhajú:

Copyblogger – web Briana Clarka poskytuje mnoho informácií copywriterom, ktorí chcú zlepšiť svoje schopnosti. Je pravdou, že niektoré témy sa už „recyklujú“, ale ak nečítate Copyblogger od roku 2006, potom to nie je problém. Odporúčam odoberať aj newsletter, v ktorom sa dozviete konkrétnejšie rady a občas dostanete zdarma e-book.

Daily Blog Tips – Daniel je bloger, ktorý radí blogerom. Obsah je teda zameraný primárne na rozvoj blogu. S tým sú však, samozrejme, spojené aj texty, preto sa zlepšíte i v tejto oblasti. Osobne oceňujem aj občasné predstavenie zaujímavých pomôcok pre blogerov (napr. SEO checklist).

Men With Pens – stránka zameraná takmer iba na písanie. Ak chcete zlepšiť svoje schopnosti v písaní textov, tak tu nájdete rád dosť. Samozrejme, niektoré články sú o špecifikách anglického jazyka, a tak vám nepomôžu. „Muži s perami“ píšu kvalitné články, no zaujímavé je, že veľmi nezvýrazňujú text, čím sa radšej neinšpirujte. Taký text sa ťažšie číta.

Pravda 2: „Úspech znamená strážiť si svoj čas.“ (Rytmus - Všetko má svoj konec feat. Ego, Tina)

Práca copywritera so sebou prináša nutnosť „ovládať čas“.

Musíte si vedieť zadeliť svoj čas, pretože ho potrebujete na:

  • stihnutie termínov dohodnutých s klientom/klientmi
  • sebapropagáciu, aby ste mali klientov aj zajtra
  • zlepšovanie svojich schopností
  • oddych a zábavu
  • rodinu

Dôležité je správne plánovanie, preto by ste si mali osvojiť princípy time managementu. Podstatné je všetko si značiť, aby ste na to nezabudli. Taktiež si nechávajte na dokončenie práce časovú rezervu, lebo lenivosť nad vami občas zvíťazí. A oddychovať treba!

Aj Rytmus oddychuje, hoci nám stále pripomína, že tvrdo maká a nespí. Prezradím vám však, že klame...

Pravda 3: „Šikovným patrí svet!“ (Rytmus - Verejný nepriateľ)

Človek sa stáva šikovným tým, že zlepšuje svoje schopnosti. Copywriter odvádza kvalitnejšiu prácu vtedy, keď získava vedomosti a veľa píše.

Píšte. Veľa. Viac ako raz za týždeň...

Čítanie je síce super, ale nevytvárate pri ňom slová. Písanie vás núti vyberať zo svojho slovníka v hlave slová, spájať ich a vytvárať ucelené myšlienky. Tie potom vkladáte na papier do textového editora. Napísaná myšlienka je komplikovanejšia ako myslená. Písanie má preto na mozog taký vplyv ako zdvíhanie činiek na svaly.

Ak náhodou nepíšete "naostro" pre klienta, cvičte upravovaním textov na vlastnej stránke. Okrem iného tak môžete získať čoraz kvalitnejšie texty. To zistíte vďaka A/B testovaniu.

Bonusová pravda: „Ako keby si si chcela prdnúť, ale nejde to ven.“ (Rytmus v SuperStar 2011)

Rytmus týmto výrokom počastoval jedno dievča kvôli jej spevu v súťaži Česko-Slovensko hľadá SuperStar. Etika ani význam tejto perly nás však teraz nezaujíma.

Viete, prečo majú niektorí radi Rytmusa? Pre jeho vyjadrovanie sa! Jeho slovník je jedinečný, čo mu pravdepodobne tiež pomohlo v kariére.

Podstatné je, že copywriter by tiež mal mať svoj štýl a nemal by ho popierať. Pestovanie svojho „hlasu“ v textoch trvá dosť dlho (ani ja som ten svoj ešte nenašiel ;). Chce to kreativitu, experimentovanie a čas strávený nad upravovaním a vylepšovaním článku. Keď však budete písať naozaj uvoľnene a so svojským prejavom, bude vaša práca kvalitnejšia.

Sú autori (teda nielen copywriteri), ktorí píšu tak, že ich články spoznáte, aj keď sa nepozriete na meno pod článkom. Možno články od niekoho takého čítate, neváhajte jeho meno napísať do komentára. Iste sa poteší.

A prečo vlastne mať svoj štýl? Lebo zaujmete čitateľa. Zapôsobíte, očaríte ho, zvýšite jeho pozornosť – a on sa odvďačí. Stačí, aby ste na konci článku nezabudli na tú správnu výzvu, call to action.

Tak už veríte, že aj Rytmus vám pomôže pri copwritingu?

* * *

Ak sa vám tento článok páči, hlasujte zaň na vybrali.sme.sk

Ján Baláž Ján Baláž

Copywriter a ešte stále aj študent. Na stránke Akopisat.sk ponúkam copywriting & ghostwriting, nájdete tam aj všetky referencie.
Ak chcete sledovať moje binárne stopy, pridajte si ma na Google+ alebo ma followujte @JanBalaz.


Hodnoť článok:
0 0

24 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

1 0 Róbert Suja 29.9.2011 11:44:24
Janko Horo, podľa teba tu nepatria takéto prirovnania ? Dobre, že nepíšeš pre tento portál. Rytmus to dotiahol veľmi ďaleko, takže je hodný toho, aby sme sa ním dokázali inšpirovať. Jeho slovník by určite nemal každý vagabund, keby si jeho kariéru sledoval dlhšie, zistil by si, že niektoré hlášky sú veľmi originálne a veľa ľudí ich začalo používať aj v bežnom živote. Mne sa prirovnanie ku Rytmusovi v tomto článku veľmi páčilo. Príde mi to vcelku originálne. Díki, inšpirovalo ma to ...
0 0 Guglinko Guglo (fb) 28.5.2011 00:00:00
čau ritmu s
0 0 Monika Zbínová (fb) 11.3.2011 00:00:00
je nieco zle, ze niekto chce, aby clanok zaujal aj za cenu mensej bulvarnosti (ktoru ale priamo nikto nepropaguje)? a co? to musime byt vsetci strasne vazni a pisat seriozne clanky ako do new your times? :) relax and take it easy ;)
0 0 Fero Alian Volar (fb) 10.3.2011 00:00:00
Na pobavenie fajn, nic viac.
0 0 Ján Gordulič (fb) 10.3.2011 00:00:00
nahodou ;) pobavilo.
0 0 Janko Horo (fb) 9.3.2011 00:00:00
@Zdenko: nic si nepochopil, precitaj si moj koment aspon 3x aby si zistil naco narazam, chytas sa len toho bezdomovca, resp. Rytmusa... nemam 16 aby som sa tu opakoval, ale ak Vam ide iba o titulky ala "novy cas" o ktore nepochypne mate zaujem (vid koment: "Preto je vyššia pravdepodobnosť, že nadpis zaujme.")
0 0 Zdenko Pek (fb) 9.3.2011 00:00:00
@Peter Sjekel nikoho nebuzerujem a ani ziadny ton nepouzivam. Samozrejme, ze ked na niekoho osobne namierim tak sa mu to nepaci, ale to neznamena to co tu pises. Len som chcel vyjadrit, ze to co si napisal v prvom komentari je hlupost nic viac, nic menej.
0 0 Peter Sjekel (fb) 9.3.2011 00:00:00
to Zdenko: o co tu ide? toto je diskusia, nie buzerplac, tak by som poprosil o miernejsi ton.

to autor: ciel clanku som pochopil, aj som cital vase vyjadrenie. mozno sa mi v tom uplne komentari nepodarilo dostatocne nacrtnut ironicky ton. ale na druhej strane, ak by to bolo tak ako som pisal, tak ja to neodsudzujem, o tom je copywriting - zaujat
0 0 Zdenko Pek (fb) 9.3.2011 00:00:00
@Janko Horo myslim, ze keby to bol bezdomovec Jozo mal by si srdce na mieste. Ide iba o to, ze to je Rytmus. Ako pisal @Martin Hrkut Rytmus zas taky blbecek nie je ako si mnohí myslia. Inak odpoved na otazku preco to je prave Rytmus a nie Jozo z ulice asi preto, ze Jozo z ulice nie je znamy a nepise texty. Rytmus je aktualna tema (klud, raz nebude) a proste sa autorovi hodili jeho texty k tomu aby nieco vyjadril. Tot vse. Ak necitas clanok, len kvoli tomu, ze je v nadpise uvedene slovo Rytmus tak problem nie je v clanku a ani v autorovi tohto clanku, ale asi v tebe. Len tolko...
0 0 Janko Horo (fb) 9.3.2011 00:00:00
Ale preco prave Rytmus? Preco nie napriklad Rosenberg, Rocco Sifredy alebo bezdomovec Jozo? Co ma Rytmus spolocne s tym o com sa na tomto webe pise. Preco si nezoberiete porovnania dakych webovych expertov zo zahranicia a ich vyjadrenia, ktore maju k tejto teme co povedat. Mi to pride ozaj len ako marketing a pouzivanie klucovych slov a znova vyvolanie dakej ostrej diskusie (o to urcite islo uz aj v predchadzajucich clankoch). Napriklad mna tato tema zaujima ale nebudem ju citat uz len kvoli tomu ze daky blbecek (pre mna rytmus, ktory sa pcha teraz do kazdej riti a snazi sa byt co najviac Star) sa bude porovnavat s vecami, o ktorych on vobec sajnu nema a najdem XY vyrokov od relevantnych osob, ktore v relevantnom biznise daco dosiahli! Len tolko...
0 0 Ján Johny Baláž (fb) 9.3.2011 00:00:00
Peter Sjekel: Akú šancu má podľa vás tento článok, aby bol na prvej strane v Google výsledkoch? Weby ako cas.sk o Rytmusovi iste píšu častejšie, majú lepšie hodnotenie z pohľadu Google a svojimi článkami obsadia predné pozície.
Navyše ako sám píšete, jeho fanúšikovia sa asi nezaujímajú o copywriting. Preto pre mňa nemá ani význam oslovovať ich, takže určite by som kvôli tomu nepísal celý článok :)
Prečítajte si môj komentár zo včera, tam je uvedený, aký je cieľ článku.
0 0 Peter Sjekel (fb) 9.3.2011 00:00:00
a ja som si myslel, ze za tu analyzu dostanem uznanie a honorar
0 0 Zdenko Pek (fb) 8.3.2011 00:00:00
@Peter Sjekel myslim, ze si vedla jak ta jedla. Tento prednes mi pride ako chaba snaha analyzovat nieco co ani netreba analyzovat. Jednoducho povedane, nemas ani v niecom pravdu.
0 0 Peter Sjekel (fb) 8.3.2011 00:00:00
ja si myslim, ze spomenutie rytmus-a ma skryty vyznam. pise sa o copywritingu a pouzit rytmusa, ked sa ukazuje v superstar, spieval na miss atd atd je robene so zamerom zviest sa na tejto vlne a byt vo vysledkoch vyhladavania niekde vysoko pri zadani rytmus. lenze ti co hladaju rytmusa nehladaju copywriting, takze pridu - odidu
0 0 Ján Johny Baláž (fb) 8.3.2011 00:00:00
Pridám aj svoje vyjadrenie, aby som objasnil pár cieľov článku :)

Peter Stajger: áno, to je pravda a platí to v podstate aj opačne. Ako príklad som si mohol vziať aj Mozarta, Matku Terezu či iných a poukázať pomocou nich na iné prvky copywritingu. Rytmusa som si vybral z istého dôvodu - pozná ho prakticky každý, je kontroverzný (vyvolal predsa aj túto diskusiu pod článkom), je úspešný a nikto by ho s copywritingom nespájal. Preto je vyššia pravdepodobnosť, že nadpis zaujme.

Janko Horo: Myslím, že Monika, Zdenko a Martin to už objasnili. Išlo o to, aby som fakty podal inak, než len vymenovaním. Rytmusa som použil ako "nástroj", pomocou ktorého som to vysvetlil a dúfam aj spestril. Cieľ článku nebol ospevovať a propagovať Rytmusa, ale ponúknuť vám užitočné informácie a odkazy na ďalšie zdroje.
A som rád, že aspoň p. Salingovi sa zišli :)

Samuel W. Kolesar: Áno, máte pravdu, ten výrok som v jeho textoch prehliadol. Dal by sa aplikovať nielen všeobecne, ale aj na copywriting. Reklamné články sú vždy určené pre istú cieľovú skupinu, takže ostatným sa copywriter neplánuje "zavďačiť" a ani by sa mu to nepodarilo. Ďakujem teda za tento dodatok.
0 0 Monika Zbínová (fb) 8.3.2011 00:00:00
Suhlasim so Zdenkom, Johnymu isto neslo o to propagovat Rytmusa, ale ozvlastnit clanok,a to sa mu podarilo :) Taketo clanky su teraz popularne, dnes som citala nieco podobne - "aky priklad pre svoj biznis si mozeme zobrat z filmu King's speech" :)
0 0 Samuel W. Kolesar (fb) 8.3.2011 00:00:00
No neviem ci je jeho slovnik az tak originalny, ale OK. A najvacsia pravda v jeho songoch aj tak zostava: nigdy sa nezavdacis seckym.
0 0 Martin Hrkut (fb) 8.3.2011 00:00:00
@Janko - aj ked hiphop a Rytmusa nemusim, brydia sa mi vulgarizmy v kazdej vete a nechapem co na tom mladez vidi, aj tak musim uznat ze on inteligentny je. Vie co robi, vie ako to ma robit a vie z toho vytrieskat dost penazi. Ostatne je uz len o emociach a pocitoch a jemu je vonkoncom u jedno ci sa nam tu paci alebo nie.

myslim ze na to iste narazal aj autor - ze aj jeho slovnik mu pomaha v kariere a ma ho aj preto lebo vie ze mu pomaha. proste robi to co vie ze robit ma aby siel dalej.

btw: to ze ma dnes podobny slovnik kazdy druhy pubertak nevravi nic o tom odkial to maju. vela z nich sa to naucilo prave od neho. za rok sa napr. z jeho frazy "si zabil" stal "ludovy pojem" a pouzivaju ju aj ti co o rytmusovi nevedia nic.
0 0 Zdenko Pek (fb) 8.3.2011 00:00:00
@Janko Horo myslim, ze tu o porovnania neslo a ani to porovnanie nemalo byt. Jan to mohol napisat aj dost nudne, skor to spravil zaujimavejsie a vyuzil Rytmusa ako osobu spolu s jeho textami a premenil to v nieco zaujimave. Skor by som to nazval vcelku kreativne a ine.
0 0 Bhagavāna Kē Baccē (fb) 8.3.2011 00:00:00
to si vychytal...nečakal som od teba článok v ktorom sa objaví Paťo, ale ak je to aj so skrytým úmyslom, tak to má niečo do seba.
Zajtra.sk > Život > Rozvoj projektu > Buď kráľ: Rytmus ako vzor pre blogerov a copywriterov


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama