spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Martina Baumann 10.9.2017
Hodnoť článok:
1 0

Novinka Scratch Starter pomôže učiteľom informatiky na hodinách

Podpredseda vlády SR Peter Pellegrini sa stal krstným otcom knihy programovania pre deti.


BRATISLAVA - Približne 2 500 základných škôl na Slovensku v týchto dňoch obdržalo knihu Scratch Starter - Programovanie pre deti, ktorú môžu učitelia používať na hodinách informatiky. Spomínanú knihu vytvoril tím odborníkov z organizácie Learn2Code a slúži ako súčasť projektu KidsCodr - teda vzdelávacej platformy, ktorá vznikla začiatkom jari tohto roku.

Keďže táto kniha potrebovala oficiálne predstavenie a pozornosť, projekt si zaslúžil krst knihy. A práve jej hrdým krstným otcom sa stal podpredseda vlády Slovenskej republiky Peter Pellegrini. Krst sa odohral 5. septembra 2017 v Zážitkovom centre vedy Aurelium v Bratislave. Krstilo sa netradične - a to písmenami z klávesnice.

Programovanie pre deti - prvá kniha vôbec

Autormi projektu sú odborníci z Learn2Code, ktorí sú už niekoľko rokov lídrom v rámci vzdelávania digitálnych zručností. A tí sa rozhodli vydať prvú knihu programovania pre deti v prostredí Scratch.

“Tento krok považujeme za významnú investíciu do vzdelávania našej najmladšej generácie, vďaka ktorej môžu získať k technológiám pozitívny vzťah a venovať sa im dlhodobo,” vysvetlil, prečo vôbec spomínaný projekt vznikol, Radovan Debnár, CEO Learn2Code.


Na snímke vľavo CEO Learn2Code Radovan Debnár počas príhovoru. Krst knihy Scratch Starter uvádzal moderátor Andrej Wallner (vpravo).

Scratch starter ako súčasť výučby

Viac ako 2 500 základných škôl na Slovensku začiatkom septembra obdržalo knihu Scratch Starter. Kniha bola distribuovaná do škôl zdarma bez toho, aby si ju dopredu museli objednať. Učitelia informatiky môžu Scratch Starter využívať spoločne s portálom KidsCodr.sk na svojich hodinách jednoducho, rýchlo a bezplatne. Portál obsahuje kompletné osnovy zamerané na výučbu základných princípov programovania, tvorby algoritmov a herného dizajnu. Slúži tak ako vzdelávacia pomôcka nielen pri kódovaní, ale aj pri vývoji hier a taktiež rozšíri rôzne technologické zručností dieťaťa.

A pre koho je kniha určená? Kto si v nej nájde všetko potrebné o prostredí Scratch? Kniha je určená najmä učiteľom informatiky, ktorí ju môžu ďalej využívať na svojich hodinách či rôznych IT krúžkoch. Cieľovou skupinou sú však samotní žiaci - deti.

Prostredie Scratch je vynikajúci nástroj pre deti, ktorý rozvíja ich kreativitu. Umožňuje navrhnúť si vlastné postavičky, ktoré môžu následne oživiť v animovanom filme. Vytvoriť si simuláciu kreslenia geometrických útvarov, naprogramovať vlastnú dvojrozmernú hru. Práca v prostredí Scratch je jednoduchá. Príkazy sú rozriedené do niekoľko farebne odlíšených kategórií.

Scratch zároveň zahŕňa rôzne koncepty programovania ako cyklus, podmienky, premenné alebo procedúry. Prostredie je tiež navrhnuté tak, aby v ňom nevznikali nespustiteľné kódy. Príkazy sa k sebe dajú pripojiť iba vtedy, ak to má zmysel. Scratch spúšťa programy v reálnom čase a je možné ich upravovať aj v danom momente. Výhoda Scratchu je v tom, že toto prostredie je veľmi intuitívne a deti s naň rýchlo zvyknú.

Deti treba vzdelávať v IT už podstatne skôr

Pellegrini na začiatku spomenul, aké sú dnes digitálne zručnosti nevyhnutné a tiež spomenul, že deti treba vzdelávať v tejto oblasti už podstatne skôr, ako je tomu momentálne na Slovensku.


Na snímke drží Peter Pellegrini disketu, ktorá sa kedysi používala napríklad namiesto dnešných USB kľúčov. Moderátor počas vstupu totiž nečakane vytiahol túto disketu ako spomienku na jeho začiatky s modernými technológiami.

„Do škôl sa postupne dostávajú moderné technológie, to však nestačí. Musíme učiteľom, ktorí učia informatiku, podať pomocnú ruku, aby sme z informatiky neurobili nudný predmet. Je dôležité, aby sme v nich podporili kreativitu, cibrili ich logické myslenie. A práve táto publikácia by mala k tomu pomôcť, aby hodiny informatiky boli zábavné. Mala by priniesť najmä to, že si žiaci ani neuvedomia, že sú na hodine a niečo sa učia, pretože to bude zábavnou formou. Podľa mňa sa takto naučia veci, ktoré by sa pri štandardnom výučby nenaučili,“ povedal Peter Pellegrini na margo toho, v čom vidí zmysel knihy Scratch Starter.


Peter Pellegrini hovorí o knihe, ktorá tento týždeň dorazila do všetkých základných škôl na Slovensku.

Podpredseda vlády po krste vyjadril radosť z toho, že kniha Scratch Starter uzrela svetlo sveta a tiež to, že sa k tejto publikácii môžu dostať aj učitelia prostredníctvom tohto projektu. „Som hrdým krstným otcom tejto publikácie a pevne verím, že pedagógovia tých 2 500 škôl, ktoré publikáciu dostali, si ju osvoja a začnú ju používať intenzívne počas vyučovania informatiky,“ povedal Pellegrini.

A čo hovorí samotný autor knihy?

“Prostredie Scratch je vhodný prostriedok k sebarealizácii mladých ľudí - pri programovaní sa nielen učíme logicky uvažovať, ale rozvíjame aj svoju kreativitu,” vraví autor knihy Ľuboš Jaroš, ktorý je tiež lektorom v Learn2Code a vedie krúžky programovania pre deti už niekoľko rokov.

„Digitálne technológie sú už súčasťou bežného života. Sme presvedčení, že vieme ovládať počítač, ak si vieme spustiť hru, prečítať článok na internete alebo napísať prácu do školy. To však neznamená, že naozaj vieme pracovať s technológiami a sme digitálne gramotní. Technológie nám ponúkajú oveľa viac možností a to vytvárať vlastné animácie, simulácie alebo hry. Vytvoriť si svoj vlastný virtuálny svet. K tomu tu máme výborný nástroj, prostredie Scratch. Umožňuje deťom sa realizovať, experimentovať, rozvíjať ich logické a algoritmické myslenie. Knihou Scratch Starter chceme deťom otvoriť bránu k tomuto poznaniu. Učiteľom ukázať, aký je to úžasný prínos pre žiakov,“ povedal autor knihy Ľuboš Jaroš.


Na snímke autor knihy Ľuboš Jaroš rozpráva o tom, ako kniha vznikala.

Kniha vznikla aj za pomoci partnerov

Vydanie knihy podporili aj Nadácia Volkswagen Slovakia a Nadácia ESET.

„Nadácia ESET, rovnako ako spoločnosť ESET, si uvedomuje dôležitosť informačných technológií v dnešnej dobe. Všetko okolo nás začína byť späté s automatizáciou, závislé od softvéru. Mať základné porozumenie a chápať, o čom je softvér, ako funguje, bude pre dnešné deti a ich budúcnosť kľúčové, pretože keď dnes automatizované systémy čoraz viac nahrádzajú ľudskú prácu, ešte viac budú v budúcnosti. Získať tento typ vzdelania v čo najmladšom veku je späté s analytickým myslením, čo bude nepochybne iba výhodou,“ vysvetlila Lucia Marková, členka správnej rady Nadácie ESET.

Ďalším partnerom projektu, ktorý podporuje rôzne inovatívne formy vzdelávania, je aj Nadácia Volkswagen Slovakia.

“Nadácia Volkswagen Slovakia dlhodobo podporuje vzdelávacie inovatívne projekty. Od svojho založenia je jednou z oblastí jej podpory aj podpora vzdelávania v technike. Práve v projekte Scratch Starter vidíme synergiu viacerých našich cieľov - plošná podpora základných škôl, podpora jednotlivých učiteľov so spoločným cieľom nadchnúť deti pre štúdium technických smerov. Veríme, že sa knižka dostane do rúk zanieteným učiteľom, ktorí ju využijú v rámci vyučovania či poobedných aktivít s deťmi,” povedala Alexandra Pappová, projektová manažérka Nadácie Volkswagen Slovakia.

Zábava na koniec

Záver krstu sprevádzala svetelná šou, ktorú pripravilo ZCV Aurelium a pripravené bolo aj občerstvenie a prehliadka Aurelia.

Zdroj foto: Nadácia Volkswagen Slovakia

Martina Baumann Martina Baumann

Novinárka


Hodnoť článok:
1 0

0 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

Zajtra.sk > Život > Rozvoj projektu > Novinka Scratch Starter pomôže učiteľom informatiky na hodinách


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama