spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Peter Ágh 4.11.2015
Hodnoť článok:
3 0

A teraz budeme všetci "ITečkári"

Veď prečo nie? keď je to také populárne...

V poslednej dobe sa stretávam často s otázkami typu "ako sa stať ITečkárom" A veru ma už z toho začína bolieť hlava... Nie, túto otázku mi nedávajú ľudia vo veku 10 až 14 rokov, ale skupina ktorá už dovŕšila 18 a viacej rokov...

Ja hneď dám protiotázku "A prečo sa touto prácou chceš živiť?" Nikoho určite neprekvapím, keď Vám poviem, že 99% odpovedí znie:

LEBO LÓÓÓÓVE



Ľudia ktorí si sami nikdy nenainštalovali driver na grafickú kartu, alebo nedajbože preinštalovali windows. Netušia nič o tom aký je rozdiel medzi HTML & PHP. PC je pre nich Facebook, hry a serialy.
No ako sa stanú títo ľudia ITečkármi? Moja rada znie... Dúfam, že nijak... máš 20 rokov a nemáš o tom ani páru? tak to zrejme znamená, že ťa to doteraz nebavilo tak načo začínať s niečim ku čomu si nenašiel cestu doposial?

existuje veľa iných dôležitých povolaní v ktorích môžeš dosiahnuť velké veci. Nezáleží na tom či si office manažer (upratovačka) alebo jadrový fyzik. Jediná dôležitá vec je mať pre danú profesiu záľubu.

Nevyberajte si profesiu podľa toho koľko sa v nej priemerne zarába... Veď kto chce byť priemerný? Stačí, že robíte to čo máte radi a úspech s peniazmi sa dostaví. Ak to doteraz nebol IT sektor tak ani nebude.Chcete utiecť zo stolárskej dieľne (napriek tomu, že Vás stolárčina baví) podľa mňa robíte veľkú chybu... Možno stačí zmeniť zamestnávateľa alebo ísť na vlastnú päsť, veď nikdy neviete či s kúskom odvahy a nadšenia nevznikne ďalšia IKEA.

Taktiež netreba mať ružové okuliare a treba si uvedomiť, že nie všetci IT zamestnanci majú ten povestný priemerný plat IT sektora. Možno by ste boli prekvapený, že veľmi veľa pozícií v IT sektore má nástupný plat nižší ako priemerná mzda v SR. Taktiež si netreba predstavovať aké je to super v IT firmách, v niektorích prípadoch by ste radšej šli po pol roku dokladať tovar do supermarketu aby ste si psychicky oddýchli...

Poznáte takých čo zarábajú v IT rozprávkové platy? Spýtajte sa ich ako vyzerá ich pracovný deň, noc alebo v nemálo prípadoch deň a noc. Zvážte či dokážete stráviť za niečim čo Vás možno ani nebaví 16 - 18 hodín denne a nemať čas na rodinu, deti, priateľov... Musí to byť pre Vás záluba a život v jednom balení inak to dotiahnete akurát tak na psychiatriu



Dúfam, že som týmto článkom nikoho neurazil, len chcem podporiť každého aby robil to čo ho baví, chceme býť predsa šťastný a len šťastný ľudia robia iných ľudí šťastných tak poďme zmeniť svet!!!! :)

Peter Ágh Peter Ágh

Pracujem pre veľkú IT firmu na pozícií Application support specialist. Rád zabŕdam do webdevelopmentu a vlastne všetkého čo s webom súvisí. A možno ako jeden z mála som vinný a moja práca ma baví :)


Hodnoť článok:
3 0

10 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 - 9.11.2015 16:39:37
@Peter Cipov Nie každá práca sa dá samozrejme robiť na diaľku, ale napr. ten Zend, o ktorom sa rozprávame. Robím to naplno siedmy rok odhadom (prešiel som na iné zameranie medzičasom, ale princíp rovnaký), videl som v živote 3x klienta naživo a každého z nich len jeden krát. Väčšinu z nich som nevidel nikdy. Bývam na mieste, kde je v okolí 0 firiem, sťahovať som sa odmietol. Keď mi niekto povie, že na diaľku so mnou robiť nebude, tak poďakujem a idem ďalej, neriešim, nezaujíma ma to. A ľudia, s ktorými spolupracujem, fungujú často tak isto - nikdy klienta nevideli, sedia doma a predajú sa, lebo sú v nejakej oblasti super. Ono vec je tá, že ja nepíšem o tom, ako si myslím, že to funguje. Ja píšem, ako som posledné roky reálne fungoval a že to ide, ak človek zaplatí cenu za to, aby sa tam dostal. Ak to môže dokázať niekto, kto začne v 22 rokoch a nebol v mladosti "zažratý" do týchto vecí, tak to dokáže podľa mňa naozaj "kde kto".
0 0 Peter Cipov 9.11.2015 14:20:12
Ak je sa bavíme o celosvetovom trhu a práci na objednávku, tak máš samozrejme absolútnu pravdu. Stačí si vybrať špecializáciu a byť v tom super. Potom sa zakazník nájde ľahko. Iné je, ak je výkon práce viazaný na konkrétne geografické miesto. Človek by si povedal, že vývoj sa dá robiť kdekoľvek. Poznám však množstvo firiem, ktoré chcú mať vývojárov "pri sebe". A jedná sa (nečakane) aj o malé firmy. Vraj v kolektíve je vyššia produktivita ako doma.
A teraz príklad. Vývojár sa špecializuje povedzme na ten Zend. Žije však v okresnom alebo krajskom meste, kde sú 2-4 firmy, ktoré by ho možno mohli zamestnať. Rýchlo však zistí, že tieto firmy o Zende ani nepočuli. Takže sa musí sťahovať.
Aby som nepôsobil moc skepticky - ja vidím dva spôsoby ako zarobiť peniaze. Vo všeobecnosti.
a) Ponúknuť ľuďom to, čo nikto iný neponúka a presvedčiť ich, že to potrebujú.
b) Ponúkať to, čo ponúka kopec iných, ale zaujať cenou pri rovnakej (alebo vyššej) úrovni kvality.
Samozrejme, tu už ide špecializácia stranou, pretože sa jedná o podnikanie a za tým je kopec inej roboty.
0 0 - 9.11.2015 12:44:51
@Peter Cipov Tak si to predstav takto: bude ponuka nakódovať HTML šablónu pre landing page, čiste HTML a CSS. Obdobných ponúk nájdeš koľko chceš. Kto sa môže prihlásiť na túto ponuku? Každý, kto zavadil o web development. Takže sa na ňu potenciálne môžu hlásiť všetci, cena pôjde rapídne dole, lebo ponuka prevyšuje dopyt a takisto tam máš značne väčšie množstvo "fušerov", ktorí z pohľadu klienta znižujú hodnotu práce (prečo platiť 300€, keď to spraví stredoškolák Fero za 50€?).

Naproti tomu, keď sa špecializuješ dajme tomu na Zend framework (ako ja svojho času), ponúk bude značne menej, avšak podstatne lepšie platených a seriózne projekty, vyžadujúce špecializáciu zvyknú byť podstatne príjemnejšie, keďže ľudia vedia, že platia odborníka a takisto asi nerobia projekt s rozpočtom 2,50€ (samozjrejme, na idiotov narazí človek všade). Robil som so ZF projekty do USA, veci, čo frčia v nemocniciach, využívajú univerzity, etc. Keď som sa teda zvykol uchádzať o niečo napísané v ZF, bol som jeden z mála a moje znalosti v spojení s referenciami ma posunuli do štádia, že som niekoľko rokov dostal každú zákazku, o ktorú som sa uchádzal napr. cez webtrh + som mal zákazky od klientov, ktorí boli spokojní.

Webtrh už nejaký ten piatok neriešim, ale práve tam som videl, ako mi tá špecializácia pomohla a aká veľká bola jej výhoda. A dnes to pokračuje, teraz robím na projekte, kde mám objednávku tak na 500+ hodín s možnosťou pokračovať. Som pre projekt dôležitý, takže je môj input braný vážne a môžem si často krát sám určovať podmienky, či už časové alebo finančné.

Vyslovene, každému by som odporúčal sa špecializovať a byť v niečom odborník, ak chce preraziť a živiť sa touto prácou. A k tomu pridať profesionálne vystupovanie a sebakritickosť. Za poslednú dobu som skúšal niekoľko vývojárov, ale to, s čím som sa stretol... hrôza. A títo ľudia budú potom plakať, že sa takouto prácou nedá uživiť a aký je k nim svet zlý. Ale to je na dlhšie...
1 0 Peter Cipov 7.11.2015 17:40:55
S tou špecializáciou je to diskutabilné. Čím viac sa človek špecializuje, tým sa zvyšuje možnosť získať nadštandardný plat, ale ponuka práce sa zužuje.
1 0 - 6.11.2015 11:04:44
Tak ja som sa rozhodol vo veku cca. 22-23 rokov, self-employed a zatiaľ to ide fajn, penazi mam urcite viac ako slovensky priemer, casu tiez a vacsinou, ked si ma niekto najme, je to na poziciu senior dev alebo veduceho projektu, s cim som samozrejme spokojny tiez.

Vypracovat sa tam teda da a to aj po dospievani, v ktorom to nebolo pre cloveka az tak zaujimave, ale bola to pre mna osobne neskutocna drina. Kym som dosiel do sucasneho stavu, niekolko krat som totalne psychicky vyhorelod prepracovania. Moj nazor je, ze ak to niekoho enormne nebavi (teda ho to bude bavit sediet 10+ h denne 5-6 dni v tyzdni a to roky), nema to zmysel, pravdepodobne sa nedopracuje tam, aby mal ten nadstandardny plat a pri tom bol este aj v psychickej pohode a tesil sa zo zivota. Ja mam stastie, ze ma moja praca bavi velmi.

Co sa tyka stolarciny, suhlasim. Ono je to podobne ako s pracou v IT. Ak si len dalsi ITckar, ktory vie z kazdeho rozka troska, ma to nizku hodnotu, tych je ako maku. Ale ak si expert v jednej oblasti (jazyk, FW, CMS, etc.), je takmer iste, ze si vzdy najdes pracu, lebo si medzi top ludmi a budes medzi niekoho prvymi volbami. A expert zvacsa dostane viac, ako nie expert. Poznam remeselnikov, co zarabaju velmi slusne, ale ide to ruka v ruke s tym, ze nie su len dalsimi v rade, dreli na sebe a dnes su spicka a pre mnohych prvou volbou, ked hladaju niekoho v danej oblasti.

Preto moj nazor je, ze clovek by mal robit to, kde je ochotny investovat vela do seba a platit cenu za nadpriemernost. A kto tu cenu v dnesnej dobe nie je ochotny platit, zial, nema sa na co stazovat. Situacia je taka, aka je, a o to vacsie susto sa treba usilovat.
0 0 Peter Ágh 5.11.2015 10:32:07
Chápem, že sú ľudia čo nemajú moc na výber. Nedá sa nič aplikovať na 100% obzvateľstva ale myslím, že vo väčšine ľudia vo veku 18 - 25 ešte prakticky na výber majú. (nie každý, moje rodinné pomeri ma nútili pracovať hneď po maturite o VŠ sa nedalo ani uvažovať a až do 26 rokov som si prešiel stavbami, obchodmi atď. Bral som to kde som zarobil aby som prežil, ale šťastný som veru nebol no teraz som aj keď už som zarábal viacej inde. Ďakujem za komentár je k veci :)
1 0 Matúš Pokorný 5.11.2015 09:36:31
V podstate súhlasím:
Nie je to pre každého, teda ak na to niekto nemá vlohy, tvorivosť a paradigmy myslenia, bude tá práca pre neho viac utrpením.
Naopak čo sa týka toho, že keď som stolárom a baví ma to, mám ním ostať atď... to nie. Sú odvetvia kde je dopyt nízky. Ak sa tým neuživím a nemám na uživenie partnera/ku, nemám inú možnosť, len robiť niečo, čo ma baví menej, ale zarobí mi viac.
Súhlasím aj s tým, že Looove tu človek nedostáva automaticky, väčšinou až keď ukáže, že vie. Áno, možno sa vieme zaradiť aspoň do strednej triedy, ale ani my nie sme za vodou. Táto práca je často duševne a časovo náročná a zaťaženie štátom/odvodmi už nás ťahá do nižšej triedy.
0 0 Peter Ágh 5.11.2015 08:13:12
Dakujem. Moj prvy clanok som rad ze ho niekto cital :)
0 0 Peter Ágh 5.11.2015 08:13:04
Dakujem. Moj prvy clanok som rad ze ho niekto cital :)
2 0 Jaroslav Beňo 5.11.2015 07:08:11
článok sa páčil, vďaka
Zajtra.sk > Život > Osobný rozvoj > A teraz budeme všetci "ITečkári"


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama