spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

František Čaník 31.7.2014
Hodnoť článok:
0 0

Kam až môžu médiá zájsť?

Článok o tom, ako sa niekoľko médií rozhodlo bojovať za svoje práva, ale nevybrali si zrovna dobrú cestu.

Slovo na úvod a zopár zdrojov

Začiatkom roku začala televízia JOJ svoj "hon na čarodejnice", keď sa rozhodla, že začne pomaly ale isto bojovať proti archívu vysielania, ktorý je dostupný u všetkých operátorov (providerov), pričom zvýhodnila veľké firmy (Orange a Telekom). Neskôr (v marci) sa k súboji pripojila aj televízia Markíza a zašli ešte ďaľej a začali bojovať (spoločne) o odstránenie alebo spoplatnenie HD vysielania, resp. HD verzie programov.

K tejto situácii sa vyjadrili ja operátori a viacmenej sa zhodli, že ak takto budú televízie ďaľej posupovať, budú ich HD verzie odstránené z ponuky čo sa však nemusí stať len s HD programom, ale aj so samotnou stanicou.

Médiami sa však začala šíriť informácia o tom, že televízia JOJ podala žalobu na nemenovaného operátora, pričom hlavným sporom je šírenie českých programov. Zámerom televízie je, aby boli dané české programy stiahnuté z ponuky. Ako sa vyjadrila televízia, české programy často odvysielajú program skôr, ako je naplánovaná "slovenská premiéra", čím televízia stráca diváka, nakoľko daný film už videl skôr na inom programe.

Veľa káuz a množstvo problémov

Vo všeobecnosti má aj jedna aj druhá televízia svoje práva a povinnosti, zároveň však majú isté povinnosti aj operátori a teda provideri, ktorí riešia retransmisiu. Čo sa týka spoplatňovania HD, odstraňovania archívov a tak podobne, tam je to vždy o dvoch stranách mince, keďže rovnako ako televízia, tak aj provider musel svoje technické riešenia posunúť dopredu a tiež nechcel od televízií žiaden poplatok za to, že ich HD signál šíri. Archív je však trošku komplikovanejšou vecou, nakoľko ide o nelineárne šírenie programu a teda nie tak úplne o retransmisiu. Takéto licencie však bývajú oveľa drahšie ako klasický nákup programu.

To, čo mňa osobne však dosť zarazilo je, že si nejaká televízia vyhradzuje právo zažalovať nejakého providera za to, že ponúka aj iné ako slovenské stanice. Dnes začína žaloba za šírenie českých programov, pretože sa JOJka hrá na malé dieťa s ukradnutým lízatkom a to len preto, že nejaká televízia dala ich 2 mesiace promovaný film o týždeň skôr, ako si ho odpremiérovala samotná JOJka? Kto bude ďaľší? HBO? Cinemax? Discovery Channel?

Kde sú hranice, dokedy môže nejaká televízia bojovať za "svoje práva" a kedy ide už o porušovanie základného práva o súťaži a teda o niečom, čo už je skôr vecou monopolného úradu?

JOJ ako monopol, alebo záujem finančných skupín?

Rozumiem problematike, ktorá je veľmi jednoduchá. Matematika totiž nepustí a preto ak raz kúpim program, ktorý by mi v rámci ratingov mal priniesť vyššie čísla v sledovanosti, tak je jasné, že tie čísla chcem dosiahnuť. Ak mi tieto čísla ohrozí iný (konkurenčný) subjekt, samozrejme mi neostáva nič iné ako sa brániť, alebo si urobiť poriadok v tom, ako promujem svoj program.

Neviem presne, kto sedí teraz v JOJke na programovom oddelení, ani kto rozhoduje o tom, koho si JOJka zažaluje a prečo, ale jedno viem určite - so zdravým rozumom sa tie cesty očividne nestretli, pretože nik, kto má trochu súdnosti, by nešiel do vopred prehraného boja, hlavne ak uváži možný budúci dopad.

Základom úspechu, ako je definovaný, je vždy spokojnosť klienta a teda v tomto prípade diváka. Ak sa názory divákov sústavne "točia" okolo jednej skloňovanej veci - reklamy - potom je jasné, že tu je oveľa väčší problém ako to, že iná televízia dala film skôr ako JOJka.

Pre komerčnú televíziu je dôležitý príjem, ktorý tvorí predaj reklamného priestoru a teda všetky tie nekonečné reklamné brejky, ktoré sú často krát najväčším kameňom úrazu, prečo si ľudia skôr zvolia inú televíziu ako práve JOJku. Model vysielania, aký poznáme práve z JOJky je, a to sa snáď nik neurazí, úplne na hovno. 2 minúty pred skončením programu nasadiť posledný 10 minútový reklamný blok, následne po skončení programu spustiť 5 minútový blok nového programu, prerušený ďaľšou 10-12 minútovou reklamou, nie je zrovna to pravé orechové a uvedomila si to aj Markíza, v ktorej nové vedenie odstavilo tento spôsob ukončovania programov už asi pred dvoma mesiacmi.

Správanie aké však ukazuje JOJka ohľadne podanej žaloby, je však vo svojej samotnej podstate iba ukážkou toho, ako sa správa niekto, kto by chcel mať najväčší podiel na trhu a teda by som to osobne nazval monopolom. Takéto správanie je potom v rámci protimonopolného úradu viac ako znepokojujúce, keďže sa JOJka snaží o zamedzenie spotrebiteľskej súťaže, keďže chce eliminovať "konkurenciu" zákazom šírenia ich signálu v našej krajine. Odvolávanie sa na to, že dané televízie nenakupujú licencie pre vysielanie na slovensku sú však len chabou snahou dať celej žalobe zmysel. Podľa takéhoto vzoru by totiž nemohli na slovensku vysielať žiadne iné ako len lokálne televízie, čím by boli operátori nútení zrušiť všetky televízne stanice, ktoré ponúkajú filmy, seriály, dokumenty a tak podobne.

Kam až bude siahať drzosť tohto média?

O tom, že takéto správanie nie je úplne ok, snáď netreba ani písať či hovoriť, to si vie domyslieť každý... Ale kam až vedie táto drzosť? Dokedy budú televízie skúšať takéto praktiky? Kedy im ktorýkoľvek orgán moci klepne po prstoch? Osobne si myslím, že keďže sú v pozadí finančné skupiny, ktoré majú pod palcom aj isté nemenované organizácie, bude tento súboj asi večný, avšak určite je tu cesta, ako sa proti tomuto chrániť.

Operátori (provideri) sami povedali, že nevidia problém ani v samotnom rušení šírenia týchto staníc, čo ja osobne považujem za dosť radikálne riešenie, ktoré sa však dá urobiť aj veľmi elegantne - presunutím programov do niektorého zo špeciálnych platených balíčkov.

Spoplatnenie JOJky a Markízy?

Viem, znie to divne, ale... Ak sa zamyslíte... Programy, ktoré sa tvária ako veľmi profesionálne, sú vždy v spoplatnených balíčkoch. Také HBO, Cinemax, Filmbox a pod. sú platené, pritom ich obsah by sa dal prirovnať tomu, čo ponúka jak Markíza, tak JOJka.

Filmové reprízy v podaní HBO (avšak aspoň prémiové áčkové filmy), kvalitné staršie filmy zo Cinemaxu či Filmboxu? Detto. Prečo teda JOJka s jej nekonečnými reprízami rôznych panelákov, kutylov a neviem čoho všetkého, nemôže byť tiež prémiovým balíčkom. Jednak si tak môže potom JOJka aj Markíza pýtať poplatky za to, že ich šíria aj v HD a jednak si aspoň tieto televízie uvedomia, aká je reálna výška ich sledovanosti.

O kauze peoplemetrov a ich meraní sa vyjadrovať nechcem, keďže všetci dávno vieme akým spôsobom sú tieto technológie riadené, avšak radikálny krok v podaní operátorov, ktorí by tak dali odkaz obom televíziám, že nemajú žiadny nárok diktovať si pravidlá, by bol podľa môjho názoru tým pravým krokom k tomu, aby sa veci začali hýbať aj správnym smerom a aby si televízie uvedomili, že toto nie je cesta, ktorou sa chceli vybrať.

Súhlasíš? Venuj mi minútku!

Aby som si overil to, že ľudia fakt majú pokrk tohto správania, vytvoril som jednoduchú petíciu, za presunutie týchto staníc do platených balíčkov, ktorú by som rád následne použil ako argument pri ďalšej komunikácii s operátormi. O začiatku petície som informoval všetkých dostupných providerov (Orange, Telekom, Satro, Sitel, Slovanet, Skylink, atď...), ktorým túto petíciu následne budem smerovať.

Ďakujem dopredu za každý podpis.

František Čaník František Čaník

Programátor, webdesigner a webdeveloper niekoľkých webových projektov. Má za sebou prácu v reklamnej agentúre, médiách a na rôznych pozíciách v oblasti IT.


Hodnoť článok:
0 0

2 komentáre k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Peter Liptak 5.9.2014 21:17:21
TV Joj, markíza, rtvs a ta3 sú odporná žumpa USSA-EU hnoja
4 0 Nomak 31.7.2014 20:16:05
absolutne ma nezaujima TV, nesledujem to už 3 roky .. a vačšina ludí čo poznám a maju aspoň trošku rozumu to tiež už dlho predlho nerobia.

Načo? ... každý večer pocuvat 1,5 hodinove drísty o tom ako sa ludia morduju, ako nas okrada štat, ako sme utláčaný menšinami, a ako s anikde nič dobre nedeje a deprimovať obyvatelstvo?
...
NIE DAKUJEM
- alebo hned potom nekonečne československé trápne (naozaj velmi trapne) telenovely, ružove zahrady, panelaky, burlive vína a ine chujoviny ... to radšej ani nespomínam všeliake dementné, bezcielne reality show, ktoré ukazujú hlupnucemu národu elitu sprostosti ako vzor
...
NIE DAKUJEM
... ak náhodou ide o pol jedenástej film na ktorý sa da pozerať s dlžkou 90min a oni ho kvoli reklamám premietaju 4 hodiny? ... LOL!!
NIE DAKUJEM
mam PC/notas/usb jamu v telke ... film stiahnem (za kvalitný film aj rád zaplatím)!! pozriem a robím potom niečo zmysluplnejšie 2 hodiny kým na markíze daju ešte poslednú 10 minutovú reklamnu pauzu 1,5 min pred koncom filmu

ak má niekto aspon trošku zdraveho rozumu.. cele slovenske media su mu uplne u prdele!

takže nerob peticie na somariny, radšej bojujte za to aby tie media neboli ovladane, a aby služili ludom a nie skorumpovanemu statu.
ale kým budu do urien vhadzovat lístky nevzdelaný hlupáci .. nemá to vobec zmysel
Zajtra.sk > Život > Správy > Kam až môžu médiá zájsť?


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama