spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Zdenko Pek 6.12.2010, článok je súčasťou seriálu 100 Slovákov
Hodnoť článok:
1 0

Sashe.sk: Spojili sme stovky šikovných ľudí, aby robili pekné vecičky

Na začiatku bola záľuba a jedno dievča. Tá záľuba sa volala hand made (po slovensky pekné vecičky). Dnes je zo záľuby projekt, ktorý funguje ako švajčiarske hodinky a proste existuje. Slovenský projekt, ktorý neumrel. Web stránka plná vecičiek, kreativity, nadšenia a originality. Dámy a páni predstavujem vám Sašku Šmidákovú a Juraja Miklaša alias Sashe.sk.

Veľa projektov dnes vzniká zo dňa na deň a tak isto aj zanikajú. Myšlienka je, ale nadšenie iba chvíľkové, ako to bolo s vami a ako to vidíte so SaShe.sk v budúcnosti?
Juraj: SaShe.sk vo forme akú má teraz vzniklo v októbri 2009, portál sa 2x kompletne prerobil ešte pred spustením, nakoľko sa myšlienka formovala veľmi postupne a ani my sme nevedeli čo vytvárame a aké veľké to bude. Problémom veľkého množstva projektov je, že si ich tvorcovia myslia, že v momente spustenia je všetko hotové, čo je najväčší omyl. Spustením sa to celé len začína a práce vôbec neubúda, práve naopak. Samozrejme, na začiatku treba mať projekt pripravený tak, aby návštevníka neodradil hneď z hlavnej stránky.

K tomu sú potrebné skúsenosti z iných projektov, ale potom je to len o tom podrobne sledovať potreby návštevníkov, ich cesty po webe a maximálne im vychádzať v ústrety. Našou veľkou výhodou bolo, že sa projekt robil komplet in-house, teda že sa žiadne práce nemuseli outsourcovať a vedeli sme na požiadavky predajcov a kupujúcich reagovať naozaj promptne. Ísť do takéhoto projektu s tým, že si dám web niekomu spraviť a za každú úpravu platiť klientske ceny niektorého webového štúdia, by bol veľký risk. Aby celý projekt nezanikol je u každého dôležitý biznis model, ktorý máme (podľa vzoru zahraničných projektov) ideálny, čiže si SaShe momentálne dokáže zarobiť na prevádzku, propagáciu + vie zaplatiť dvoch, troch ľudí čo sa starajú o napredovanie. Na budúcnosť sme preto sami veľmi zvedaví.

Juraj zo Sashe.sk

Saška ako ťa vôbec napadlo predávať hand made vecičky cez internet? Nebála si sa, že po týchto výrobkoch nebude dopyt a celý projekt skončí? Či si cítila, že trh má istú niku a ty ju dokážeš vyplniť?
Saška: Keďže som pred pár rokmi sama vyrábala šperky a značne sa trápila s ich odbytom, Juraj mi podal pomocnú ruku a navrhol vytvorenie webshopu. Vyriešil tak moje trápenie s predajom tvorby v kamenných obchodoch, kde fungujú 100-120% marže na výrobkoch a pomohol tak mojej tvorbe dostať sa z úzadia von medzi ľudí. S podobnými problémami zápasila v tom čase väčšina slovenských výrobcov. Jednoducho vyrábali "do zásuvky", pre seba, či pre  úzky okruh priateľov, čo je značne demotivujúce. Pozitívna odozva, pochvala, feedback na tvorbu je pre predajcov na SaShe to najpodstatnejšie. Takže vznikol web SaShe.sk - uletený shop pre moje náušnice, ktorý sa po čase dostal do hustého náporu záujemcov o originálne kúsky.

Keď som už tento dopyt nestíhala pokryť sama, zrodila sa myšlienka sprístupniť web aj iným šikovným ľudom. Nakoniec sme brány SaShe otvorili všetkým autorom originálneho dizajnu bez selektovania ich tvorby. Dnes, po vyše roku fungovania, na webe predáva svoje výrobky vyše 1.600 výrobcov. Obava z nezáujmu nebola, keďže počas dvoch rokov fungovania mojej značky šperkov som odpozorovala obrovský dopyt po originálnej tvorbe. Ľudia boli úplne hladní po pekných kúskoch, ktoré ich odlíšia od väčšiny presýtenej bežnými masovo vyrábanými produktmi. Ak chceli vyniknúť, potešiť seba, či blízkych jedinečným kúskom, museli pátrať v zahraničí. SaShe prinieslo slovenským autorom možnosť vytiahnuť svoju tvorbu zo zásuviek a slovenským zákazníkom príležitosť dostať sa k nevšedným, často na mieru robeným vecičkám: móde, taškám, šperkom, doplnkom, obrazom, interiérovému dizajnu... S odstupom času máme naozaj pocit, že sme v pravý čas vyplnili riadnu dieru na trhu.

Nezamýšľala si sa nad nejakou internetovou hand made komunitou na štýl Facebooku alebo niečoho obdobného?
Saška: Dovolím si tvrdiť, že SaShe už komunitou v pravom slova zmysle je. Máme vernostnú základňu fanúšikov, ktorí na webe "visia" v podstate permanentne, čakajú na každú novinku, takmer na každý novo vložený kúsok. Na webe sa nám spoločne podarilo vytvoriť dobrú atmosféru a náladu súnaležitosti. Pocit, že nás spájajú rovnaké veci - kreatívne myslenie, šikovnosť, farebné videnie sveta. Ja tvrdím, že ľudia, ktorí vyrábajú pekné veci, sú primárne príjemní a pozitívne naladení. Nás len teší, že im je na SaShe skrátka dobre. Web prináša ľuďom, ktorí ho denne navštevujú radosť. Ich aktivity už značne napĺňajú definíciu internetového komunitného správania sa. Beží u nás množstvo vnútornej pošty, kde si predajcovia a kupujúci vymieňajú rady a informácie. Funguje Fórum pre rôzne dopyty a odpovede. Fungujú Žurnály, tak redakčné, ako aj Žurnály jednotlivých predajcov a kupujúcich, čo sú vlastne blogy venované originálnemu dizajnu, tvorbe, problémom a radostiam života výrobcov. Žurnály sú momentálne kvalitatívne aj kvantitatívne na vzostupe, sú intenzívne čítané a "lajkované". Bežia v nich rôzne výzvy, súťaže, pozvánky. Dôležitú súčasť interaktivity na webe tvoria komentáre k produktom, ale aj k vytvoreným obrázkovým výberom, článkom... Ide o veľmi silný motivačný nástroj pre všetkých návštevníkov. Takže SaShe komunita si už celkom slušne fičí. Samozrejme, ak nám čas dovolí, radi by sme tieto aktivity rozšírili a "učesali" do portálovejšej podoby. Naším cieľom je dať návštevníkom SaShe pridanú hodnotu k samotnému e-shopu. Chceme informovať, prinášať kvalitné "čítanie", obrázky, fotky, interaktivitu. Skrátka zábavu s ohľadom na náročnosť nášho návštevníka, ktorý má originálny pohľad na svet.

Saška zo Sashe.sk

Na Facebooku máte veľmi slušnú základňu. Čo ste spravili pre toto seriózne číslo na slovenské pomery? Mali ste spustené kampane? Ako ste SaShe.sk komunikovali?
Juraj: Facebook vnímame ako náš hlavný marketingový kanál. Naša cieľová skupina je na ňom zastúpená v hojnom počte. Veľkú výhodu máme podľa mňa v tom, že nevystupujeme ako organizácia, že nie sme vymodelovaný za účelom zisku alebo exitu. Hlavní sú v tomto, ale aj tak naši predajcovia, máme proste ďalších 1 000 ľudí ktorí nás komunikujú, nie sme na to sami. Vzájomne si tak pomáhajú a jednoducho to funguje. Návštevnosť a počet fanúšikov rastie rýchlejšie a rýchlejšie.

Juraj, ty si programátor, grafik a hand made si vytvoril SaShe.sk. Staráš sa aj o propagovanie pekného webu na internete. Hovoril si, že s webom neustále pracujete. Môžeš nám povedať čo takéto neustále pracovanie s webom obnáša? Nemyslíš si, že SaShe má už dosť silnú komunitu nato aby sa ďalej rozvíjala aj virálne?
Juraj: Na začiatku to bolo o dorábaní funkcionalít ktoré boli plánované, ale nestihli sa (ani sa neplánovali stihnúť) k spusteniu webu. Dorábali sme fórum, blogy, funkcionalitu kolekcií, trendov, výkladov, štýlov. Najviac práce zabrali však maličkosti, ak robíte web, ktorý používajú tisíce ľudí, nemôžete niečo, čo nefunguje nechať tak, lebo vás zaplavia maily s otázkami prečo to nefunguje - v tom lepšom prípade, v tom horšom ľudia jednoducho prestanú web používať. Denne prichádza niekoľko návrhov a pripomienok čo by chceli návštevníci zlepšiť alebo zmeniť, niekedy nestíhame ani len triediť tieto požiadavky na zmysluplné a tie druhé.
Momentálne máme vyše 2 500 zaregistrovaných predajcov a „akobysomtopovedal“ nie všetci sú počítačovo zdatný, čiže aj support v tomto smere musí fungovať neustále a zaberá značný čas. Denne registrujeme vyše 200 objednávok a nie všetky sú úplne bezproblémové, čiže sa na nás predajcovia obracajú s najrôznejšími otázkami. Viac a viac času nám zaberá efektívne škálovanie aplikácie čo sa týka jej výkonu. Momentálne sme na čísle 9 miliónov zobrazených stránok mesačne, skoro polovicu zaberajú prihlásený užívatelia ktorí prišli čítať poštu, komentovať veci, spravovať zákazky alebo vkladať nový tovar, čiže záťaž na databázu je už značná. Spoliehať sa na virálne rozširovanie komunity ... dá sa, ak máš skvelý bezkonkurenčný web. O to sa snažíme.

Snažíte sa svojich návštevníkov sledovať? Analyzovať ich správanie, pohyby a trendy? Myslíš si, že v dnešnej dobe už bez tohto projekt, ktorý chce byť na internete úspešný neuspeje?
Juraj: Porozumenie správaniu návštevníkov je totálne kľúčové. Nemôžete návštevníkovi podstrkovať veci, ktoré chcete aby videl, musíte mu podstrkovať veci, ktoré hľadá. Ak nenájde čo ho zaujíma, je mala pravdepodobnosť že ho zaujme to čo si zmyslíte a považujte za správne. A to čo hľadá musí nájsť ľahko. Postupnými skúsenosťami ste schopný návštevníkov pochopiť, ale aj tak je vždy lepšie si to overovať. Ak chce napr. Amazon nasadiť do ostrej prevádzky nejakú minimálnu zmenu, vypustí ju najskôr von pre pár tisíc registrovaných užívateľov a týždne sleduje ako sa táto zmena prejavila na obrate. Potom ju vypustí pre všetkých registrovaných a ak je to OK, až potom zmenu sprístupní pre všetkých. Treba postupovať podobne aj keď v našom prípade v menšom meradle. Iný príklad, ak sa vás traja predajcovia spýtajú mailom na tú istú vec, môžete odpoveď síce pridať do FAQ, ale to vám nepomôže, maily vám budú chodiť stále. Lepšie je pochopiť, čo chce predajca urobiť a kde sa nachádza, keď to chce urobiť a vymyslieť interface tak, aby jeho otázka bola zrazu bezpredmetná.

Saška s Jurajom zo Sashe.sk

Myslíte, že chýba mladým projektom motivácia alebo sú to technické znalosti? Nezdá sa mi, žeby bol Slovák bez nápadov. Ja v tom často vidím demotiváciu nakoľko, ak niečo vznikne zbehne sa okolo tucet frflošov a žiadna pochvala.
Juraj: Nápad nie je až taký dôležitý, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Nápadov má každý kopec. Dôležitá je realizácia. Tá sa pri rovnakom nápade môže líšiť drastickým spôsobom. Dôležití sú ľudia, s ktorými spolupracuješ. Či sú to špičky vo svojom odbore, alebo sa danej problematike začali venovať vo svojom voľnom čase pred týždňom. Nikto sa nestane expertom zo dňa na deň a skúsenosti sú pri rozbehu nevyhnutné. Moja prvá stránka, ktorá mala nezanedbateľnú návštevnosť vznikla v roku 2000 a prvý projekt, ktorý si na seba dokázal zarobiť (a živí ma dodnes) funguje od roku 2003. Preto si myslím, že postup typu: „Mám nápad, idem sa teda rýchlo naučiť to "Ruby", bude to bomba...“ asi nefunguje ;-). Hotový projekt niekedy môže vzbudzovať dojem, že realizácia bola pomerne ľahká, ale sú to najmä maličkosti, ktoré rozhodujú o úspešnosti projektu, a na tie je zapotreby stovky a stovky nápadov. Nie jeden. Slovákom by som poradil, aby boli vytrvalejší a trpezlivejší. Ak do toho projektu nechcú dať všetko, tak nech to ani radšej neskúšajú. Proste ísť do toho naplno, povedať si, že idem postaviť skvelý projekt a kým nebude lepší ako všetky podobné projekty okolo, tak neprestávať. A keď už bude najlepší tak pridať. Frflošov si nevšímať, keď už bude projekt najlepší, tak oni zmĺknu.
Saška: Ľahké cesty k úspechu neexistujú. Aspoň nie v reálnom svete bežných ľudí. Všetko na SaShe je tvrdo odmakané. Sú za tým mesiace obetovaných voľných chvíľ, hodiny debát, prebdených nocí a množstvo zásadných rozhodnutí. To všetko nie je ľahké a vôbec to nie je príjemné. Treba s tým počítať, mať vôľu, sebazaprenie, proste „mať gule“. Inak je lepšie, ako píše Juraj, na vidinu úspešného projektu radšej zabudnúť. Na margo neprajníkov dodám len to, čo vždy spomína moja mama: „nepriateľovi svoj zámer aj tak nevysvetlíš a priateľovi nemusíš“. Všimli sme si, že za väčšinou rýpavých ľudí a nepríjemných reakcií na projekt sa skrývali rôzne osobné pohnútky a záujmy, často dosť kuriózneho charakteru. Tak už to chodí.

Ste mladí, máte za sebou alebo skôr pred sebou úspešný, zaujímavý a na naše pomery skvostný projekt aké Slovenskému internetu chýbajú. Čo tu chýba vám?
Juraj: Určite si viem predstaviť služby, ktoré by mali zmysel aj v lokalizovanom prevedení, oveľa viac však asi chýba lokalizovaný obsah. Kvalitné nepreberané články z rôznych oblastí, kvalitné blogy. Portálov a služieb vzniká dosť, na čom však zakapú je obsah, Slovensko je malé a zaistiť si návštevnosť je ťažké. Slovenský diskutujúci užívateľ je tiež pojem sám o sebe, a títo mudrlanti nevytvárajú veľmi dobrý obraz SK internetovej scéne. Čiže na slovenskom internete nám toho chýba dosť veľa, z ktorejkoľvek strany preto niekto začne, budeme mu držať palce. Tak ako ich držíme aj zajtra.sk.
Saška: Pred časom by som možno na túto otázku odpovedala, že mi chýbajú najmä kvalitné módne, dizajnérske a lifestylové blogy, ale v poslednej dobe objavujem v tejto oblasti samé skvosty, ako napríklad tonbogirl.blogspot.com Mariky Majorovej. Tento spôsob prezentácie módy je veľmi autentický, veľmi iniciačný smerom k našej cieľovke. Vychádza zo streetstylu, ukazuje živú, originálnu módu, ktorá vzniká spontánne a baby sú ochotné stotožňovať sa. Móda je tak komunikovaná správnym spôsobom - inšpirácia, ktorá vyžaduje vlastnú iniciatívu a kreativitu. To sa mi páči :-).

Hodnoť článok:
1 0

11 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Martino Banasi (fb) 8.12.2010 00:00:00
super projekt
0 0 Juraj Jupe Petrovic (fb) 7.12.2010 00:00:00
pozrel som sa na vasu stranku prvy krat vdaka zajtra.sk a veru vecicky sa tam daju najst velmi pekne... :)
0 0 Sasa Smidakova (fb) 7.12.2010 00:00:00
Dakujeme za podporu. SAShE stoji najma na odvaznych ludoch ako ste vy, co sa neboja vystrcit hlavu zo sediveho davu ;)
0 0 Zlatka Hlinková (fb) 6.12.2010 00:00:00
Skvele,iste sa bude darit,ste velmi šikovní ludia!
0 0 Zelka Saturova (fb) 6.12.2010 00:00:00
Pamätám sa ako mi bol tento projekt prezentovaný pred x-rokmi ešte ako idea v Saškinej hlave. Oboch tvorcov to stálo a stojí priliš veľa energie aby Sashe skončilo inak ako MEGAÚSPECHOM...
0 0 Viktor Čech (fb) 6.12.2010 00:00:00
jasne, jklmn :) najlepsi bloger vsetkych cias na slovensku :) velmi dobry styl vsetkehodruhu.. divne necitat jeho blog..
0 0 Hana Jánska (fb) 6.12.2010 00:00:00
ahoj Saška a Juraj, konečne vidím tváre, ktoré sú aktérmi sashe.sk, kde mám aj ja svoju virtuálnu galériu. Prajem veľa ďalších úspechov a veľa aktívnych návštevníkov a nadšencov handmade in slovakia.
0 0 Zaneta Misutova (fb) 6.12.2010 00:00:00
drzim palce :-*
0 0 Monika Zbínová (fb) 6.12.2010 00:00:00
sashe.sk je naozaj skvelá stránka, objavila som ju len nedávno, ale už viem, kde urobím vianočné nákupy ;)
0 0 Matej Toman (fb) 6.12.2010 00:00:00
sashe je skvely projekt, drzim vam palce hovnousi! :-)
0 0 Ján Žitniak (fb) 6.12.2010 00:00:00
Súhlasím, že spustením webu to len začína. Nesúhlasím však s myšlienkou, že nápad nie je dôležitý - ten je podľa mňa najdôležitejší, vyrobiť sa dá čokolvek.

Ináč na stránke www.sashe.sk sa mi páči aj dizajn, aj nápad, držím palce!
Zajtra.sk > Rozhovory > Dizajnéri > Sashe.sk: Spojili sme stovky šikovných ľudí, aby robili pekné vecičky


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama