spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Monika Zbínová 7.9.2011
Hodnoť článok:
0 0

Ondrej Jób: Tvorba písma je super komplikovaná záležitosť

Ondrej je dizajnér písma, čo je disciplína na Slovensku málo rozšírená. Rozprávala som sa s ním o tvorbe písma, o nekonečnom spore medzi grafikmi a jeho obľúbených fontoch.

Tvoje meno je v slovenskej komunite neznáme, Google neponúka takmer žiadne slovenské výsledky... Kto vlastne si a čo robíš?
Volám sa Ondrej Jób, pochádzam z Liptovského Hrádku, ale žijem striedavo v Bratislave a tam. Študoval som grafický dizajn v Bratislave a dizajn písma v Holandsku. Od roku 2009, keď som dokončil holandskú diplomovku, pracujem ako dizajnér na voľnej nohe a nad grafikou u mňa čím ďalej tým viac prevažuje dizajn písma. Táto disciplína je na Slovensku takmer neznáma, robíme ju tu aktívne asi štyria, takže to je asi dôvod, prečo ma slovenský Google až tak nepozná.

Takže „typograf z povolania“?
Dizajnér písma z povolania. Dizajnér písma písmo tvorí, typograf ho používa. Ale tento rozdiel nepozná skoro nikto, takže nevadí.

Takže ty tvoríš písmo - ako si sa k tomu dostal? Vedel si, že sa tomu chceš venovať, už keď si išiel študovať do Holandska?
Škola v Holandsku (Royal Academy of Arts den Haag) má špeciálny jednoročný magisterský kurz – TypeMedia. Je špecializovaný výlučne na dizajn písma a ročne tam berú 11 ľudí, takže aby sa tam človek dostal, musí mať naozaj intenzívny záujem o dizajn písma. Ten som ja získal ešte v Bratislave na VŠVU, keď som s písmom niekoľko semestrov experimentoval a utvrdil sa v tom, že toto chcem robiť.

Venuješ sa momentálne niečomu špeciálnemu?
Momentálne konečne redizajnujem moju webovú stránku, aby odzrkadľovala, že už som primárne dizajnér písma, nie grafik. Popri tom mám rozrobených asi osem menších projektov pre klientov a dokončujem dve písma, ktoré by som chcel začať predávať teraz na jeseň, spolu so spustením novej stránky.

Ako sa tvorí písmo? Neviem si vôbec predstaviť, na čo všetko tam treba dávať pozor.
Tvorba písma je super komplikovaná záležitosť. Človek musí ovládať nielen dizajnové a estetické pravidlá, ale orientovať sa aj v tlačových technikách, ergonómii čítania a hlavne musí dobre ovládať technológie.
Na začiatku je vždy nápad, skica, nosná myšlienka. Potom príde fáza dizajnovania, ktorá je tvorivá a tým pádom zábavná. V predposlednej fáze sa vyrábajú desiatky znakov s diakritikou, rôzne sady číslic, štylistické a kontextuálne varianty niektorých znakov. A na koniec prichádza produkčná fáza, kedy sa programujú OpenType funkcie, kerning, generujú fontové súbory a prípadne ešte interpolujú aj extra rezy.

Je na to nejaký špeciálny softvér?
Kedysi bol výber väčší, dnes už ale dominuje celej oblasti ruské FontLab Studio. A to napriek tomu, že tento program je neuveriteľne zabugovaný, každú chvíľu padá a s frekvenciou updatov je to veľká bieda. Aj keď takmer všetci dizajnéri písma pracujú na OS X, FontLab je stále emulovaný a na OS X Lion nejde vôbec. Našťastie už je ale v dohľadne nový program, na ktorom pracuje Frederik Berlaen, absolvent TypeMedia, a ktorý používa ako defaultný formát UFO (Unified Font Object), ktorý je založený na XML a pracuje s ním už niekoľko menších programov, ktoré výrazne uľahčujú dizajnérovi písma život, ako napr. Prepolator, Superpolator alebo UFOstretch.

Čo by si poradil človeku, ktorý by sa chcel tejto oblasti venovať? Kde má začať?
Hovorí sa, že dizajnéri písma sú tak trochu „na hlavu“. Táto práca je o dlhých hodinách osamote, o nekonečnom posúvaní bodov a tiež o programovaní. Existuje obrovské množstvo pravidiel, ktoré je potrebné ovládať a tiež vedieť, kedy a ako tieto pravidlá porušovať. Ja osobne som začal dlhým výskumom, od ktorého som prešiel k fixke so zrezaným hrotom. Pokúšal som sa vtedy vytvoriť textové písmo s dynamickým kontrastom, ktorý sa práve dosahuje zrezaným hrotom. Až keď som pokreslil velikánsku kopu papierov, sadol som si k počítaču.

Existuje nejaký trend v používaní písma v grafike/webgrafike?
Ako kdekoľvek inde, aj v typografii existuje súčasne viacero trendov. Momentálne sa dosť používajú práve písma, ktoré sú tak trochu „divné“ – porušujú optické a proporčné pravidlá. Tie sa samozrejme používajú ako nadpisové písma, v kategórii textových písiem je ale tiež živo. Aj keď tu nemožno nejako výrazne experimentovať, stále prichádzajú ďalšie dobré nové dizajny.

Čo si myslíš o nekonečnom spore o tom, či je pre dlhšie texty vhodnejšie serifové alebo bezserifové písmo?
Ja mám tento spor u seba vyriešený: dlhý text má byť v serifovom písme, hoci, až na niekoľko výnimiek, nie je katastrofa, ak sa použije aj sans-serif. Stalo sa mi už, že som nedočítal knihu, pretože bola typograficky hrozná - vysádzaná v Avant Garde Gothic, s hustým riadkovaním... Serify zdôrazňujú horizontalitu a vedú oko, kontrast vytvára rytmus v slovách a podporuje plynulejšie čítanie. Je to jednoduché.

Máš nejaký obľúbený font?
Mám ich veľa. Zo serifových písiem je moje číslo jedna navždy Lexicon (Bram de Does), za ním nasledujú Fedra Serif, Nexus, Garamond. Zo sans-serifov mám rád Avenir, National, Auto a Helveticu. Na webe najčastejšie používam Lucidu Grande.

Pozrite si Ondrejove práce:
Web: http://www.urtd.net/
Práce na MyFonts: http://new.myfonts.com/foundry/Urtd/
Facebook: http://www.facebook.com/urtdstudio

Monika Zbínová Monika Zbínová

Geekgirl, jazyková korektorka, vydavateľka kníh, copywriterka a blogerka, zakladateľka projektu Červené pero. Fušujem aj do webov a grafiky, producírujem sa na sociálnych sieťach a zaujímam sa o metódy GTD.


Hodnoť článok:
0 0

12 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Martin Horák 17.9.2011 11:18:05
super praca. respekt
0 0 Jakub "scooby" Šalmík 15.9.2011 12:11:19
Poznam jeho tvorbu (dostal som sa k nej nahodou) a vzdy som ju obdivoval :) mat takeho ucitela :)
0 0 Andrej Badin 11.9.2011 22:47:12
@Alex Botev: chlapec, keď si už taký puntičkár, tak "Mac OS" predsa! X je už "verzia". Takže klídek...

@Monika Zbínová: parádny rozhovor, niet tomu čo vyčítať. Azda len, že po dlhej dobe je to jediný čitateľný článok na tomto webe. Ale za to už autor nemôže :)

0 0 Moďerný Občan 9.9.2011 16:07:42
Alex aby ti z toho nestupol krvny tlak :)
0 0 Alex Botev 8.9.2011 20:02:16
operacny system pre apple pocitace sa vola Mac OS X, nie OS X.
ale inak velmi dobry rozhovor
0 0 Monika Zbínová 7.9.2011 23:44:04
Ak budete mať nejaký tip na niekoho ďalšieho, dajte mi vedieť :)
0 0 Ivan Minárik 7.9.2011 23:26:27
Dobrý nápad odhaľovať neznámych slovenských tvorivcov. Len tak ďalej, už sa teším!
0 0 - 7.9.2011 22:37:27
fakt super, dakujem :)
0 0 Monika Zbínová 7.9.2011 21:42:03
Ďakujem :)
0 0 Fero Volar 7.9.2011 21:21:08
Super rozhovor!
0 0 Roberto Kurucz 7.9.2011 20:14:37
pekny a zaujimavy clanok...a je sila,ze su asi len styria aktivni dizajneri pisma...
Zajtra.sk > Rozhovory > Dizajnéri > Ondrej Jób: Tvorba písma je super komplikovaná záležitosť


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama