spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Monika Zbínová 29.7.2011
Hodnoť článok:
0 0

Martin Mikláš: Cítim potrebu vyjadrovať sa k veciam, ktoré ešte len majú prísť

Martin Mikláš pracuje ako konzultant v oblasti marketingu. Je zakladateľom projektu Rozhladna.sk - ako na blog. Vďaka jeho unikátnym skúsenostiam zo sveta marketingu, predaja a reklamy pomáha zvyšovať návštevnosť web stránok a následne ich zárobok.


Ľudia ťa poznajú vďaka tvojmu projektu www.rozhladna.sk. Je to tvoj prvý internetový projekt?
Rozhladna.sk je môj prvý osobný projekt takéhoto druhu. Predtým som pracoval na marketingových projektoch pre klientov, kde bolo cielenie najmä offline. V tom čase som zistil, že si veľmi málo ľudí uvedomuje dôležitosť online priestoru a dôležitosť komunikácie so zákazníkom cez internet.

Čo Rozhladňa ponúka?
Rozhľadňa je prvý blog o blogovaní. O blogovaní jednoduchou cestou. Každý, kto chce mať niečo spoločné s blogovaním v našich končinách, si tu nájde svoje. Stránka rozhladna.sk je rozdelená do viacerých kategórií. Kategória začíname obsahuje viac ako 60 článkov s tipmi o tom, ako si vybrať tému blogu, názov, čo si prichystať pred jeho spustením a podobne. V kategórii marketing sú zase tipy, ktoré pomôžu majiteľovi web stránky v rozmýšľaní o jej ekonomickej činnosti. Do zvyšných kategórií píšem o iných sociálnych sieťach, motivačné príspevky alebo zodpovedám otázky čitateľov. Ako perly mojej tvorby by som označil články o tom, ako začať blogovať, o MLM systémoch a o farbách. Väčšinu z článkov o blogovaní, ktoré som napísal v roku 2009, si do dnes veľmi živo pamätám, ako by to bolo včera. Stále ich používam ako referencie a odkazujem na ne. Farbami som sa zaoberal až po založení blogu. Našťastie som sa utvrdil v tom, že som spravil dobré rozhodnutie pri ich výbere. Séria článkov o MLM bola tiež unikátnou. Naučil som sa cez ňu usporadúvať si vlastné myšlienky a názory na určitú tému. Bez blogu by som určite nemal také konkrétne názory na určité veci ako mám teraz. Ďalšou unikátnou vecou je, že to je (podľa mojich vedomostí) prvý blog na Slovensku, ktorý má platenú časť. V nej uverejňujem videá, rozhovory, usporadúvam webináre a podobne. Tieto sú už zamerané priamo na otázky ľudí ohľadne marketingu alebo toho, čo členov zaujíma. Minulý mesiac to bolo napríklad interview s odborníkom na predaj. Medzitým uverejňujem audiokurz o tom, ako robiť marketing (offline aj online). Do toho sa miešajú videonávody alebo prezentácie s poslednými výskumami alebo výsledkami rôznych marketingových testov.

Koľko stojí prístup do platenej zóny?
V čase interview nie je cena na stránke uvedená, pretože momentálne ani neprijímam nových členov do platenej časti. Jednoducho je to dnes niečo ako "uzavretá spoločnosť". Každý dobrý marketér vie, že platí pravidlo: Všetko testujte. Rovnako začala aj platená časť. Pripravoval som sa na jeden seminár. Ostalo mi veľa materiálov, ktoré som vynechal. Rozmýšľal som, čo s nimi. V tom mi napadla platená časť. Behom pár dní som ju dal dohromady a povedal si, že otestujem, či má na Slovensku niečo takéto zmysel. Keďže to bolo ešte pred Pianom, tak som vôbec nevedel, do čoho idem. Samozrejme, že neustále testujem aj cenu, s ktorou sa "hrám" pri každom otvorení. Platená časť stránky je mixom viacerých testov. Snažil som sa odhaliť nákupné správanie cez internet a vo veľa bodoch sa mi to aj podarilo. Pri jednom otvorení som bol prekvapený, že takmer všetci užívatelia sa prihlásili cez PayPal. Pretože môj systém je prepojený aj s touto platobnou bránou, môžu si ľudia sami vytvoriť účet a behom pár sekúnd od prihlásenia si môžu prezerať VIP zónu. Všetko bez mojej asistencie. Pri prvých ľuďoch v platenej časti to bolo ako budovať lietadlo za letu. Napriek tomu som sa snažil dávať ľuďom skutočne kvalitný obsah. Všetci mali možnosť sa aj po 6 týždňoch rozhodnúť, že to nestojí za to a pýtať si všetky peniaze späť. Nikto tak neurobil. To ma naozaj pozitívne prekvapilo. Keď tak rozmýšľam nad tým, ako začínala rozhladna.sk, tak to bolo tiež ako budovať lietadlo za letu. Veľa vecí som vedel teoreticky a "dolaďoval" až keď bola stránka spustená.

Dizajn tvojej stánky je skôr taký decentný, seriózny - znamená to, že sa zameriavaš viac na firemný/komerčný sektor ako na jednotlivcov?
Dizajn má zaujímavú históriu. Tri mesiace pred spustením stránky som mal k dispozícii dizajn v oranžovo-bielo-čiernych farbách. Tri mesiace som "dolaďoval" na stránke rôzne veci. Vrátane dizajnu. Tesne pred spustením sa mi ale zdalo, že je až veľmi farebný. To bolo, žiaľ, potom, čo som strávil hodiny jeho zmenami. Uvažoval som teda, či ostať pri ňom alebo skúsiť niečo nové. Asi týždeň pred spustením som vybral dizajn, ktorý je na stránke dodnes. Preložil som všetky náležitosti a odvtedy sa ho prakticky nedotkol. Čiže tento dizajn je na stránke už tretí rok. Tipy pre začínajúcich blogerov sú ako pre jednotlivcov, tak pre firmy. Mám skúsenosti s prípravou vnútrofiremných blogov, ktoré sa požívajú napríklad pre zníženie zaťaženia firemných e-mailov. Tiež sa na mňa obracajú ľudia, ktorí blogujú pre zábavu, ale aj firmy, ktoré chcú blog pridať k svojmu webu alebo posunúť svoj súčasný web ďalej. Každý týždeň zverejním niečo, čo sa týka otázok, ktoré práve riešim. Ak sa ma teda ľudia pýtajú, ako je to s PPC reklamami na blogu a s ich zdaňovaním, píšem o tom. Keď sa ma niekto opýta, odkiaľ beriem inšpiráciu, píšem o tom. Keď sa venujem otázkam klientov ohľadne copywritingu alebo ghostwritingu, snažím sa o tom buď napísať alebo pozvať hosťa, ktorý má k danej téme čo povedať. Teda otázka, na koho sa viac zameriavam sa dá zodpovedať tak, že na toho, s kým práve komunikujem. V poslednej dobe sú to viac otázky ohľadne komerčného blogovania. Niektorí hobby blogeri mi občas aj mailujú, že sa ich to vôbec netýka a mohol by som napísať niečo aj "pre nich"...

Cítiť z teba a vidno to aj z tvojho webu, že máš naozaj skúsenosti a že sa nehráš na nejakého kváziodborníka. Predsa mi ale osobne niečo znižuje tvoju "kredibilitu", že ťa nevidím vystupovať na Twitteri, ktorý sa u nás (SK+CZ) pokladá za akúsi samozrejmosť pre človeka, ktorý sa venuje tejto oblasti. Tí, ktorí sú tam, sa navzájom poznajú, zdieľajú a pomáhajú si. Prečo nie si na Twitteri aj ty?
Na Rozhľadni mám odkazy na zdieľanie článkov cez Twitter, Facebook a e-mail. Všetky tieto nástroje aj používam. Na Twitteri mám dokonca tri účty. Jeden súkromný, jeden pre Rozhľadňu a jeden používam na komunikáciu po anglicky alebo nemecky. Ohľadne toho vzájomného poznania je to tak, že patrím k "early adopters" a introvertným typom. Teda Twitter som používal už dlhšie pred tým, než sa u nás dostal do povedomia. Bolo to už v roku 2007 alebo 2008. Kým sa na našej scéne začal aktívne používať, tak ja som ho už mal "plné zuby". Preto keď našinci na Twitter ešte len začínali prichádzať, ja som v tom momente začal byť viac pasívnym. Väčšina mojich klientov tiež patrí do generácie, ktorá už má niečo za sebou. Preto je veľmi malá pravdepodobnosť, že by sme sa našli cez Twitter, Facebook alebo cez podobnú sieť. I keď v posledných dňoch to vyzerá, že dohodnem môj prvý business výlučne cez sieť Second Life... Pomáhať preto pomáham, ale dnes je to pomáhanie sústredené na iné kanály ako je Twitter. Snažím sa neustále držať na koni a stále skúmam nové možnosti. Dianie na Twitteri však stále detailne sledujem, a preto keď ma niekto spomenie alebo vidím nejakú vec, s ktorou viem pomôcť, rád tak spravím.

Necítiš potrebu vyjadrovať sa k aktuálnym otázkam, ktoré pulzujú slovenským internetom? Napr. naposledy kauza SOZA, alebo momentálne úspešný hit všetkých blogov Google+?
Cítim viac potrebu vyjadrovať sa k veciam, ktoré ešte len majú prísť. O Google+ som napríklad písal už rok pred jeho spustením. Vtedy to boli ešte len špekulácie, ale keď sledujete dianie na internete 19. rok, viete odhadnúť, ktoré špekulácie pravdivé budú a ktoré nie. Na blogu mám teda už rok článok, ktorý som počas tej doby dvakrát aktualizoval. Mimochodom práve na tento článok som tiež upozornil cez Twitter po vydaní oficiálnej správy o Google+. Čo viac môžem napísať? Jedine to, že zatiaľ som pozvánku do Google+ nedostal a písať to isté, čo ďalších 256 blogov nemá zmysel. Ihneď, ako pozvánku dostanem, tak určite napíšem svoj nekonvenčný názor...

Aký vzťah máš k moderným iT technológiám?
Viem o Tebe, že si fanúšička Apple. Ja som prešiel na Apple v roku 2007 a odvtedy viem, čo je to jednoduchosť. Práve moje hobby blogovanie o tejto firme v rokoch 2007 až 2009 mi dalo základy toho, čo dnes môžem zdieľať so začínajúcimi blogermi. Jednoduché veci a počítače majú budúcnosť. Preto ich používam ako konzument, ale myslím na ne napríklad aj pri tvorbe materiálov alebo videí. Najzjavnejšie je to v platenej časti stránky, kde sú všetky video a audio prvky kompatibilné aj s iPhonmi alebo iPadmi. Inak som celkom konzervatívny človek. Ako som spomínal vyššie - napríklad v sociálnej sieti Second Life som 3. rok, ale ešte len teraz vidím, ako do nej začínajú pribúdať ľudia od nás (SK+CZ). Na druhej strane svet vidím aj z iného uhla pohľadu: Keď sa pripravuje nejaký projekt, tak treba vedieť správne odhadnúť, ktorá dostupná technológia je najvhodnejšia z dlhodobého hľadiska. Len tak zo zaujímavosti poviem, že som sa v roku 2001 spojil s vynálezcom teleportu a do dnes viem presne odprezentovať jeho fungovanie. Pre tých, čo sa o toto zaujímajú: Nasledujúcich niekoľko desaťročí ostaneme len pri teleportovaní svetla... :)

Dá sa na Slovensku blogovaním zarobiť?
Samozrejme, že áno… pokiaľ je blog súčasťou dobrého marketingového plánu. Blog alebo web stránku treba vnímať ako cestu. Nie ako cieľ. Pokiaľ sa človek rozhodne, že si založí blog (alebo web stránku) a až potom začne rozmýšľať o monetizácii, je to systémová chyba. Potrebujete normálny plán, ktorého súčasťou je aj web stránka alebo blog.

Máš v súčasnosti nejaký smer, kam sa chceš profesionálne posunúť, alebo už teraz robíš to, čo ťa najviac baví a napĺňa?
Pretože rád skúšam nové veci, tak by som sa rád posúval aj ďalej. Rád sa vzdelávam a rád tieto vedomosti predávam iným. Momentálne mi začínajú vo väčšej miere chodiť aj pozvánky so žiadosťami o vystúpenia na seminároch pre podnikateľov. Každú dôkladne zvážim a dávam organizátorom čím skôr vedieť. Verejné vystupovanie naživo je teda pre mňa jeden z nových smerov, kde chcem robiť pokusy a pokroky. Ďalej milujem jednoduchosť. Na všetky spôsoby. Ak napríklad nájdem na trhu niečo komplikované, ihneď rozmýšľam ako to zjednodušiť a zefektívniť. Tiež rád pomáham iným ľuďom v zjednodušovaní ich vecí. Posledná vec, kde by som rád robil viac pokusov je produktový marketing. Uvádzanie nových produktov na trh alebo obnova produktového radu je oblasť, kde sa dá pomôcť firme urobiť ročný obrat behom jedného týždňa. Samozrejme v prípade, že to firma kapacitne dokáže spracovať...

Čo myslíš, aký bude internet budúcnosti? Skús nachvíľu „zaprorokovať“ – aj na základe tvojich dlhoročných skúseností: čo bude také, o čom zatiaľ nesnívame? Keď som pred 15 rokmi otváral časopis ABC, tak takmer vždy na mňa dýchlo niečo nové, neprebádané a vzrušujúce. Dnes je skutočne veľmi málo vecí, ktoré sú také nové a revolučné, ako boli vtedy napríklad nanotechnológie alebo GPS navigácie v hodinkách. Rovnako je to aj s budúcnosťou internetu a vecí, o ktorých "ani nesnívame". Nie, že by už neexistovalo nič nové, ale vďaka sci-fi seriálom z televízie už je veľmi málo vecí, o ktorých "zatiaľ nesnívame". To čaro je preč, pretože už si dokážeme predstaviť takmer všetko. Ako fanúšik jednoduchosti som toho názoru, že sa budú súčasné veci zjednodušovať. V roku 1979 ste sa museli cez vytáčané telefonické pripojene napojiť na počítač, kde ste mohli zanechať verejnú správu. Niekto sa tam "dovolal" po vás a prečítal si ju. O 20 rokov toto začalo nahrádzať niečo jednoduchšie - diskusné fóra. O ďalších 20 rokov to bude možno sieť podobná Facebooku, kde sa budú dať nájsť oblasti záujmu jednoduchšie ako dnes. Na internete budeme vidieť viac interakcie a viac videí ako dnes. Prekážky vstupu do online podnikania a tvorby obsahu sa budú aj naďalej znižovať. Možno už o 2 mesiace uvidíme študentov, ako si založia vlastný školský časopis a v návštevnosti predbehnú aj stránku ako zajtra.sk... "Chyba" našej doby je teda tá, že už si dokážeme toho vysnívať a pomerne jednoducho zrealizovať viac, ako si dokázali vysnívať naše babičky. Prajem preto každému čitateľovi, aby si vysníval svoju ideálnu online prezentáciu a zrealizoval ju...

Ďakujem za interview!

Monika Zbínová Monika Zbínová

Geekgirl, jazyková korektorka, vydavateľka kníh, copywriterka a blogerka, zakladateľka projektu Červené pero. Fušujem aj do webov a grafiky, producírujem sa na sociálnych sieťach a zaujímam sa o metódy GTD.


Hodnoť článok:
0 0

1 komentár k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Moďerný Občan 30.7.2011 12:45:32
No schvalne, ako funguje teleport?

Lebo pokial viem, zatial vieme o teleporte nic a dokazeme akurat tak prenasat kvantovy stav subatomarnych casti, co ale s teleportovanim ako takym nema takmer nic spolocne.
Zajtra.sk > Rozhovory > Manažéri > Martin Mikláš: Cítim potrebu vyjadrovať sa k veciam, ktoré ešte len majú prísť


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama