spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

František Čaník 26.7.2012
Hodnoť článok:
6 0

MailChimp: Spájame sa s MailChimp-om.

Možno ho poznáte a možno nie, no pre tých, čo nie, by som rád priniesol zopár informácií o tom, ako sa dajú odosieľať skutočne pekné newslettre. Pre tých, čo ho poznajú zasa nejakých pár príkladov, ako obsluhovať newsletter priamo z vlastnej aplikácie.

Čo je Mailchimp a prečo existuje?

Mailchimp je v prvom rade asi najpopulárnejší email marketingový nástroj, ktorý vznikol pre menších podnikateľov, ktorí nemajú veľa skúseností s tvorbou a rozširovaním newslettrov, ktoré sú v zahraničí obľúbené a dokonca aj skutočne využívané. Aj to je dôvod, prečo Mailchimp priniesol nástroje, pomocou ktorých si aj laik vie vytvoriť a pripraviť celý newsletter a odoslať kampaň zopár kliknutiami.

To však nie je skutočná podstata článku, ktorú by som chcel prezentovať. To, o čom by mal tento článok byť, je hlavne to, ako sa môže Váš systém či aplikácie a stránky, prepojiť s týmto úžasným nástrojom.

Veľké riešenie pre malé firmy

Ste podnikatelia, alebo máte len malý biznis a radi by ste informovali o produktoch či službách aj pomocou odberu noviniek na mail? Žiaden problém. Mailchimp.com je pre Vás to správne riešenie. Aj keď vo FREE verzii máte k dispozícii len 2 000 odberateľov a 12 000 e-mailov / mesiac, myslím si, že to je niečo, čo Vám úplne postačí. Samozrejme sú aj platené verzie, ktoré Vám potom umožnia viac adries, prípadne viac odoslaných e-mailov, no pre malé podnikanie si skutočne vystačíte aj s tým, čo ponúka free verzia.

Ako spojiť Váš web s mailchimpom?

V prvom rade sa spýtajme, aké nástroje chceme využívať a čo nám to má priniesť. Ak chceme iba odosielať e-maily bez väčšieho sledovania kampaní či nejakých A/B testov, kľudne môžete dočítať, pretože to zvládnete aj z outlooku. Ak však chcete mať prehľad o všetkom, čo sa dialo, potom skutočne zapojte všetku Vašu fantáziu a poďte sa pozrieť, čo všetko sa dá zapojiť.

  • Prihlasovanie/Odhlasovanie k odberu cez rozhranie mailchimp-u
  • Odosielanie e-mailových kampaní a A/B testov
  • Sledovanie odkliknutí z e-mailu (všetky linky kontrolované)
  • Webová verzia odoslanej správy
  • Množstvo preddefinovaných šablón
  • WYSIWYG editor pre editáciu šablóny a správy
  • ... mnoho iného

S čím začať?

Ako prvý krok je - ako vždy - samotná registrácia. Mailchimp píše, že netrvá dlhšie ako 30 sekúnd a nepotrebujete žiadnu kreditku. V skutočnosti je to ešte kratšie. Teda, pokiaľ neťukáte do klávesnice s práve nalakovanými nehtami - to ten čas radikálne mení. Stačí zadať e-mail, nejaké to heslo a ste dnu.

Hneď v úvode na Vás "vyblafnú" 3 rýchle a intuitívne kroky, ktoré Vám hneď poradia, čo treba urobiť.

1. vytvorte zoznam
Tu dostanete zopár otázok ako napríklad, ako chcete aby sa zoznam volal, kto má byť uvedený ako defaultný odosielateľ (meno) a aká je defaultná emailová adresa z ktorej je e-mail odosielaný1. Samozrejmosťou je aj defaultný predmet či informácie o tom, čo bude daný zoznam obsahovať a aký typ správ bude odosielaný.

Tu zadáte aj informácie o firme, ktorá newsletter odosiela. Pozor, ide o povinné údaje, takže myslite na to, že ich mailchimp v základných šablónach aj používa.

2. vytvorte prihlasovací formulár
V kroku 2 si vytvoríte vlastný formulár pre prihlásenie k odberu. Nie ste limitovaný položkami, ktoré bude formulár obsahovať no štandardne obsahuje základné údaje ako e-mailovú adresu, meno a priezvisko. Tým, že ide o zahraničnú službu, treba myslieť na to, že nadesignovanie vlastného formuláru je vždy dobrým krokom2.

3. odošlite kampaň
5. krokov k odoslaniu kampane. Čo viac si priať? Menej krokov? Veríte, že na menej sa to asi ani nedá? Čo vlastne tie kroky všetko obsahujú?

  • 1) Voľba príjmateľov
    Ide o voľbu zoznamu odberateľov, na ktorý bude kampaň odoslaná. Je to hlavne pre prípad, že si rozdeľujete odberateľov na klientov a napr. potencionálnych klientov.
  • 2) Informácie o kampani
    V tejto sekcii sa stretneme s nastaveniami, ktoré skutočne rozhodnú o tom, čo všetko bude daný newsletter robiť. Od základných údajov až po nastavenia, čo všetko má byť sledované (otvorenia, odkliky, google analytics a pod.).
  • 3) Vzhľad kampane a šablóny
    V tejto časti máte možnosť vytvoriť si vlastnú šablónu, prípadne použiť niektorú z preddefinovaných.
  • 4) Plain-text3
    Ak by ste nevedeli... Ide o voľbu textu pre prehliadače, ktoré nezobrazujú HTML formátované mailové správy. Bežne sa kopíruje text z HTML verzie, no tu si môžete zvoliť sami, čo je lepšie.
  • 5) Potvrdenie kampane a jej odoslanie
    Na záver sa dostanete do sumarizácie údajov. Mailchimp pekne zelenou označí všetko, čo je vyplnené správne a červenou to, čo je v takzvanom konflikte. Napríklad sa často stáva, že e-mailová adresa odosielateľa nie je verifikovaná4, čo by automaticky znamenalo, že by sa nedala kampaň odoslať. Pri každom probléme je vždy odklik na riešenie.

Čím pokračovať5?

Keď to má byť o spájaní, tak asi o tom, že je nutné vložiť Vami vytvorený prihlasovací formulár do Vašich stránok. Je len na Vás, akú cestu si zvolíte. Či to bude formou odkliku na mailchimp, alebo priamo vygenerovaným formulárom, ktorý bude spracovávaný. Určite však myslite ešte aj na možnosť číslo 3 - API rozhranie o ktorom si určite ešte čo-to napíšeme.

1 mailchimp má vlastné servery, z ktorých sú mailové správy odosielané, no ako odosielateľa a reply-to sa používa Vami zadanú adresu.
2 ak sa aj rozhodnete, že nechcete meniť design, navštívte záložku "Translate It" aby ste mali aspoň základné údaje v slovenčine.
3 väčšina prehliadačov používa pre náhľad správy práve PLAIN-TEXT verziu e-mailovej správy. Presne preto je lepšie do čisto textovej verzie e-mailovej správy zadať stručný obsah celého e-mailu a pridať odkaz na HTML verziu.
4 aby sa mohol mailchimp tváriť, že Vás zastupuje, potrebuje, aby ste validovali Vašu e-mailovú adresu. Často sa stávalo, že ľudia zadávali adresy ku ktorým sa nedostali a poškodzovali tak svoju konkurenciu.
5 ako som spomínal, chcel by som, aby to bolo o viacerých článkoch na túto tému, takže... STAY TUNED
František Čaník František Čaník

Programátor, webdesigner a webdeveloper niekoľkých webových projektov. Má za sebou prácu v reklamnej agentúre, médiách a na rôznych pozíciách v oblasti IT.


Hodnoť článok:
6 0

18 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 František Čaník 9.8.2012 14:12:49
A ide?
0 1 Ernest Sawyer 8.8.2012 21:03:11
lebo som to nemal odkiaľ vedieť =) +
1 0 František Čaník 8.8.2012 19:04:54
a prečo neskúsiš <code> miesto <pre>?
0 0 Ernest Sawyer 7.8.2012 20:39:26
mňa napríklad stále irituje že </pre> tag nefunguje korektne a ja nemôžem vkladať pohodlne html príklady v článkoch :/ Ale hlavne, že mi to dovolí vložiť si bez obmedzení iframe do článku :D
1 0 František Čaník 4.8.2012 10:42:19
No páni, fakt že neviem kto to tu teraz kodi... Predpokladam, ze niekto z teamu nakoduj.to
1 0 Andrej Ševčík 2.8.2012 23:18:47
ja som to nekodil ;) ani neviem kto to kodi... Snipi nepoznas kodera?
1 0 Andrej Očenáš 2.8.2012 22:59:54
@Andrej Ševčík Pekne, super by bolo keby sa zobrazovali vsetky nie len poslednych 20 ako teraz, teda neviem ci je to naschval tak.
1 0 Andrej Ševčík 2.8.2012 20:24:31
ta "pacilo sa mi" zda sa pribudlo :)
1 0 Andrej Ševčík 1.8.2012 10:05:27
@gawan: predstav si ze mas 150bookmarkov na portfolia, na to aby si presiel 150bookmarkov a nasiel niektory konkretny potrebujes x minut casu, ked prides na web a vidis 150 nahladov a vidis to hned si za vodou.. ostatne plnit si bookmarky takymito linkami, dik neprosim
1 0 gawan 1.8.2012 09:38:53
Andrej asi nepoznáš bookmarkovacie služby ako delicious.com, však? Nezdá sa mi rozumné mať 50 zoznamov obľúbených článkov na 50 weboch. Omnoho lepšie a prehľadnejšie mať jeden centrálny zoznam kde si pridáš ku každému článku nejaké tagy napr. "mailchimp, newsletter" atď a je to.
0 0 Andrej Očenáš 30.7.2012 22:33:02
Mna to iste napadlo uz aj pri pracach v portfoliu...daju sa dat srdiecka k pracam ale spatne si nemozem pozret len prace ktore sa mi pacili.
0 0 Andrej Ševčík 30.7.2012 22:29:28
Snipi: ked s nim budem na obede a nezabudnem tak mu poviem ;)
0 0 František Čaník 30.7.2012 21:43:13
Andrej & Andrej: poslite to ako namet novemu majitelovi. Myslim, ze to prijme ako kladne napady a zakomponuje to...
0 0 Andrej Ševčík 29.7.2012 21:17:52
de facto to nemoze byt ani tazke, staci zoznam clankov ktorym si dal palec hore...
0 0 Andrej Očenáš 29.7.2012 20:15:23
Bolo by fajn keby si mohol kazdy uzivatel robit vlastnu databazu clankov ktore sa mu pacia aby ich mohol lahko najst aj neskor. Uz viac krat sa mi stalo ze som tu nieco hladal a hladal som to riadne dlho ak by sa dalo dako ulozit vybrane clanky ku svojmu profilu bolo by to super.
0 0 Zdenko Kuzmany 29.7.2012 18:07:08
Dobra alternativa je http://www.campaignmonitor.com/ , nadherne intuitivny system narodiel od mailchipmu, ktory je prilis preplacany. Vyhoda ze je vsetkych klientov dokazete spravovat pod jednym kontom, vratane klientskych pristupov, pripadnych vlastnych faktur atd. Nevyhoda ze je nie je za 5 korun.

Slovenske systemy co som testoval su vsetky na jedno kopyto, TinyMCE editor, system pre spravu kampani, uzivatelov, odosielanie a pripadnie nejake statistiky.

Avsak pouzivam vo vacsine pripadov (mali/stredni klienti) modul na spravu newslettrov so statistikami pre CMS Made Simple http://www.cmsmadesimple.sk/.
0 0 Jozef Verbovský 27.7.2012 09:55:49
Mailchimp je vysoko kvalitný newslettrový systém. Ja osobne ale odporúčam o čosi užívateľsky prehľadnejší www.edirect.sk, ktorý na slovenské pomery e-mailových kampaní úplne stačí. Má jednoduché užívateľské prostredi a slovenský support. Je to slovenský produkt, ktorý sa neustále vyvíja. Vrelo odporúčam.
0 0 Vladimír Dzurko 26.7.2012 23:00:27
mailchimp používam už nejaký rok a môžem len odporučiť
Zajtra.sk > Programovanie > PHP > MailChimp: Spájame sa s MailChimp-om.


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama