spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Zdenko Pek 23.11.2010
Hodnoť článok:
0 0

Kvalita webu nie je len o dizajne a dobrom kóde

Netvárme sa, že dizajn a validný kód je to jediné na svete, čo potrebujeme pre úspešný web. Vlastne nie je. A keď sa zamyslíte, že ako vyzerajú niektoré úspešné weby, tak hm... Je vôbec dizajn a kód podstatný?

Asi by sme si prv mali definovať čo to vôbec webové sídlo je. V prvom rade je to súbor webových dokumentov. Účelom webového sídla je prezentovať myšlienky, ciele či záujmy jednotlivca alebo ponúkať produkty a služby spoločnosti prostredníctvom internetu. V prvom rade sa treba zamyslieť nad tým:

  • Ako moje webové sídlo ľudia nájdu? (SEO)
  • Budú vedieť moje webové sídlo použiť? (Použiteľnosť)
  • Kto je ten, čo na moje webové sídlo pristupuje? (Analýza návštevníka)
  • Je moje webové sídlo ohľaduplné k tým, čo naňho pristupujú? (Prístupnosť)

Treba si uvedomiť, že v dnešnej dobe už nepostačuje mať pekne dizajnované webové sídlo a mať kód webového sídla validný. Obe veci sú fajn a určite sú potrebné, ale dnes sú už nedostačujúce a isté aspekty kreatívnej tvorby treba vedieť skĺbiť s istými pravidlami a ďalšími odvetviami tvorby webových sídiel.

Časom sú nároky väčšie a tými web spoločností by sa mali (fakt by sa mali) rozširovať o špecialistov na SEO, sociálne siete, analyzovanie návštevnosti, použiteľnosťprístupnosť. Teda skoro všetky vyššie spomenuté body. Sociálne siete som nespomenul naschvál, nakoľko si myslím, že ich čas ešte len nastáva a či vôbec nastane je otázne (čistá subjektivita).

Ak už teda máte zámer si nechať vytvoriť webové sídlo externému dodávateľovi, žiadajte nasledovné ešte počas vývoja. Nakoľko viem, že veľa majiteľov webových sídiel si uvedomí potrebu nasledujúcich bodov až po, kedy býva zväčša neskoro, no ale viete ako sa to hovorí.

Prečo robíte optimalizáciu, keď je už neskoro?

Veľa webmastrov alebo manažérov zistí, že SEO potrebuje, až keď je webové sídlo zabehnuté a spustené. Zmena pri on-page optimalizácií je najzraniteľnejšia pre celé webové sídlo. Titulky nie sú vyplnené alebo majú úplne nezmyselné názvy, neobsahujú relevantné kľúčové slová, a nie sú vo forme aby mali potenciál zvýšiť CTR vo vyhľadávačoch.

URL adresy nemajú správnu formu (dynamické adresy, nekopíruje sa adresárová štruktúra webu) a meniť ich po roku už nik nechce, pretože na margo on-page optimalizácie si začne uvedomovať potrebu off-page optimalizácie. Zmenou URL strácame to najdôležitejšie (riešime presmerovaním). Zabúda sa na presmerovanie z verzie http:// na www či na samotný obsah webového sídla a jeho prelinkovanie. Avšak nikdy nie je neskoro, ale bude to trošku bolieť jak na srdci, peňaženke tak i na čase.

Prečo musí byť vaše webové sídlo použiteľné?

Pretože nepoužiteľné webové sídlo nebude nikto používať. Ak bude, je to v mojich očiach hrdina, ktorý sa prekúše všetkými možnými prekážkami, ktoré ste mu pripravili, alebo ste natoľko jedinečný a zaujímavý, že mu to stojí zato. Avšak takýchto mohykánov je málo a odpad tvoriaci 80% vašich návštevníkov, ktorí odišli, lebo si pred monitorom škrabú hlavu a pýtajú sa rodiny či im nepomôžu nájsť nákupný košík (aj tak sa dá stráviť piatkový večer). Je to dosť veľké percento nato, aby ste si zohnali 10 ľudí a skúsili si, ako sa budú správať a používať vaše webové sídlo. Produkty sa testujú a webové sídla sú produktom.

Keď nemáte čas, povedzte to vášmu dodávateľovi, nech to spraví za vás a prizve aj dizajnéra, ktorý sa bude po hlave škrabať rovnako ako tí, čo nenašli ten nákupný košík, ktorý on tak super - truper navrhol. Nasaďte tepelné mapy (máte ich odtlačky prstov, hehe) ktoré vám veľa povedia aj o tom, ako vaši návštevníci používajú jednotlivé aktívne prvky webového sídla, nahrávajte ich (bezpečnostná kamera je super vec :-) ). Malá špionáž pohybu návštevníka na webovom sídle nezaškodí.

Prečo by vás malo zaujímať, kto na vaše webové sídlo chodí?

Pretože v kamennom obchode predavačka nemá zaviazané oči a nemlčí, keď prídete nakúpiť (i keď občas to tak vyzerá). Pozorujte ich, pozrite sa kam radi chodia (ktoré oddelenie ich zaujíma), aké prostriedky používajú (ak veľa ľudí používa mobilný telefón, spravte im mobilnú verziu webového sídla, má to budúcnosť), kde končia a prečo nenakúpia (prečo ten tovar chytajú, keď si ho nechcú kúpiť?), koľko ich je a či sú vašimi stálymi zákazníkmi (len sa pozerajú a vracajú, alebo chcú aj niečo kúpiť?).

Proste skúmajte. Nechajte si nainštalovať analytický nástroj a dajte pár drobných na brigádnika, prípadne poproste dodávateľa (bude to asi drahšie), ktorý vám bude robiť každý mesiac výstupy z údajov, ktoré ste za dané obdobie nazhromaždili. A prečo by ste to mali robiť? Aby ste poznali svojich návštevníkov, svojich zákazníkov. Vedieť čo ich skutočne zaujíma a čo majú radi je dôležité. Opäť prizvukujem potrebu komplexných testov použiteľnosti.

Prečo by ma mala zaujímať menšina?

Pretože raz tou menšinou môžete byť aj vy. Či ste pravák alebo ľavák, zlomte si ruku a príďťe si na internet trošku zasurfovať. Ruka je odstavená, nuž treba použiť klávesnicu. Je to ťažké, že? A o to ťažšie je to pre nevidiacich, nepočujúcich, či inak hendikepovaných ľudí. Hendikepovaní ľudia majú tie isté potreby, ako zdravý človek a vy ich odmietate? Nechcete im dať šancu si prečítať váš super článok? Nechcete, aby u vás nakúpili? Prečo?

Sú to vaši potencionálni zákazníci. Je veľká šanca, že hendikepovaný návštevník nakúpi cez internet, ako by sa mal vybrať do kamenného obchodu a jazdiť v nie moc prístupných autobusoch (hej v BA sa to už lepší). Radšej pôjde na prechádzku do lesa.

Nie je ťažké nájsť vhodný kontrast medzi pozadím a popredím, nie je ťažké vyplniť alt texty pri obrázkoch, nie je ťažké nakódovať webové sídlo tak, aby bolo možné sa po ňom pohybovať pomocou klávesnice, či aby ho vedela čítačka pre nevidiacich jednoducho čítať a ani nie je ťažké dávať nadpisy medzi značky, ktoré sú pre nadpisy určené. Stačí to prizvučiť kóderovi a on to spraví (ak to nerobí).

Už žiadne prečo

Nie je to veľa. A ak som vás nepresvedčil touto zvláštnou formou, možno vás presvedčí predbiehajúca konkurencia, zmeny algoritmov vyhľadávačov, či málo návštevníkov, teda menej konverzií a nakoniec stagnovanie a demotivácia niečo robiť. O webové sídlo sa treba starať a venovať sa mu tak, ako sa staráte a venujete svojmu automobilu alebo dieťaťu. Slovenský internet je malý a nie moc pestrý. Využite šancu, realizujte nápady (pozrite sa na zajtra.sk, vzniklo nedávno a vy sem chodíte čítať články) a ak to myslíte s webmi vážne, myslite aj nato, že vážnosť prináša aj zodpovednosť, a určitú technologickú vyspelosť.

Zdenko Pek Zdenko Pek

Volajte mi na zdepek@gmail.com keby dačo.


Hodnoť článok:
0 0

3 komentáre k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Zdenko Pek (fb) 23.11.2010 00:00:00
@Peter Kučerka body v zozname tam som soc. siete nespomenul.
0 0 Peter Kučerka (fb) 23.11.2010 00:00:00
Ehm? "...o špecialistov na SEO, sociálne siete, analyzovanie návštevnosti, použiteľnosť a prístupnosť. Sociálne siete som nespomenul naschvál, ..."
0 0 Jiří Korysy Kříž (fb) 23.11.2010 00:00:00
Hezky napsané :)
Zajtra.sk > Programovanie > CSS/HTML > Kvalita webu nie je len o dizajne a dobrom kóde


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama