spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

František Čaník 17.8.2011
Hodnoť článok:
0 0

Web na šírku? A prečo nie?!

Skúšal som sa obzerať po internete, aby som sa popozeral, koľko z naších slovenských programátorov a grafikov využíva všetky "smery", ktoré prehliadač ponúka. Hold. Zasa som narazil na bod mrazu a našiel som len možno 3 weby.

Aktualizovaná verzia 19.8.2011
Neviem, či som len ja orientovaný na všetky smery, alebo som len ja tak radikálne praštený po hlave všetkými zahraničnými trendmi, alebo je to len môj komplex z toho, že na Slovensku je prioritou číslo jedna povedať "To sa nedá"...

Nejdem a ani to nechcem skúmať, pretože by som nebol výsledkom tejto ankety vôbec prekvapený, čo je - žiaľ - v mnohých prípadoch viac ako smutné.

Čo je web na šírku?

Pojem "scrollbar" (verím) vysvetlovať nemusím a všetci (dúfam) vieme, kde ho najčastejšie vidíme - áno presne tak - vpravo (ak hovoríme o stránkach LTR, v opačnom prípade potom vľavo. Málokedy však máte možnosť vidieť scrollbar dolu (však)? A to je práve stránka, ktorá vtedy nie je "normálna", ale ide o tzv. widescreen page (toto nie je oficiálny názov) - teda stránku, ktorá je orientovaná skôr do šírky ako do výšky.

Kde máme možnosť nájsť takéto stránky?

Najčatejšie (čo sa zahraničia týka) sa práve takéto weby dajú nájsť hlavne ako stránky, ktoré uvádzajú portfóliá prác fotografov či grafikov. Nie je to však podmienkou. Veľmi populárne sa totiž staly webstránky, ktoré (tento krát oficiálny názov) sa volajú že Single Page Portfolio. Takéto webové stránky poväčšinou nemajú žiaden scrollbar, pretože presun medzi jednotlivými stránkami je zabezpečený buď načítaním obsahu pomocou ajaxu, alebo animáciou, ktorá posunie inak skrytý obsah do presne určenej pozície, čím sa daný obsah zviditeľní. Živým príkladom je módny fotograf Paolo Boccardi. Jeho stránka síce má ďalšie podstránky a teda je mimo Single-page, no portfólio nie je riešené nekonečným scrollerom, ale Single-page riešením. Iný príklad je Kinoz, ktorý využíva single-page no orientovaný na výšku. Článok je ale o stránkach, ktoré sú orientované na šírku a tak tu je veľmi pekný príklad - Tom Hoops. Na tejto stránke si určite všimnite, ktorý scroller máte k dispozícii ;). Ak však scrolleri nemáte radi, demo č. 4 - Dimitri Stheocharis.

ČO dodať záverom?

Na slovensku som opäť narazil na to, že ľudia a ich zmýšlanie je hrozne konzervatívne, čo ma na jednej strane mrzí a na druhej mi to už prestáva robiť vrásky, pretože si uvedomujem, že sám to nikdy nezmením a keď budem chcieť robiť nové veci, budem ich robiť len na vlastných projektoch, prípadne na tých, kde viem, že bude moja snaha o nové veci pozitívne hodnotená.

František Čaník František Čaník

Programátor, webdesigner a webdeveloper niekoľkých webových projektov. Má za sebou prácu v reklamnej agentúre, médiách a na rôznych pozíciách v oblasti IT.


Hodnoť článok:
0 0

32 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Adam Kabac 10.11.2011 16:49:51
neviem či som konzervatívny alebo čo ale mne sa viac páčia pekné webky orientované na výšku na šírku mi to príde tak proste blbo sa mi na to kuká ... ako napríklad na tých mega širokých obrazovkách to môže byť celkom pecka ale v tejto dobe ešte asi nie ... podľa mňa ...
0 0 Erik Kubica 14.9.2011 00:13:03
Ja osobne ako programator uprednostmujem stranky na urcitu sirku alebo na plnu sirku monitora ako je facebooI, azet, google a ostatny. Niesom dobry dizajner preto moc neviem robit stranky n plnu sirku monitora. Ale ja si myslim ze £ ak je dole scrollbar taI to je skarede... nech je dole alebo na boku ale aj tam aj tam, to je znervoznujuce podla mna.
0 0 Ivan Krištof 26.8.2011 10:10:33
príklad: http://www.alafetaphoto.com/ - žiadny ajax na ad-hoc nahrávanie obsahu, či kopec JS. Princíp horizontálneho rolovania využíva tým najprostejším spôsobom (ako ho prehliadač stvoril) a je slovenský.
0 0 František Čaník 23.8.2011 08:54:25
Matus: Ked si precitas vsetky ohlasy, opat narazis na to, co popisujem aj v clanku... [] konzervy...
0 0 random 23.8.2011 01:01:14
http://www.pubdesign.com.br/ p.s nic v zlom ale v clanku mi chyba viac prikladov, nektore sa daju najst fakt originalne a peckove len treba vediet hladat ale dalsie si necham preseba :P oproti zahraniciu sa este mame co ucit, na slovensku som nic z tych peckovych nenasiel tak je treba o zmenit ;)
0 0 Peter Sjekel 19.8.2011 15:45:52
ďakujem,
ako hovorí jeden môj kamarát "Nešiel by som, ale idem".
0 0 František Čaník 19.8.2011 14:16:24
@Peter: a ja na oplátku (ak ešte nie si G+) <a href="https://plus.google.com/_/notifications/ngemlink?path=%2F%3Fgpinv%3Dlj5FGaQG1UE%3ADOaCPzVWlnE" target="_blank">G+ invitation</a>
0 0 Peter Sjekel 19.8.2011 13:43:11
dobrá práca, text je zrozumiteľnejší. začiatočníci to ocenia, ja oceňujem tvoj prístup.
Ako odmenu posielam http://www.oldgames.dk/freeflashgames/arcadegames/frogger.php
0 0 František Čaník 19.8.2011 12:22:14
@Jozef&Peter: Určite si vážim komentáre, ktoré vedú k tomu, aby sa ako kvalita článku, tak aj kvalita autora zlepšovali. Na Váš podnet som aktualizoval článok a upravil danú časť za (snáď) zrozumiteľnejšie vysvetlenú.
0 0 Peter Sjekel 19.8.2011 12:12:30
presne ako píše jozef, tiež som nechápal význam "natiahnutím", má tam byť niečo v zmysle "priebežným nahrávaním" alebo "načítaním"
ale článok napriek tomu nepovažujem za planý
0 0 Jozef Benko 19.8.2011 11:01:47
Ten posledny odstavec uz dava zmysel. Natiahnut a nacitat je velky rozdiel. Nemyslis, ze predtym ako vystupujes v pozicii autora, mal by si pisat korektne slovensky?
0 0 František Čaník 19.8.2011 10:55:25
@Jozef: Presun je mysleny ako nacitanie zvoleneho obsahu. Mas web, kde mas menu a nemas ziadne scrollbary, pretoze content autor bud ma niekde na poziciach typu -xxxxpx alebo proste dotahuje content pomocou ajaxu. To jest spravy request na server a potom dany vysledok requestu vypise... Takze este raz sa pytam, o com? O slovickach? Takze ti kopcim este raz UPLNE ZNENIE a precitaj si ho tolko krat, kym nepochopis.

Takéto webové stránky poväčšinou nemajú žiaden scrollbar, pretože <strong>presun medzi jednotlivými stránkami je zabezpečený buď natiahnutím pomocou ajaxu, alebo animáciou, ktorá posunie "scroller" do presne určenej pozície</strong>.

Čo medzi riadkami je voľne preložiteľné aj ako:
Zobrazenie zvoleného obsahu je riešené načítaním nového obsahu pomocou ajaxu, alebo sa pomocou animácie presunie požadovaný obsah do časti stránok, v ktorej bude (pôvodne niekde zašitý) obsah opäť viditeľný.
0 0 Jozef Benko 19.8.2011 10:43:31
1. Najskor si tu vetu po sebe precitaj a interpretuj logicky. Riadny gulas, priam non-sense. Aby si pochopil, o co mi ide, zjednodusim tu vetu: "Presun je zabezpeceny natiahnutim pomocou ajaxu." -- dava to nejaky zmysel?
2. AJAX je vyuzivany na asynchronnu vymenu dat medzi serverom a klientom. Takze este raz sa pytam, co to ma spolocne s horizontalnou architekturou front-endu?
3. Cely koncept 'horizontalnosti' webu sa aplikuje pomocou CSS a JavaScriptu.

Viac citat menej pisat. Tento clanok bol plany. Naproti tomu napriklad tento stoji za to: http://www.thinkingforaliving.org/archives/5469
0 0 František Čaník 19.8.2011 10:11:44
@Jozef: vynechanim nezmyselneho komentaru by si usetril presne 1m48s ... Ale budiš. A čo s tým má spoločné ajax? Pane jo. Myslím, že v rámci úcty k ľuďom ďalej reagovať nebudem. :)
0 0 Jozef Benko 19.8.2011 10:05:53
"Skúšal som sa obzerať po internete, aby som sa popozeral" -- skutocne profesionalny uvod.

"presun medzi jednotlivými stránkami je zabezpečený buď natiahnutím pomocou ajaxu" -- co s tym ma preboha AJAX spolocne?

A ten zaver ani nekomentujem. Prave som zbytocne stratil 2 minuty zivota.
0 0 Johny 18.8.2011 11:19:56
@Marcel Zubrik - Suhlasim... User nie je zvyknuty na nieco ako horizontalne scrollovanie - a pokial sa niekde vyskytne je sklon vyhodnotit to ako chybu alebo nieco divne... Hlavne ak sa mu zobrazi systemova skrolovacia lista.

V sucasnosti sa to sice zacina pouzivat v trochu zmenenej - ala Apple forme strankovania (sipky dolava - doprava a gulicky ako pocet stran) Ale stale to nie je horizontalne scrollovanie.

Pamatam si z v minulosti mali viaceri ludia takto urobene hlavne portfolio (pamatam si napr. mishka.cz) - nuz a nebolo to bohvieco a vacsina z nich je uz spat pri klasickom.
0 0 Marcel Zúbrik 18.8.2011 10:54:30
Pretože na väčšine stránok by si sa len snažil prerábať návštevníka.

Pretože typografia nepustí a systémy nie sú na to postavené. Vlastne by si sa tým vrátil k stránkovaniu a jeho obmedzeniam. Komu by sa chcelo na bežnom webe riešiť ešte aj natekanie dlhšieho obsahu do stĺpcov, ... takto obsah tečie iba v jednom smere, bez obmedzenia výšky.

Web na šírku je zaujímavý pre špeciálne weby, kde prichádzajú návštevníci ochotní objavovať. Preto ten malý podiel. Ešte zaujímavejší by bol písaný do diagonály, alebo do špirál (viď pokusy starých grékov).
0 0 Ike Sallas 18.8.2011 01:52:45
Jeden taký je napríklad na http://madeby.sk/#/gallery/webdesign - sekcia Portfólio. Dokonca tam aj tak paralyzovane funguje koliečko na myši, keby to niekto chcel preskúmať.
0 0 Matúš Koprda 17.8.2011 22:09:58
@Peťo Skúšal, funguje to len v Chrome a ja používam Operu :) Hej, veľa ľudí nepozná, to máš pravdu.
Ja používam klávesnicu dosť a z toho dôvodu ma irituje ako Google na niektorých miestach mení funkcionalitu šípok, pageup/down a home/end
0 0 Stanislav Červeňák 17.8.2011 19:15:35
Ja som už niekedy dávnejšie jeden projekt so scrollbarom na spodku stránky robil a išlo o súťaž vo vytváraní grafiky kde jedna práca nadvezovala na ďalšiu a vznikol z toho celkom zaujímavý had no už to zmyzlo zo sveta s názvom Net :D
Zajtra.sk > Programovanie > CSS/HTML > Web na šírku? A prečo nie?!


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama