spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Peter Druska 17.2.2011, článok je súčasťou seriálu iOS vývojára príhody a skúsenosti
Hodnoť článok:
0 0

iOS vývojára príhody a skúsenosti (2): Registrácia a nahratie prvej aplikácie

Pokročíme ďalej a dnes opíšem, ako prebiehala registrácia oficiálneho iOS vývojára, čo obnášalo zaplatenie poplatku a ako dlho to približne trvalo.

Pôvodne som mal Apple konto prepojené s bankovým účtom, ktorý by prepojený s nijakým kontom asi nemal byť. Preto som to prehodil na iný účet v inej banke. Operácia vyžadovala len autorizáciu novej karty, nič viac. V podstate bezbolestný proces. Ostávalo počkať na prechod 99 dolárov na tento „nový“ účet, aby som mohol vykonať platbu smerom do Apple. Musel som čakať na transakciu medzi bankami.

Toto čakanie nie je zlé z toho dôvodu, že počas toho stále môžete aplikáciu vyvýjať, ladiť, testovať, vylepšovať. Čas sa nijak nestráca. Problém môže byť, ak chcete aplikáciu spustiť v konkrétny deň. V takom prípade odporúčam na to myslieť aspoň mesiac dopredu.

Vďaka tomu som mal čas na ďalšie kreslenie a vylepšovanie obrázkov.

Akonáhle som mal peniaze k dispozícii, vytlačil som formulár, vyplnil ho, stiahol PamFax, zoskenoval vyplnený formulár. Tu sa však musím zastaviť, lebo som ho vyplňoval ručne a je to dosť namáhavé odpisovať reťazce, ktoré nedávajú zmysel. Rôzne desaťmiestne kódy, čísla karty, identifikátory. Našťastie ich nie je veľa a po desaťnásobnej kontrole údajov som formulár zoskenoval a poslal relatívne jednoducho na zadané číslo do Apple.

Ak sa rozhodnete pre PamFax, tak proces posielania faxu (na prvé tri máte kredit) je skutočne veľmi jednoduchý. Aplikácia Vás navádza k ďalšiemu kroku vždy v jednoznačnej chvíli. Viete, čo máte robiť. Po odoslaní faxu prišla e-mailom notifikácia, že odoslanie faxu prebehlo v poriadku. Ostáva počkať na odpoveď z Apple.

Odpoveď prišla ani nie po 24 hodinách, že som úspešne zaregistrovaný ako oficiálny Apple vývojár a môžem začať. To znamená, že samotná registrácia netrvala ani jeden deň. Super, eufória rastie.

Certifikáty, kľúče a iné drobnosti

Akonáhle som mal v ruke povolenie na vývoj aplikácií a ich posielanie do App Store, prišiel veľmi zvláštny proces, ktorý som od Apple naskutku nečakal (pri skúsenosti o jednoduchosti ostatných vecí). Najprv ale musím podotknúť, že oficiálny dokument, ako posielať aplikácie do obchodu, som prešiel len zbežne, pozrel obrázky, takže to bola moja chyba, ak som niečo nevedel. Čítať som si ho asi mal, ale myslím si, že kto chce poslať prvú aplikáciu, tak si chce ten proces vychutnať a „nemrhať čas čítaním“. Samozrejme, motivácia vyhrá aj nad týmto postupom a nakoniec všetko dobre dopadne. Bolo to asi takto:

  1. Vytvoriť ID danej aplikácii v iTunes Connect.
  2. Vygenerovať si konkrétny certifikát (podľa návodu) v „keychain“ a ten nahrať v iTunes Connect.
  3. Vygenerovať dva certifikáty (developer a distribution – tu záleží, či chcete aplikáciu poslať na konkrétny iPhone alebo do App Store) cez iTunes Connect. Doteraz netuším, či mi treba oba, ale urobil som to.
  4. Stiahnuť certifikáty do počítača, presunúť ich nad ikonku XCode alebo iTunes (kto to mal vedieť? (asi som to mal fakt čítať)).
  5. Nastaviť si podľa návodu danú aplikáciu v XCode na rôznych miestach. Návod síce presne hovorí, kde čo nastaviť (bez neho to aj tak nedáte), ale fakt ma to prekvapilo, aké to je roztrúsené.
  6. Nahrať aplikáciu buď pomocou XCode, čo treba spárovať s iTunes účtom, alebo pomocou Application Loader a takiež spárovať s iTunes účtom.
  7. Po nahratí aplikácie v iTunes Connect nahrať ikonku 512×512 pixlov danej aplikácie, „screenshoty“, vyplniť povinné údaje a odoslať.

Moja vlastná iPhone aplikácia

Medzi týmito krokmi sa vyskytlo niekoľko neúspešných pokusov o stiahnutie a generovanie certifikátov, o spárovanie XCode a iTunes účtu. Celý popisovaný proces mi zabral asi 4 hodiny. To je dosť. Mal som asi naozaj hodinu čítať oficiálny návod a potom pol hodiny nahrávať zvyšok a zabralo by mi to menej času :-). Je to moja chyba, ale aj tak si myslím, že sa to dá lepšie. Dobre sa to hovorí, že? Ak máte z toho chaos a zmiešané pocity, ste na tom rovnako, ako ja. Nakoniec som spokojný.

Je pravda, že druhý raz to už bude kratší proces a budem vedieť čo kde urobiť. Prvý raz to však bolo úmorné. Motivácia vyhrala a všetko dobre dopadlo. Teraz aplikácia čaká na schválenie.

O čom je aplikácia

Kým sa to bude dať kúpiť, opíšem malé podrobnosti.
Vymyslel som si, že by bolo fajn mať aplikáciu, ktorá bude učiť jednoduché kombinácie farieb z dúhy. Je určená pre rodičov s deťmi vo veku, kedy objavujú miešanie farieb. Obmedzenie je pre výber vždy a práve dvoch farieb (aj jedna farba sa musí dvakrát potvrdiť, ale viem si to predstaviť aj lepšie). Tri a viac farieb do kombinácie by chcelo už kompletnú sériu (štyri, päť a šesť farieb v kombinácii), aby bol dojem výborný. Ťapnutie na gumu, resp. kdekoľvek do aplikácie vymaže obrázok a pripraví na nové miešanie.

Každá farba je nejaká príšerka vždy s iným výrazom, čo sa určite časom okuká. No myslím si, že tvar a výraz príšerky umožní lepšie zapamätanie si kontextu farby. Vizualizácia farby výrazom môže vytvoriť zaujímavé asociácie.

Toto je len stručne o aplikácií, aby ste vedeli, o čo ide. Po je úspešnom schválení chcem totiž rozposlať žiadosti o recenzie s promo kódmi na rôzne magazíny venujúce sa iOS aplikáciám. Taká menšia propagácia, ako to ovplyvní sťahovanie. Ale to urobím až pár dní po schválení. Aplikáciu som po niekoľkých nápadoch nazval Rainbow Master.

Štartovacia cena

Cenu som nakoniec oproti plánu 0,79€ stanovil na 1,59€ (viete čo to je vyberať z toľkých lákavých súm?), aby som mal kam zlacňovať a sledovať, aký vplyv majú tieto zmeny na sťahovanie a celkovú popularitu.

V ďalších dieloch popíšem proces od schválenia až po predaj a propagáciu a aký to malo vplyv na „úspech“.

* * *

Sledujte dva seriály o iOS developmente aplikácií pre iPhone a iPad-y na portáli Zajtra.sk. O skúsenostiach voľnejším štýlom píše Peter Druska v seriáli iOS vývojára príhody a skúsenosti, trochu odbornejšie, technickejšie o tom píše Peter Štajger v seriáli Vývoj aplikácií pre iPhone. Všetky nové články o programovaní pre iPhone/iPad nájdete v:

dev > iPhone/iPad development

Peter Druska Peter Druska

Vyše 13 rokov som robil CSS/HTML šablóny webových sídiel ako Pokec.sk, Azet.sk a iných. Robil som vlastné iOS appky, neskôr som prešiel programovať najskôr do Starbug.eu, neskôr do Inloop.eu. Pomedzi to som učil chvíľu na gymnáziu, no odišiel som, pretože som bol myslením nekompatibilný. Po inloope som prešiel do firmy become.sk, kde mám za úlohu vybudovať oddelenie mobilného vývoja. Tomu sa teraz venujem naplno, popri tom robím aj vývoj pre iOS. Tu sme založili značku Bedots.eu.


Hodnoť článok:
0 0

2 komentáre k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Peter Bindas (fb) 17.2.2011 00:00:00
Začína to byť veľmi zaujímavá "séria" článkov. Už teraz sa teším na ďalšie pokračovanie. Ale hlavne na štatistiky sťahovania z app store :)
0 0 Marian Bacik Sitniansky (fb) 16.2.2011 00:00:00
vyborny clanok, prosim pis nam dalej ako na to :)
Zajtra.sk > Programovanie > iOS > iOS vývojára príhody a skúsenosti (2): Registrácia a nahratie prvej aplikácie


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama