spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Peter Druska 8.2.2011, článok je súčasťou seriálu iOS vývojára príhody a skúsenosti
Hodnoť článok:
0 0

iOS vývojára príhody a skúsenosti (1): Začiatok

Chceš robiť iPhone/iPad aplikácie, hry a tak. Máš záujem vyvíjať pre iOS a z nejakého dôvodu si sa ešte nedokopal k tomu? Ja som sa odhodlal. Som začiatočník a postupne budem prezrádzať postupy, ktorými som musel prejsť, aby som sa stal iPhone/iPad vývojárom...

Začiatky s Objective-C

Všetko to prišlo pri prechode na zariadenia Apple. Na vývoj pre iOS (a taktiež pre Mac OS X) stačí aj ten najlacnejší Mac (MacBook, Mac Mini), pretože všetko je na ňom už pripravené (dačo sa stiahne cez bežný „update“). Stačí len začať. Ja som začal s knihou Objective-C 2.0, pretože si myslím, že pre mňa, ako neprogramátora, nie je nič lepšie, ako sa učiť podstatu daného jazyka a pochopiť, o čom je objektové programovanie, až potom sa vrhať na zložitejšie veci. Kto už programoval, zrejme to preňho bude menší problém. Kniha sa mi páčila, úlohy som vyriešil a naskutku som sa nevedel dočkať jej konca, kde je návod na vytvorenie prvej iPhone aplikácie – kalkulačky. To bola nuda, lebo rukami mi prešlo niekoľko skutočne dobrých kalkulačiek, a toto nebola až taká zábava. Tak som šiel ďalej.

Pri dočítaní knihy prišla kríza, pretože som si „ružovo“ myslel, že už budem majster a vytvárať jednu aplikáciu za druhou. Nie je to tak. Prišli rôzne otázky, musel som si zodpovedať: „kam ďalej?“ Našťastie som mal kontakt na jedného už aktívneho iOS/Mac OS vývojára, ktorému ďakujem za cenné rady, a ktorý ma posunul ďalej ku skvelým knihám:

Dotyk kakaa

Začal som, pochopiteľne s tou pre začiatočníkov. Kniha je skvelá v tom, že každá kapitola sa venuje inej iPhone aplikácii (v podstate sa jedná o „framework“ Cocoa Touch). Čo aplikácia, to iný prístup k zobrazeniu dát a celá je popisaná riadok po riadku. Pre mňa je to skvelé, niekomu to nemusí vyhovovať. No dajú sa tak natrénovať potrebné techniky. Teraz som v polovici knihy a čosi mi začalo chýbať, kým prejdem ďalej. Tréning je fajn, je potrebný z toho dôvodu, že človek sa naučí robiť podstatné a opakujúce sa veci podvedome a vedomím úsilím sa môže zamerať na riešenie zložitých problémov. Potreboval som si skúsiť tie zložité problémy v praxi (vyriešiť niečo, čo v knihe nie je).

Preto som otvoril popísaný Moleskine na stranách s nápadmi pre iPhone aplikácie. Vybral som si, pochopiteľne, jednoduchšiu a začal vyvíjať. Aplikácia fungujúca na princípe ťapkania na tlačidlá, ktoré niečo robia (podrobnosti v ďalších častiach série).

Odbočka o dôležitosti papierového zápisníka v taške, vo vrecku

Na nápady momentálne používam klasický papierový zápisník, pretože keď spadne, nepoškodí sa (ak samozrejme nespadne do činnej sopky alebo do búrlivej rieky), aj preto ho môžem smelo používať v autobuse jazdiacom po obecných cestách celkom zbrklo, bez rozmyslu, ako myšlienky plynú. Tak bol zapísaný nápad na aplikáciu, o ktorej bude reč v tejto sérii.

Funkčnosť aplikácie

Ako prvá prišla na rad funkčnosť aplikácie, prepojenie jednotlivých objektov, pohľadov, tlačidiel. Išlo to celkom ľahko, s neočakávanými chybami, ktorých riešením som sa naučil nové veci. Chýb sa v tomto štádiu netreba báť, sú dobré pri učení sa, posunú Vás ďalej. S výsledným kódom nie som spokojný, určite sa dá urobiť lepšie a nejeden programátor (taký ten pravý, orechový) by mi dal zo dve pozad uši, ako som to mohol takto napísať. To ale nemení nič na tom, že začať treba s realizáciou nápadu, nie s jeho ospevovaním.

Keď som počas vstávania 4.00 ráno dokončil funkčnosť, povedal som si, že keď raz pôjde aplikácia do App Store, budem za ňu chcieť 0,79€. (Keďže je táto séria písaná počas prác na danej aplikácii, ďalšie kroky neviem dopredu odhadnúť, a preto ich doplním v ďalších častiach.) Rozhodovanie o cene dá dosť námahy, pretože to nie je jednoduché. Chcete to skúsiť, lákajú Vás vyššie sumy, správy o miliónových zárobkoch iných, násobíte, delíte, zratúvate. Tu sa chvíľu zamyslite… Rozhodujte sa totiž o sebe, o tom, čo viete, nie na základe druhých. Robte a vymýšľajte aplikácie, ktoré by ste Vy chceli používať a aj ich používať budete. Nekopírujte. Ak konkurencia existuje, urobte aplikáciu lepšie, než tá a dajte o tom vedieť.

Nakoniec príde na to, že rozhodovanie o cene je o ocenení Vašej práce, nie aplikácie. Je to uzavretý kruh, pretože aplikácie zadarmo Vás nelákajú tak veľmi, ako platené. Ak pokazíte aplikáciu, ktorú dáte zdarma, používateľ sa nenahnevá, zadarmo aj klincom do oka. Ak je aplikácia zadarmo dobre urobená, je to fajn reklama pre Vás. Ak dáte aplikáciu za poplatok, používateľ už bude nahnevaný, ak niečo nepôjde, alebo to bude len paškvil. Ak bude dobrá, tak môžete získať dobré meno. Myslím si, že je jedno, akou cestou sa vyberiete, toto rozhodnutie je len a len na Vás. Platí jedno: testujte. Nič viac, nič menej a tvorte aplikáciu na obraz svojej predstavy.

Ak má byť teda funkčnosť primitívna, tak nech je prostredie pohľadné, ak si za to chcem pýtať pár centov. Nech je úsilie vidieť.

Rozhranie

Začal som kresliť obrázky. Netreba Vám kradnutý Photoshop (alebo naň míňať prehnané peniaze), stačí aj 30€ Pixelmator a je to fakt úžasný softvér na kreslenie rastrovej grafiky. Alebo aj GIMP. Obrázky by však nemali byť odfláknuté. Radšej treba stráviť dni a týždne kreslením nejakého konkrétneho obrázku až do stavu, kedy by ste sami prehlásili: „tak toto by som chcel používať na tom svojom“. Až vtedy to dajte ostatným, keď ste hrdý na svoju prácu a o každom pixli môžete rozprávať príbehy (obrazne povedané).

Zaplatenie certifikátu

Teraz ma čaká registrácia ako iOS vývojára za 99$ na jeden kalendárny rok. V podstate musíte mať Apple ID, ktoré nie je problém získať, je totiž prepojené s iTunes kontom a ostatnými Apple vecami. Registrácia je pre slovenského vývojára zatiaľ trochu ťažšia, ako pre amerického (alebo inak ekvivalentného), pretože kým ten americký vie získať certifikát skrze webové rozhranie, ten slovenský musí vytlačiť formulár, vypísať ho, vlastnoručne podpísať a odfaxovať do USA na definované faxové číslo. Inak to nejde, len faxom. Ešte raz to opakujem, žiadny e-mail, žiadna pošta, žiadny telefonát, fax. Kto máte fax vo firme alebo doma, je to v pohode. Čo ale my, čo fax nevlastníme?

Existuje šikovná aplikácia PamFax, ktorá Vám umožňuje poslať prvé tri faxy zadarmo a ostatné za malý poplatok.

Tu dnes končíme. Pokračovanie bude po úspešnej registrácii a odoslaní aplikácie do App Store. A vy budete pri tom.

Peter Druska Peter Druska

Vyše 13 rokov som robil CSS/HTML šablóny webových sídiel ako Pokec.sk, Azet.sk a iných. Robil som vlastné iOS appky, neskôr som prešiel programovať najskôr do Starbug.eu, neskôr do Inloop.eu. Pomedzi to som učil chvíľu na gymnáziu, no odišiel som, pretože som bol myslením nekompatibilný. Po inloope som prešiel do firmy become.sk, kde mám za úlohu vybudovať oddelenie mobilného vývoja. Tomu sa teraz venujem naplno, popri tom robím aj vývoj pre iOS. Tu sme založili značku Bedots.eu.


Hodnoť článok:
0 0

7 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Roman Melíšek 20.1.2012 01:19:24
To je fakt nutne mat mac? Neda sa to na win?
0 0 MáЯIO Čižmárik (fb) 8.2.2011 00:00:00
na takyto clanok som cakal !
0 0 Tomáš Perzl (fb) 8.2.2011 00:00:00
Perfektní článek, jinak doplním, že formulář je vhodné vyplňovat bez diakritiky
0 0 Peter Bugáň (fb) 8.2.2011 00:00:00
Podla mna dobrou alternativou je vyvijat aplikacie pre Android, kde nie je ziadna registracia a takisto existuje app store...neviem vsak ci sa to tak oplati z hladiska zarobku...
0 0 Erik Rico Telepovský (fb) 8.2.2011 00:00:00
Na podobny clanok som cakal uz dlhsie, tesim sa na pokracovanie. Vdaka za linky ku kniham.
0 0 Tomas Abaffy (fb) 8.2.2011 00:00:00
Faxovať sa dá aj z FaxCopy:D
0 0 František Čaník (fb) 8.2.2011 00:00:00
Premýšlal som, či sa mám uberať aj ja týmto smerom, ale ako vidím, ešte chvíľku počkám, pretože tento smer je síce fajn a získať oficiálny certifikát a licenciu developera je stále problémom č.1, odhliadnuc od problému vlastniť nejaký ten Mac, prípadne nejaký virtuálny MacOS...
Zajtra.sk > Programovanie > iOS > iOS vývojára príhody a skúsenosti (1): Začiatok


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama