Programujeme v Lazaruse – 9. časť
Dnes sa naučíme využívať pole. Najprv si zadefinujeme pojem pole. Naplníme ho náhodnými čísla a vypíšeme najväčšie a najmenšie číslo...
Čo budeme dnes robiť?
V dnešnej časti si vysvetlíme, čo je to dvojrozmerné pole. Potom si ho vytvoríme a uložíme doň náhodné čísla. Nakoniec vypíšeme najmenšie a najväčšie číslo.
Čo potrebujeme pred tým vedieť?
Najdôležitejšia je, samozrejme, definícia dvojrozmerného pola. Nesmieme si však zabudnúť spomenúť aj globálnu premennú, ktorú tiež veľmi využijeme.
Pole si môže predstaviť ako dvojstĺpcovú tabuľku. Prvý stĺpec je index a druhý stĺpec je ľubovolný dátový typ. Do pola sa však dá ukladať len rovnaký dátový typ. To znamená, že nemôžem mať v poli aj string aj integer.
Pole sa deklaruje nasledovne:
var pole_cisel : array [1..10] of integer;
Vysvetlenie:
pole_cisel – názov pola
array – znamená po anglicky pole. Musím napísať keď chcem vytvoriť pole.
[1..10] – veľkosť pola
of integer – dátový typ pola. (Aké údaje do pola ukladám.)
Doposiaľ sme používali len lokálne premenné, t. j. využívané len v procedúre. Keď procedúra skončí, premenné sa vymažú.
Globálne premenné - sú viditeľné v celom programe. Môžeme k nim pristupovať v každej procedúre. Vytvoria sa na začiatku programu a z pamäte sa vymažú až na jeho konci. Nevýhodou ale je to, že zaberajú miesto v pamäti aj keď už nie sú potrebné.
Globálne premenné sa deklarujú v kóde na vrchu programu, kde sa deklaruje aj TForm
V tejto časti kódu:
TForm1 = class(TForm) Button1: TButton; Button2: TButton; Button3: TButton; Memo1: TMemo; Panel1: TPanel; procedure Button1Click(Sender: TObject); procedure Button2Click(Sender: TObject); procedure Button3Click(Sender: TObject); private { private declarations } public { public declarations } end; var Form1: TForm1; cisla: array [1..20] of integer; //tu implementation
Vytvorenie programu
1.Pustíme si Lazarus.
2.Klikneme na File – New - Application.
3.Zo záložky „Standard“ vyberieme položku panel a vložíme ju na formulár.
4.Do formulára vložíme taktiež zo záložky „Standard“ tri BUTTONy a jedno Memo.
5.Vo vlastnostiach buttonov zmeníme caption na „Naplň pole a vypíš ho“ , „Nájdi najväčšie číslo“, „Nájdi najmenšie číslo“ a captions panelu zmažeme.
6. Vo vlastnostiach mema vymažeme lines.
Grafickú stránku nášho programu máme hotovú. Môžeme sa pustiť do kódovania.
7.Klikneme dvakrát na button (Naplň pole a vypíš ho), pretože ideme programovať udalosť po kliknutí na button.
8. Zadeklarujeme si globálnu pole - cisla
var TForm:TForm;
cisla: array of integer;
9.Prvým úkonom, ktorý potrebujeme spraviť, je načítanie náhodných čísel do pola. K prvkom v poli sa pristupuje pomocou indexu v hranatých zátvorkách.
Pole[1]:=1 // do prvého prvku v poli priradí 1.
My si naplníme pole náhodným číslami pomocou cyklu for.
randomize; for i:=1 to 20 do cisla[i]:=random(999);
10. Zapíšeme čísla do mema. Do každého riadku dáme jedno číslo
for i:=1 to 20 do memo1.lines.add(IntToStr(cisla[i]));
11. Teraz naprogramujeme udalosť pre button2 („Nájdi najväčšie číslo“). Je to veľmi jednoduché. Zadeklarujeme si premennú najvacsie_cislo, do ktorej priradíme prvé číslo v poli. Následne si spustíme cyklus a prejdeme všetky čísla. Ak sa nájde číslo, ktoré je väčšie ako najvacsie_cislo, tak sa tam zapíše.
najvacsie_cislo:=cisla[1]; for i:=1 to 20 do begin if cisla[i]>najvacsie_cislo then najvacsie_cislo:=cisla[i]; end; Showmessage('Najvacsie cislo je '+IntToStr(najvacsie_cislo));
12. Button3 (najmensie_cislo) zvládnete aj sami. :)
13.Už to len uložíme a spustíme
File – Save as – Save
Kód by mal vyzerať nasledovne:
1 komentár k článku:
Komentovať môžu iba prihlásení
Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)
Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:
Novinky
2 rokmi
Aprílové vtípky: Výběr toho nejlepšího kolem počítačů, internetu a techniky
Výběr nejlepších aprílových vtípků 2019
2 rokmi
Fotky Google sa učia lepšie pracovať s dokumentmi
Spoločnosť Google prostredníctvom svojho účtu na sociálnej sieti Twitter oficiálne predstavila novú funkciu svojej aplikácie Fotky Google.
2 rokmi
Gmail dovoľuje naplánovať poslanie emailu neskôr
Spoločnosť Google dnes oznámila pridanie funkčnej novinky do svojej populárnej webmailovej služby Gmail, možnosť naplánovať poslanie emailu na neskôr.
3 rokmi
Používatelia Chrome začali prechádzať na nový rýchlejší Firefox, avizujú dáta Mozilly
Nový lepší a rýchlejší prehliadač Firefox 57 Quantum vyúsťuje zrejme do viac používateľov prechádzajúcich respektíve vracajúcich sa na tento prehliadač z iných prehliadačov, na osobných počítačoch aj smartfónoch.
3 rokmi
Briti dokončili kúpu SK-NIC-u. Nové .sk domény nechávajú za 8.4 eur
Predaj správcu slovenskej domény .sk, SK-NIC, bol dokončený a novým majiteľom po telekomunikačnej skupine Danubiatel, do ktorej patrí napríklad Swan a 4ka, je britská spoločnosť CentralNic.
Staršie novinky »TOP dlhšie
- Aj ty môžeš byť najčítanejší. Napíš článok »
TOP tento mesiac
- Aj ty môžeš byť najčítanejší. Napíš článok »
Nové články:
- 14.Kingston uvádza 128GB verziu šifrovaného USB
sep - 10.Tiché COMBO Logitech MK295
sep - 24.Farbičky v HTML a CSS, alebo?
aug - 23.Pochopte, ako vytvoriť virtuálny obchod v 6 krokoch
aug - 29.Kamery, cloud a bezpečnosť
jul - Viac »
- Aj ty môžeš byť najčítanejší. Napíš článok »
Pekné veci
Pekné veci
Pekné veci
Pekné veci
Posledné komentáre
- Pokiaľ používaš nejaký lepší bitmapový editor, napr. Photoshop, a chceš robiť retuše, ed...
- Veľmi dobrý článok a pre začiatočníka úplne odrazový mostík. https://ludwaismania1.blogs...
- Nova international a prima lus majú vysporiadané pravs ale aj CNN prima News
- Tv Joj nijako neobmedzuje šírenie médii, ktoré majú vysporiadané licenčné práva pre Slov...
- Nech televizie vrátia naspäť originál verzie a tie internationali nech zrušia. Každý si ...
Kritika
Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!
Reklama
Seriály zo Zajtra.sk
· Ako písať blog
· Ako sa stať PHP ninja s Yii Frameworkom
· Aplikácie pre Facebook
· CSS triky
· iOS vývojára príhody a skúsenosti
· Jednoduché programy, ktoré vám ušetria čas
· Modelovanie webového sídla
· Nauč sa CodeIgniter [HD]
· Nauč sa jQuery [HD]
· Nette PHP framework
· OOP v Javascripte
· Programujeme v Jave
· Programujeme v Lazaruse
· Programujeme v Pythone
· Robíme Eshop v ASP.NET Web Pages
· Slovenskí iOS developeri
· Webdizajn krok po kroku
· Yablkov TurboTip [HD]
Prosím vás nevedeli by ste mi pomôcť že ako mám naprogramovať :
mam naprogramovať niečo ako písomku tak ze v poznámkovom bloku mám otázky a k a pri nich aj odpovede. A mam urobit program tak ze niekto uvidi tie otázky a odpovie nanich a potom ich ma program skontrolovať/opraviť a ma to aj bodovať.