spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Joozty 12.3.2014, článok je súčasťou seriálu Programujeme v Lazaruse
Hodnoť článok:
1 0

Programujeme v Lazaruse – 1. časť

Si začiatočník a chceš sa naučiť programovať vlastné aplikácie? Tento seriál ťa to naučí…

Minulý týždeň som zverejnil článok o programovaní v Delphi 7. Keďže tu padol návrh, aby som namiesto Delphi 7 používal radšej Lazarus, rozhodol som sa tutoriál zmeniť.

Aby to bolo prehľadné, tak začneme ešte raz a poporiadku. Veľké zmeny v syntaxi to však nebudú. Ak máte Delphi 7, tak je to skoro to isté (môžete programovať aj v tom.) Dôvod zmeny programu bol hlavne ten, že Lazarus je ľahšie dostupnejší. Stiahnúť si ho môžete tu.

O čom bude tento seriál?

Dá sa povedať, že som už všetko spomenul. Seriál je zameraný na programovanie v programovacom jazyku Pascal. Nebudeme sa však učiť len teóriu. V každej časti si naprogramujeme vlastný program. Začneme od tých najjednoduchších až po niečo „ťažšie“, napríklad vytvorenie textového editoru. Tutoriály budú vychádzať dvakrát do týždňa.

Čo budeme dnes robiť?

Ako to už býva zvykom, každý tutoriál o programovaní začína vytvorením jednoduchého programu „Ahoj svet“. My to trochu vylepšíme a urobíme si program, ktorý nás po zadaní mena pozdraví.

Čo potrebujeme pred tým vedieť?

Skôr ako začneme písať náš prvý program, musíme si vysvetliť čo je to premenná, ako sa deklaruje a čo je to príkaz showmessage
Premenná – Je to v podstate miesto v pamäti, kde si ukladáme údaje, s ktorými budeme neskôr pracovať. Existuje viac typov premenných podľa toho, čo si do nich ukladáme. Ak do nich ukladáme číslo, stačí nám poznať premennú typu integer. Ak si ukladáme text, je to zas premenná typu string.
Samozrejme, existuje viac typov premenných, ale o tých si povieme niečo nabudúce.
Deklarovanie premennej – Každá premenná sa musí najskôr deklarovať. Deklaruje sa nasledovne: var názovpremennej:typpremennej; Na obrázku je znázornená deklarovaná premenná typu integer.

Uloženie údajov do premennej – Keď chceme použiť premennú, treba ju najskôr naplniť. Použijeme na to príkaz priradenia. Vyzerá nasledovne a:=b; do premennej a priraď b.

Showmessege – je príkaz, pomocou ktorého dokážeme zobraziť na obrazovku text. Výstupný reťazec je vždy string. Vyzerá nasledovne: Showmessege('Ahoj'); Tento príkaz nám zobrazí na obrazovke text Ahoj.

Vytvorenie programu

1.Pustíme si Lazarus
2.Klikneme na File – New - Application.
3.Zo záložky „Standard“ vyberieme položku panel a vložíme ju na formulár.
4.Do formulára vložíme taktiež zo záložky „Standard“ jeden TBUTTON a jeden TEDIT.
5.Vo vlastnostiach buttonu zmeníme caption na pozdrav ma a captions editu a panelu zmažeme.
6.Pre vylepšenie pridáme ešte zo záložky „Standard“ jeden Tlabel a premenujeme ho na „Zadaj meno“.
Grafickú stránku nášho programu máme hotovú. Môžeme sa pustiť do kódovania.
Malo by to vyzerať nejak takto:

7.Klikneme dvakrát na button (Pozdrav ma), pretože ideme programovať udalosť po kliknutí na button.
8.Prvé, čo potrebujeme, je načítanie mena.
9.Zadeklarujeme si premennú, do ktorej sa nám uloží meno. Musí byť typu string, pretože je to textový reťazec – slovo.
10.Nazvime ju meno. Premenné sa deklarujú do var a to nasledovne: var meno:string; (Var si musíte ručne dopísať nad begin.)
11.Teraz to samotné načítanie. Pod begin napíšeme: meno:= edit1.text; (Do premennej meno priraď text z editu).
12.Každý príkaz, ktorý zadávate treba oddeliť bodkočiarkou.
13.Keďže už máme načítané naše meno v premennej, môžeme prejsť k jeho zobrazeniu na obrazovke. Použije príkaz showmessage. Pridáme tam takýto kód:
Showmessage('Ahoj ' + meno);
Tento príkaz nám zobrazí text Ahoj + to čo máme uložené v premennej meno.
14.Už to len uložíme a spustíme
File – Save as – Save

Kód by mal vyzerať nasledovne:

Tip: Je dobré, keď si svoj kód aj komentujete. Zlepšuje to priehľadnosť. Keď sa vrátite k programu o niekoľko týždňov, tak si už nemusíte pamätať čo aký príkaz robí. Ak chcete komentovať treba použiť // a za to písať.

Nabudúce si vytvoríme jednoduchú kalkulačku, ktorá bude vedieť sčítavať, odčítavať, násobiť a deliť.

Hodnoť článok:
1 0

6 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Jozef Bakos 12.12.2016 16:51:21
Ja som v lazaruse pisal program pre Biometricke ovladanie. Pisem o tom clanok.
0 0 Kody 30.11.2015 18:56:33
Možno niekomu pri začiatkoch pomôže: https://www.youtube.com/channel/UCfIebk4uHX4WfdtWdxSPLmA
0 0 Miloš 16.3.2014 19:44:09
No aby som to upresnil. Pokiaľ vytváraš program, je vhodné, aby si jeho dĺžku ignoroval. Sú v ňom totiž ladiace informácie, ktoré ti vedia veľa povedať o tom, že kde nastala chyba v programe. Ak nastane chyba, treba stlačiť Ctrl+Alt+S a zobrazí sa výpis zásobníka. Programátor silu tohto zoznamu pocíti hlavne vtedy, pokiaľ má veľa podedených tried, ktoré volajú predkov, prípadne v iných prípadoch, kedy je množstvo vnorených volaní. Vtedy vieš zistiť, odkiaľ kam sa volalo a podobne.

Tieto ladiace informácie je možné vypnúť ako píše @Richard Rožár. Ak ich však vypneš, veľa informácií už tento zoznam (a nielen on) neposkytne. Takže počas vývoja je dobré si ich ponechať a pokiaľ aplikácia má vidieť svet, potom už je vhodné ich vyhodiť.

Osobne mám jednu aplikáciu, ktorá bude mať tieto ladiace informácie aj u zákazníka, pretože som si vytvoril obsluhu chybového stavu a všetky tieto informácie sa mi uložia do zásobníka.

Aký to má význam? Zákazník mi povie, vyskočilo mi Access violation. No a ja netuším čo sa stalo. Viem len, že niekde nebol inicializovaný object. Toto bol problém mojej aplikácie v Delphi, kde som nemal poriešenú túto obsluhu chybového stavu. V tejto novej aplikácii, ktorú ešte vytváram sa ale v tomto prípade zobrazí SIGSEGV error (V Lazarovi je to obdoba Access violation) a do súboru sa vloží výpis zásobníka. Aplikácia zhavaruje a zákazník mi pošle ten súbor. Ja podľa toho viem presne, kde došlo k chybe a viem ju napraviť. Doteraz som to riešil tak, že som sa ho pýtal, akým postupom sa k chybe dopracoval. Niekedy sa ale stalo, že chyba sa už neukázala.

Takže na ladiace informácie sa netreba "škaredo" pozerať, niekedy majú svoj význam a ich dôležitosť môže dosť zavážiť.
1 0 Richard Rožár 15.3.2014 02:29:26
Stačilo by len vypnúť vo voľbách projektu - ladenie všetky kontroly a hlavne generovanie ladiacich informácii pre GDB (popr. zobrazenie riadkov v behovom výpise chýb -gl)
0 0 Joozty 14.3.2014 22:57:04
Ahoj. O tejto utilite som ešte nepočul. Spomeniem ju teda v ďalšej časti. Ďakujem za pripomienku. :)
1 0 Jozef Bakos 13.3.2014 14:38:57
Ahoj super navod, este mi tam chyba jedna vec. Je dolezite aby ludia vedeli ze existuje utilitka strip.exe nech tem subor nezapera 10MB. Aby si potom novacik nemyslel, ze je to riadna blbost.
Zajtra.sk > Programovanie > Seriály > Programujeme v Lazaruse – 1. časť


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama