spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Michael Watzke 20.7.2012
Hodnoť článok:
36 14

Prečo dať stránku robiť profesionálom

Článok o tom, v čom sa líši tvorba webových stránok amatérov - začiatočníkov a skúsených tvorcov.

Už dlhšiu dobu ma znepokojuje situácia nie len na slovensku, ale všeobecne, že základy xhml, css, php a mysql sa dajú naučiť v priebehu dvoch mesiacov tak, že je niekto schopný vytvoriť webovú stránku. A čo k tomu daný človek potrebuje? Vlastne iba počítač a internet. Stiahne si cracknutý Photoshop, pozrie zopár tutoriálov na jazyky a môže sa pustiť do roboty. Diela týchto amatérov sú síce za "priaznivú" cenu, avšak tomu zodpovedá aj kvalita. V tomto článku by som rád rozobral, prečo takýmto ľuďom nezadávať výrobu firemnej stránky, ktorá je v dnešnej dobe neoddeliteľnou súčasťou firemnej identity. Poďme to teda zobrať od samotného začiatku...

1. Oslovenie zákazníka

Mnoho pofidérnych tvorcov stránok vám bude garantovať super stránku so všetkým za povedzme 150-200€. Vy si poviete, že super cena, veď stránka ako stránka, prečo by som za to niekomu inému mal zaplatiť 1500€. Ešte k tomu pridajú aj garanciu prvých priečok v google, alebo podobne. Kto vie, čo všetko vývoj takejto stránky a dosiahnute pozícií obnáša, iba sa usmeje a ide ďalej. Na neznalých ľudí to však môže pôsobiť lákavo a idú teda do toho. Často krát sa klienti ani nedočkajú faktúry, všeko je bez dokladu - ako inak, veď potom je to lacnejšie, preto taká cena.

Osobná skúsenosť: Klientovi som vystavil cenovú kalkuláciu na stránku. Nejaký vtedy 16 ročný študent mu dal kalkuláciu 10x nižšiu, samozrejme, že sa klient rozhodol vziať jeho ponuku a ja som bol obvinený z neprimeranej ceny a okrádania - argumenty si odmietol vypočuť. O pol roka neskôr sa ozval znovu, že by pristúpil na spoluprácu, nakoľko študent nebol schopný splniť jeho požiadavky či už po grafickej stránke, alebo po stránke funkčnosti. Výsledok tvorby študenta bol katastrofa.

2. Komunikácia s klientom

V časoch 8:00 - 16:00 sa s nimi nedá spojiť - alebo je to obtiažne, lebo vysedávajú v škole, alebo sú vo svojom zamestnaní. S odpoveďou si zväčśa dávajú na čas, ale nie kvôli tomu, že by nestíhali s prácou, alebo mali niečo iné... Musia hľadať odpovede na otázky klientov na internete, tutoriály, prechádzať manuály a zisťovať, či je vôbec to, čo klient požaduje možné a ako dlho im to bude trvať. Nakoniec ubezpečujú, že všetko sa dá spraviť, ale akonáhle príde k tvorba, začínajú sa problémy a v komunikácii sa objavujú slová "neviem, nedá, bohužiaľ".

Osobná skúsenosť: Jeden známy mal záujem spraviť internetový obchod, nechcel však veľa investovať(chyba), preto a rozhodol o open source riešenie a, že to zadá nejakému študentovi, ktorý mu to upraví. Výsledkom bolo, že v čase, kedy mal v obchode najviac návštev a vyskytol sa problém sa s programátorom nedalo spojiť, lebo bol v škole. Ďalší problém nastal, keď potreboval pokročilú úpravu open source riešenia, ktorú programátor nebol schopný vykonať. Ďalšie zhrozenie nastalo, keď zistil, že jeho dizajn bola iba šablóna za 50$ stiahnutá z webu. Dokonca ani nie zakúpená, ale stiahnutá ako warez kópia.

3. Návrh grafickej časti stránky - webdizajnu

Takmer všetci kvalitní grafici v dnešnej dobe vytvárajú wireframy, mockupy, návrhy rozložení, alebo ako to chcete nazvať. Jedná sa o návrh rozloženia prvkov stránky ešte pred začatím robenia samotného dizajnu. Sú k dispozícii rôzne nástroje na tvorbu týchto rozložení, dokonca aj zdarma. Ja osobne využívam wwww.gomockingbird.com v platenej variante s možnosťou mať rozpracovaných súčastne niekoľko projektov. Čo ale tvorbe takéhoto rozloženia predchádza? Niekoľko hodín analýzy obdobných webových stránok a zadania pre ideálne rozmiesntnenie prvkov, aby stránka mala čo najväčšiu efektivitu a zároveň aj určitú originalitu, nech už je jej účel akýkoľvek - predať, prezentovať, informovať. Na každý účel je vhodné iné - aj keď možno podobné rozloženie stránky. Ak sa návrhu takéhoto rozloženia od amatérskych tvorcov dočkáte, neznamená to však, že je správne, alebo premyslené. Znamená to, že investovali 15 minút času do jeho tvorby.

Osobná skúsenosť: Dôkladná analýza podkaldov, stránok "konkurencie", návrhu rozloženia - jeho upravovania, okomentovania pre klienta a podobne pri jednoduchej stránke trvá aj tých 8 hodín. Pri stránkach ako sú internetové obchody, kde je množstvo prvkov oveľa väčšie je to mnohonásobne viac. Je viac než pravdepodobné, že toto v balíčku za 150€ nebude.

Presunieme sa už na webdizajn samotný. Mnoho amatérskych webdizajnérov si pozrie šablóny na stránkach, kde sa dajú zakúpiť a potom vytvoria "niečo" podobného, bez nápadu vlastnej tvorby, bez kreativity, bez potrebných skúseností s tvorbou. Tí pokročilejší už tvoria svoje vlastné dizajny, avšak stále nemajú tie skúsenosti, ten grafický štýl a hlavne väčšine z nich chýba estetické cítenie.

Ďalším problémom je, že takýmto dizajnérom často chýbajú argumenty, prečo by to malo byť tak ako oni navrhli a nie tak, ako klient požaduje - ak sa jedná o absurditu. Perfektne to vystihuje nasledovný komix - http://theoatmeal.com/comics/design_hell Samozrejme, že niekedy je klient tak neoblomný, že to chvíľu trvá, ale vždy je cesta ako mu vysvetliť, prečo je to nevhodné riešenie, alebo sa dhodnúť na kompromise.

Osobná skúsenosť: Mal som už aj takých klientov, ktorí si tvrdohlavo išli za svojim. Mali víziu a chceli to presne tak, ako to videli vo svojej hlave, potrebovali len niekoho, kto to z ich hlavy prevedie do digitálnej podoby. V niektorých prípadoch to nebola úplná katastrofa, no zväčša áno. Väčšina z nich nemala žiadne estetické cítenie, žiadne znalosti o tom, aký by mal webdizajn pre ich potreby byť, aké mať rozloženie a podobne. S takýmito ľuďmi sa jedná veľmi obtiažne, lebo sú presvedčení o tom, že ich vízia je skvelá a neprijímajú žiadne úpravy.

4. Kódovanie stránky - (x)html, css, javascript

Mnoho programátorov všade píše, že používajú nové HTML 5, CSS 3, že idú s dobou... No opak je pravdou. V množstve referencií tvorcov stránok, ktorí udávajú, že využijú HTML 5 nenájdete ani jeden HTML 5 prvok, dokonca vo väčšine prípadov kód obsahuje aj nevalídny xHTML, či HTML kód. Sémantika kódu je neznámy pojem (správne využitie značiek), všetko sa točí iba okolo validácie, ktorá väčšinou nehrá takmer žiadnu úlohu v porovnaní s tým, aké iné chyby sa v kóde nachádzajú.

CSS 3 sa používa už viac, avšak programátori tu zabúdajú na spätnú kompatibilitu. Je super využiť na niektoré prvky CSS3, ako napríklad rgba, gradienty a podobne, avšak už zabúdajú potom tieto veci ošetriť napríklad pre Internet Explorer 8, ktoré ich nepodporuje. a je v súčastnosti stále pomerne využívaným prehliadačom. Porovnanie podpory jednotlivých funkcií si môžete pozrieť napríklad tu - http://www.findmebyip.com/litmus/

Javascript, v súčastnosti asi najviac používanú knižnicu jQuery, o ktorej tu Roman Hraška spravil pekný video seriál je jednoduché používať, existuje na ňu množstvo pluginov s rôznou funkcinalitou a dajú sa jednoducho implemetnovať. Problém nastáva vtedy, keď chce klient tento plugin upraviť, pridať nejakú funkcionalitu, či zmeniť vzhľad. Veľmi veľa amatérov sa odvoláva na to, že kód pluginu majú len v minimalistickej podobe (podoba bez medzier medzi znakmi, ktorá šetrí miesto) a teda sa nedá dobre upravovať.

Naj..hmm hrôzostrašnejšou vecou a prežitkom, ktorý sa používal niekedy do roku 2005, teraz už je skôr na smiech je umiestniť do pätičky vetu ako "Optimalizované pre Mozilla Firefox, rozlíšenie 1024x768". Neviem, či sa takýmto ľuďom stránku optimalizovať nechce, alebo z akého iného dôvodu.. Aha pardón zabudol som, kto by sa zaoberal zdĺhavou optiamlizáciou zle napísaného kódu za 150€ :)

5. Programovanie stránky - funkcionalita - PHP, MySQL a iné jazyky

Ako som spomínal, naučiť sa napríklad PHP do takej miery, aby človek vedel naprogramovať jednoduchú stránku je otázka niekoľkých týźdňov. Stránka bude síce funkčná, je tu však niekoľko veľkých ale:

1. Využitie nesprávných metód na dosiahnutie výsledku

Čo môže spôsobiť nadmernú záťaž na server - prejaí sa najmä pri stránkach s vyššou návštevnosťou, alebo pomalé načítanie, prípadne obtiažnejšiu neskoršiu úpravu a pridávanie nových funkcií.

2. Bezpečnosť aplikácie

Pri programovaní je množstvo možností ako sa do nej nabúrať. S týmto majú často krát začiatočníci problém, nakoľko nemajú patričné znalosti a skúsenosti v oblasti bezpečnosti aplikácií. Vznikajú potom prieniky prostredníctvom URL adries

Príklad 1:

www.mojastranka.sk/index.php?podstranka=uvod.php

už z adresy je vidno, že v prípade, ak programátor zabudol ošetriť parameter, ktoý sa z URL adresy vkladá do skriptu, môžeme si tam dosadiť vlastne čo len chceme a vložiť do stránky vlastný škodlivý kód.

Príklad 2:

www.mojastranka.sk/download.php?subor=./data/pdf/subor.pdf

ak v tomto prípade programátor taktiež nič neošetril, dá sa adresa pozmeniť na

www.mojastranka.sk/download.php?subor=./index.php

alebo iný php súbor, ktorý sa bezproblémov stiahne. Takto sa dá dostať veľmi rýchlo a jednoducho ku konfugiračnému súboru a následne aj do celej databázy. To by asi bolo nepríjemné, že?

Osobná skúsenosť: Pred niekoľkými rokmi, tak 4-5, možno 6 dozadu som objavil chybu z príkladu 2 na mnohých stránkach na slovenskom webe, bolo ich rádovo 50. Všetkým som chybu oznámil, ukázal príklad a aj možnosť nápravy. Niektorí ma obvinili z hackerstva a, že podajú trestné oznámenie, niektorí sa poďakovali a chybu odstránili, niektorí sa neozvali a chybu na stránke doteraz majú. Napríklad spoločnosť BISaudio odpovedala kladne, ako odmenu som od nich dokonca dostal slúchadlá Koss Porta Pro :)

Chýb, ktorých sa môže programátor dopustiť je neúrekom. Neošetrené nahrávanie fotografií, neošetrené prihlasovanie, vkladanie dát do databázy, atď atď... Kde by začiatočník mohol nadobudnúť všetky tieto skúsenosti? Zrejme nikde, iba prečítaním pár článkov.

6. Stránka je hotová, blížime sa do cieľa

Klient dodá programátorovi obsah, ten ho naleje do predpripraveného kódu, stránku dajú na webhosting. A tu som zabudol, veľmi veľa tvorcov má vlastné servery, veď to dnes nie je problém. Len kde je pravda? Vlastné servery znamenajú webhosting ktorý keď pre klienta zakúpia, získajú províziu. Neznalý klient sa to bohužiaľ nemá ako dozvedieť.

Na záver by som red podotkol, že nemám nič proti začinajúcim programátorom a grafikom, každý niekedy začínal, len prosím, nevydávajte sa za profesionálov a najprv sa niečo naučte a potom to predávajte.

Zamyslenie: Ak chce niekto seriózne podnikať, potrebuje mať legálny softvér, platiť si účty, odvody, dane.. a z niečoho samozrejme žiť. Vývoj stránky netrvá 3-4 hodiny, ale niekoľko dní - týždňov (v závislosti od zložitosti). Preto by sa aj klienti mali zamyslieť, či naozaj dostanú za 200€ plnohodnotný kvalitný produkt pri čase, aký je potrebný na jeho vývoj. Naša realita je bohužiaľ taká, že si radšej kúpia nový televízor za 1500€ a potom povedia, že 1000€ za kvalitnú stránku, ktorá im môže pomôcť zarobiť ďalšie peniaze je veľa.

Keď k nim príde technik napr. z t-comu a vypýta si 30€ na hodinu so znalosťami priemerného študenta strednej školy so záujmom o IT (česť výnimkám), nepovedia ani slovo a platia. Keď si však grafik, alebo programátor s dlhoročnou praxou a znalosťami vypýta povedzme 10-15€ na hodinu, ochkajú ako to je neprimerane veľa a či sa s cenou nedá niečo urobiť, že na to nemajú. Po stretnutí nastúpia do auta za 15 000€ a idú do firmy, kde im asistentka spraví kávu a pôjde si ďalej lakovať nechty a vykecávať sa na facebook s kamarátkami.

Snáď sa bude člnánok páčiť a donúti sa niektorých ľudí aspoň trochu sa zamyslieť. Som otvorený konštruktívnej kritike v komentároch. Nerozvádzal som do podrobna množstvo iných faktorov, vybral som len tie kľúčové, inak by z toho bola už asi kniha, ktorú by sa nikomu nechcelo čítať :) Za prípadné preklepy sa vopred ospravedlňujem - neprešlo kontrolou.

Michael Watzke Michael Watzke

Zakladateľ štúdia W Solutions, ktoré sa zaoberá tvorbou webových stránok, prevádzkovateľ vlastných projektov, vizionár a detalista. Stále vymýšľam niečo nové, ak sa pre niečo nadchnem, viem na to vynaložiť veľa úsilia. Ak ma naopak niečo nebaví/nenapĺňa, nevenujem tomu ani minútu. Človek by mal stráviť všetok svoj čas robením toho, čo ho baví a napĺňa.


Hodnoť článok:
36 14

101 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Juraj Moric 16.8.2012 19:36:20
Aky by bol svet krasny keby sa kazdy drzal svojho remesla a nefusoval druhym do roboty. Ale slovenska natura sa opat nezaprie. Kazdy je hned vo vsetkom profesional. Tak to potom vyzera vo vsetkom...
0 0 Feri Ondruš 4.8.2012 10:21:51
Pekný článok a je to čistá pravda,

s takýmto problémom som sa stretol už veľmi veľa krát a tiež nám zákazník nakoniec po pol roku volal a nakoniec stránku zapalatil 2x. Ale čo už, taká je doba každý chce šetriť a nakoniec prerobí.
Mne osobne sa skôr stáva že si pozriem zákazníkovu stránku a vidím tam Joomlu, Wordpress na šablóne za 100-200€.
A vidím že z toho, akú mal zákazník vidinu a čo tam všetko chcel mať tam nemá takmer nič.

Ja tiež nemám nič proti študentom a začínajúcim, každý raz začína, tu skôr ide o to aby sa zbytočne nehrali na profesionálov, ktorý spravili 100-200stránok a nakoniec je pravdou opak.

A čo sa týka stretávania so zákazníkom, ja aj pri jednoduchej stránke musím väčšinou absolvovať 3-5 stretnutí.
1 0 Tomáš Abaffy 25.7.2012 10:18:34
Vy ale zabúdate na jednu jedinú vec. Bežný klient sa nikdy nechce stretnúť v ten istý deň, zavolá sa a dohodnú si termín (na druhý deň, na ten ďalší deň, chalan zo strednej školy odchádza okolo 13-14tej, chalan z vysokej školy niektoré dni má voľno aj skôr. Absolútne nie je problém "dohodnúť si termín", bez toho, aby klient vôbec o nejakej škole tušil.

A pokiaľ ten klient je taký, že volá, že sa chce stretnúť "teraz/za hodinu", tak takého klienta rovno odmientúť, lebo ten nikdy nebude tolerovať, že občas musíte robiť aj niečo iné ako mu obskakovať okolo jeho zadku.

A zároveň pri študentoch sa pohybujete na low cost cenách. Tu klienti neplatia neviem koľko tisíc eur mesačne, aby ich od 9:00 do 17:00 obskakoval nonstop nejaký človek na telefóne a na stretnutiach. V takom segmente sa žiaden študent nepohybuje, čiže celá táto diskusia je úplne irelevantná.

Klienti, ktorí si platia študentov, by nemali 8-9 hodín denne k dispozícií salesáka v žiadnej firme... Takže podľa mňa celá táto hádka je irelevantná...
0 0 Michael Watzke 24.7.2012 21:20:10
Lukáš:
1. Nie je to iba o riešení problémov, ale aj o komunikácii a stretávaní sa. Väčšina pracujúcich ľudí chce mať na podvečer a večer pokoj, ale pre študenta je to zrovna vtedy pracovná doba. Nevraviac o víkendoch
2. Nie vždy je riešenie zdokumentované na internete, zrejme si ešte neriešil žiadny zložitejší problém v tejto oblasti.
6. Ešte raz si prečítaj, čo je napísané v článku. Oháňajú sa vlastnými serverami, ktoré sú však len webhosting inej firmy, nie ich vlastné servery. Vytrhol si to z kontextu.
0 0 Lukáš 24.7.2012 20:04:06
@Michael:
Sorry za tú vynechanú 5ku, nevšimol som si :)
1.1: Web stránky za 150-200€ nie sú tie, pri ktorých by bolo treba fakt naliehavo vyriešiť ihneď problém. 24 hodín je úplne postačujúce pri obyčajných firemných prezentáciach. A tie firmy, pri ktorých to je fakt nutné, si nedajú robiť web za 200€. Jasné, že e-shop je iná vec...
1.2: Keď už je to naozaj naliehavé, čo sa mi stalo, tak skoro v každej strednej škole je aspoň miestnosť s wifi alebo počítačová miestnosť, kde to môžem spraviť. Tých max. 45 minút kým zazvoní na prestávku hádam nie je tak strašný čas... ;)
2.1: Presne ako píšeš, počas programovania je to jednoduchšie. ;)
2.2: Načo by som vytváral a hľadal riešenie na problém, ktorý už niekto predo mno vyriešil a podelil sa o tom na Internete? To je ako nepoužívať debugger, lebo na to chcem prísť sám.. :D
3: súhlas
4: Za toto sa ospravedlňujem, mýlil som sa. Máte pravdu...
6: Nechápem. To je ako považovať za zlé McDonalds, pretože že je to franchise.
0 0 Michael Watzke 24.7.2012 19:40:01
@Lukáš:
1. nikto nevravel o 24/7, ale o bežnej pracovnej dobe, počas ktorej je študent väčšinou v škole
2. S týmto postojom môžeš ísť robiť aj chirurga, ku všetkému je dokumentácia, stačia predsa základy, zvyšok si naštuduješ za behu. Počas programovania je to ale zrejme jednoduchšie ako počas operácie :))
3.To už bolo rozoberané. Nie je, pokiaľ je s tým klient oboznámený a vie čo to znamená.
4.Nepochopil si to, klienti chcú funkcionalitu, ktorú nie vždy pluginy vopred vytvorené obsahujú. Ja som sa s tým stretol už mnohokrát a iste aj ostatní ľudia, ktorí toho majú viac za sebou.
5. nejak si vynechal ;)
6.Na tom nie je nič zlé, ale bolo písané, to, že sprostredkovaný webhosting firmy propagujú ako vlastný server/webhosting.

Chcelo by to čítať s porozumením a nie preskakovať dôležité časti, ktoré upresňujú kontext.
0 0 Michal Obeda 24.7.2012 19:35:18
Lukáš Radnóty - v článku nehovoril o dostupnosti 24 hodín denne, ale o tom, že väčšina študentov je v čase, keď to klienti potrebujú, nedostupná (sú v škole).

A klient nechce upraviť priamo plugin, lenže ich požiadavky sú veľmi často nad rámec existujúcich pluginov - nie vždy zoženieš presne to, čo potrebuješ a vtedy musíš plugin upravovať (ak používaš nejaký open-source systém).

To sú len také doplnenia, inak máš pravdu. Tiež nevidím nič zlé na províziách za hosting, na použití platených šablón atď.
0 0 Milan Vodička 24.7.2012 19:25:21
@Lukáš Radnóty +1 ... az na to, ze klient si obcas vymysli nieco na co ziadny plugin nestaci ;)
0 0 Lukáš 24.7.2012 19:06:05
1. nechápem prečo by programátor mal byť dostupný 24 hodín ako nejaký helpdesk pracovník
2. tutorialy sú aj kvalitné a pri knižniciach ako jQuery sa pri googlení dostanem priamo k príkladu v originálnej dokumentácii, takisto pri väčšine jazykov (php, html, css)
3. nie je nič zlé na zakúpení platenej WordPress témy alebo akejkoľvek inej šablóny a použití na firemnej stránky... veď na to sa tie témy vyrábajú, nie? Keď to stačí, prečo by sa malo robiť niečo custom?
4. ktorý klient chce upraviť plugin?! Klient skoro nikdy nevie čo je to plugin a za ten čas čo sa venujem webom som sa ešte nestretol s tým, že by bolo treba upraviť plugin. Keď treba niečo doplniť, dá sa predsa použiť druhý plugin.
6. čo je zlé na zarábaní z provízie za sprostredkovaný webhosting?! Napokon, klientovi nie je potrebné dopodrobna vysvetľovať, čo je webhosting a skrátka oznámiť koľko to bude mesačne stáť a že to treba. Akože... to si nemám tú províziu zobrať keď mi ju dávajú, alebo ako?
0 0 Michal Obeda 24.7.2012 16:54:48
Mona - to, že sa na prácu nemusím sústreďovať je nezmysel. V každej firme, kde som robil, si manažéri mysleli, že môžem každú polhodinu robiť niečo iné. Aby som odviedol kvalitnú prácu, potrebujem sa sústrediť, potrebujem sa do problému ponoriť, ignorovať okolie a venovať určitý čas riešeniu. Ak tomu venujem len tri hodiny, tak nestihnem urobiť všetko a ďalší deň venujem určitý čas len tomu, aby som naskočil na myšlienkových pochod z predchádzajúceho dňa.
0 0 Michal Obeda 24.7.2012 15:59:58
@Zoltán Onódy - aj keď mi tu jeden anonymný prispievateľ tvrdil, že za každú cenu držím Mone stranu, tak v tomto sa ťa musím zastať.
Poznám veľa firiem, ktoré rovnako nedokážu urobiť veľa vecí (a bohužiaľ veľa vecí, ktoré študent zvládne). V tom lepšom prípade to klientovi priznajú a pošlú ho inam, v tom horšom prípade to nepriznajú a klienta čakajú ťažké chvíle.

Mona, vieš že keď som robil web popri práci (pre ktorý si mi napr. robila grafiku), tak som tiež pracoval podobne ako Zoltán - 3 hodiny denne a potom hlavne cez víkend. Klientovi som oznámil, kedy bude web hotový (pri reálnom zhodnotení svojich schopností a času, ktorý mám) a ak som náhodou niečo nezvládal, pretože jeden človek (a je jedno, či je študent, alebo nie), nemôže nikdy zvládnuť také projekty, ako celá firma, kde je viac špecialistov, tak som to klientovi oznámil a odporučil mu niekoho iného.

Pri niektorých projektoch som už zvažoval nad outsourcingom. Ale väčšinou sa mi pod ruky dostali študenti stredných škôl, ktorých práca sa mi nepáčila (proste na nich bolo vidieť, že im chýbajú ešte nejaké "kvality", či už pracovné, alebo komunikačné). Lenže rovnaký problém som videl aj u "lacných" profesionálov, ktorých outsourcing by sa mi oplatil - kvalita ich prác bola zlá. A neboli to študenti, len proste robili svoju prácu na nízkej úrovni.
0 0 JaJo Jaj 24.7.2012 15:44:34
Jak sa to rozbehla diskusia okolo mňa :)

Monča:
1.) Kedykoľvek nie ale to podla mňa nemáš ani ty, na emaili odpovedám hneď kľudne aj cez hodiny, telefonáty riešim len po škole a osobné stretnutia jedine po škole.
2.) Podľa mňa som, možno sa to zmení ale to teraz neviem.
3.) Nekonečnú nie, a už sa mi stalo že som niečo spravil za víkend a potom som to ďalšie 2upravoval... síce mi to už išlo an nervy ale dokončil som to (aj keď som si povedal že pre tú osobu už nikdy viac)
4.) Nie nedokážem, ale poznám veľa ľudí a keď ani oni nedokážu tak sa klientovy ospravedlním a zákazku odmietnem
5.) Reálne mám asi tak 3hodiny denne + víkend
6.) Klientovy zviknem povedať že to bude len tak "načierno" lebo som študent a vyfakturovať to nemám ako.

_____
Monča Holečková 24.7.2012 09:59:23
@tester vs. mona vs. zoli: "preco by mal odpovedat ? skor by mal zoli povedat, ci potencialnemu klientovi povie ze je student, nech vie s cim ma ratat. ze naklady na vyrobu budu nizsie ale to je dan za to ze je student a nie je vkuse dostupny. napriklad :)"
Preto, lebo tvrdí, že študent dokáže urobiť to, čo firma. Ak by si odpovedal sám pre seba na tie moje otázky, tak by musel skonštatovať, že nedokáže. Jednoduché.


To som myslel po stránke pracovnej, to že mi to bude trvať dlhšie, klient nebude mať až také možnosti na komunikáciu a že to nebudem vedieť vyfaktúrovať je normálne.


PS: ak niečo nestíham pošlem to niekomu kto to spraví a ja sa sním potom už dohodnem, a viem že práca je urobená rovnako kvalitne.
0 0 Michal Obeda 24.7.2012 13:44:31
Mona, tester: pravdu máte obaja. To, čo tvrdíš (napr. s tým eshopom) je pravda. Ale na druhej strane, rozdiel medzi študentom a freelancerom je z pohľadu času minimálny. Ak študent povie, že to stíha do dvoch týždňov a pritom to nestihne, lebo bude mať školu je to isté, ako keď freelancer povie, že to stíha do dvoch týždňov a pritom vie, že robí na veľkom projekte, ktorý mu zaberá väčšinu času a toto si berie len ako "bokovku" popri ňom. Skôr je to o zodpovednosti jedinca a či vie dostatočne odhadnúť svoje schopnosti a kapacity a či o tom viem informovať klienta.

Ale samozrejme, ak idem robiť megaveľký projekt a sám nie som študent bez peňazí, tak si objednám profesionálov. U študentov je pomerne veľká fluktuácia (náhodou ho vyhodia zo školy, on začne pracovať a prestane mať čas na ten projekt) a tiež je problém s údržbou - často je obtiažne už po pár mesiacoch zohnať a donútiť toho človeka, aby niečo upravil (aj za peniaze).

Hlavnú nevýhodu študentov by som videl v nedostatočných skúsenostiach - pri firme automaticky predpokladáme, že už majú niečo za sebou. Ale opäť to nemusí platiť (a ani neplatí) všeobecne na všetky firmy a všetkých študentov.
0 0 tester 24.7.2012 11:22:36
@monca: to je pravda. preto som sa snazil vlozit tu doplnujucu otazku, ze ak zoli povie klientovi ze nieco spravi, ale moze sa tomu venovat 1h denne a bude mu to trvat 2 mesiace tak je to podla mna ok. klient s tym suhlasis pretoze vie o tom .. ak mu to ale nepovie, su uplne na mieste tvoje dotazy (aspon moj nazor).

a suhlasim aj s tym ze timing je dolezity.
0 0 tester 24.7.2012 10:14:32
zoli: ja som si myslel ze as bavime o vysledkoch prace nie o firemnych sluzbach. nevadi teda ..

zvysok: aj to je pristup k praci
0 0 tester 24.7.2012 09:17:15
@michael: to viem, kludne sa posunme o level vyssie, od elementarnych, ocividnych konstatacii :)

kto ma cosi zazite / nacitane, vie co spravi reputacia. napriklad si to skus otvorit na smarte, vyzera to ako nahodne klikanie dietata na ipade :) a spustit aj vedome poloprodukt ? fuh, vo wd to je nieco ako pre krestana porusit jedno z 10tich prikazani :)) ale tak, kazdy mame inu strategiu prace a davame doraz na ine veci. ja som detailista a zalezi mi aj na malickosti. mozno je dobry aj moncin pristup (najlepsie to vidno na firemnych obratoch), akurat ja to extremne neuznavam, preto ten prejav mojho nazoru :)

ps: ak najdes klienta ktory berie taketo vyhovorky a nekompetentne ospravedlnenia, tak gratulujem :) na druhej strane, naivita nie je ziadny zazrak ak sa niekto nevyzna (myslim potencialnych klientov) ;)

ps2: som si vedomy ze sa bavime o stranke na hireovanie ludi, ale ajtak .. je to pod menom, ktory sa da vygooglit ;)
0 0 Michael Watzke 24.7.2012 08:56:15
@tester, monča je grafička, nie web developer :) Navyše ak som si dobre všimol, tak posledné dni tú stránku prerába, vždy keď som sa preklikol, bolo tam niečo iné.
0 0 tester 24.7.2012 08:53:37
@monca & zolika :)

preco by mal odpovedat ? skor by mal zoli povedat, ci potencialnemu klientovi povie ze je student, nech vie s cim ma ratat. ze naklady na vyrobu budu nizsie ale to je dan za to ze je student a nie je vkuse dostupny. napriklad :)

ps: monca, ja mam potom podobnu otazku na teba. vlastnu stranku mas rozbitu (sama vies ze si mala thread vo fore ktory tu uz neviem najst) a chces predavat kvalitu ? ako to je mozne ? :)
0 0 ... 24.7.2012 07:39:14
už se perou velebnosti :D
0 0 JaJo Jaj 23.7.2012 21:33:45
shaggy: vy ste začali ja som si len všimol že si protirečíš tak len či to tak nieje aj s ostatnými vecami čo si napísal, ja osobne ťa nepoznám tak mi je to jedno
Zajtra.sk > Marketing > Webanalytika > Prečo dať stránku robiť profesionálom


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama