spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Peter Vrábel 6.6.2012
Hodnoť článok:
0 1

Ako ľudia vnímajú reklamu?

Vnímanie a reflektovanie na pôsobenie reklamy sa vo všeobecnosti znižuje. Sme tak zahltený reklamou že jej účinnosť reálne klesá často až na nulu. Nehovorím len o bilbordoch ktoré sú všade a každý ich kritizuje, ale hlavne o elektronických médiách zameraných na našu pozornosť. Množstvo a rozsah distribuovanej reklamy je taký neúmerný že ničí poslanie ktoré reklama nesie.

Určite to poznáte keď reklamy v TV posúvajú začiatok filmov nie o pár minút ale o 12 až 20 minút. Taktiež sa zhodneme na tom že počas najväčšej akcie nabehne reklama ktorá nám zruší myšlienkový tok a po jej skončení máme problém s nadviazaním na dej filmu.

Množstvo reklamy na internete je tiež veľké ale tu má reklama množstvo odlišností a možností. V prvom a na najdôležitejšom mieste je to že užívatelia majú možnosť reklamu blokovať. Blokovanie sa týka najviac plošnej reklamy. Ak používate vyhľadávač google tak sa vám prestane zobrazovať aj reklama ppc ak na ňu nereagujete, resp. ak na ňu neklikáte. Google vám ju prestane ponúkať. otázka je môže reklama na internete vôbec fungovať?
Najdôležitejšie je si uvedomiť že reklama má zmysel ak doplňuje obsah. Užívateľ niečo vyhľadáva buď tovar, recenziu, informáciu či zábavu. Vedome vníma ponúkaný text. Čiže reklama mu nevadí a mu pomôže dosiahnuť ním požadovaný výsledok. Vo všeobecnosti platí že užívatelia vnímajú reklamu najviac v prípadoch keď ich obsah nejako osloví. Odborníci na použiteľnosť sa zhodujú v názoroch, že užívatelia vnímajú reklamu nasledovne:

* Viac je vnímaná ľavá časť obrazovky
* Text upútava viac ako grafika
* Veľké bloky textu ľudia preskakujú
* Väčšie obrázky oslovia viac ako malé (ide o reálne produkty)
* Nadpisy a zoznamy priťahujú pozornosť
* Reklama ktorá správne doplňuje text je vnímaná najefektívnejšie
* Bannery ľudia úplne ignorujú
* Menu priťahuje pozornosť v prípade ak je vľavo hore.

Pretože toto strohé vymenovanie ani zďaleka nie je úplné, môžeme usudzovať ako užívatelia vnímajú reklamu. Existuje množstvo štúdii a publikácií kde nájdete ďalšie detaily efektivity reklamy. Ako častá pomôcka pre umiestnenie reklamy sa používajú tvz. heatmapy, ktoré ukazujú kam sa ľudia pozerajú a kde klikajú. Najznámejšia heatmapy rozmiestnenia a vnímania od googlu je obrázková príloha tohto článku. Kde tmavé polia majú najväčšiu pozornosť a svetlé miesta ľudia skoro vôbec nevnímajú.

Peter Vrábel Peter Vrábel

Všetko sa dá urobiť lepšie.


Hodnoť článok:
0 1

16 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Dáša Kašparová 19.10.2012 17:27:48
Dosť ma mrzí, keď si po sebe človek neprečíta, čo napíše (nie to ešte uverejní na webe)...dávaj si pozor na nominatív plurálu ("sme zahltený") a čiarky, všimla som si to aj v tvojich iných článkoch...
0 0 Zdenko Pek 24.6.2012 13:09:14
@tester asi si iny ...
0 0 Milan Vodička 21.6.2012 21:40:31
evidentne ano, kedze nepotrebujem agregovane data z mnohych spolocnosti aby som vedel, ze teta z jednoty sa bude inak spravat ako manager zo stavebnej firmy ... nik nehovoril o tom co to znamena "inak", v akom kontexte, case a priestore ... nik sa dokonca doteraz ani nesnazil nikoho degradovat
0 0 tester 21.6.2012 21:30:40
nuz, kazdy mame svoje skusenosti a znalosti. pohybujeme sa evidentne v inych sferach a pracujeme na diametralne odlisnych projektoch. tak gl .. funguj ako ti je najlepsie.
0 0 Milan Vodička 21.6.2012 13:17:38
:D niekedy staci par ludskych skusenosti a sedliacky rozum ;)
0 0 tester 20.6.2012 19:52:58
mas porovnanie klikov na platenu a kontextovu reklamu, ktora odkazuje na tu istu stranku + segmentaciu userov ? urcite nie ... ako vies kto kam klika v zavislosti od pracovnej pozicie resp it znalosti ? vedel si ze sa pohybujem v kruhoch it ludi + mngmt a mam info ako top architekt spolocnosti klikol na platenu reklamu lebo chcel vediet viac o produkte ?

btw: co znamena klik sem a tam ? charakterizuje to vedomosti cloveka ?

najst priamy vztah medzi klikom a segmentom je velmi velmi narocne a ziada si to pristup k mnohym datam. predpokladam ze mas na stole agregovane data z mnohych korporacii vratane googlu ze dokazes spravit analyzu a napisat vysledok.
0 0 Zdenko Pek 20.6.2012 19:18:22
@tester nikoho nedegradujem anonym, to bolo len prirovnanie pre pochopenie. Predpoklad, ze teta z jednoty je menej zdatna ako manager zo stavebnej firmy je istejsia. Je to silnejsi kontrast.
0 0 tester 17.6.2012 20:29:04
@zdenko pek: preco degradujes ludi z jednoty ? snad znalosti cloveka nezavisia od toho kde pracuje. sprav si poriadok vo vyjadrovani sa.
0 0 Zdenko Pek 15.6.2012 19:09:10
@Milan Vodicka pravda, ale zas ine je, ked Googli clovek IT a ine, ked teta z jednoty :D
0 0 Milan Vodička 15.6.2012 00:42:23
Ani ja nepouzivam dikaritiku ;) ... co sa tyka tej bannerovej reklamy. Z vlastnej skusenosti viem, ze napriklad reklamu na facebooku (v pravom stlpci) si vzdy vsimnem kvoli obrazku. Nikdy to nie je nadpis alebo text. Skoro vzdy ma prilaka ludska tvar, cervena farba, ludska postava ... to su veci, ktore podvedome putaju pozornost.

Na druhej strane reklamu textovu vo vysledkoch vyhladavania na google spolahlivo preskakujem a som si isty, ze som na tie textove reklamy neklikol z uprimneho zaujmu viac ako tak 5 - 10 krat :), ale aj tak vsetci vieme, ze ta reklama ma vysledky. :)
0 0 Zdenko Pek 13.6.2012 21:51:42
@Peter Vrabel bezne v komunikacii na internete, mailoch a pod. diakritiku nepouzivam a tiez x dalsich ludi, ktorych poznam. Nic nezvycajne by som povedal.
0 0 Peter Vrábel 11.6.2012 21:45:47
> Zdenko Pek, ďakujem za konštruktívnu kritiku. Veci sa dajú robiť lepšie to je pravda, čo tak diakritika :) V pohode a ďakujem. Opäť som motivovaný písať.
0 0 Zdenko Pek 11.6.2012 18:49:47
"Nadpisy a zoznamy pritahuju pozornost" a to pise clovek, ktory ich nevie ani do svojho clanku pridat. Pises take polopravdy napr. to, ze bannery ludia uplne ignoruju. Taktiez nam heatmapy neukazuju kam sa ludia pozeraju, ale iba kam klikaju. Nato aby si zistil kam sa pozeraju potrebujes omnoho sofistikovanejsi hardware nez len beznu heatmapu. A ako pises vo svojom profile, ze vsetko sa da urobit lepsie, tak nabuduce skus aj clanok spravit lepsie. Lebo pre mna osobne toto nema ziadnu hodnotu. Dakujem, ze som si mohol napisat nazor. Vela stastia.
0 0 tester 8.6.2012 23:08:20
Potom je tu este kategoria reklamy, ktoru ludia vnimaju ale nevedia sa k tomu vyjadrit nakolko prijimaju informacie podvedome.

Tiez som nazoru ze reklama je dobra vec, pretoze pomaha ludom v istom smere napredovat, spoznavat nove veci. Napriklad sekcia napravo od diskusie s nazvom Kritika je takisto reklama (navyse kompletne zdarma), akurat kazdy je v kontexte problematiky webdizajnu a malokto sa vyjadri k tej sekcii ako k reklamnej .. je to na dlhu debatu samozrejme :)
0 0 Jozef Bakos 8.6.2012 12:28:10
Reklama je koniec koncom otravna vec.
Zajtra.sk > Marketing > Content > Ako ľudia vnímajú reklamu?


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama