spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Ján Baláž 21.11.2010, článok je súčasťou seriálu Ako písať blog
Hodnoť článok:
1 0

Na veľkosti nezáleží? Ale záleží!

Aspoň teda na dĺžke záleží... Dĺžka má totiž rôzny vplyv na návštevníka. Pozrime sa na to, aký...

Každý bloger musí písať tak, aby zaujal svojich návštevníkov. Teda ak chce so svojím blogom uspieť. Aká je však tá správna a pútavá metóda písania? Ako zaujať čitateľa spríjemniť mu čítanie? Aká je vhodná dĺžka viet?

V prvom rade si treba uvedomiť, kto je cieľovou skupinou. Ak sú to odborníci, vyjadrujte sa k téme. Zbytočne neodbočujte a nezdržiavajte ich. Určite majú niečo iné na práci, od vás chcú len informácie. Nebojte sa využívať profesionalizmy, ak píšete pre veľmi špecifickú skupinu ľudí.

V prípade, že píšete pre umelecky založených ľudí, vyjadrujte sa obrazne, kvetnato - rozpisujte sa. Používajte umelecké prostriedky, veľa prirovnaní a slovných figúr, ktoré okrášlia text. Ľudia sú emotívni, musia niečo cítiť z vašich slov. (Dokonca aj Temperance Brennanová zo seriálu Kosti minimálne raz plakala. To už je čo povedať.)

Podstatný rozdiel medzi uvedenými príkladmi je hlavne vo formovaní viet. Pri blogoch odovzdávajúcich dôležité informácie píšte jednoducho a hlavne zrozumiteľne. Uprednostňujte krátke vety pred dlhými, jednoduché slová pred zložitými. Uveďme si príklad na jednom odseku.

  • Pri používaní freemailových služieb, akou je napríklad Gmail, je dôležité to, aby ste mali dobré bezpečné heslo, ktoré ochráni váš e-mailový účet pred zneužitím údajov umiestnených v mailoch. Správne heslo by malo byť zostavené tak, že budeme striedať jednotlivé písmená abecedy, špeciálne znaky (#,&,@,[,],{,},...) a čísla od 0 po 9, ale v žiadnom prípade by heslo nemalo byť slovo, ktoré sa dá nájsť v slovníku.
  • Kvalitné heslo je dôležité aj u freemailových služieb, akou je napríklad Gmail. Bezpečným heslom predídete možnému zneužitiu vašich informácií, a to by ste iste nechceli. Kvalitné heslo sa skladá z kombinácie písmen, čísel a špeciálnych znakov (#,&,@,[,],{,},...) a je primeranej dĺžky. V žiadnom prípade nepoužívajte slová, ktoré sa nachádzajú v slovníku. Zväčšíte tak bezpečnosť vášho účtu.

Vidíte ten rozdiel? Možno nepatrný, ale nie zanedbateľný. V prvom prípade bol vety príliš dlhé. Čitateľ tak musel vynaložiť viac úsilia na zapamätanie si celého obsahu vety. Takáto forma písania je náročnejšia na čítanie a zvyčajne odrádza návštevníka. Dlhé vety si môžete dovoliť písať v umeleckých textoch, knihách, opisoch a pod., ak sa nejedná o relaxačné čítanie.

V druhej časti sú vety podstatne kratšie, podajú teda informáciu skôr. Dôležité však je aj to, aby vety neboli príliš strohé. Nezabúdajte, že stále váš text číta návštevník, nie stroj ani nič podobné. Istá plynulosť teda musí byť zachovaná. Pri návodoch, tipoch a trikoch či odbornejších článkoch voľte túto formu viet.

Ako som spomínal, podstatnou časťou písania je aj jazyk. Ak píšete pre odborníkov, vyjadrovanie sa v termínoch je nevyhnutné kvôli serióznosti a rešpektu.
Písanie pre ostatných ľudí však musí byť odlišné. Vyhýbajte sa málo frekventovaným slovám v slovenskom jazyku. Možno by ste potešili svoje ego, že ovládate také "megaťažké" slová. Čo však bude mať z článku človek, ktorý na pochopenie informácií bude potrebovať polkilový výkladový slovník?

Čas je nedostatkový tovar, preto by si ľudia našli iný zdroj poznatkov. V zrozumiteľnom písaní majú oproti ostatným výhodu predovšetkým novinári. Ich jazyk je strohý, jasný, jednoznačný a informáciu podajú skutočne rýchlo bez zbytočných "obkecov".

Ak by sme skrížili novinára a bežného človeka, dostali by sme celkom schopného autora pre písanie zaujímavých článkov. Čo myslíte, dalo by sa vytvoriť ešte lepšie skríženie? ;)

Ján Baláž Ján Baláž

Copywriter a ešte stále aj študent. Na stránke Akopisat.sk ponúkam copywriting & ghostwriting, nájdete tam aj všetky referencie.
Ak chcete sledovať moje binárne stopy, pridajte si ma na Google+ alebo ma followujte @JanBalaz.


Hodnoť článok:
1 0

0 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

Zajtra.sk > Marketing > Content > Na veľkosti nezáleží? Ale záleží!


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama