spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

František Čaník 25.11.2011
Hodnoť článok:
0 0

Zamerané na úspech

Úspech je najčastejšie skloňované slovo, ktoré sa v našej "brandži" odráža z každej strany. Úspešný projekt === zisk? Nie vždy!

Kvalitná práca neznamená úspech

Stretol som sa vo svojom živote s mnohými projektmi, ktoré mali myšlienku, design a všetky možné aj nemožné "P" ktoré by projekty mali mať, no aj napriek tomu tieto projekty zomreli. Pýtal som sa veľmi často na dôvod, prečo na to ľudia začali kašlať, alebo prečo ten či ten projekt nebol úspešný. Chceli by ste vedieť, aké odpovede som najčastejšie dostal? Prídeme k nim postupne. Ku každému sa pokúsim hodiť zopár vlastných postrehov a snáď Vás potešia (a snáď nenaštvú).

Úspešný projekt potrebuje veľa času

Áno. Ak skutočne chcete mať úspešný projekt, musíte mu venovať množstvo času. Ak čakáte, že Vám bude Váš projekt okamžite generovať zisk, radšej do toho nechoďte. Áno. Množstvo projektov dokáže generovať zisk behom pár týždňov, ale popremýšlajte, ako sa tie projekty dostali na "výslnie"! Žeby masívna reklamná kampaň? Áno! A čo za tou kampaňou je? Množstvo finančných prostriedkov, ktoré do projektu nalial buď sponzor, alebo človek, čo celý projekt zastrešuje. Máte toľko prostriedkov? Že nie? Tak potom sa zásobte trpezlivosťou!

Návštevnosť je chabá, nikdy nevybúcham financie z reklamy

Prepáčte, ale... To vážne? Spustím web a chcem mať na druhý týždeň zisk? Sorry, ale buď do toho idem s tým, že viem, že to chce čas, alebo do toho nejdem. Slovensko je moc malé na to, aby projekty (akékoľvek a hlavne tie nové) mali okamžite silu a popularitu. Len pre informáciu. Môj internetový magazín som budoval v roku 2003 a premýšlal som, či niekedy budem mať vôbec nejaké meno a či sa mi vôbec podarí dostať medzi médiá, ktoré by sa niekedy niekam dostali. Celý projekt som od začiatku bral ako neziskovú vec a robil som ho hlavne ako hobby. A kde je môj magazín dnes? Je mediálnym partnerom hneď niekoľkých akcií, medzi ktorými sú aj rôzne plesy pre vyššiu vrstvu a magazín? Stále vedený ako nekomerčný projekt a robený hlavne ako hobby. Predaj reklamy? Kto vie, možno časom. Zatiaľ jediný obrat reklamy je vrámci mediálnych kampaní pri rôznych koncertoch či iných podujatiach.

Ďalší projekt (športový), bol spustený v deň majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji a aj to štýlom, že sme si s kamarátom povedali, že by sme mali niečo podniknúť a mohli by sme skúsiť LIVE súpisky zo zápasov. Behom dvoch dní od rozhodnutia sme spojazdnili systém na pridávanie súpisok, gólov, vylúčení a podobne. Po roku nás oslovil denník SME, resp. jeho ONLINE verzia, ktorá chcela náš systém kúpiť. Nepočítali však, že náš systém je už tak komplexný, že sa v ňom dali riešiť akékoľvek hokejové ligy. Dnes má tento malý projekt, ktorý vznikol len pre MS v hokeji aj ligy ako je NHL, KHL či naša extraliga. Nepočítam rôzne ďalšie súťaže ako nemecký pohár a pod. ktoré majú špecifické pravidlá. Hold, systém sme premakali a predaj reklamy? Minimálny. Dôvod? Nemáme čas aby sme ten priestor predávali. A čo čísla? Možno v osobnej komunikácii ak by ste chceli reklamný priestor.

A čo z týchto príkladov plynie? Ak chcete zarábať na svojich projektoch, dajte im všetko, čo im viete dať! Či už je to čas, alebo sú to finančné prostriedky. Investujte všetko čo investovať viete. Čas je však všetko čo Váš projekt potrebuje.

Projekt ma stál všetko

Každý projekt je vhodená minca do vzduchu, kedy čakáte či padne hlava, alebo znak. Áno, jedna strana je tá, ktorá je s prívlastkom úspech a tá druhá s prívlastkom "á do pr...". Na ktorú ste vsadili? Neodpovedajte, viem to. Inak by ste do projektu nikdy nešli, keby ste vedeli, že to bude tá druhá strana na ktorú ste nevsadili. Keď už ste sa rozhodli, že do Vášho projektu idete, nevzdávajte sa a verte mu. Nič mu neublíži viac ako to, keď mu VY sami prestanete veriť! Radšej investujte viac času a urobte pre "znovuzrodenie" všetko čo ešte viete, hlavne nevešajte hlavu. Každý projekt má šancu na úspech, ibaže hlavný úspech Vášho projektu je v tom, ako Váš projekt vidíte hlavne VY! Kto iný o tom projekte vie viac ako Vy?! Len Vy viete ako ho môžete ešte oživiť, prečo prestal žiť, prípadne čo mu chýba a čo sa dá zlepšiť, alebo nie?

A čo by som dodal záverom?

Ku každému dobrému projektu treba dobré hlavy. K dobrým hlavám treba aj dobrú motiváciu a dobrou motiváciou niekedy je aj to málo, ako to, že si poviete, že to nevzdáte!

František Čaník František Čaník

Programátor, webdesigner a webdeveloper niekoľkých webových projektov. Má za sebou prácu v reklamnej agentúre, médiách a na rôznych pozíciách v oblasti IT.


Hodnoť článok:
0 0

7 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 František Čaník 26.11.2011 23:46:20
@Tomáš: Súhlasím s tým druhým komentom... S prvým žiaľ nemôžem. Sám poznáš slovo BLUDNÝ KRUH, že? Aby veci fungovali, musia o nich ľudia vedieť, aby vedeli, musia byť podporované, aby boli podporované, musia byť prostriedky, aby boli prostriedky, musí byť predaj reklamy a predaj reklamy je, keď je návštevnosť... a návštevnosť je, keď je reklama... :)
0 0 Tomáš Abaffy 26.11.2011 18:36:54
To, že nejaký projekt existuje neznamená, že musí byť úspešný. Pozerať sa na všetko rovnako, a ospravedlňovať neúspech, že prešla krátka doba, alebo neviem čo, a že tomu treba dať čas, neznamená, že všetky projekty budú úspešné, len kvôli tomu že vznikli...
0 0 Tomáš Abaffy 26.11.2011 18:35:34
@František ale ja som nehovoril výslovne o materiálnej veci a nutnosti zisku. Je však rozdiel, ak projekt rastie, rozvíja sa (aj keď možno najbližších 5 rokov bude v strate) a je rozdiel ak projekt upadá a nerastie, a skôr len zaberá čas iným veciam. Ja som to nemyslel tak, že ak projekt zarába málo/nezarába, tak, že sa ho treba zbaviť, že to nie je beh na dlhé trate. Ja som skôr myslel, že by sa za každú cenu nemal udržovať zbytočný nevydarený projekt len preto, že možno o 1-2-5-10-20 rokov možno z neho niečo bude...
0 0 František Čaník 26.11.2011 14:55:52
@Ján: volajme to skôr "druhý pohľad" alebo aj, "ako sa nevzdávať".
0 0 František Čaník 26.11.2011 02:49:35
@Milan: Rád nakopávam ;) dúfam, že nebolelo. A veľa otázok? O tom je motivačný článok ;) Aby si človeka namotivoval, musíš sa ho spýtať, čo vlastne chce a akým smerom sa chce vybrať... A ver či nie, ale sú to presne tie otázky, ktoré kopú a veľmi...
0 0 Milan Vodička 26.11.2011 02:41:26
Práve teraz som potreboval nakopnúť podobným článkom, takže načasovanie výborné :) ... mimochodom možno sa mi to zdá v túto neskorú hodinu, ale ... príliš veľa otázok v článku? Asi áno ;)
Zajtra.sk > Marketing > Social > Zamerané na úspech


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama