Zamerané na úspech
Úspech je najčastejšie skloňované slovo, ktoré sa v našej "brandži" odráža z každej strany. Úspešný projekt === zisk? Nie vždy!
Kvalitná práca neznamená úspech
Stretol som sa vo svojom živote s mnohými projektmi, ktoré mali myšlienku, design a všetky možné aj nemožné "P" ktoré by projekty mali mať, no aj napriek tomu tieto projekty zomreli. Pýtal som sa veľmi často na dôvod, prečo na to ľudia začali kašlať, alebo prečo ten či ten projekt nebol úspešný. Chceli by ste vedieť, aké odpovede som najčastejšie dostal? Prídeme k nim postupne. Ku každému sa pokúsim hodiť zopár vlastných postrehov a snáď Vás potešia (a snáď nenaštvú).
Úspešný projekt potrebuje veľa času
Áno. Ak skutočne chcete mať úspešný projekt, musíte mu venovať množstvo času. Ak čakáte, že Vám bude Váš projekt okamžite generovať zisk, radšej do toho nechoďte. Áno. Množstvo projektov dokáže generovať zisk behom pár týždňov, ale popremýšlajte, ako sa tie projekty dostali na "výslnie"! Žeby masívna reklamná kampaň? Áno! A čo za tou kampaňou je? Množstvo finančných prostriedkov, ktoré do projektu nalial buď sponzor, alebo človek, čo celý projekt zastrešuje. Máte toľko prostriedkov? Že nie? Tak potom sa zásobte trpezlivosťou!
Návštevnosť je chabá, nikdy nevybúcham financie z reklamy
Prepáčte, ale... To vážne? Spustím web a chcem mať na druhý týždeň zisk? Sorry, ale buď do toho idem s tým, že viem, že to chce čas, alebo do toho nejdem. Slovensko je moc malé na to, aby projekty (akékoľvek a hlavne tie nové) mali okamžite silu a popularitu. Len pre informáciu. Môj internetový magazín som budoval v roku 2003 a premýšlal som, či niekedy budem mať vôbec nejaké meno a či sa mi vôbec podarí dostať medzi médiá, ktoré by sa niekedy niekam dostali. Celý projekt som od začiatku bral ako neziskovú vec a robil som ho hlavne ako hobby. A kde je môj magazín dnes? Je mediálnym partnerom hneď niekoľkých akcií, medzi ktorými sú aj rôzne plesy pre vyššiu vrstvu a magazín? Stále vedený ako nekomerčný projekt a robený hlavne ako hobby. Predaj reklamy? Kto vie, možno časom. Zatiaľ jediný obrat reklamy je vrámci mediálnych kampaní pri rôznych koncertoch či iných podujatiach.
Ďalší projekt (športový), bol spustený v deň majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji a aj to štýlom, že sme si s kamarátom povedali, že by sme mali niečo podniknúť a mohli by sme skúsiť LIVE súpisky zo zápasov. Behom dvoch dní od rozhodnutia sme spojazdnili systém na pridávanie súpisok, gólov, vylúčení a podobne. Po roku nás oslovil denník SME, resp. jeho ONLINE verzia, ktorá chcela náš systém kúpiť. Nepočítali však, že náš systém je už tak komplexný, že sa v ňom dali riešiť akékoľvek hokejové ligy. Dnes má tento malý projekt, ktorý vznikol len pre MS v hokeji aj ligy ako je NHL, KHL či naša extraliga. Nepočítam rôzne ďalšie súťaže ako nemecký pohár a pod. ktoré majú špecifické pravidlá. Hold, systém sme premakali a predaj reklamy? Minimálny. Dôvod? Nemáme čas aby sme ten priestor predávali. A čo čísla? Možno v osobnej komunikácii ak by ste chceli reklamný priestor.
A čo z týchto príkladov plynie? Ak chcete zarábať na svojich projektoch, dajte im všetko, čo im viete dať! Či už je to čas, alebo sú to finančné prostriedky. Investujte všetko čo investovať viete. Čas je však všetko čo Váš projekt potrebuje.
Projekt ma stál všetko
Každý projekt je vhodená minca do vzduchu, kedy čakáte či padne hlava, alebo znak. Áno, jedna strana je tá, ktorá je s prívlastkom úspech a tá druhá s prívlastkom "á do pr...". Na ktorú ste vsadili? Neodpovedajte, viem to. Inak by ste do projektu nikdy nešli, keby ste vedeli, že to bude tá druhá strana na ktorú ste nevsadili. Keď už ste sa rozhodli, že do Vášho projektu idete, nevzdávajte sa a verte mu. Nič mu neublíži viac ako to, keď mu VY sami prestanete veriť! Radšej investujte viac času a urobte pre "znovuzrodenie" všetko čo ešte viete, hlavne nevešajte hlavu. Každý projekt má šancu na úspech, ibaže hlavný úspech Vášho projektu je v tom, ako Váš projekt vidíte hlavne VY! Kto iný o tom projekte vie viac ako Vy?! Len Vy viete ako ho môžete ešte oživiť, prečo prestal žiť, prípadne čo mu chýba a čo sa dá zlepšiť, alebo nie?
A čo by som dodal záverom?
Ku každému dobrému projektu treba dobré hlavy. K dobrým hlavám treba aj dobrú motiváciu a dobrou motiváciou niekedy je aj to málo, ako to, že si poviete, že to nevzdáte!

Programátor, webdesigner a webdeveloper niekoľkých webových projektov. Má za sebou prácu v reklamnej agentúre, médiách a na rôznych pozíciách v oblasti IT.
7 komentárov k článku:
Komentovať môžu iba prihlásení
Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)
Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:

To, že nejaký projekt existuje neznamená, že musí byť úspešný. Pozerať sa na všetko rovnako, a ospravedlňovať neúspech, že prešla krátka doba, alebo neviem čo, a že tomu treba dať čas, neznamená, že všetky projekty budú úspešné, len kvôli tomu že vznikli...

@František ale ja som nehovoril výslovne o materiálnej veci a nutnosti zisku. Je však rozdiel, ak projekt rastie, rozvíja sa (aj keď možno najbližších 5 rokov bude v strate) a je rozdiel ak projekt upadá a nerastie, a skôr len zaberá čas iným veciam. Ja som to nemyslel tak, že ak projekt zarába málo/nezarába, tak, že sa ho treba zbaviť, že to nie je beh na dlhé trate. Ja som skôr myslel, že by sa za každú cenu nemal udržovať zbytočný nevydarený projekt len preto, že možno o 1-2-5-10-20 rokov možno z neho niečo bude...

@Ján: volajme to skôr "druhý pohľad" alebo aj, "ako sa nevzdávať".

@Milan: Rád nakopávam ;) dúfam, že nebolelo. A veľa otázok? O tom je motivačný článok ;) Aby si človeka namotivoval, musíš sa ho spýtať, čo vlastne chce a akým smerom sa chce vybrať... A ver či nie, ale sú to presne tie otázky, ktoré kopú a veľmi...

Práve teraz som potreboval nakopnúť podobným článkom, takže načasovanie výborné :) ... mimochodom možno sa mi to zdá v túto neskorú hodinu, ale ... príliš veľa otázok v článku? Asi áno ;)
Novinky
4 mes.
Používatelia Chrome začali prechádzať na nový rýchlejší Firefox, avizujú dáta Mozilly
Nový lepší a rýchlejší prehliadač Firefox 57 Quantum vyúsťuje zrejme do viac používateľov prechádzajúcich respektíve vracajúcich sa na tento prehliadač z iných prehliadačov, na osobných počítačoch aj smartfónoch.
4 mes.
Briti dokončili kúpu SK-NIC-u. Nové .sk domény nechávajú za 8.4 eur
Predaj správcu slovenskej domény .sk, SK-NIC, bol dokončený a novým majiteľom po telekomunikačnej skupine Danubiatel, do ktorej patrí napríklad Swan a 4ka, je britská spoločnosť CentralNic.
4 mes.
Šifrovanie diskov v Linuxe sa výrazne zlepšuje, dostáva ochranu integrity
Technológia šifrovania diskov LUKS podporovaná v Linuxe a využívaná mnohými linuxovými distribúciami dostáva výrazné vylepšenie v podobe vydania novej hlavnej verzie nástroja cryptsetup 2.0.0.
4 mes.
Blýská se Tesle na lepší časy? PepsiCo objednala 100 kamionů Semi
Známá automobilka Tesla má v poslední době problémy s plněním ambiciózních výrobních plánů stanovených vizionářem Muskem a pohybuje se v červených číslech.
4 mes.
DSL rozchodili cez mokrý špagát, dosiahli 3.5 Mbps. Nesimulovali slovenské linky?
Technik menšieho britského telekomunikačného operátora Andrews & Arnold uskutočnil zaujímavý experiment, keď sprevádzkoval pripojenie technológiou ADSL cez namočený špagát.
Staršie novinky »TOP dlhšie
- 01 Git - krátky úvod a prvé príkazy (VIDEO) (1275x)
- 02 TotalCon: konferencia/workshop venový Node.js / Total.js (1254x)
- 03 Notebook roka 2017 – hlasujte teraz (1164x)
- 04 Úvod do Raspberry Pi a hry Minecraft (687x)
- 05 Zábavné programovanie pre deti, 1. časť (492x)
- Aj ty môžeš byť najčítanejší. Napíš článok »
TOP tento mesiac
- 01 Zábavné programovanie pre deti, 2. časť (390x)
- 02 Prvý ročník open-source konferencie Bratislava OpenCamp je za dverami (246x)
- Aj ty môžeš byť najčítanejší. Napíš článok »
Nové články:
- 21.Vývoj mobilných telefónov za posledných 35 rokov
apr - 11.Prvý ročník open-source konferencie Bratislava OpenCamp je za dverami
apr - 11.PocketBook Touch HD 2 Ruby Red
apr - 2.Zábavné programovanie pre deti, 2. časť
apr - 22.Raspberry Pi a hra Minecraft II.: Staviam - staviaš - staviame
mar - Viac »
- Aj ty môžeš byť najčítanejší. Napíš článok »
Pekné veci
Pekné veci
Pekné veci
Pekné veci
Posledné komentáre
- Inak Minecraft PI sa dá nainštalovať aj priamo do Retropie - inštaluje sa to obvykle ext...
- odporúčam http://www.arcadepunks.com/retro-pi-downloads-page/ Sú tam hotové IMG s tis...
- Naliehavá výzva protestným zhromaždeniam na námestiach! Poznajte, ako je vami manipulova...
- @Sleepy Ďakujem :) .. RetroPie som doteraz neskúšala, ale pozerám, že to vyzerá veľmi za...
- Pekný článok. Ja som sa pustil do RPi pretože som chcel skúsiť RetroPie a musím povedať,...
Kritika
Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!
Reklama
Slovenská IT komunita
Seriály zo Zajtra.sk
· Ako písať blog
· Ako sa stať PHP ninja s Yii Frameworkom
· Aplikácie pre Facebook
· CSS triky
· iOS vývojára príhody a skúsenosti
· Jednoduché programy, ktoré vám ušetria čas
· Modelovanie webového sídla
· Nauč sa CodeIgniter [HD]
· Nauč sa jQuery [HD]
· Nette PHP framework
· OOP v Javascripte
· Programujeme v Jave
· Programujeme v Lazaruse
· Programujeme v Pythone
· Robíme Eshop v ASP.NET Web Pages
· Slovenskí iOS developeri
· Webdizajn krok po kroku
· Yablkov TurboTip [HD]
@Tomáš: Súhlasím s tým druhým komentom... S prvým žiaľ nemôžem. Sám poznáš slovo BLUDNÝ KRUH, že? Aby veci fungovali, musia o nich ľudia vedieť, aby vedeli, musia byť podporované, aby boli podporované, musia byť prostriedky, aby boli prostriedky, musí byť predaj reklamy a predaj reklamy je, keď je návštevnosť... a návštevnosť je, keď je reklama... :)