spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Tomáš Abaffy 18.11.2011
Hodnoť článok:
0 0

Neprerábajte na ziskových projektoch!

Blbý nadpis? Hrabe mi? Len sa zamyslite, či má cenu pre vás web, ktorý zarába aspoň niečo...


Každý web niečo stojí, nemyslím teraz náklady na hosting, doménu a také tie drobnosti okolo toho. Stojí najmä vás čas, má alternatívne náklady alternatívnych príležitostí, ktoré neriešite, lebo riešite web. Mám dva projekty, ktorých by som sa najradšej zbavil. Jednoducho nevyšli. Stáva sa, snažíte sa, dáte tomu čo najviac, ale po krátkej-či-dlhšej dobe vidíte, že to jednoducho nevyšlo.

Radšej strata, ako zarábať aspoň niečo

Samozrejme bolo by super, keby všetky projekty zarábali veľké peniaze, ale to sa nepodarí vždy. Mne osobne vyšla cca polovica projektov, možno aj menej. To je jedno. Bolo by super, keby každý projekt zarábal, len prosím nehovorte, keby zarábal aspoň niečo. To je cesta do pekla. To môžete ísť rovno pracovať do hypermarketu vykladať tovar po nociach a tiež "aspoň niečo zarobíte"...

Zarába aspoň niečo = najhoršia veta

Mám dva projekty, ktoré mi nevyšli. Vidím to ja a nie len ja. V oboch príadoch je okrem mňa vždy niekto, kto si myslí, že to možno nie je ideálne, ale "zarába to aspoň niečo". A to je to najhoršie. Keby ten projekt bol aspoň stratový, tak by sa ho ľahšie všetci zbavili. Ale, keď zarába "aspoň niečo", tak sa niektorí toho "aspoň niečo" držia zubami nechtami. I keď možno čokoľvek iné, čo by skúsili, by zarábalo viac.

Keď som bol mladší, kamoš s ktorým som založil Medialne, na nejakom stretnutí počul od regionálnej televízie ako im "zarába" videotext. Nechcú to meniť, síce možno niečo modernejšie by im prinieslo viac, ale toto im "zarába aspoň niečo". A veľmi často to "aspoň niečo" je vlastne pre vás strata. Stratená alternatívna príležitosť.

Stratený alternatívny zisk

Na výške na manažmente nám to niekto spomínal, mali by sme si zvážiť, či ten zisk, ktorý z niečoho máme je efektívny. Či sa nám oplatí zvýšiť výrobu, či sa nám oplatí vôbec venovať sa tomu. Či to čo vám "zarába", vlastne vôbec zarába. Ako v čistých peniazoch, tam nejaký zisk určite je, ale či by nejaká iná práca nemala pre vás lepší prínos. Či to, koľko zarobíte, keď prerátate na hodinovú sadzbu je vôbec to, čo chcete zarábať.

Je pekné, ak máte obrat desaťtisíce eur mesačne, skúste si však prerátať, koľko z toho podnikania reálne zarobíte, koľko času tomu venujete, a či váš "hodinový príjem" je vlastne v poriadku.

Zarobí vám váš web viac, ako keby ste pracovali v McDonalde?

Poznám viac ľudí, našťastie s nimi nespolupracujem, ktorí sú schopní sa venovať jednu-dve hodiny denne webu, ktorý im zarobí obrazne 100 eur mesačne. Ak strávite len 1-2 hodiny denne, 20-25 dní v mesiaci, dokopy povedzme 40 hodín mesačne, na práci na webe, ktorý vám zarobí 100 eur mesačne. Tak vám výjde zisk 2,50 Eura na hodinu, v McDonalde si študenti zarobia aj 3 Eurá na hodinu, navyše ich majú isté...
Samozrejme počúvam, ako to tak nebude trvať večne, ako budujú značku, ako v budúcnosti to bude lepšie. Fajn, máte pravdu, ale čo je to budúcnosť? Koľko rokov musí uplynúť? Myslím si, že po polroku-roku pri každom projekte vidíte, či má cenu, alebo nemá...

Poznám človeka, ktorý už 5 rokov financuje jeden web, ktorý nemá žiadnu konkurenčnú výhodu, zarába mu viac-menej plus-mínus nič, venuje sa mu a verí, že v budúcnosti sa rozbehne... Každoročne sa mu zvýši návštevnosť, o pár percent.
Keby namiesto toho 5 rokov pracoval každý víkend celý víkend v McDonalde (čiže rovnaké množstvo času) a tie peniaze by si odkladal, môže si za to kúpiť nové auto.

Čo robiť s projektom, ktorý "zarába aspoň niečo"?

Máte kvázi len tri možnosti:

1. Investuj do neho viac!

Lebo súčasný stav nestačí. Či je to "viac peňazí", alebo "viac času", závisí od projektu. Súčasný stav jednoducho nevyhovuje.

2. Predaj ho niekomu inému!

Možno niekto iný bude mať viac šťastia, či rozumu, či peňazí. Možno bude schopný alebo ochotný do toho investovať viac a lepšie sa mu to rozbehne. Alebo bude riešiť podobný problém ako ty o polroka.

3. Zruš ho!

Lebo jednoducho tadeto cesta nevedie. Veď ostatne nemusí sa ti vydariť každý projekt, niektoré ti fakt nemusia výjsť. Táto možnosť je najťažšia, lebo ti bude ľúto, koľko času si tomu venoval. Ale uvedom si, že o polroka-rok budeš v rovnakej pozícií, a bude ti to ľúto ešte viac. Možno, keď zrušíš niečo, čo nevyšlo, uvolníš svoj čas a mysel niečomu novému. A pri tom novom projekte budeš mať aspoň nádej, že to možno výjde...

Ja osobne mám dočinenie s dvoma projektami, vlastne s troma, vlastne poznám aj štvrtý. Ktoré sú v takomto stave. Možno by ich niekto vedel lepšie zveladiť.

* * *

P.S.: Ak sa dakto chce baviť o konkrétnostiach, nech mi napíše e-mail, kontakt mám na: www.tomasabaffy.com.

Tomáš Abaffy Tomáš Abaffy

Som zakladateľ či spolutvorca webov ako Zajtra.sk, Mediálne.sk, BIRDZ, Varecha.sk, rád rozbieham weby od nuly...
Nájdeš ma na Twitteri, FB, BIRDZi či v mojej firme. Teším sa, keď sa ozveš! :)


Hodnoť článok:
0 0

30 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 tester 28.3.2012 09:58:19
.. este by som doplnil jednu moznost. niekedy je alternativou aj spocitat si naklady a mozno nieco vyskrtat. ked projekt nezaraba, nemusi to nutne znamenat ze mam nizke prijmy .. mozno mam privysoke vydavky a robim nieco navyse co by som nemusel.
0 0 Peter Sjekel 26.11.2011 19:52:37
Na logoweb som chodieval, ale ostalo tam ticho, tak som prestal. Tvoje grafické práce sú pekné, máš dobré nápady. Logo Lepíme.cz, Every a Hockey restaurant ( to pohárové ) sa mi páčia najviac
0 0 Daniel Hutňan 26.11.2011 19:18:51
Pred rokom som spravil prvý www.logoweb.sk. Nemal som naň čas a nechal som ho tak. Po roku som ho redesignoval a trošku sa viac rozbehol aj vďaka google words. No po takom dlhom čase som zistil, že na Slovensku ešte potrvá aby logo galérie mali úspech. (možno sa to nestane, neviem). Mal som proste nápad a tak som ho chcel zrealizovať. Bavilo ma potvrdzovať logá...

O chvíľku mi končí hosting aj doména. Rozhodol som sa bezohľadu na prečítanie tohto článku, túto doménu a hosting nepredlžiť. Rozmýšľal som nad tým dlho. Ale musel som si povedať na rovinu. Prečo logoweb nechať?: Je mi ľúto tých 2 mesiacov čo som dokopy na ňom pracoval. To je všetko? Hej. Nič viac. Nezarába. Páči sa mi a baví ma nič viac. Musím ale povedať že dvihol návštevnosť môjho portfólia www.danielhutnan.com.

Je mi to len ľúto ale na druhej strane nie je čo. Naučil som sa pri ňom veľa. Mám viac nápadov a musím ísť proste ďalej. Raz to výjde. :))

Držím Vám všetkým prsty s projektmi. :)
0 0 Zoltán Mitlík 24.11.2011 22:01:13
takto nejak nam dopadol www.prclanok.sk :D :D uz davno pracujeme na dvoch inych projektoch lebo to nemalo (zatial) zmysel...uvidime pri novych dvoch :)

Treba robit projekty co sa zivia same :D
0 0 - 24.11.2011 17:46:52
@Patrik Bóna: hej, asi treba ten výrok dať do perspektívy. ak zarábaš na webe mesačne 400€ mesačne a potrebuješ 500€, asi je lepšia voľba ten "mekáč" (tie čísla sú príklady, nepoznám príjmy ľudí, čo sem prispievajú ani platy v rýchlom občerstvení ;) ). ak zarábaš menej webom, ale stále je to dosť, môže to človek uprednostniť z dôvodu, že ide predsa len o niečo kreatívnejšie a človek je viac samostatný.
0 0 Patrik Bóna 24.11.2011 15:58:34
Dobry clanok, hned ma napadol jeden moj web, ktoreho by som sa mal zbavit...

A co sa tyka diskusie a praca na webe vs. v mc donalde. Chlapci to je sice pekne, ze pracu na webe davate na vyssiu uroven, ale tak ak pri nej zarobim menej, tak mi nejak unika ta pointa vyssej urovne. Toto mozno plati tak pre studenta, alebo niekoho, kto je za vodou a moze sa hrajkat ;).
0 0 Martin Horák 22.11.2011 20:36:48
jesenna depresia?
0 0 Tatiana Bariová 22.11.2011 20:12:25
mám tak tri projektíky...a kedže som im venovala more času, nezarabaju (zatiaľ) myslím si, že vždy je to prospešné, hodne prospešné, pretože som sa pri tom naozaj veľa naučila :-)
0 0 Michal Kočiš 21.11.2011 15:07:04
@Tomáš Abaffy v tomto prípade s tebou súhlasím. Že sú napríklad 3-4 projekty a treba si vybrať jeden, alebo dva, lebo všetkým sa nedá venovať poriadne naraz a treba sa zameriavať na to, čo prináša zisk. Ale čo ak niekto rozbieha iba jeden projekt? Má ho zahodiť po pol roku len preto, lebo mu to neprináša 10 eur na hodinu a začať niečo nové?
0 0 Tomáš Abaffy 21.11.2011 10:17:46
@Michal Kočiš možno sme sa nepochopili, ale príklad, ak by si mal 2-3 projekty, na jednom zarobíš 50 centov na hodinu, na druhom 3 eura na hodiny a na treťom 20 eur na hodinu. Má pre teba cenu venovať sa všetkým trom projektom, alebo radšej len jednému (a viac), lebo vyzneje perspektívnejšie?
0 0 viťo 20.11.2011 23:54:55
mal som projekt, zrusil som ho.. v tomto smere nie som dobry :)
0 0 Michal Kočiš 20.11.2011 21:20:07
Určite sa to nedá brať tak všeobecne, lebo nie je projekt ako projekt. A kde je napísané koľko musím zarobiť za hodinu? Čo ak radšej zarobím 3 eura na hodinu doma pri PC ako 3 eura v MCdonalde...Keby sa každý riadil nejakým stanoveným hodinovým zárobkom,čo je mimochodom v podnikaní podľa mňa nezmysel, tak by asi 99% nových webov bolo do pol roka dole:-)
0 0 Peter Sjekel 20.11.2011 09:32:38
A keď sme pri tom, tak stále čakáme na pokračovanie toho článku o systéme Piano. Myslím, že tie tri platby prišli a budúci týždeň už tiež bol.
Čo sa týka projektu, tiež sa mi to stalo - www.tvojden.sk išiel do zabudnutia, nevenoval som mu dostatok času a traja autori pre svoje iné aktivity prestali tvoriť obsah. V týchto dňoch ho ruším, hneď ako príde výzva na predĺženie hostingu. Alebo ho vymením za jeden tvoj neúspešný projekt, Tomáš.
0 0 - 19.11.2011 17:08:09
@Milos: Neviem teda, ci si to myslel vazne s tym napisanim clanku od Tomasa, alebo to bola narazka, ale ak hej, tak ho mas tu http://www.zajtra.sk/bez/176/spoplatnenie-internetu-piano-teoreticky-fungovat-moze-ale-prakticky .
0 0 Miloš 19.11.2011 16:42:10
Tomáš:
Tak, keď vidíš do Piana, možeš o ňom niečo napísať.
0 0 Tomáš Abaffy 19.11.2011 08:19:25
@Miloš čo sa týka Piana, absolútne netušíš o čom hovoríš.

Čo sa týka Medialne.sk, to že som v 2004 založil Mediálne.sk (a v 2006 som ho predal vydavateľstvu TREND Holding), neznamená, že som zodpovedný za rozhodnutie, že v 2011 roku vstúpili do Piana.
0 0 Miloš 18.11.2011 23:38:23
To medialne.sk mi bolo akési známe, tak som pozrel, čo to za stránku. No a keď človek nevie z úvodu zistiť o čo sa jedná, otvorí článok. A odtiaľ na mňa vyskočí Piano.

Takže:
1. Aký má význam platiť Piano, keď neviem o čo sa na stránke jedná? Nechcem ani vedieť o čo na stránke ide. Skôr ma zaujíma, čo tam robí to Piano. Vďaka nemu nemôžem zistiť čo za stránku to je a teda už vôbec ma nanalákajú na platbu Pianu.

2. Keď sa ti niečo nedarí, zapredáš to Pianu? To nie je dobrý nápad. Už len preto, že vždy existuje nejaká konkurencia, vďaka ktorej je to Piano tam zbytočné. Ako príklad uvediem natankuj.sk. Zrejme im ľudia prestali hlásiť ceny benzínu, pretože po čase ceny palív z Piana vyhodili. Slovák rozmýšľa štýlom: Budem z toho niečo mať? Nie, tak sa na nich vykašlem. Zrejme toto platilo aj pri natankuj.sk. TAkže ak neexistuje konkurencia, tak sa na to ľudia rovno vykašlú a Piano nezarobí aj tak.

No dobre, aby to nebol príspevok na prvý pohľad od veci, tak sa vrátim k veci:

Piano bol predstavovaný ako výborný projekt a aj sa zverejňovalo, že ľudia na stránky chodia a návštevnosť takmer vôbec neklesla. Potom pár stránok poskytlo pravdivé informácie o rapídnom poklese návštevnosti a Piano ostalo ticho. Už sa štatistiky návštevnosti nezverejňujú. A zrejme to tak dobre nevynáša, lebo sa nepripájajú ďalšie stránky. Skôr sa od Piana upúšťa. Sme tak spravilo 2x:
1. Sprístupnili ceny palív.
2. Denne uvoľnia jeden komentár.

Dokedy to takto bude?
Dokým niekto tiež nevyhlási, že to bola slepá cesta. Lenže tento projekt bol tak medializovaný, že autorovi myšlienky Piana by padla jeho hrdosť, keby niečo také vyhlásil. Takže niekedy je to pri projektoch aj o hrdosti majiteľa projektu. Proste on nedopustí, že sa mýlil, tak ako aj Piano.

No a jednou vetou? Niekedy je najťažší boj samého so sebou. Vtedy je najťažšie určovať víťaza.
0 0 - 18.11.2011 20:52:35
musim suhlasit s Tomasom. podla mna sa tiez treba takychto projektov zbavit, pretoze vec je zvycajne ta, ze sa to lame na schopnosti cloveka vytvarat uspesne projekty. ak vies, ze na to mas a mas projekt, ktory sa nehybe, hoc si do neho uz poriadne zainvestoval a uspech nie je v dohladne, je cas sa pohnut dalej. btw, to iste robim s klientami (aj ked je to ina tema ciastocne) - akonahle mam pocit, ze pracovny vztah skutocne nie je v poriadku (napr. chronicky meskaju peniaze, klamu, nerealne poziadavky, atd...), nesnazim sa to nejako dat dokopy, hoc ide o X mesacnu spolupracu, ale proste sa pohnem dalej (samozrejme nie uprostred projektu alebo proti zmluvnym podmienkam a pod.). vyhoda upustenia od neprosperujucich projektov je takisto v tom, ze sa otvara vacsia sanca, ze clovek vytvori nieco prosperujuce. takze by som sa za tym ani moc neobzeral ale skor isiel do buducnosti a zurocil skusenosti, ktore som nadobudol tymito projektami.
0 0 Zdenko Pek 18.11.2011 20:48:47
Neviem či to je napísané na základe našho rozhovoru, ale nemyslim si, ze vsetko je len o peniazoch resp. o tom ich zarobit a tazit z toho. Moze to byt aj o zaujme nieco tvorit, budovat. Ak vsak k tomu ludia nemaju vztah, ci uz na zaklade casu, ktory do toho vlozili alebo len idei ktorej veria tak to vzdy skonci tak ako to skonci. Krachne. Mozno to chcce inu formu, iny koncept, nie vidinu zarobku za kazdu cenu a prepocitavania, kalkulovania. Neodpovedam tymto na cely clanok, iba ne jeho cast a vobec netvrdim, ze nemas pravdu, mas, ale je to iba jedna strana mince.
Zajtra.sk > Marketing > Content > Neprerábajte na ziskových projektoch!


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama