spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

František Čaník 19.8.2011
Hodnoť článok:
0 0

Marketingová psychológia, alebo...

... aj o tom, ako som sa snažil písať proti všetkým, aby som si overil teóriu o "Rytmusovom" marketingu.

Vyskúšal som si to na vzorke vyše 1500 ľudí (a stále počet rastie). Áno. Všetci čitatelia sa stali akoby skúšobnou vzorkou, na ktorej som si vyskúšal v praxi to, čo odporúčalo samé zajtra.sk v článku Mladého Kreatívca - 10 marketingových typov...

Hlavný cieľ

Získať vyššiu čítanosť článkov. To je vždy priorita číslo jedna. Hneď po nej, povedať tým článkom čo si myslím a povedať to tak, ako to ja ako autor cítim a tak, ako si za tým stojím. Príkladom je práve článok, kde podľa niekoho zbytočne "atakujem" tzv. printových grafikov, čo sa nevyznajú vo webdesigne. Áno viem, v dnešnej dobe sú aj "prinťáci", čo majú aspoň aký-taký prehľad aj o trendoch vo webdesigne, no stále ich je v pomere dosť málo na to, aby som mohol zmeniť názor na to, že nejaký webdesign urobí "prinťák" lepšie ako webdesignér, ktorý vie a pozná všetky úskalia "implemetačného" procesu.

Vzorka, ľudia, názory...

Spomínaný článok si prečítalo vyše 1500 ľudí (to je oproti iným mojím dosť, oporoti článku "slajdov" o Rytmusovi však zanedbateľné číslo. Ak by sme chceli robiť reálnu vzorku, asi by sme si na to najali profíkov :), ale... Článok sa okamžite stretol s reakciami kladnými i zápornými. Podľa hesla č.1 - Maj svoj názor a podľa hesla č.7 - Buď drzý, som sa zapájal a striktne som si stál za tým, čo som napísal a (len tak medzi nami, stále si za tým stojím).

Výsledok skúmania?

Možno pre niekoho zaujímavé, možno pre niekoho nie, ale výsledok nedal na seba dlho čakať a 20 článkov, ktoré som pre zajtra.sk napísal, je práve tento najúspešnejší. K čomu však priradiť hlavnú zásluhu tohto faktu? Tomu, že som sa zakusol do niečoho, čo leží v žalúdkoch mnohých programátorov, alebo kvôli tomu, že som drzo zarypol do témy, ktorá je tak ostrá, že sa dalo čakať na adekvátnu reakciu? Skúmať to, prečo je to čítané je rovnako hlúpe ako veriť tomu, že tento článok má nejaký vyšší cieľ.

Záverom...

Záverom by som chcel doplniť svoj názor na tú grafiku od printových grafikov. Ešte stále viete robiť grafiku lepšie ako akademický maliari, ktorí nemajú vôbec poňatia o tom, čo to rozmer je, pretože väčšina ich prác končí hlavne na plátnach :). V každom prípade, ak sa môj predošlí aj tento článok niekoho dotkol, bol by som rád, aby to brali ako môj názor a takých ako som ja behá po svete oveľa viac, takže odhoďte kamene, žiadne kameňovanie sa konať nebude. Zároveň verím, že ma kedykoľvek prekonáte v tvorbe napríklad design manuálu ku corporate ID ;).

Povinná jazda
Obrázok použitý k tomuto článku je grafický návrh človeka menom Mugur Mihai a ide o logo pre Friedman Psychology.

František Čaník František Čaník

Programátor, webdesigner a webdeveloper niekoľkých webových projektov. Má za sebou prácu v reklamnej agentúre, médiách a na rôznych pozíciách v oblasti IT.


Hodnoť článok:
0 0

10 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 - 21.8.2011 23:26:02
@mhp: mas pravdu so slabou kupnou silou.. mladi si najdu sposoby napr. ako stiahnut albumy bez potreby ocenenia umelca, ale aj tak zo svojej skupiny dostal Rytmus vela.. na tvoju otazku, ci sa da jeho marketingova taktika realizovat nadprirodzene dobre - to neviem.. ale viem, ze takemu Robertovi Kiyosakimu sa to dari vcelku dobre.. nedavno sa mi do ruk dostala jeho kniha Rich Dad Poor Dad, ktora ma presvedcila, ze sa da napisat dobre predavana knizka "o hovne", postavena len na image(-y) autora.. podobne ako Rytmus zaraba na tom, ze sa hra na bohateho, rovnako na tom podla mna zaraba aj Kiyosaki.. pri precitani jeho knizky som sa zamyslal ako niekomu moze pomoct.. sposoby ako sa v nej hra s ludmi, ako nepatrnymi pribehmi chlapcov povzbudzuje citatela a ako ho podvedome presviedca, ze je jeden (citatel) z mala mudrych su hodne sameho majstra propagandy Goebbelsa.. avsak okrem toho nevie (resp. aspon nepise) o ekonomike, peniazoch, financovani viac ako ja, ktory som len vyrastal v rodine podnikatelov a o tieto temy sa zaujimal len vo volnom case.. o Kyiosakim som sa nedocital, ze by bol naozaj bohaty, ze by zbohatol na nejakej prevratnej metode, dokonca sa pred vydanim jeho kniziek o nom ani nevedelo.. jedine na com podla mna zbohatol je jeho image.. bohatne na knizkach, v ktorych sa hra na bohateho.. nehovorim, mozno je sikovny, ale Rich Dad Poor Dad pre mna nemala vobec ziadnu hodnotu.. ide si za peniazmi "Rytmusovym marketingom" a zjavne sa mu to dari..
0 0 - 21.8.2011 17:19:50
@Martin Dulák: dik za odpoved :). v podstate sa zhodujem uplne s tvojim nazorom, co sa tyka tej cielovej skupiny aj celkovo. musim sa priznat, ze vo volnej chvili som sa zamyslal nad Rytmusom a celym jeho "marketingom", ked uz tu o tom diskutujem a v podstate mi vyslo nasledovne: jeho cielova skupina ma slabu kupnu silu a tak to aj vyzera... napriek tomu, ze sa prezentuje ako "king", frajerit s drahym autom a oblecenim a podobnymi vecami je podla mna v dnesnej dobe uplne "out", pretoze to uz proste dnes nie je taka frajerina ako byvala. mam mnoho znamych podnikatelov a umelcov a v pohode ho schovaju do vacku (samozrejme, mozno ma niekde na ucte schovane miliony €, takze toto je len moj nazor :) ), kazdopadne mi vznikla otazka - kam sa dostanem s "rytmusovskou" taktikou? realizoval ju naozaj nejako nadprirodzene dobre? alebo je proste jediny, ktory sa stale predvadza a potom to vyzera a hovori o tom, akoby je super uspesny? poznam osobne napr. muzikanta zo znamej slovenskej skupiny - vlastni hotely (!), auta, paradnu zbierku nastrojov, atd... akurat o tom stale nehovori do kamery. u Rytmusa to spravanie prirodzene vyplyva z tej cielovky, preto vystupuje arogantne atd... kazdopadne, odporucat takuto taktiku je podla mna sposobeny nedostatocnou informovanostou a nedomyslenim nasledkov. ale prirodzene, YMMV :).
0 0 - 21.8.2011 00:25:02
@mhp: mas pravdu, ale podla mna sa aj z casti mylis.. vsetko zalezi na tom, koho mame za cielovu skupinu.. osobne mam tu (ne)vyhodu, ze sa pohybujem v okruhu stredoskolakov, resp. zacinajucich vysokoskolakov a sledujem vnimanie internetu a marketingu mladymi ludmi.. nepochybujem, ze v tvojom, a mnoho dalsich ludi, okoli je percento Rytmusovych "fanusikov" rovnake, ked nie este mensie ako spominas, ale co sa tyka napr. mojho okolia, najdes asi 30% ludi, ktorym sa jeho hudba paci, a dalsich 20%, ktory ho pocuvaju aby isli s davom.. a Rytmus aj ked mozno v tvojej vzorke nazbieral biednych 5% potencionalnych "zakaznikov", v mojej ich je okolo 50%.. a moja je pre neho ovela cennejsia, kedze robi hudbu pre mladich, to mladi mu pridu na koncert, a budu to prave mladi, ktori budu sledovat jeho YouTube channel.. osobne nemam rad Rytmusove vystupovanie, povahu, ani hudbu, ale zato ma moj velky obdiv za blbnutie mladich ludi.. marketing zameral presne na svoju cielovu skupinu, a dokazal ju pohltit ako nikto pred nim.. naopak, pisanie clankov napr. pre Zajtra.sk by podla mojho nazoru malo byt objektivne, samozrejme tomu autor musi dodat dusu vlastnym postojom, ale zbytocne by som nikoho neatakoval a nepraktizoval "Rytmusov marketing".. sam som bol trochu pohorseny clankom 'o grafickych bludoch' a ako pises, vytvoril som si urcity obraz autora.. k tomuto clanku som uz pristupoval skepticky a latku nastavil vyssie.. v oboroch ako hudba, knihy alebo filmy tento marketing urcite funguje, ale osobne si myslim, ze v publicistike by nemal nic hladat.. na sebe viem, ze cim je autor clankov arogantnejsi, tym negativnejsi pohlad na jeho tvorbu mam, a tym bude pre neho tahsie ma svojim dalsim clankov dostat opat to pohodovej, nekonfliktnej nalady.. precitam si ho, ale za aku cenu? pocet citatelov nie je vsetko..
0 0 - 20.8.2011 13:11:31
moje zamyslenie, budem rad, ked na to niekto zareaguje: aky je ciel takehoto marketingu? rytmusa sice pozna skoro kazdy, ale myslim, ze len 5% ludi v mojom okoli (velmi hruby odhad, ale nie daleko od pravdy) ho rado pocuva, resp. nema o nom negativnu mienku. zvysok nekupi jeho album, nechodi na jeho koncert, mysli si o nom svoje. a co ma z toho, ze ho kazdy pozna? aky je uzitok mat 1500 citatelov, ked si velka cast z nich mysli, ze autor je arogantny ... a nechcelo by s takym clovekom (mozno/asi) spolupracovat? a co ak si odteraz uz myslia pri clankoch tohto autora o nom "svoje" a beru ho s rezervou? dakujem za odpovede.
0 0 Richard Rožár 19.8.2011 20:48:04
@igo uved aspon takych 5 prikladov aby som ti mohol dat za pravdu
0 0 igo 19.8.2011 17:33:21
@YaD: plny suhlas, tiez uz zacinam mat ten pocit zo zajtra.sk. zacina sa tu objavovat prilis vela clankov ktore su len vyjadreim osobneho nazoru na nejaku temu, ktora (dovolim si povedat) vacsine ludi nic neprinesie.
0 0 František Čaník 19.8.2011 14:56:34
Richard: ;) gr8.
0 0 Richard Rožár 19.8.2011 14:21:21
Ked sme u tej teorii tak mi prisla na um pekna stranka ,ktora tuto teoriu pekne potvrdzuje. Urcite je poznate je zamerana na feminizmus :). Tam pravidlo "č.7 - Buď drzy" je desatorom
0 0 František Čaník 19.8.2011 12:16:22
@YaD: nevŕtaš, v pohode. Ja len prinášam informácie o tom, čo sa deje a overujem teóriu v praxi :) A ako vidíš, teória je správna a funguje aj v praxi a keď to funguje, tak to treba napísať.
0 0 YaD 19.8.2011 11:34:47
Nechcem nejako vŕtať, ale... mám istý subjektívny dojem, že toto by nemal byť blog.
Zajtra.sk > Marketing > Content > Marketingová psychológia, alebo...


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama