spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Zdenko Pek 19.10.2010
Hodnoť článok:
0 0

mYx-ujeme kokteil farieb na webových sídlach

Prišla jeseň a s jeseňou prichádza aj pestrý kokteil farieb. Oranžové, červené, žlté... Takúto jeseň môžeme mať aj celý rok vďaka tepelným mapám. Dnes od mYx-u.

V rámci analýzy webových sídiel, existuje množstvo nástrojov od Google Analytics, Yahoo web analytics či nedávno predstaveného web analytického nástroja Piwik, ale aj iná forma analyzovania správania návštevníkov. Nato aby sme komplexne spoznali našich návštevníkov a zlepšili tak konverziu našich webových sídiel či uľahčili návštevníkom orientáciu na webovom sídle, potrebujeme vedieť, ako sa správajú na jednotlivých stránkach.

Nástroje, ktoré sa postarajú o vizuálne zobrazenie správania návštevníkov na webovom sídle sa nazývajú heat maps alebo tepelná mapa. Pomocou týchto máp dokážeme zistiť, ktoré miesta na stránke sú často používané a ako sú používané, a ktoré sú ignorované prípadne nevyužívané.

Pomocou tepelnej mapy si dokážeme overiť rozhodnutie umiestnenia aktívneho prvku (obrázok, tlačidlo, odkaz a pod.) a jeho lepivosti. V prípade zlého umiestnenia je zrejmé, že návštevníci budú voči takto umiestnenému prvku slepí a nebudú naňho reagovať, prípadne si ho vôbec nevšimnú. Pomocou výsledkov z týchto máp, dokážeme zistiť nedostatky stránky a predísť tak ich nepriaznivému stavu. Môžeme zmeniť umiestnenie aktívneho prvku, jeho farbu, veľkosť, textáciu a mnoho iného na základe výstupu a analýzy tepelnej mapy.

Na trhu existuje veľké množstvo tepelných máp, ktoré vám prácu uľahčia. Doposiaľ som sa nestretol s plnou verziou tepelných máp, ktorá by bola šírená ako freeware. Možno iba málo hľadám. Dnes si predstavíme jednu z nich.

mYx

Prvým nástrojom, ktorý si predstavíme, je česká tepelná mapa mYx, ktorá je veľmi jednoduchá a intuitívná. Nie je potrebné inštalovať žiadnu desktopovú aplikáciu a celý beží priamo na serveri poskytovateľa tejto služby. Jeho prehľadnosť a miniatúrnosť sa mi páči, pretože spĺňa všetky nároky pre kvalitnú heat mapu. V prípade, že sa rozhodnete pre tento druh tepelnej mapy zaplatíte si za mesiac používania 260 Kč / 10 € (pri ročnej platbe + 2 mesiace zdarma pri najlacnejšom programe) do 100 000 kliknutí v rámci celého webu. V prípade záujmu je možné mYx zadarmo vyskúšať buď po dobu dvoch týždňov alebo po minutí 30 000 klikov.


Zobrazenie pracovného prostredia mYxu v troch dostupných farebných prevedeniach

Veľkou výhodou je história kliknutí. MYx ich dokáže mYxovať po dobu 2 rokov, čo je vynikajúce a postačujúce časové obdobie. Aktualizuje sa každú minútu a v 3Q 2010 by nová verzia mYxu mala obsahovať aj export reportov (to aby sa poponáhľali :-) ). V mYxe je možné blokovať aj viacero IP adries (pamätám si, že ešte tak pred pol rokom bolo možné blokovať iba jednu IP adresu) napr. z PC, z ktorého najčastejšie na svoje webové sídlo pristupujete. Vydareným doplnkom mYxu je prehrávanie zvoleného časového úseku a tak sa dívať, ako pomaly pribúdajú tepelné body na stránke vášho webového sídla. Obzvlášť mi to príde vhodné v prípade prezentácie, alebo ukážok vedeniu či marketingovému oddeleniu.

O intenzite, priehľadnosti či tvorbe screenshotov tepelnej mapy nemusí byť ani reč. Každé nastavenie si môžete pohodlne resetovať do predvoleného stavu. Krásne sa manipuluje s časovou osou a tu vidno ako rýchlo sa menia tepelné body po presúvaní jazdca tejto časovej osi. Okno mYxu sa dá pohodlne presúvať po celej obrazovke chytením za logo či minimalizovať do malého obdĺžnika aby vám nebránil v prezeraní tepelnej mapy na vašej stránke.

V prípade, ak pri zapnutom mYxe potiahnete kurzorom po ploche vašej stránky, natiahne sa cez ňu modrá priehľadná vrstva vďaka ktorej vyberiete oblasť, ktorú si chcete prezrieť. Takýchto vrstiev môžete robiť mnoho a tak rýchlo ako ste ich vytvorili, ich aj zrušíte. Vpravo od tejto vrstvy sa zobrazuje číslo znázorňujúce počet kliknutí vo vybranej oblasti. Tento systém sa mi páči, ale prišlo by mi vhodnejšie aby som si mohol vytvoriť jednu takúto vrstvu a tú zmenšovať, alebo zväčšovať prípadne presúvať, čo však možné nie je. Nepohodlie vidím i v prípade, že jednu vrstvu prekryjem druhou. Ak sa tak stane, musím najprv zavrieť nadradenú vrstvu a až potom vrstvy, ktoré jej boli podradené. No i tak to na kráse mYxu neuberá. Zobrazenie mYxu a tepelných máp nebolo problémom pre žiaden prehliadač ak má nainštalovaný Adobe Flash Player (testované na verzii 10).

Ja vlastne ani neviem, čo by som tejto šikovnej, hardwarovo nenáročnej tepelnej mape vytkol. Jej minimálne nároky? Cenu? Prínos? Použiteľnosť? Fakt nič zlé som nenašiel (až na pár detailov, ktoré som popísal). S mYxom sa pracuje pohodlne a hlavne, čo ma teší, neobsahuje žiadne funkcie, ktoré by som nevedel využiť.

Zdenko Pek Zdenko Pek

Volajte mi na zdepek@gmail.com keby dačo.


Hodnoť článok:
0 0

7 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

1 0 Pavol Dostal (fb) 1.4.2011 00:00:00
nechapem vyznamu tychto tepelnych map odvodenych od pohybu kurzora a klikania na tlacitka. tepelne mapy maju velky vyznam ked su odvodene od pohybu oci. ale ked som na webe mysou zbytocne nehybem, maximalne tak ked kurzor zavadzia vo vyhlade. a to kde klikam sa da myslim celkom objektivne urcit podla toho ci je na danom mieste tlacitko ci link :) na sledovanie pohybu konkretneho navstevnika si viem predstavit lepsie nastroje a na konverzie snad staci google analytics nie? prosim oprate moj amatersky pohlad, ak je uplne mimo :)
0 0 Robert Madaj (fb) 21.10.2010 00:00:00
okrem navstevnosti=klikanosti su dalsie uz spominane parametre, konverzia. navstevnost sa sleduje u specifickeho webu, ktory napr. predava reklamny priestor, a toto je jeden z parametrov urcujuci cenu plochy ale napr. u adsense ovplyvnuje zarobky.

pre eshop su daleko zaujimavejsie konverzie, ostatne prave tie dokazu sledovat analyticke nastroje typu GA.

heatmapy mozu napomoct pri skumani spravania sa navstevnikov ale to sa da pomerne uspesne odhadnut cez rozne klise typu ludia klikaju v zoznamoch na prve tri vysledky, viac pozeraju vlavo ako vpravo a pod.

dalsi zaujimavy parameter je dlzka navstevy alebo odpoved na otazku, preco vacsina navstev u mna trva dve sekundy? ;) a co urobit aby sa zdrzal dlhsie a ak ponukam viac ako jednu stranku tak ako ho zaujat, aby si skusil pozriet aj nieco dalsie.

konverzia alebo ciel nemusi byt len predaj tovaru. mozem napr. dosiahnut, aby si ludia pripojili newsletter, prihlasili RSS, napisali komentar, klikli na reklamu, pouzili socialne sluzby...

ak navstevnost, tak naozaj pritahujem jej zvysovanim moju cielovu skupinu alebo som len navalal kopec omylov? (to su tie dvojsekundovky).

u navstevnosti ma ani nemusia zaujimat absolutne cisla alebo kampanou ovplyvnene narazove laviny navstev, ale trend, priebeh. aj v ramci dna.

ak pridem na web treti krat a nic sa nezmeni, moja chut sa vratit klesla. ak stojim o navraty, potom skumam v akom intervale mam ponukat novy obsah.

atd atd
0 0 Michael Smith Dragan (fb) 20.10.2010 00:00:00
Ja by som rád informoval, že myx.cz bude onedlho dostupný aj na myx.sk pre slovenských klientov. Samozrejme aj fakturácia bude prebiahť v eur a podpora bude v slovenčine.
0 0 Zdenko Pek (fb) 19.10.2010 00:00:00
@Michael Leachim Watzke samotna navstevnost je ten najpodstatnejsi udaj nakolko od nej sa odvija konverzia. 10 navstevnikov a 8 konverzii? Ak konverziu berieme navstevu KF realne to mozne je, ale v pripade predaja urcite nie :-) Ono to je vsetko relativne co je dobre. Mozno je aj fajn mat 1 000 navstevnikov a 1 konverziu ak mu predam sluzbu alebo produkt za 5 000 € :-). Chcelo by to konkretny priklad.
0 0 Michael Leachim Watzke (fb) 19.10.2010 00:00:00
@Zdenko Pek nie vždy je návštevnosť ten najpodstatnejší údaj. Čo je lepšie: 1000 návštevníkov a 1 konverzia, alebo 10 návštevníkov a 8 konverzií? Heat mapa ti ukáže, ako sa ľudia pohybujú na tvojej stránke - na čo klikajú a na čo vôbec a tým ich vieš aj usmerniť tam, kam potrebuješ rýchlejšie.. A na čím menej klikov sa návštevnik dostane tam, kam chce (pooprípade tam, kde by si ho chcel mať), tým lepšie pre teba.
0 0 Zdenko Pek (fb) 19.10.2010 00:00:00
@Michael Leachim Watzke v tom mas pravdu, ale uvedom si, ze webove sidlo, ktore dosahuje stovku navstev mesacne a napr. 300 kliknutí nema moc zmysel asi merat tepelnou mapou (aspon pre mna). Pri takejto stranke by som sa skor zaujimal ako zvysit jej navstevnost.
0 0 Michael Leachim Watzke (fb) 19.10.2010 00:00:00
Je to perfektný nástroj, prijal by som však aj free balíček do pár tisíc klikov na neobmedzenú dobu pre malé stránky s pár stovkami návštev mesačne... Platiť 16€ mesačne za monitoring stránky, ktorá nedosahuje ani len desatinu kliknutí (cca) mi príde neefektívne... Poprípade ak by spustili free verziu nejakého trochu lite nástroja, alebo staršej verzie, nenahneval by som sa.
Zajtra.sk > Marketing > Webanalytika > mYx-ujeme kokteil farieb na webových sídlach


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama