spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Patrick Priecel 30.5.2011
Hodnoť článok:
0 0

Psychológia a web: Začiatok je vždy o tom, ako sa rozhodnúť kam ísť (1)

Webové stránky a jednotlivé aplikácie sa čoraz viac rozrastajú do dokonalosti. Kde sú hranice dokonalosti, ktorá je fixne zadefinovaná v podstate zatiaľ nevieme, ale približne tušíme akým smerom sa uberať do budúcnosti. Rozhodnutia sú niekedy správne a inokedy dochádza k situáciam, kedy by bolo najlepšie všetko vrátiť o krok späť.

Vyvíjajú sa technológie, svet ako aj web sa viac orientuje na komerciu, teda na biznis model webu, ktorý bude vynášať, veď na tom predsa nie je nič až tak zvláštneho. Horšie je to však vtedy, ak sa na to pozrieme aj z iného uhla pohľadu. V poslednom čase je možné všimnúť si, že práve biznis za účelom generovania veľkých ziskov v krátkom časovom období a neustále riešenie technických prvkov, zatieňuje pohľady ale čiastočne aj myslenie ľudí, ktorí robia web stránky a aplikácie. Ak by to niekto pochopil tak, že biznis je vlastne zlo a technológie je zbytočné riešiť, nie je to priame upnutie sa na vec. Ide o to skôr poukázať na slabinu, ktorá sa vyskytuje z jednej zo strán, ktorá sa spája s webom a problematikou ako takou.

Nerobí sa to, ale mohlo by sa

Čiastočnou slabinou, vývojárov, dizajnérov a ľudí, ktorí sa motajú okolo webov samotných je to, že málo z nich rieši psychológiu dizajnového riešenia, štruktúry, rozhrania a ďalších prvkov, ktoré je možné považovať za dôležité pri vnímaní človeka z estetického a sociálneho hľadiska. Reálna otázka je, koľko ľudí sa zamýšľa nad touto problematikou hlavne na Slovensku? Myslím, že nie veľa. Keď si človek prezrie známe slovenské portály, či už spravodajské alebo iného druhu, niektoré sú fakt katastrofálne a cítiť z nich strašné prázdno. Žiadne emócie, čierna diera, ktorá nasáva do seba len informácie odkiaľ sa jej to hodí. V tomto prípade som nemieril ani tak na dizajn, skôr som prihliadal všeobecne na psychologickú stránku, do ktorej môžeme potom pokojne zapojiť aj dizajnové štruktúry, typografiu, estetičnosť, výsledné emócie a samotný progres, ktorý neskôr generuje jednotlivé pocitové procesy v ľudskom mozgu.

Psychológia ako základná metóda úspechu

Účelom psychológie na webe ako takej nie ľudí zmiasť, ale docieliť pozitívne efekty, ktoré sa v konečnom dôsledku odrazia aj na kvalite produktu. Web potrebuje ľudí a ľudia potrebujú cítiť pozitívne emócie, pohodou a šťastie, ktoré sa na nich valí z každej strany. Je jasné, že tento model sa nedá aplikovať na každú web stránku, ale keď už sme pri aplikácii, pokojne sa dá aplikovať na produkt, ktorý má byť dobre predávaný.

Hlavne v USA sa dá sledovať pri predaji produktov to, že výrobca vám nasľubuje kopec šťastia, radosti a vesmírnej kvality, no občas sú to len prehnané hodnoty, veď skrátka marketing a chorá dôvera niektorých amerických občanov, veď to všetci poznáme, ale to nie je teraz až tak podstatné ako samotná myšlienka toho, čo chcem zdôrazniť. Nabudené pozitívum je prijímanie niečoho, čo v nás vzbudí podnet vziať alebo skúšať. Prečo to nerobiť potom naplno ? Rozsah je vždy taký, aký chceme aby bol ak rešpektujeme to s čím sa nedá pohnúť len tak.

Pri tvorbe web stránky alebo akejkoľvek aplikácie by hlavne dizajnér nemal zabúdať na to, aké pocity z jeho diela budú ľudia cítiť, aké emócie bude skrývať a aký účel by malo plniť či už pri sledovaní alebo používaní. Nie je to len o tom mať štýl, byť za každú cenu cool a robiť čisto, dôležitá je aj emócia a samotný model, ktorý je cielený na pozitivný a aktivačný vzruch v mozgu ako taký. Je zaujímavé, že veľa skvelých dizajnérov robí pekné veci, ktoré sú docielené výbornou vizuálnou, geneticky podmienenou schopnosťou v mozgu, ktorá je skrátka vrodená a nedá sa naučiť.

Svoju rolu zohráva aj to, v akom štádiu rozvoja sa grafik nachádza a v akom leveli je jeho kreativita. Dobrý dizajnér podvedome cíti schopnosť psychológie v štruktúrach webu, ale neuvedomuje si to. Skôr to vníma ako prehľad v objekte v ktorom zanecháva svoje stopy. Chcem poukázať na to, že uvedomenie si tohto procesu môže zvýšiť kvalitu výsledného efektu. Veci robíme predsa preto, aby sme boli lepší, nie slabší a priemerní. Tvorca sa chce cítiť skvele ale aj človek, ktorý bude využívať ďalej výsledne dielo.

Je to viac ako dôvera

Psychológia webu zahŕňa nie len jednotlivé prvky rozlišovania, ktoré som spomenul vyššie, ale aj hlbšie sociálne fragmenty ako dôvera, schopnosť rozlišovať a vnímať.

V bežnom svete je človek z biznisu zvyknutý na to, že predať, predať, sem tam zaujať a predať. Existuje viacero modelov, ktoré biznismen používa pri práci s ľuďmi, no sú aj takí, ktorí majú v tom chaos a skôr majú len víziu niečo skvelé urobiť a tam to končí. Počas budovania produktu, webu, aplikácie je neskonale dôležitá dôvera, ktorú si majiteľ alebo človek vytvárajúci produkt, urobí počas jeho vývoja a používania.

Dôvera je prvok, ktorý sa tiahne s produktom resp. webom, aplikáciou po celý jej život, od jej vzniku až po jej prípadný zánik. Samotný zánik aplikácie, webu nemusí súvisieť priamo s dôverou, no ak človek narazí na dobrý projekt, zacíti v ňom dobrú ideu a skvelú podporu zo strany samotnej služby, tak si ju obľúbi a táto služba ma v princípe tendenciu žiť ešte dlho a výsledky nemusia byť hneď úžasné. Problém nastáva vtedy, keď človek stratí dôveru. Z psychologického hľadiska je dôvera vysoko emočne zakotvená v človeku, takže keď ju raz na svojom projekte stratíte, v podstate už sa len sotva vráti. Slabá dôvera na webe je virtuálna samovražda.

Ako sa dá dôvera u človeka, ktorý navštevuje váš projekt stratiť ? Úplne jednoducho. Opakom ju samozrejme získate, ale teraz s poukázaním na chyby, ktoré samozrejme treba selektovať a dávať si na ne pozor.

1. Neprehľadnosť a zmätok

Typickým príkladom je neprehľadnosť stránky, veľmi zlá typografia, čierna diera bez emócie. Človek prichádza v podstate s čistou mysľou hľadať niečo, čo chce vidieť a keď mu trvá dlhšie ako je normálne nájsť niečo, čo hľadá, vracia sa späť na začiatok a opúšťa miesto kam sa dostal. Nie je presne dokázané, aký je presný čas emočného vzruchu na webe, no určite je to menej ako minúta, možno trpezlivejší jedinci vydržia aj dlhšie.

2. Zlé renomé a sľuby sú búračmi dôvery

Stránky, ktoré sa neustále menia, ktoré neustále sľubujú nové veci a prichádzajú až ďaleko po tom, ako bol termín určenia, alebo neprichádzajú nikdy a vždy je čas ich odložiť, strácajú u návštevníkov dôveru okamžite. Takýto web už potom ťažko v blízkej budúcnosti nadobudne vyšší počet návštevníkov, prípadne stratí aj tých existujúcich. Ľudia majú podvedome vrodený pud plnenia očakávaní a keď neprichádzajú, jednoducho mávnu rukou a v tom dochádza k strate dôvery. Ani so slovenskou mentalitou sa netreba moc zahrávať. Web alebo aplikácia by mala vždy prinášať veci skôr nenápadne a samozrejme v časovou presnosťou, po odtestovaní.

3. Nič nie je dokonalé, neprerieknite sa

Slogany typu ,,my sme najlepší” upútajú tak babku na dôchodku ale nie rozumného mladého človeka, prípadne skúseného skillera, ktorý vie selektovať a rozlišovať, vyhľadať si to najlepšie s reálnymi výsledkami a argumentom ako grátis. Ak niekto tvrdí nejaký fakt, mal by ho vedieť podložiť argumentom. V prípade, že to ostáva len pri výroku, pretože, no ani nevieme prečo, tak v tom prípade je dôvere koniec. Ľudia uveria len vtedy, ak vidia súvislosti, rozumné a logické argumentácie, ktoré dokazujú priamy fakt.

Vyjadrenie emócii môže byť realizované aj nenápadne

Ďalším pilierom psychológie na webe sú emócie. Vyjadriť ich možno rôznymi cestami. Dizajnér ako človek, ktorý navrhuje vzhľad webu si v prvom rade predstaví kvalitné dizajnové riešenie z ktorého človek doslova spadne na hubu. Áno, aj to je jedna zo súčastí, ktoré majú zaujať. Zámer musí byť určený už vopred a skvelý dizajn je možné doplniť aj rôznymi ilustráciami a obrázkami, ktoré vyjadrujú skryté emócie. Takéto vizuálne podoby v človeku prebudia emóciu prijatia a záujmu aj podľa toho, na čo sa chcete zamerať a kam chcete ľudí nasmerovať.

Pri výbere obrázku alebo ilustrácie je potrebné dbať na to, aby ste človeka nedostali do fázy, že bude v štádiu zmätku. Emócie a samotná funkcia obrázku musí byť presne cielená, jasná a zrozumiteľná, preto by sa na obrázku nemalo vyskytovať viacero emočne ladených objektov, aby ste svoju emóciu vyjadrili čisto a správne vzhľadom na vnímanie človeka na druhej strane.

Človek nikdy nemá dosť, ak ešte neuvidel to najlepšie, čo existuje vždy až po tom, čo uvidel to úžasné.

V ďalšom diele si povieme o jednotlivých objektoch a priamych vizuálnych prvkoch, ako farby, vzory či tvary v reálnom vnímaní psychológie na webe.

Patrick Priecel Patrick Priecel

Rodený Kanaďan, ktorý už nejaký ten rok trávi život v Európe a stále ho to baví. Stál pri zrode projektu Zajtra.sk a ako redaktor písal 2roky pre technickú rubriku na Birdz.sk. Rok sa venoval aj portálu pda.pravda.sk, kde písal odborné geek recenzie na mobilné telefóny a pda zariadenia. V súčasnosti pôsobí ako freelance wedizajnér / špecialista na webové rozhranie, ovládanie aplikácii a používateľsku psychológiu.


Hodnoť článok:
0 0

9 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Bhagavāna Kē Baccē (fb) 6.6.2011 00:00:00
@Jozef Benko ďakujem za komentár. Ak dovolíte budem reagovať. Len by som podotkol, že autor píše pre všetkých ľudí, nie len pre tých, ktorí sú v tom dostatočne znalí prípadne si to o sebe myslia. Niekomu sa to lúbi, niekomu sa to nelúbi, tak to bude vo svete vždy, vo všetkom. Váš názor mi pripadá podaný dosť arogantne, ako keby všetci na ZAJTRA.SK boli dementní, iba vy ste ten najväčší odborník. Keď už by som písal aj nejaké body v rámci kritiky, asi bolo vhodné aj argumentovať prečo napr. autor nemá pravdu v konkrétnych veciach aťd, pretože napísať len "toto je zlé", toto je oničom, a ten tomu nerozumie a iné, to vie napísať každý človek s veľmi priemernym IQ, ale to je na Slovensku bežný jav.
0 0 Jozef Benko (fb) 5.6.2011 00:00:00
1. Zbytocne obkecane, az mam pocit, ze autor chcel vyzerat vacsi odbornik akym v skutocnosti je.
2. Autor by si mal najskor nastudovat aspon psychologicku terminologiu, ked uz psychologii samotnej moc nerozumie.
3. Tie vetne sklady vyzeraju prudko odborne, ale mnohokrat su uplne mimo... priam zavadzaju do chybnych alebo prazdnych vyznamov.

Uz mam pocit, ze tu na Zajtra.sk som najvacsi troll a hater, ale autori co tu publikuju maju takmer vzdy velke nedostatky v teme a skryvaju to za zbytocne komplikovane frazy.
0 0 Matej Hrescak (fb) 1.6.2011 00:00:00
To o com hovoris je povacsinou User Experience a trochu storytelling / design thinking, neviem ci by som to nazyval "psychologia webu"
0 0 Peter Sjekel (fb) 30.5.2011 00:00:00
a nenapísaní druhého dielu o systéme Piano, predpokladám, že prišli viac ako 3 platby za prvý diel
0 0 Angie Jancoskova (fb) 30.5.2011 00:00:00
Super článok!!! Mne sa to čítalo celkom príjemne :) A už teraz sa teším na pokračovanie ;)

Akurát mám pocit, že "Zlé renomé a sľuby sú búračmi dôvery" je práve o Zajtra a vyhlásení resp. nevyhlásení výsledkov ankety Fail roka.
0 0 Linda Von Bergeraque (fb) 30.5.2011 00:00:00
Pre mňa nebol krkolomný, len moc (ako bolo už spomínané) ,,omáčkovo", hlavne v prvej polovici. Druhú som si užila. Držím palce, rada vás čítam.
0 0 Bhagavāna Kē Baccē (fb) 30.5.2011 00:00:00
Sorry chalani, uznávam. Skúsim ďalší dieľ napísať trochu jednoduchšie. :)
0 0 Tomas Srnka (fb) 30.5.2011 00:00:00
Zlozito napisane, privela zbytocnych informacii/omaciek okolo. Tema zaujimava, ale teda clanok som sa dost premahal docitat.
0 0 Janči Gryllus (fb) 30.5.2011 00:00:00
Podarený článok, aj keď mohol byť napísaný menej krkolomne :)
Zajtra.sk > Marketing > Social > Psychológia a web: Začiatok je vždy o tom, ako sa rozhodnúť kam ísť (1)


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama