spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Ján Baláž 30.5.2011, článok je súčasťou seriálu Ako písať blog
Hodnoť článok:
0 0

3 príšerné somariny, ktoré vám v škole hovorili o písaní

Dostávali ste v škole zo slohov zlé známky? Potom je celkom možné, že <strong>web copywriting</strong> vám pôjde lepšie ako jednotkárom. Ako je to možné? Učiteľmi prízvukované poučky väčšinou na webe neplatia a je pre vás životne dôležité zbaviť sa týchto zlozvykov.

Škola nás chybne učila...

...že nadpisy nie sú až tak dôležité

Škola nás rozmaznávala. Nadpis sa mal buď zhodovať so zadaním témy, alebo to mala byť veta zo slohu. Chúďa titulok bol iba akousi povinnou jazdou. Pritom pri článkoch na internete je to jedna z najdôležitejší častí textu! Ba možno aj najdôležitejšia, lebo úloha titulku je jasná – zaujať a vzbudiť v návštevníkovi chuť čítať ďalej.

Zmena: Nadpisy nevyberajte z článku a nevenujte im najmenej času. Pripravte si viac verzií (až po napísaní článku) a vyberte tú najlepšiu. Vymyslieť správny titulok chce čas, kreativitu a znova kreativitu. Našiel som peknú prezentáciu od Jána Šifru a volá sa 15 vecí, ktoré by ste mali vedieť o písaní titulkov pre web. Prečítať si môžete aj môj článok na Rozhľadni a dozviete sa 5 dôležitých vlastností nadpisu.

Nemajte strach ani z podnadpisov. V školskom prostredí jedna veľká neznáma, na webe však skvelá pomôcka pre unavené oko čitateľa. Veľmi jasne ich dôležitosť podčiarkol pán Milan Baláž v diskusii pod článkom o nezrealizovaných nápadoch.

...že text treba členiť na úvod, jadro a záver

Na prvý pohľad nie je na tom nič nelogické. Veď návštevník sa predsa musí dostať do obrazu úvodom, všetko dôležité povie jadro a záver iba zhrnie obsah. To je v poriadku, ak nechcete nič predávať alebo získať.
Avšak ako copywriter/bloger potrebujete od návštevníkov, aby vykonali nejakú akciu. Ale k nej sa dostanete najskôr nepriamo...

Zmena: Aplikujte na články systém AIDA.
A“ ako attention (pozornosť) si vyžaduje upútanie návštevníka. Na to môžete použiť napríklad zaujímavý nadpis alebo pekný obrázok v úvode, ktorý na seba upúta.

I“ predstavuje interest (záujem). Skúste raz vynechať klasický úvod a prejdite rovno k veci, k jadru. Spomeňte priamo, prečo sa oplatí čítať článok ďalej a čo návštevníkom „ponúkate“. Ale napriek tomu si nevysypte z rukáva všetky esá.

D“ je odvodené od slova desire ( túžba) a cieľom je posunúť sa ďalej. Musíte apelovať na city, vzbudiť v návštevníkovi chuť mať produkt alebo urobiť to, čo mu poviete v nasledujúcom kroku.

Druhé „A“ za sebou skrýva slovo action, presnejšie call to action (výzva). Celý článok je zbytočný, ak niekam návštevníka nepošlete (preč zo stránky sa neráta ;). Vyzvite ho, aby si váš blog pridal do RSS čítačky, napísal komentár alebo si niečo kúpil. Megaveľké pozor! Výzva môže byť len jedna, inak stratíte účinnosť.

Týmto vyvraciame aj ďalší školský mýtus – že najdôležitejšie je jadro textu. Pre vás vôbec nie, vy sa musíte zamerať na nadpis, anotáciu a call to action. To sú tri piliere úspechu.

...že toho máme napísať čo najviac

To na webe neplatí vôbec. Ľudia nemajú čas a sú leniví čítať. Už aj tento článok je pridlhý a prečítajú si ho len tí, ktorí majú silnú túžbu zlepšiť sa v písaní. Pri predajných textoch však chcete predať produkt alebo službu čo najviac ľuďom. V krátkosti musíte povedať to dôležité. Samozrejme, nie všetko, treba iba vzbudiť túžbu vlastniť to, čo vy ponúkate.

Zmena: Každý dobrý textový editor má počítadlo slov. Skúste sa naň pozrieť po napísaní článku. Má veľa slov? Tak je načase pustiť sa do editovania až tak, že Backspace sa bude lesknúť ako ešte nikdy predtým! Možno vám prvýkrát bude toho textu ľúto. Choďte na to postupne. Pri prvom článku vymažte 1/5 obsahu, pri ďalšom 2/5 a keď sa dostanete pod polovicu pôvodného obsahu, podám vám "binárnu" ruku a pogratulujem vám.

Napriek tomu, že ste tu dnes našli samé negatíva školy, nemôžeme jej upierať aj isté pozitíva. Niektoré osvojené poznatky využijete aj pri copywritingu. Napríklad dobrý pravopis, pestrosť slovnej zásoby, schopnosť rozprávať príbeh a pod.

Mojou dnešnou výzvou je, aby ste zabudli na tieto tri školou naučené zlozvyky. Takže na ne, prosím, zabudnite. ;)

* * *

Ak sa vám článok páčil, poteší nás váš hlas na vybrali.sme.sk

Ján Baláž Ján Baláž

Copywriter a ešte stále aj študent. Na stránke Akopisat.sk ponúkam copywriting & ghostwriting, nájdete tam aj všetky referencie.
Ak chcete sledovať moje binárne stopy, pridajte si ma na Google+ alebo ma followujte @JanBalaz.


Hodnoť článok:
0 0

19 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Roman Kibo Kniebuegel 29.7.2011 09:46:46
@Martin Šmajdalf Grossmann: lepsie si to vystihnut nemohol :)
0 0 Martin Šmajdalf Grossmann (fb) 2.6.2011 00:00:00
a tak jazyk degraduje zpět do primitivních pazvuků.... za chvíli nebude na webu nic kromě "KUP!" a "Líbí se mi"...
0 0 Marcel Zúbrik (fb) 1.6.2011 00:00:00
A nás učili, že "Nadpis je polovica učiva" - žiaľ pri odpovedi za iba nadpis trojka nebola :)
0 0 Rastislav Weber (fb) 31.5.2011 00:00:00
@Johny: Ten nástroj som si vyvinul primárne pre korektúry poviedok. Najprv. vlastných, pretože čím viac času človek nad textom strávi, tým viac stratí nadhľad. Potom cudzích, keďže organizujeme poviedkové súťaže v štýle workshop (učte sa na vlastných chybách :) Neskôr som analýzu rozviedol do súčasnej podoby. Veľmi mi uľahčuje komunikáciu s "premúdrymi" zákazníkmi a ich "geniálnymi" textami. Keď mi predtým dodali texty, tak som ich buď zahanbil tým, že som ich skritizoval alebo, u zákazníkov, čo neznášajú kritiku, som zaťal zuby a texty, na ktorých trvali, som nechal tak. Teraz si zákazníci najprv texty otestujú a dodávajú prevažne zoškrtané. Aj tí premúdri :-) Jediné, s čím bojujem márne, je veľké V, Vás, Vám, s Vami v PR textoch a v textoch na weby. Aj seriózne PR agentúry s "profesionálnymi" korektormi menia v nami opravených textoch malé v späť na Veľké :-) TO ich mali ozaj naučiť v škole.
0 0 Ján Johny Baláž (fb) 31.5.2011 00:00:00
František Č.: S tým odhadom správnej dĺžky máš pravdu. Ale za celý čas, čo píšem texty pre web, som sa ešte nikdy nestretol s potrebou tak dlhého článku, ako sa písali do školy. Navyše som sa zameriaval na to, že škola predurčuje rozsah, avšak pri predajnom texte ti rozsah určí produkt. Keď už viac nie je o čom písať, tak nebudeš mlieť dookola to isté :)

Tie zahraničné weby so systémom AIDA fungujú a nech sa ti zdajú akokoľvek "nechutné", svoj účel plnia. AIDA sa dá aplikovať rôzne a skoro všade. Spomenul si aj bulvár. Z bulvárnych nadpisov by sme sa mali všetci učiť. Nech sú akokoľvek zlé samotné články, autori vedia nadpisom zaujať a to chceme aj pri predajných textoch.

Tomáš G.: Uznávam, že to je pravda. Škola to vôbec neučí a to, čo učí, môže mať zlý vplyv na prácu copywritera. Nehovoriac ešte o akademických prácach na VŠ, kde si človek ešte viac zanesie jazyk odbornými termínmi, ako hovorí Matúš Koprda.

Jánoš M.: Skúste spraviť experiment, zabudnúť na úvod, jadro, záver a napísať článok so systémom AIDA. Uznávam, že obrovský rozdiel to nebude, ale zmeny iste vycítite.
Obetujem viac slov, ak môžem do nadpisu dodať emóciu a citovo zafarbené slová. Hoci áno, iste by sa dal nájsť aj lepší nadpis, ale hľadať by sme ho mali testovaním ;)

Rastislav W.: Zatiaľ som to vyskúšal na 1 texte a nástroj vyzerá zaujímavo. Treba to však brať s rezervou, lebo niekedy sa opakovaniu slov nevyhnete (vám, vás napr.). Idem s tým ešte experimentovať.

Monča H.: Nenazval by som to porovnávaním. Snažil som sa len poukázať na to, čoho by sa mal copywriter zbaviť. Škola zanechala svoje stopy na každom z nás a, bohužiaľ, niektoré sú nechcené.
V našej škole sa nikdy neučil písať reklamný text. Ak za učenie považujete, že spojenie "reklamný text" bolo spomenuté v jednej vete učiva, tak potom možno áno. Prakticky sa však tvoril maximálne slogan, ale tiež len tak okrajovo.
0 0 Marián White Badura (fb) 31.5.2011 00:00:00
ja npríklad s treťou vecou nesúhlasím, ale jedná sa len o môj subjektívny názor...ja totižto píšem články o novinkách v oblasti počítačových a konzolových hier a spoločností tieto hry vyrábajúcich a platený som práve od počtu znakov...(bohužiaľ dosť smutne)...ale s nadpismi a členením textu súhlasím...:-D
0 0 Monča Holečková (fb) 31.5.2011 00:00:00
@Tomáš Gluchman V škole sa učí písať aj reklamný text, patrí k vecným slohovým útvarom. Len to asi Ján Baláž chýbal. Nepamätám si to už presne, lebo to bolo dosť dávno, čo som chodila na základnú školu, ale na nete som našla toto k danej téme: http://www.antiskola.eu/a_data_files/fakulta_84/dokument_6201/obsah/sem_praca2.htm ;)
0 0 Monča Holečková (fb) 31.5.2011 00:00:00
Hlavným nedostatkom tohto článku je fakt, že autor porovnáva knižný text (slohovú prácu) s (väčšinou reklamným) textom na webe. Je to asi tak nezmyselné, ako tvrdiť, že krosový bicykel je lepší ako cestný, hoci sa oba používajú na úplne iný štýl jazdy.
0 0 Rastislav Weber (fb) 31.5.2011 00:00:00
Najlepším priateľom dobrého fotografa je smetný kôš a tvorca textov chodí do baru Backspace & Delete. Pri prerezávaní vám môže pomôcť tento nástroj: http://www.maneti.sk/analyza-kvality-textu. Je to betaverzia, takže potešia aj prípadné konštruktívne pripomienky :-)
0 0 Matúš Koprda (fb) 30.5.2011 00:00:00
S tou tretou castou tak strasne suhlasim :) To snad nikto nemoze popriet, ze v skole nutia pisat vela, zbytocne sa rozkecavat a prekrocit nejaky blby limit.

A ako bonus sa vas "vysoka skola" cely cas snazi zblbnut, aby ste sa vyjadrovali "mudro". Ked sa budete vyjadrovat jak "sedlaci", v pohode vysvetlite kvantovu fyziku nie len inzinierom, ale aj "sedlakom", takze publikum sa minimalne zdvojnasobi :p
0 0 Jánoš Martin (fb) 30.5.2011 00:00:00
pri pisani clankov dodrziavam tieto zasady:

nadpis musi obsahovat kto, co, kde a najlepsie mat do 10 slov
text - uvod moze mat 2 az 4 vety. telo clanku obsahuje idealne 2-4 odstavce po 3-4 vety. zaver clanku ma idealne 2-3 vety.

samozrejme nie vzdy sa to da dodrzat, no snazim sa k tomu co najviac priblizit.

napriklad nadpis dnesneho clanku mohol byt: 3 skolske zlozvyky pri pisani textu a ich riesenie (9 slov vs 16 slov)
0 0 Tomáš Gluchman (fb) 30.5.2011 00:00:00
František, bulvár predsa tiež praktikuje princíp AIDA - Attention a Interest v nadpise, no potom ale Disappointment a Annoyance v článku :-)
0 0 František Čaník (fb) 30.5.2011 00:00:00
Súhlas s Tomášom Gluchmanom... fakt že jo... úplne si to vystihol. Ad TITULOK. Živým príkladom sú naše geniálne "bulvárne médiá", ktoré nemajú problém napísať do titulku čokoľvek, len aby pritiahli čitateľa (nielen na webe, ale aj v print-e). A to je ten "business" ...
0 0 Peter Stajger (fb) 30.5.2011 00:00:00
no nas v skole ucili, ze nadpis je velmi dolzezity a mal by sa pisat az uplne posledny tak aby co najlepsie vystihol obsah..
0 0 Tomáš Gluchman (fb) 30.5.2011 00:00:00
Myslím, že článok je trochu chybný. Problémom nie je, že v škole sa učí písať blbo, lebo sa píšu dlhé texty (nie články) rôznych slohových útvarov, ale problémom je, že v škole sa neučí písať internetový článok a internetový text. A to je rozdiel. Zatiaľ čo článok by určite štruktúru udržiavať mal - upútať úvodom a potrhnúť záverom, internetový text a.k.a. kopyrajting má nastoliť záujem už od počiatku a čitateľa sprevádzať zážitkom AIDA. Preto nemôžeme povedať, že škola učí zle, ale že škola učí málo. Esej, úvaha, atď. sú fajn, ale sú to akademické práce, v škole preto chýba písanie textov pre internet. Diplomku tiež nemôžem poňať ako copywriting.

Najväčší problém školstva je jeho rigídnosť - takéto veci sa v hlavách starých učiteľov neujmú, kým nebudú internet brať ako súčasť života a kým napr. budú internetové zdroje brať podradnejšie, ako 50-ročné žlté knihy.
0 0 František Čaník (fb) 30.5.2011 00:00:00
Jou, aby som nezabudol. AIDA ako taka dokaze fungovat, ale videl si weby, ktore su v zahranici tymto stylom robene? Realne to potom vyzera asi tak, ze mas web (single page), kde mas napisany putavy titulok typu "Predavajte cez Facebook skupinu 100násobne viac ako Vaša konkurencia" a pod tym na 3 tony blábolov a "fake reactions ala referencie"... a potom mas moznosti akoze "objednajte si to este dnes" ... proste bullshits... z takejto aplikacie AIDA systemu mi je na ....
0 0 Tomas Abaffy (fb) 30.5.2011 00:00:00
František ono to závisí aj od školy, resp. učiteľky. Ja pravdupovediac si pamätám podobné veci ako Ján tu popísal. A mne sa článok páčil:)
0 0 František Čaník (fb) 30.5.2011 00:00:00
Sorry, neviem v ktorom roku si bol v škole, ale ver mi, tento článok som si prečítal asi tak, že len úvod a stačilo mi. Fakt som možno ešte úplne stará socialistická škola, ale nás učili niečo úplne iné. Možno aj to je dôvod, prečo nemám problém napísať niečo, čo má hlavu a pätu, pričom určite záverom nemám problém urobiť aj sumár. V každom prípade mi môžeš veriť, že za mojej doby sa v škole učilo to, že všetko čo napíšeš musí mať hlavu (nie len titulok, ale aj úvod) a teda úvod, jadro a záver. Čo sa dĺžky týka... Myslím si, že každý autor by asi mal vedieť, čo chce článkom povedať a tým pádom by mal vedieť aj zvoliť správnu dĺžku. Napríklad keď robíš popis produktu, tak asi ťa moc stručný text neosloví k tomu, aby si si ho kúpil, alebo sa mýlim?
0 0 Michal Maťašovský (fb) 30.5.2011 00:00:00
... pekne
Zajtra.sk > Marketing > Content > 3 príšerné somariny, ktoré vám v škole hovorili o písaní


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama