spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

František Čaník 19.12.2017
Hodnoť článok:
0 0

Ako Google začne blokovať automatické prehrávanie videa

Blokovanie reklám so zvukom, bol len prvý krok v boji proti nevyžiadanému a nadmernému zaťaženiu užívateľov. Aké sú nové kroky od Googlu so začiatkom roku 2018?

Auto"play" či Auto"stop"?

Kedysi populárna funkcionalita automatického spustenia prehrávania sa v dnešnej dobe skloňuje skôr s nenávisťou, čoho sa chytil gigant menom Google a Apple na seba nenecháva vôbec čakať a začína s tou istou praktikou - blokovaniu automatického spustenia a je jedno či ide o audio alebo video objekt.

Long story short
Kedysi, keď vznikla funkcia autoplay, pomáhala púšťať hudbu v pozadí stránok, neskôr video-backgroundy a tak podobne. V dnešnej dobe - kedy už bannery nestačia a všetka reklama sa stáva "neviditeľnou" sa reklama presunula do multimédií v podobe videoreklamy. Tak sa stalo, že funkcia automatického spustenia sa stala skôr nechcenou aj keď je to - ako všetko - minca s dvoma stranami. Faktom zostáva, že Google ako prvý prišiel s blokovaním nežiaducich a agresívnych foriem reklamy, pričom už v minulosti zablokoval reklamy, ktore moc blikali, alebo mali nekonečné opakovanie.

V dobe videoreklamy však prichádza aj prvok zvuku a s tým aj užívateľský tlak na to, aby sa nechcené reklamy blokovali. Samozrejme, aj googlu vadí, že existuje niečo ako adblockery, pretože aj ich weby a služby sú postavené na predaji reklám.

Splňte podmienky a autoplay zostane

Základným pravidlom, aby sa autoplay dal použiť je, aby video, alebo audio, ktoré chcete pustiť, bolo s vypnutým zvukom. Toto pravidlo pri audio elementoch úplne stráca význam, ale to už je na uvážení v googli.

Druhé pravidlo je, aby užívateľ na stránkach, na ktoré chodí, chodil práve pre ten video obsah, ktorý je pre neho prvoradý a teda má vyššiu hodnotu. Pre príklad, ak máme stránku ako je youtube, kde 100% obsahu je video, tak potom je jasné, že tam užívateľ chodí pre to video a teda autoplay funguje.

Ak máme web, ktorého primárnym cieľom sú textové stránky (napríklad niečo ako čas.sk, pluska.sk a pod.) tak je hodnota video prvkov minimálna. V takomto prípade je takzvaný media engagement nízky a autoplay je pre tento web blokovaný.

Ak však máme stránku, ako je popisované vyššie a užívateľ sa preklikne napríklad z titulky do článku s videom, autoplay je v tomto prípade povolený, pretože užívateľ vykonal interakciu s webom, na ktorom sa tento obsah nachádza.

Samozrejme, ak sme blogeri a chceli by sme použiť nejaký embed zo stránok, ktoré nie sú naše, tak sa autoplay pre takýto obsah zablokuje, pokiaľ k danému (napríklad iframe) prvku nepredáme parameter iframe allow="autoplay".

Odzvonilo multimediálnym stránkam?

Predstavme si stránku, na ktorej máme v pozadí nejaké pekné video s hudbou na pozadí. Podľa nových pravidiel bude toto video automaticky zablokované. V tomto prípade si zoberme, že táto stránka pôvodne riešená ako landing page pre nejakú firmu, zaoberajúcu sa napríklad tvorbou videí, stráca hlavný obchodný prvok - video prezentáciu.

Google odporúča, aby sa videá púšťali s vypnutým zvukom a s možnosťou kliknutia si na tlačítko so zapnutím zvuku, čo je najmenší impcat do užívateľských aktivít a zároveň to spĺňa pravidlá pre automatické prehranie videa.

Developeri v smútku

Veľmi veľa developerov voči tomuto zásahu samozrejme zaujala postoj, kedy vyjadrila nespokojnosť, avšak boj Googlu voči invazívnym formám reklamy a tak podobne je na tak vysokej úrovni, že ich postoje nik nebral do úvahy a tieto pravidlá budú v platnosti od 1.1.2018, kedy bude vydaná aktualizácia prehliadaču Chrome.

Aby ste sa držali pravidiel, ktoré Google nastavil, uviedol google aj príklad využitia takzvaného prísľubu (promise), ktorý vracia funkcia play() na video alebo audio elemente. To znamená, že máte možnosť odchytiť si nespustenie videa a umožniť tak užívateľom aby si video spustili sami.

var promise = document.querySelector('video').play();
if (promise !== undefined) {
  promise.then(_ => {
    // Video bolo automaticky spustené
  }).catch(error => {
    // Autoplay bol zablokovaný.
    // Zobrazte užívateľovi tlačítko "Play".
  });
}

Možnosti, ktoré má užívateľ?

Chrome je samozrejme pripravené aj na to, že užívatelia nechcú túto funkcionalitu a umožňujú im vypnúť si "defaultné" správanie prehliadaču, pomocou upravenia takzvaných "flagov".

V Chrome prehliadači si otvorte

chrome://flags/#autoplay-policy

Tu máte možnosť zvoliť si, že nemusíte ako užívateľ vykonávať žiadnu interakciu s obsahom a autoplay bude fungovať ako predtým. Defaultná funkcionalita bude od 1.1.2018, že autoplay bude fungovať len na prvky, kde nebude pustené audio, teda s vypnutým zvukom, prípadne keď sa prekliknete zo stránky na stránku s videom a ide stále o jednu a tú istú stránku (napr. z titulky webu na článok s videom). V opačnom prípade je všetká funkcionalita blokovaná.

Ako skontrolovať Media Engagement?
Ak si do prehliadaču chrome zadáte tento link:

chrome://media-engagement/

Zobrazí sa vám zoznam stránok s počtom otvorení a počtom playbackov, pričom uvidíte takzvané skóre. Pokiaľ skóre nedosahuje 70%, autoplay je blokovaný.

Suma sumárum

Nové technológie, nové "možnosti". Človek by si myslel, že sa budeme snažiť robiť veci lepšie avšak ako som písal vyššie, všetko má svoje klady aj zápory. Adblokery budú vždy, pretože reklám po všetkých weboch je na mraky. Otravné reklamy vo videách zostanú tiež a autoplay by som ja osobne blokoval len pri mobilných dátach.

Aktuálnym nastavením blokovania autoplay funkcionality sa stráca celkový význam funkcie autoplay, takže by som ju rovno v ďalšej verzii prehliadačov rovno vyhodil a budú mať všetci pokoj.

Autoplay pre niečo vznikol a má svoje opodstatnenie. Aktuálna situácia postavenie tejto feature úplne zlikvidovala, pretože nám tým pádom celá funkcia končí v jedinom použití - v prehrávaní obsahu bez zvuku...

František Čaník František Čaník

Programátor, webdesigner a webdeveloper niekoľkých webových projektov. Má za sebou prácu v reklamnej agentúre, médiách a na rôznych pozíciách v oblasti IT.


Hodnoť článok:
0 0

0 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

Zajtra.sk > Marketing > Content > Ako Google začne blokovať automatické prehrávanie videa


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama