spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Ján Baláž 10.2.2011
Hodnoť článok:
0 0

Sociálne siete: Ideálne miesto pre hľadanie zamestnancov?

Predstavujú sociálne siete lacný a efektívny spôsob hľadania práce? Táto možnosť je výhodná pre firmy aj ľudí, ktorí hľadajú zamestnanie. Ako teda skrotiť Facebook, Twitter alebo LinkedIn pre svoje potreby?

Ako nájsť tých správnych zamestnancov

Firmy môžu zvoliť v podstate 2 základné prístupy k hľadaniu pracovnej sily – pasívny alebo aktívny.

Pasívny spôsob predstavuje zverejnenie svojej ponuky na sociálne siete. Tie však nemôžeme zaškatuľkovať do spoločnej kategórie, pretože každá má svoje špecifické vlastnosti, o ktorých si ešte povieme.

Aktívny spôsob je vyhľadávanie ideálneho zamestnanca na sociálnych sieťach cez určité kľúčové slová. Je to náročnejšie, ale sami si môžete vyhliadnuť a osloviť vhodného človeka, ktorého prácu a skúsenosti si viete overiť.

Hodí sa na to Twitter? Nuž...

Twitter je založený na publikovaní krátkych statusov v časovom slede. Určite celú svoju ponuku nezmestíte do 160 znakov. Oznámenie o hľadaní zamestnanca musíte umiestniť na statickú stránku. Twitterom však môžete dať vedieť svetu o tom, že niekoho potrebujete.

Cieľom je podať informáciu čo najďalej. Na Twitteri sa informácie posúvajú celkom rýchlo, preto sa vlna šírenia môže aj rýchlo zastaviť alebo ani nemusí nastať. Skúste požiadať vlastných zamestnancov, aby sa o pracovnej ponuke firmy zmienili. Je väčšia šanca, že ich followeri podajú informáciu ďalej alebo sami na ponuku zareagujú.

V našich podmienkach (Slovensko) na tejto sieti nie je aktívnych až tak veľa ľudí. Dalo by sa povedať, že na Twitteri sú koncentrovaní skôr ľudia, ktorých práca úzko súvisí s internetom alebo ho vyžaduje k činnosti. V poslednej dobe sa tam síce zjavujú aj účty (pravé?) politikov. Tých však zrejme nehľadáte.

Druhou možnosťou je sledovanie potenciálnych kandidátov. Vyhliadnite si osoby z vášho odboru a sledujte ich. Často odkazujú na svoju tvorbu, tak si ich môžete "preveriť". Občas niektorý z vašich „cieľov“ sám napíše, že hľadá prácu. Táto metóda teda spočíva v priamom oslovení človeka, o ktorého máte záujem.

Hľadanie zamestnanca cez Facebook

Facebook toho umožňuje viac. Základom je mať vlastnú Facebook stránku, ktorú už pravdepodobne ako firma máte. (Nemáte? Chyba!) Na svojej stránke môžete vytvoriť samostatnú časť, ktorú venujete pracovnej ponuke. V nastaveniach stačí nastaviť, aby sa návštevníkovi zobrazovala ako prvá namiesto nástenky. Ako príklad môže poslúžiť SCR creative, ktorá cez vlastnú záložku odkazuje na pracovné pozície na webe, alebo zo zahraničia spoločnosť Redbull. Kreatívnejšie a jednoduchšie to vyriešila spoločnosť PosAm, ktorá neodkazuje na svoj web, ale všetko má vo vlastnej záložke „Hľadá sa“. Cez ňu priamo odošlete životopis.

Čo je na tejto metóde dobré? Hľadáte možných zamestnancov tam, kde sa nachádzajú, resp. kde by sa mali nachádzať. Aký by to bol kreatívec, keby nebol na Facebook-u?

Predpokladajme teda, že jedinečnú stránku už máte. Nasleduje propagácia. Upozornite na nové pracovné miesto svojich fanúšikov prostredníctvom svojej nástenky. Nezabúdajte, že Facebook je neformálne miesto, takže pracujte s fantáziou a nebojte sa experimentovať. Čím originálnejšia je správa, tým pravdepodobnejšie je jej šírenie, o ktoré vám ide. Vaši fanúšikovia totiž majú svojich priateľov, ktorí majú svojich priateľov a inzerát tak môže vidieť naozaj veľký počet ľudí.

Ak toto všetko ešte nestačí, stále je tu Facebook reklama. Využite cielenie podľa kľúčových slov a hľadajte ľudí, ktorých potrebujete. Tým propagujte svoju pracovnú ponuku. Možno cez reklamu nepríde veľa ľudí, ale vašu Facebook stránku si pozrú tí, čo sa o miesto skutočne zaujímajú.

Facebook môžete využiť aj na vyhľadávanie podľa profilov. Väčšina ľudí má profil kvalitne vyplnený a informácie o štúdiu a zamestnaniach verejne prístupné. Hľadajte teda podľa zvolených kritérií.

Pátrať môžete opäť aj cez svojich zamestnancov. Ich priatelia budú mať pravdepodobne podobné záujmy, ktoré môžu súvisieť s pracovnou ponukou. Navyše mnohí nich už budú o podmienkach vo firme informovaní. (Však kamaráti si pri pive čo-to povedia.) Zvolených kandidátov oslovte a uvidíte, či uspejete.

Pracovné profily na LinkedIn

Na LinkedIn bude zaiste najmenej Slovákov, ale o tých, ktorí tam sú, nájdete potrebné informácie. Táto služba je postavená práve na tom, že poskytuje informácie o štúdiu a zamestnaní daných ľudí. Podľa profilov teda jednoducho nájdete toho, kto vám vyhovuje. Nevýhodou však stále je, že počet slovenských užívateľov služby je nízky.

Najväčší a najjednoduchší výber budú mať pravdepodobne tie firmy, ktoré hľadajú ľudí pracujúcich s internetom. Programátori, dizajnéri, marketéri, manažéri a podobné zamestnania sú s informačnými technológiami späté. Práve tieto skupiny vedia, že majú o sebe podať dostatok informácií, byť videní a mať profil na čo najviac službách.

Firmám, ktoré hľadajú takých ľudí, vrelo odporúčam hľadať zamestnancov cez sociálne siete. Vytvorte ponuku tam, kde očakávate najvyššiu koncentráciu vašich vytúžených zamestnancov. Ak očakávate od ľudí kreativitu, vytvorte sami niečo kreatívne a iste nájdete skvelých pracovníkov.

Nevýhody hľadania pracovnej sily cez sociálne siete

Povedali sme si, že sociálne siete sú neformálne, čo môže byť trochu problém. Bolo by vtipné hľadať seriózneho a vážne pôsobiaceho zamestnanca, ktorého potrebujete, cez inzerát v hovorovom štýle na Facebook-u.

Ďalšou obavou môže byť prikrášľovanie skutočnosti. Do profilu si môžete napísať prakticky čokoľvek, preto možno oslovíte podvodníka. Samozrejme, pravdepodobne na to napokon prídete, ale o koľko času a nádeje vás takýto podvodník pripraví?

Rizikom je aj to, že vôbec netrafíte svoju cieľovku. Hľadať starších ľudí s praxou v určitých povolaniach sa na sociálnych sieťach asi nevyplatí a bola by to strata času.

Napriek nevýhodám je hľadanie zamestnanca cez sociálne siete výhodné. Nie je finančné náročné a má vysokú efektívnosť vďaka neriadenému šíreniu informácií.

Rada pre ľudí, ako si nájsť prácu

Mohli ste si prečítať, ako by mali postupovať firmy pri hľadaní zamestnancov. Poskytnite im teda to, čo hľadajú, starostlivo vyplňte profily na sociálnych sieťach a zabezpečte, aby boli verejne dostupné. Uvádzajte pravdivé informácie a pochváľte sa úspechmi. Vašou referenciou môže byť aj to, čo nepokladáte za dôležité, napríklad vlastný blog. Hlavne buďte na očiach.

Slovenské firmy a sociálne siete

Ako je to so slovenskými zamestnávateľmi? Prosím, podporte náš malý prieskum a vyznačte jednu odpoveď. Zahlasujte v našej ankete alebo napíšte do diskusie.

Anketa »

Ján Baláž Ján Baláž

Copywriter a ešte stále aj študent. Na stránke Akopisat.sk ponúkam copywriting & ghostwriting, nájdete tam aj všetky referencie.
Ak chcete sledovať moje binárne stopy, pridajte si ma na Google+ alebo ma followujte @JanBalaz.


Hodnoť článok:
0 0

1 komentár k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Ema Lubomirac 19.8.2012 17:53:58
nie každý hľadá zamestnancov cez "MNOŽSTVO" informáciií.♥ Možno naopak, "Menej povie viac!" ♥ http://www.facebook.com/photo.php?fbid=133584963452535&set=a.113260372151661.22772.112739465537085&type=1&theater
Zajtra.sk > Marketing > Reklama > Sociálne siete: Ideálne miesto pre hľadanie zamestnancov?


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama