spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Som študovaný marketér. Internetu, internetovým aplikáciám a internetovému marketingu sa venujem od roku 1998. Do roku 2009 som pracoval ako freelance, od 2009 som spoločníkom MANETI, s.r.o., kde mám na starosti návrh internetových aplikácií a praktický internetový marketing. Starám sa biznis našich klientov, riadim vlastné projekty a popritom školím, píšem, čítam a fotím. Ak mám viac času, tak lozím po horách alebo sa potápam :)

V čom sa vyznám:

marketing, copywriting, SEO, Publicistika, HTML+CSS, PHP, SQL

Overený používateľ, členom od 27.10.2011

ÚSPEŠNÝ E-SHOP II.: Vyberáme softvér (1)

ÚSPEŠNÝ E-SHOP II.: Vyberáme softvér (1)

Rastislav Weber, 7.11.2011
Internetový obchod potrebuje podobne ako výsadkári spoľahlivú základňu a účinné zbrane. V našom prípade predstavuje jedno aj druhé softvér - od kvality „vojakov“ a ich výcviku zatiaľ abstrahujeme, im sa budeme venovať v ďalších dieloch seriálu. Viac »

ÚSPEŠNÝ E-SHOP I.: Ideme na vec

ÚSPEŠNÝ E-SHOP I.: Ideme na vec

Rastislav Weber, 31.10.2011
Prevádzka e-shopu je na prvý pohľad jednoduchá vec. Každý rok vznikajú aj na Slovensku stovky e-shopov. Ale väčšina z nich aj rýchlo zanikne. Ak pomýšľate na vstup do sveta internetového obchodovania a chcete uspieť, tento seriál sa vám bude snažiť pomôcť. Viac »

Rastislav Weber napísal 18 komentárov

0 0 Rastislav Weber 2012-12-04 10:25:56
@Michal Obeda To bola hyperbola :) A môžeme sa pokojne pohádať :)) Intenzívne používam SEO aj PPC a všetko sú to len nástroje pre dosiahnutie cieľa. Raz sa hodí viac to, raz ono. Ideálna je samozrejme kombinácia, ale ak ide o krátkodobé ciele, PPC sa nedá nahradiť. Ak je cieľ merateľný a dajú sa sledovať a optimalizovať konverzie, nič lepšie nie je - veď prečo by som vypínal AdWords, keď mi prinášajú zisk? :) A ak ide o e-shop, pomocou AdWords získam objednávky a s nimi zákazníkov, s ktorými môžem ďalej pracovať pomocou iných marketingových nástrojov (napr. newslettre). Dokonalé SEO "se vším všudy" je nevyhnutné hlavne pri brandovom marketingu. Pri výkonovom marketingu zvyčajne postačí perfektne nastaviť on page faktory, hlavne obsah webu.
0 0 Rastislav Weber 2012-12-04 09:44:47
No, držím palce. Článok podľa zadania nenapíše hocikto a tí, čo to dokážu, nebudú lacní. A keďže je to celé zamerané len na slovenský jazyk/trh, tak by som ako inzerent dal tie peniaze radšej do AdWords :)
0 0 Rastislav Weber 2012-12-03 19:58:20
Nevyzerá to zle. Ale nie je mi úplne jasné, ako vkladá blogger inzeráty do svojho blogu. Je to ad hoc podľa dohody s inzerentom? A tiež by ma zaujímalo, ako definujete blog, ak vravíte, že web stránky to byť nemajú :) Je blogom len konto v známych blogovacích systémoch? Osobný web nie?
0 0 Rastislav Weber 2012-05-23 15:52:29
Stačí pozrieť do Twitter API. Verejné tweety z každého profilu je možné extrahovať cez http://api.twitter.com/1/statuses/user_timeline.json?trim_user=1&screen_name=nazov_profilu. Ak dáš .xml namiesto .json, tak máš výstup v xml. Ja preferujem kvôli kompaktnosti json.
0 0 Rastislav Weber 2012-03-21 09:42:00
@Jan: To už vravíš o prototypingu. Ten by bol za normálnych okolností skvelý, ale vyžaduje normálnych klientov :) Na prototyp sa už zákazníci dívajú ako na hotovú vec, preto používam "sketchy" modely, kde je jasné, že to je len skica a s finálnou grafikou to nemá nič spoločné. Používam Pencil a každý wireframe model dopĺňam poznámkami, ktoré dokumentujú aj také veci ako zasielanie objednávky na e-mail. Wireframe sa jednoducho pripomienkuje, aj upravuje, zrýchlilo nám to predprípravu projektov.

Pri väčších veciach sa človek prototypom nevyhne, vtedy zvyknem použiť nejaký css framework.
0 0 Rastislav Weber 2012-03-20 21:02:08
Problém je v tom, že na písanie dokumentácie/špecifikácie je každý lenivý :-) A nepomáha ani copy-paste, človek je unavený a zrazu je v dokumentácii pre cirkevný server kus zmluvy z erotického salónu :-))

Nám sa osvedčilo spraviť wireframe. To sa "len" kreslí a je to zároveň podklad pre design aj prípadné kódovanie na mieru, takže sa zabije veľa múch jednou ranou. Wireframe sa priloží k zmluve, klient ho podpíše a je to.
0 0 Rastislav Weber 2011-12-16 21:02:56
Po Vianociach, momentálne staviame a podporujeme úspešné e-shopy :) Keď budú mať konečne inventúry, bude čas na články.
0 0 Rastislav Weber 2011-11-30 10:20:04
@Rony: Ja mám tie informácie nachystané do ďalších dielov seriálu Úspešný e-shop (http://www.zajtra.sk/zivot/454/uspesny-e-shop-i-ideme-na-vec, http://www.zajtra.sk/zivot/461/uspesny-e-shop-ii-vyberame-softver-1). Pretože spolu s AdWords je direct e-mailing najúčinnejší marketingový nástroj pre väčšinu e-shopov. Ďalší diel seriálu ale asi vyjde až po 12.12, teraz spúšťame pár veľkých projektov, človek nevie, kde mu hlava stojí :-)

@Juraj: Myslím, že všetky služby profi e-mailingu umožnujú vybrať si, či poslať obrázky v tele e-mailu alebo len ako externú linku na stiahnutie. Naši klienti prešli po čase takmer výhradne na posielanie obrázkov v prílohe e-mailu. Keď je e-mail dobre spravený, zobrazí sa korektne v drvivej väčšine e-mailových klientov. Problém by bol až pri veľmi veľkých obrázkoch - ale tie tak či tak do e-mailu nepatria. Náš eDirect.sk používa na komponovanie e-mailov triedu PHPMailer a nestretávame sa s problémami. Pekne robí aj kombinácie textový + html e-mail.

Externé obrázky sa ale používajú na meranie základnej štatistiky - či bol e-mail otvorený. Je to síce nepresné, ale keď sa pošle niekoľko newslettrov, budú vidieť trendy, ktoré už majú výpovednú hodnotu. Spolu s trackovaním odkazov to dá dokopy obraz o úspešnosti e-mailovej kampane. A na základe tých štatistík sa potom pristupuje k úpravám kampane pred ďalším letákom. Typicky sa rozdeľuje databáza na menšie podmnožiny. Napríklad: Prvý leták e-shopu s foťákmi obsahuje linky na foťáky z rovnakej triedy, značiek Nikon, Canon a Sony. Ľudí, ktorí klikali na Nikony, si potom môžeme prehodiť do novej skupiny Nikonisti. Vzniknú tiež Canonisti a Sonysti. A pri ďalšom posielaní sa už vytvoria letáky tri. Špeci pre Nikonistov, špeci pre Canonistov a špeci pre Sonystov. Pretože čím presnejšie sa trafíš do cieľovej skupiny, tým je účinnosť vyššia. Podobne ako je to pri AdWords a stratégii long tail.

Ale všimol som si tiež, že veľké svetové služby posielajú letáky výhradne s externými obrázkami. Tam už je zrejme problém strašne veľkých databáz. Plus, zahraničný adresát je zrejme ochotnejší kliknúť na súhlas na stiahnutie obrázkov, než typický slovenský "puk" s IE6 a príslušným prastarým Outlookom Expres :-)

Spam skóre bude v samostatnom článku, to je na dlhšie :) Blacklisty, whitelisty, skóre, spamové pasce...

Čo sa týka kvót u webmailov, treba ich sledovať. Pretože ak prečerpáš napríklad Azet (max 2999 e-mailov za 60 minút), tak ti zvyšné e-maily v ten deň nedôjdu a budú stáť na nejakom parkovisku, takže ani nebudeš vedieť, že nedošli. Náš soft má osobitné fronty pre každého klienta a jednu "superfrontu", ktorá si stráži, aby aplikácia ako celok neprekračovala kvóty. To môže byť problém pri veľkej databáze a využívaní nejakej zahraničnej direct e-mailingovej služby. Oni toto defaultne nevedia, takže musíš využiť na odosielanie e-mailov ich API, nemôžeš priamo z aplikácie.

Inak, cudzie API je tiež na samostatnú debatu, môžeš si ušetriť čas a peniaze s vývojom vlastnej aplikácie a zároveň máš možnosť ušiť si kampaň presne podľa svojich potrieb. Nemusíš sa potom starať o technické detaily, len o samotný dizajn a obsah letáku. Pričom obsah je zasa na samostatnú kapitolu, ale skôr ku copywritingu. Keď vidím leták so subjectom "Nový tovar", otvára sa mi nožík vo vrecku :)

P.S.: @Rony, Daj na koniec každého článku o e-mailingu pripomenutie, že letáky treba robiť čo "najprimitívnejšou" technikou. Ideálne je prastarý tabuľkový design s inline štýlmi. Mal si to v predošlom článku, ale tu treba robiť trvalú osvetu :-)
0 0 Rastislav Weber 2011-11-29 12:52:02
Prihodím čosi podľa mojich skúseností (vyvinuli sme vlastné direct mailingové riešenie a staráme sa aj o kampane klientov):

1) Graficky obyčajné letáky sa dajú pekne pripraviť aj pomocou TinyMCE, ktorý máme priamo v aplikácii. Nebezpečné features nie sú povolené a tak letáky dorazia a zobrazia sa bez problémov.

2) Graficky náročnejšie letáky, ktoré do aplikácie importujeme z hotového html, zvyknem posielať na testovaciu skupinu, v ktorej je adresa na gmaili, hotmaili (live) a jedna adresa na bežný mailbox, ktorý si pozriem v Outlooku, Thunderbirde a cez webmail Roundcube (ten zvykne mršiť grafiku viac než Gmail).

3) Výsledný leták je vhodné otestovať aj na spam skóre (my testujeme pomocou spamassassinu, existuje api pre PHP, alebo stačí prezrieť hlavičku e-mailu, ak si ho odošlete cez nejaký smtp server).

5) Odosielanie v stovkách či tisícoch je v pohode, len treba dávať pozor na kvóty webmailov, väčšina slovenských má denný/hodinový limit na počet prijatých e-mailov z jednej adresy alebo jednej IP. Odosielanie v desiatkách tisícok a viac sa dá automaticky rozložiť na dlhší čas, alebo na viacero (od seba vzdialených) smtp serverov.

6) Po poslaní je nevyhnutné odsledovať si spätnú väzbu. Pri veľkom počte adries sa vždy nájde niekto, komu to došlo nie celkom košér (teória veľkých čísel). Ale ak takéhoto užívateľa odhalíme, nabudúce môže dostať len textovú verziu letáku, prípadne ho preradíme do skupiny, ktorá dostane inak riešený leták.

Ak máte pochybnú databázu, tak radšej neposielajte :-) S veľkou pravdepodobnosťou je v nej pár spamových pascí, ktoré vám môžu poriadne zapotiť čelo :-)
0 0 Rastislav Weber 2011-11-18 13:00:27
@Jano, Matúš: Ak sa bavíme čisto o internetovom biznise, tak stávka na vytrvalosť mi nepripadá ako nejaké terno. Na to je trh priveľmi hektický. Lepšie je znova prekalkulovať potenciál projektu a pozrieť sa, aké sú trendy vývoja. Ak je potenciál stále veľký, tak treba investovať (ak sa nájde kapitál) alebo projekt predať (ak sa nájde kupec). Úplne dýchavičné projekty podľa mňa len zle odhadli potenciál - cieľové publikum. Na druhej strane, sám mám pár rozbehnutých a hibernovaných projektov s veľkým potenciálom, ktoré čakajú na investíciu alebo na kupca. A ja si neviem nájsť čas, aby som to alebo to hľadal. Pretože riešim ďalšie projekty, ktoré zarábajú. Tomáš je možno v podobnom stave a tak napísal tento článok :-))
0 0 Rastislav Weber 2011-11-10 09:39:39
@Martin: Bez ERP je myslené úplne bez ekonomického softvéru, teda aj bez účtovníctva. E-shop, ktorý spomínate, som označil ako e-shop nezávislý na ERP. ERP môže byť aj jednoduché účtovníctvo za pár eur, do ktorého niekto preťukáva faktúry, ktoré vygeneroval e-shop. Malý počet tovarových položiek a malý počet objednávok nekladú nároky na ERP, ale aspoň nejaký peňažný denník sa viesť musí - inak by bola daňová kontrola v šoku :-)
0 0 Rastislav Weber 2011-11-09 21:17:14
@Juraj: Asi tak. Ale človek si potrebuje vybrať aj toho plateného profesionála. A o tom bude ďalší diel. Pretože nie všetci profíci na to idú rovnako a rôzne e-shopy potrebujú rôzne prístupy. Niekto potrebuje taký modul a iný zasa onaký - a škoda platiť za niečo zbytočné. Radšej tie peniažky investovať do reklamy...
0 0 Rastislav Weber 2011-11-09 13:27:28
Každý open source e-shop má exporty/importy (xml). Takže záleží od konkrétneho ERP, či bude schopné takéto štruktúry využiť. Opačne je to zložitejšie, pripojenie ľubovoľného ERP na Magento je v podstate možné, ale je potrebný nový plugin do Magenta. Tam je potom problém podobný ako pri grafike na mieru - modul treba naprogramovať, grafiku nakresliť a následne spracovať do formy vhodnej pre Magento. A to chce čas a veľmi skúseného programátora/webdesignéra. A tí už zadarmo nie sú. V konečnom dôsledku vás môže Magento na mieru stáť viac, než komerčný systém slovenskej firmy. Hotové šablóny sú výhodné - gros práce už spravil niekto iný, vy alebo váš grafik len upravíte detaily (logo, farebnosť, menu...). Odpichnúť sa dá aj od hotových šablón, ktoré sú dostupné zdarma.
0 0 Rastislav Weber 2011-11-08 17:04:32
O Magente bude pokec v ďalšom dieli seriálu. M. má svoje výhody aj nevýhody, ale Community Edition + zakúpená hotová šablóna by mohli poslúžiť na slušný a finančne nenáročný začiatok (ak sa nájde aj dostatočne výkonný a cenovo prijateľný webhosting). U riešení tohoto typu však vidím problém v prílišnej komplexnosti. Magento a podobné projekty sa snažia pokryť všetky možné funkcie a následne majú vyššie nároky na obsluhu. Ale ak e-shop spravuje človek, ktorý je IT znalý, Magento je v pohode. Osobne by som ho medzi open source e-shopmi preferoval, ale chýbali by mi tam features, ktoré sú až v platených edíciách a nemal by som chuť programovať ich alebo hľadať/upravovať či kupovať.
0 0 Rastislav Weber 2011-11-01 19:09:46
Martin: Veď vravím, že treba nájsť "tovar, ktorý poznáte do poslednej molekuly" - budem sa musieť postrážiť vo výrazoch :-)

Z lásky k tovaru však dochádza k inému problému - stretávame sa s e-shopmi v agónii, ktoré ďalej fungujú aj napriek zdravému rozumu a len vďaka tvrdej hlave majiteľa. Takýto e-shop sme zatiaľ neriešili, ale robíme dosť školení na to, aby sme sa s takýmito majiteľmi stretli. Mne je napríklad záhadou, ako funguje istý pán, ktorý je na hranici prežitia už 10 rokov :-) Často sú v hlbokej kríze obchody, ktoré začali ešte v e-shopovom praveku a fungovali bez najmenších problémov, kým sa trh nerozvinul a neprišla seriózna konkurencia. Starí mazáci, ktorí svoj tovar skutočne ovládajú do poslednej molekuly, nezvládli nároky moderného internetového marketingu. Resp. si nedali povedať, že majú niečo naštudovať alebo využiť niekoho, kto nové nástroje pozná. A často boli problémom financie, tí ľudia fungovali s maržami 1-5%, čo stačilo do poľa neoraného, ale už nie do bojového :)

Čo sa týka osobného prieskumu, som skôr skeptický. Človek musí mať skutočne skvelé vzdelanie, aby dokázal pripraviť prieskum, ktorého výsledky budú smerodajné v praxi. Spolupracujeme s dvoma vysokými školami, kolega na jednej učí, ja okrem iného hodnotím diplomovky z marketingu na druhej. A dotyčným diplomantom by som teda nezveril ani prieskum spokojnosti návštevníkov reštaurácie :-) Kvalitný prieskum je náročný a drahý. Zdá sa mi lepšie využiť voľné štatistiky a skombinovať ich prípadne aj s komerčnými, ktoré sa dajú zakúpiť (napr. u TNS). Robili sme takéto analýzy pre elektro aj knihy a vychádzali zaujímavé výsledky, ktoré sa potom v praxi osvedčili ako blízke realite. Napr. pre elektro v čase analýzy vychádzalo, že existujúce e-shopy, ktorých sa zdalo byť až priveľa, v skutočnosti pokrývajú len 5% celkového trhu s elektronikou. A že je ring stále voľný.
0 0 Rastislav Weber 2011-11-01 14:07:21
Martin D.: Zakladanie e-shopu pre e-shop je normálna prax. Je to podobné, ako keď sa absolvent školy rozhodne nezamestnať, ale rovno podnikať. Ak nie je remeselník, má široké spektrum možností, ktoré ponúkajú príležitosť. Podobne sú na tom ľudia, ktorí sa dopracovali k nejakému kapitálu a chcú diverzifikovať svoje portfólio. Napr. majiteľ autobazáru je "za vodou" a bazár šliape sám. Zároveň však bazár negeneruje až toľko peňazí, koľko by pán chcel. Ale vytvoril pritom dosť kapitálu na investíciu. A tak sa dotyčný pán rozhodne prevádzkovať e-shop. Mohol by predávať auto-moto veci, ale má záujem na skutočnej diverzifikácii, aby nebol ohrozený nejakým výkyvom moto trhu. A tak hľadá produkty.

Pri stavaní na značke je riziko, že majiteľ e-shopu podcení branding. Aby prilákal ľudí, má v hlavičke e-shopu značku, ktorú ponúka, aj v AdWords sa zameriava na túto značku. Získať výhradné zastúpenie bez nejakých obratov je dosť komplikované a tak sa môže pokojne stať, že o pol roka prídu ďalšie e-shopy s touto značkou. A ľudia, ktorí hľadali jeho e-shop cez túto značku, odrazu prídu inam, ku konkurencii. Zdôraznil som to preto, že je to častá chyba, s ktorou sa stretávame. V súčasnosti väčšinou nestaviame e-shopy na zelenej lúke, ale preberáme zle bežiace obchody a tak vidíme tých chýb celkom dosť :)

Ďalšie diely seriálu by mali byť aspoň každý druhý týždeň.
0 0 Rastislav Weber 2011-11-01 10:54:15
Martin: Máte samozrejme pravdu, analýza zákazníkov mi vypadla. Ale už som ju doplnil.

Juraj, Martin: Predávať svoj milovaný produkt je skvelé. Prípadne doplniť na trh značku vášho milovaného produktu, ktorá vám chýbala. Ale zažil som dosť projektov, kde e-shop zakladal fanúšik produktu, ale zároveň aj človek, pre ktorého bol obchod španielska dedina. Bez skúseného partnera, ktorý by mu pomohol, je riziko zlyhania väčšie, než u obchodníka, ktorý sa tovar "naučí" poznať. Ale, ako vravím, nehlásam písmo sväté, len vychádzam zo svojich skúseností.

Narábať s maržou sa nám osvedčilo viac. Drahší tovar, kde je skrz vyššiu cenu aj marža v absolútnych číslach vyššia, má spravidla aj väčšie náklady na obsluhu tovaru (náklady na reklamáciu, prípadne na odpis z hodnoty tovaru, ak sa tento vráti v zákonnej lehote späť).

Čo sa týka sezónneho tovaru a rozšírenia sortimentu, ja nevravím, že treba všetko nasúkať pod jeden e-shop. Pokojne sa môžu vytvoriť obchody dva, dá sa to jednoducho spraviť aj s jedným redakčným systémom pre oba e-shopy, rozdelené je to len pre zákazníka. To len človek, ktorého má e-shop živiť, potrebuje niečim vykryť mimosezónne prepady.

So startupom v silnej konkurencii by som si už taký istý nebol. Môže si na to trúfnuť firma, ktorá nemá problémy s kapitálom a ustojí počiatočné (výrazne) vyššie náklady. Samozrejme, predpokladám silnú a rozumnú konkurenciu :-) Ak je konkurencie iba veľa, nič sa nedeje. Napr. letenky sú šialene prepchatá branža a nášmu klientovi sa podarilo pekne preraziť. Nie je lídrom, ale je spokojný.

Čo sa týka konkrétne kníh, staráme sa o viacero úspešných knižných webov (knihy sú môj milovaný tovar :). A veľmi úspešný koncept, ktorým sa možno prípadne inšpirovať, bolo rozdelenie e-shopu s knihami na tri časti. Na všetkých je sortiment v podstate totožný, ale jeden web je orientovaný na lowcost (super zľavy), druhý stavia na vernostnom systéme (zľavy pre verných) a tretí predáva len veľmi špecializovaný výber zo sortimentu. Dokopy vznikol za veľmi krátky čas obrat, o ktorom by sólo obchod mohol len snívať. Nedošlo dokonca ani ku kanibalizácii medzi obchodmi. A jeden e-shop sme dokonca "rozbíjali" až na 5 špecializovaných častí.
0 0 Rastislav Weber 2011-10-31 09:08:12
Martin, neguješ sám seba - ak tie články nečítaš ty, prečo predpokladáš, že ich budú čítať tí, na ktorých si sa zameral? Z mojich skúseností tiež vyplýva, že štruktúra by mala byť z tvojej trojice prvá. Bez štruktúry by sa mohol zbytočne minúť čas na prípravu obsahu, ktorý sa nikde nepoužije. Zdôrazňovať obsah je fajn, ale v 99% prípadov sa finálny obsah pripraví až po tom, čo kostra webu stojí. A sú situácie, kedy to nevadí - napr. u menších webových sídel alebo obchodov. A aj designom sa môže začať - napr. u mikrostránky. V globále by som povedal, že najprv potrebuješ zadefinovať cieľ, ktorý ma web dosiahnuť. Môže to byť napríklad zisk alebo vytvorenie povedomia o značke. Z cieľa sa odvodí cieľové publikum. Ktorým môže byť široká verejnosť ale aj úzko špecializovaná komunita. No a z cieľovej skupiny ti vyplynie štruktúra, obsah aj forma - pretože inak vyzerá web pre B2B komunikáciu, inak špecializovaný e-shop, obchodný dom alebo komunitný portál. A sú aj weby, ktoré majú "blikať, spievať a tancovať" :-)

Páčilo sa mi...

Zajtra.sk > Ľudia > Rastislav Weber