spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Peter Druska 4.10.2010
Hodnoť článok:
0 0

Dizajnová apatia na webe i inde

Kam smeruje dnešný dizajn, ktorý nás obklopuje a „huláka“ na nás z každej strany? Čo sa to okolo nás na Slovensku deje? Mám dojem, že smer je nejasný, že je tu snaha o zliepanie všetkého dohromady podľa návodu: zoberme čo bolo úspešné, zmiešajme s iným úspešným a vytvorme bilbord alebo leták, ktorý je nevkusný.

Sme v období tápania? Stačí sa pozrieť z okna auta a odpoveď je jasná.

Sme svedkami apatie v grafickom, ale i webovom dizajne. Často nevidno kvalitu. Dnes nás tlačia do práce s tým, že začíname robiť niečo, čo už dávno malo byť hotové, a že nestíhame. Prečo? Ekonómia, ako pseudo-veda, je dôvod.

Chceš byť úspešný? Musíš si zaplatiť reklamu, aby tak bolo. Nazval by som to kúpená úspešnosť. Kvalita ide bokom, stráca sa kdesi v hmle spoločenského úpadku estetického cítenia. O kvalitných výrobkoch sa väčšinou rozpráva iba medzi ľuďmi.

Nie, nechcem všetko zadarmo a nie je všetko tak čierne, ako opisujem. Kúpiť si niečo znamená: ohodnotiť prácu druhých ľudí. Aj ja si za prácu nechávam zaplatiť. To je v poriadku, odmeniť. Chcem len dať do súvislosti Sorosove myšlienky a rozšíriť ich o pojem „ekonomická ideológia“ v spojitosti s dnešným prístupom k dizajnu. Dnešná „ideológia“ ľuďom diktuje, aký má byť, či už grafický, webový alebo iný. Platí to samozrejme aj v širších súvislostiach.

Všetko musí byť čo najskôr, pretože niekto rozhodol, že keď to nebude, keď firma nebude vykazovať neustály do nekonečna bežiaci zisk, skrachuje. Často sa to stáva len preto, že zisk je udržiavaný umelo. Niekde sa v tom procese asi stala chyba. Môžem sa síce slobodne o tom vyjadriť, no v tom je nebezpečenstvo tejto ideológie a jej vplyvu na dnešný dizajn. Kým sa slobodne vyjadrujem, ušiel mi zisk a ako firma zanikám. Nikto mi nepomôže. Nedá sa dnes skutočne myslieť šetrne, vyrábať pri tom kvalitu a tvoriť kapitál?

Isteže dá, ale „veľký brat ekonomický“ to jednoducho dlho pri živote nepodrží, pretože ak by sa znížila prehnaná spotreba a začalo sa viac myslieť do budúcnosti, do tej vzdialenejšej, ako len na zajtra, „veľký brat ekonomický“ by bol zvrhnutý zo svojho trónu a do oblastí ľudskej činnosti, ako i do dizajnu, by sa vrátila niekdajšia kvalita. Dnes prežije len málo produktov aspoň 10 rokov. Spoločnosť je naučená myslieť a počítať s vysokou úmrtnosťou myšlienok. Možno je to dobre, keď prežijú len schopní. Na to sú ozdravné krízy. Ako by bol Tomáš Baťa býval povedal, ekonomická kríza neexistuje, je to len kríza morálky spoločnosti.

Ak sa vec odmieta niekoľkokrát po sebe bez preštudovania jej podstaty a obsahu, niečo je zle, niekde sa stala veľká chyba.

Historický pohľad

Pozrime sa stručne na doby minulé. Ako vznikali kvalitné práce? Boli vždy poplatné konkrétnej spoločenskej atmosfére - jaskynná maľba, vojnový plagát, propagandistická architektúra. Všetko vznikalo na objednávku niekoho. Naproti všetkému, mnohé bolo aj kvalitné. Vo všetkom sa myslelo do detailov. Preto je prirodzená otázka, či existuje aj dnes kvalita, ktorá je na objednávku ekonomickej ideológie a ekonomického rastu a premyslená do detailov? Existuje.

Ak sa taká firma nájde, ktorá vytvára dizajn na zákazku ekonomickej ideológii, no dizajn kvalitný, prepracovaný do najmenších detailov, potom vytŕča z davu a je to vidno. Vymenujem tri príklady:
• Apple,
• Mercedes-Benz,
• Volvo.

Vo webovom dizajne niečo tak vytŕčajúce badať len ťažko, pretože tam je kvalita roztrúsená do väčšej šírky a taktiež viac lokalizovaná a sústredená na menšie oblasti. Globalizácia sa v tomto smere neprejavila tak výrazne a nejestvuje jedna veľká spoločnosť navrhujúca webové sídla. Žiaľ v súčinnosti s týmto, tu nejestvujú ani žiadne pravidlá, zjednocujúce princípy, ktoré by sme mohli nazvať základom webového dizajnu. Chýbajúci článok v procese tvorby. Už v prvom článku o modeli webového sídla - som naznačil, kam chcem danou sériou článkov smerovať.

Myslím si, že naša spoločnosť potrebuje kultiváciu. Vidno to na každom kroku, či už vo svete reálnom, či virtuálnom. Aby som sa moc nevzdaľoval od webového dizajnu, uvediem dve webové sídla, ktoré sú po dizajnovej stránke veľmi kultivované, decentné a neobsahujú samoúčelné prvky. Niekomu sa páčiť budú, niekomu nie. Pri objektívnom pohľade ich ale prijme každý, pokiaľ by zohľadnil pravidlá tvorby kvalitného webového dizajnu. Tento článok nie je o ich podrobnom opise, to môžeme urobiť v budúcnosti, ale ako úvodný pohľad z inej strany ich ponúkam pre inšpiráciu.

Prvým webovým sídlom je holandské www.design.nl venujúce sa dizajnu.

Druhým je www.vitsoe.com, ktorý ponúka na predaj police z dizajnérskeho „pera“ kultového Dietera Rammsa, ktorého prácou sa okrem iného inšpiruje aj spoločnosť Apple.

Teraz si nejdeme opisovať, prečo vyššie spomínané webové sídla sú dobré. K tomu sa dostaneme postupne v sérii mojich článkov. Chcem tým naznačiť, že existujú pravidlá, ktorých dodržaním sa webové sídlo dá urobiť pekne, kvalitne, funkčne, a pritom použiteľne v akomkoľvek prehliadači na akomkoľvek zariadení.

Peter Druska Peter Druska

Vyše 13 rokov som robil CSS/HTML šablóny webových sídiel ako Pokec.sk, Azet.sk a iných. Robil som vlastné iOS appky, neskôr som prešiel programovať najskôr do Starbug.eu, neskôr do Inloop.eu. Pomedzi to som učil chvíľu na gymnáziu, no odišiel som, pretože som bol myslením nekompatibilný. Po inloope som prešiel do firmy become.sk, kde mám za úlohu vybudovať oddelenie mobilného vývoja. Tomu sa teraz venujem naplno, popri tom robím aj vývoj pre iOS. Tu sme založili značku Bedots.eu.


Hodnoť článok:
0 0

1 komentár k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Rudolf Kubík 19.1.2012 23:10:39
Ja som sa tak pozrel z okna auta a naozaj som zistil že ten WEB dizajn je na prd :)
Zajtra.sk > Dizajn > Grafika > Dizajnová apatia na webe i inde


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama