spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Martin Malina 6.9.2011
Hodnoť článok:
1 0

Negatívny priestor - biela plocha v návrhu neznamená, že sa na ňu zabudlo

Podaktorí ľudia ho vnímajú ako dieru v streche, ktorú treba zaplátať. Hovorím o bielej ploche vytvárajúcej negatívny priestor...

Čo je negatívny priestor?

V grafickom dizajne sa negatívnym priestorom označuje ten priestor, ktorý nie je použitý resp. niekto by mohol povedať, že neplní žiadnu funkciu. Často býva bielej farby, a tak sa mu hovorí aj biely priestor.

Naozaj neplní žiadnu funkciu?

Ak by neplnil žiadnu funkciu určite by o ňom ľudia nepísali a ani by ho špeciálne nepomenovávali. Ľudia si neuvedomujú, že vzdušnosť a priestorovosť návrhu sú vytvárané práve existenciou negatívneho priestoru. Takýchto ľudí stretneme hlavne v pozícií naších klientov, ktorí nám chcú tak radi škarediť naše "diela" :) Treba im preto rukami, nohami vysvetliť, a uviesť na pravú mieru, čo by mohlo mať za následok, to čo od nás požadujú. Povedať, že aj ten "biely" priestor má svoju funkciu a neznamená to, že sa naň zabudlo.

Dizajny, ktoré dýchajú, upútajú oko diváka viac, ako návrh ignorujúci túto skutočnosť. Negatívny priestor má presne túto funkciu, sprehľadniť, zvýrazniť, dať do poriadku. Ukážka návrhu s negatívnym priestorom.
ukážka, ukážka
Jeden z mnoho webov dodržujúci okolo svojích prvkov pekné "biele" priestory. ukážka - web

Absencia negatívneho priestoru

Nedostatok negatívneho priestoru môže mať za následok, že sa divák v návrhu stratí. Bude mať stiesnený dojem. Oko diváka bude prechádzať celým návrhom ako zmyslovzbavené. Nebude schopné okamžite nájsť vizuálny tok (cestu, po ktorej sa v návrhu vidá oko diváka). Nebude schopné zamerať sa len na časť návrhu a príjmať z neho to, čo mal návrh odovzdávať.
Aj samotné odstavce v textoch majú podobnú funkciu. Dodávať textu poriadok a prehľad na to boli predsa vymyslené.

Tu bola zrejme snaha čo najviac využiť priestor. Žiaden negatívny priestor. Žiadna voľná plocha.
ukážka
Ako behali vaše oči po návrhu? Mne zbehli oči po prečítaní titulky k logu "Links" pokračujúc dole ku kontaktu. Je kontakt, to čo mi chceli tým plagátom odovzdať ako prvé? Asi nie a ani moje oči sa s tým neuspokojili, preto sa zastavím a snažím sa nájsť nový tok. Takéto behanie očami môže ľudí nudiť, hnevať alebo miasť.
Tu je príklad, ako plánovať a myslieť na tok pri tvorbe komixu. Aj vy neznášate, keď pri čítaní neviete, ktorú bublinku si máte prečítať ako prvú?
ukážka

Na záver ešte ukážka, ako sa podaktorí snažia zahrávať s okom diváka práve využívaním negatívnych priestorov.
Pes či mačka alebo aj myš?

Hodnoť článok:
1 0

5 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Zoltán Mitlík 31.3.2012 16:03:31
Mozno ano mozno nie. Keby som mal vsetkych klientov ucit tak by som sa stal ucitelom. Mne ide o moj cas a nekomplikovat si veci. Preto radsej spolupracujem s klientmi u ktorych vidim ze nechaju veci na mna resp. nas lebo si nase sluzby objednali ako profi. Tam uz potom neriesim nejaku vyuku klienta...Neni dovod
0 0 tester 28.3.2012 11:20:35
Zoltan, umenie je vysvetlit klientovi a zasvatit ho .. nie cakat ze pride klient akeho si zelas ;) takto sa zmena myslenia, co sa snazis povedat, nerobi ..
0 0 Martin Malina 14.9.2011 13:05:37
viac menej suhlasim. Podla mna si treba vybudovat stalu a firme rozumejucu klientelu, s ktorou to 'slape'.
0 0 Zoltán Mitlík 14.9.2011 11:47:30
Toto je velmi tazko vysvetlitelne hlavne komunistickym klientom (rozumej nemodernym, zastaralym)... V priemere pracujem s priestrom okolo 25px-30px no v drvivej vacsine pripadov sa stretavam s tym ze preco je tam tolko volneho priestora, dizajn tak posobi rozpadnuto neucelene :D :D :D :D Nuz slovensky klient sa este musi co to ucit a hlavne musi pochopit ze si dizajnersku firmu najima pre to aby mu vyrobili dizajn moderny, a reprezentovali spolocnost a vie preco robi vec tak ako robi, teda ak je odbornik a vyzna sa. (tiez nestojim nad automechanikom a nevravim mu co ako ma opravovat)....Teraz to funguje tak ze klient si povie vsetko ako chce mat a grafik len bezhlavo kresli to co je mu nakazane....Co je velmi zle...

Preto sa snazim vyberat si takych klientov u ktorych vidim ze si nechaju poradit...Aj napriklad s tym priestorom...Dizajn musi podla mna dychat, vzdusny, a nie lepit vsetko na seba.....sak ja len tak :D :D
0 0 Razdig Rastislav Hajduk 6.9.2011 09:53:18
Negatívny priestor na snímke je oblasť (plocha), kde tvary a objekty neexistujú a je to teda prázdne miesto okolo tvarov a objektov. Na snímke býva často reprezentovaný silno
rozostreným pozadím alebo farebne alebo tonálne jednoliatym pozadím. Negatívny priestor je tiež často tvorený silne rozostreným pozadím a priťahuje pozornosť na hlavný objekt (pozitívny priestor na snímke). Súčasne zjednodušuje snímku, poskytuje oku aj mozgu odpočinok (negatívnym priestorom sa mozog nemusí zaoberať) a tým uľahčuje čítanie snímky.
Zajtra.sk > Dizajn > Grafika > Negatívny priestor - biela plocha v návrhu neznamená, že sa na ňu zabudlo


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama