spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Patrick Priecel 27.10.2010
Hodnoť článok:
0 0

Trendy vo web designe: Zima 2010/2011

Pozrite si trendy vo webovom dizajne pre sezónu zima 2010/2011. Čo nás čaká v najbližších mesiacoch?

Pomaly ale isto sa blíži zima, ktorá so sebou prinesie nie len vrchol tohto ročnej IT sezóny, ale aj novú dizajnovú kolekciu. Väčšina novodobých dizajnérov sa snaží sledovať trendy, no niekomu to nepríde ako najvhodnejšie riešenie a radšej sa snaží byť originálny, vydáva sa čisto čiste vlastnou cestou a do svojej tvorby zapája svojsky štýl, ktorým sa snaží upútať okolie. To síce nie je úplne to najhoršie riešenie, no väčšina vecí má dobrú aj zlú stránku. Optimálna je kombinácia malé zapojenie trendov a vlastná originalita. Na druhej strane však treba povedať, že inšpirácia, udávanie a sledovanie nejakého smeru nie je na zahodenie, akurát, že každý hľadáme inšpiráciu niekde inde. Ak patríte k dizajnérom či nadšenom dizajnu, určite vás zaujmú trendy, ktoré by sa mali nosiť na webovej scéne túto zimu a mali by pretrvávať až do začiatku roka 2011, kedy uvedieme celoročné trendy na rok 2011. Dizajnérske trendy na túto zimu sa výrazne neodlišujú od tých z konca leta, no predsa sa bude klásť dôraz na veci, ktoré sú neprehliadnuteľné.

1. Logo sa zmenšuje, weby chcú byť viac sociálne

Pri sledovaní globálne známych a zaujímavých webov je vidieť, že väčšia web dizajnérov začína v poslednej dobe premýšľať nad tým, ako by sa dalo efektívne vytvoriť prostredie a celkové rozhranie webu tak, aby bolo čo najbližšie k používateľskému mysleniu, aby sa ovládanie zjednodušilo a priblížilo sa viac k sociálnym sieťam. Z tohto hľadiska vyplýva fakt, že komunitné portály tento rok veľmi výrazne ovplyvnili trendy, ale aj psychiku vývojárov a dizajnérov, čo sa spája aj so samotným "zosociálnovaním" webov ako takých a ich spájaním so sociálnymi sieťami.

Pri zavádzaní tohto trendu do samotného dizajnu však vznikajú dve skupiny. Na jednej strane množstvo webov začína zmenšovať logo a robiť prvky drobnejšie.

Staré logo Twitteru

Pozrite si ako sa nové logo Twitteru zmenšilo.
Nové menšie logo Twitteru

Na druhej strane sú tu weby, ktoré logá a dôležité položky zväčšujú a chcú sa akoby zvýrazniť, keďže konkurencia rastie. Zvýrazniť sa medzi konkurenciou sa však dá aj efektívnejšie a dokonalejšie ako iba nadpisom na pol obrazovky. Celkovo však prevláda skupina, ktorá sa drží trendov sociálnych sietí a svoje weby prispôsobujú tomuto trendu.

Tento trend však nemusí byť najšťastnejšie riešenie a konieckoncov všetko ostáva už na klientovi a samotnom dizajnérovi, ktorý zvolí spoločne s kompetentnými osobami tú najsprávnejšiu stratégiu.

2. Guľaté rohy a tvary ožívajú

Kým začiatok roka 2010 sa niesol skôr v štýle ostrejších hrán a skica dizajnov, zima prinesie viac oblých hrán a to hlavne pri položkách ako hlavná obsahová časť, či prepínacia navigácia, ktorá je už akýmsi štandardom. Okrem navigácie s guľatými rohmi sa viac zaoblia aj rôzne vedľajšie okienka. Do módy túto zimu idú aj guľatejšie tvary v logách a buttony s oblými hranami.

3. Písmo a typografia

FontPo stránke písma sú isté formáty už zaužívané a vo font galériach neustále pribúdajú nové a nové písma. V zime dizajnéri budú vsádzať na klasicky zaužívané písma, ale prihliadať sa bude aj na estetičnosť a modernú eleganciu. Variabilne sa bude meniť aj veľkosť a to v závislosti od tipov stránky na ktorej sa daný text nachádza. Miešať sa bude aj striedavá veľkosť písma.

Pismo na webe s dostatočným riadkovaním Komunitné weby a spravodajské weby sa zamerajú na väčší objem contentu, no zároveň aj na dostatočné medzery, čo docielia menším a klasickým čiernym písmom. Farby písma budú prevažne tmavé a budú sa striedať s jemnými spoločne s použitím hoveru. Firemné prezentácie sa snažia presadiť, keďže konkurencia giganticky rastie a tak budú využívať dostatok priestoru na hlavnej stránke a začnú ju osádzať veľkými obrázkami, s veľkými nadpismi a menším menu. V tomto prípade nehrá logo až takú veľkú úlohu. Dôležitá je myšlienka, ktorú chce tvorca stránky s vlastníkom ponúknuť druhej strane. Identita pomocou loga pôjde trošku do úzadia a firmy sa budú chcieť prezentovať najmä zviditeľnením myšlienok, pomocou veľkých objektov.

Silný vizuál webuDôležitá je myšlienka a silný vizuál. AwesomeJS.com

Zdá sa, že typografii konečne svitá na lepšie časy v celkovej percentuálnej populácii webov. Sú web stránky, ktoré ponúkajú aj v súčasnosti veľmi slušne typograficky spracovaný web, no existuje stále množstvo stránok, ktoré ju nemajú zvládnutú a sú pre návštevníka odpudzujúce a pri prvom kontakte dochádza v krátkom časovom úseku k malej alebo k úplnej dezorientácii. Prehľadnosť odsekov či správne umiestnenie prvkov hrá obrovskú úlohu, pretože mnoho návštevníkov pociťuje aj detaily a tým sa rozhodne netreba vyhýbať. Veď detaily a okamihy sú častokrát rozhodujúcimi faktormi.

4. Tmavé farby a odtiene

Celá zima bude najmä o tmavých farbách, ktoré sa budú vyskytovať najmä v hlavičke a v pätičke. Veľké množstvo dizajnérov začalo v poslednej dobe pracovať na kombináciách, tmavý vrch a bledý content. Tmavé odtiene túto zimu budú mať aj pozadia a to na weboch rôznych zameraní. To, že biele pozadie je zárukou serióznosti už dávno nie je pravidlom, aj keď nájde sa veľa grafikov, ktorí to dokážu stále tvrdiť.

Quantify - tmavé pozadie, biely contentPripravovaný slovenský task manager Quantify

Trend na túto zimu sú tmavšie pozadia s bledým až čisto bielym contentovým polom. Bočné položky sa budú oddeľovať jemným odtieňom mierne silnejšej farby a do módy sa vráti aj tieňovanie objektov. Pri tmavých pozadiach si už od leta nachádzajú svoje miesto aj čoraz viac populárnejšie textúry, no nie vždy sa hodia k danému dizajnovému prevedeniu, takže s textúrami radšej opatrnejšie.

PurCV - tmavé pozadie, biely content Nový tool na robenie CV-čiek PurCV

5. Minimalistický dizajn sa používateľom začína pozdávať

Do popredia by sa túto zimu mohol viac dostať aj minimalistický štýl grafiky, ktorá je v poslednej dobe veľmi populárna. Minimalistický dizajn sa stáva čoraz viac jednoduchším, no zároveň dizajnéri dokážu vytvárať kreatívne riešenia pri ktorých niekedy naozaj platí heslo, že v jednoduchosti je krása. Túto zimu by mohol vzrásť počet webov, ktoré sú riešené minimalisticky a zároveň efektívne.

Pekný príklad minimalizmu vo webovom dizajne Pekný príklad minimalizmu vo webovom dizajne - Made by Sofa. Pozor, oni nerobia kreslá.

Ak je váš produkt skvelý, alebo chcete používateľovi jasne povedať o čo ide, je zbytočné vytvárať komplikované webové riešenie.

Stránka, kde sa nestratíte Na tejto stránke sa istotne nestratíte www.reeder.ch

Minimalistický dizajn je ako stvorený na to, aby ste povedali ľudom presne to, čo potrebujú a zároveň aby sa v informáciach, ktoré im chcete podať nestratili. V zimnej sezóne budú v minimalistickom dizajne prevládať najmä veľké nadpisy, obsah v stĺpcoch a rôznych okienkach, jemné línie a väčšinou budú stránky obsahovať 2-3 farby, čo bohato stačí.

6. Úvod stránky bude pútavejší

Či už sú to sociálne siete ako Facebook či rôzne firemné prezentácie, množstvo webov v rôznych odvetviach sa už nejaký ten mesiac snaží čo najviac priblížiť ku svojim návštevníkom a prilákať ich na svoju stranu a to pomocou úplne jednoduchej veci. K tomuto kroku majú dopomáhať tzv. intro boxy, ktoré vám majú za úlohu podať hlavnú myšlienku zblíženia sa. V zimnej sezóny môžeme očakávať vyvrcholenie podávania myšlienok prostredníctvom tohto spôsobu. Veľký pútavý text, zaujímavá kresba či fotografia sú jednými z hlavných prvkov, ktoré majú za úlohu docieliť efekt zblíženia sa.

Osobná stránka fotografa Osobná stránka fotografa Rune Molnesa

V novom roku môžeme očakávať ešte efektívnejší kontakt s používateľom, ktorý by mal ovplyvňovať psychiku tak, že človek sa bude rozhodovať v priebehu stotín a myšlienky sa mu budú vrývať do podvedomia rýchlejšie. Veľkú rolu zohrávajú aj farby, dôveryhodnosť a detailne umiestnenie prvkov.

7. Zima najmä v šate elegantného dizajnu. Brushe a skice si dajú prestávku.

Ako už bolo spomenuté v úvode, kreslené stránky zažili svoj vrchol v prvej dekáde tohto roka, rovnako aj stránky plné rôznych brush efektov. Zima sa bude niesť najmä v duchu elegancie a čistého dizajnu. Kreslené postavičky, tvary a brushe by sa mohli vrátiť do módy opäť krátko po novom roku. Čistý a moderný dizajn by mal byť vytvorený hlavne z prehľadného menu, navigácie, správne umiestnených textov a ladiť by mali aj samotné farby. V zime budú v dizajne prevládať jemné línie, rôzne svetelné efekty, guľaté hrany, elegantné pozadia a čoraz viac sa do popredia dostáva aj obľúbené jQuery.

8. Vyhľadávanie na stránke bude zreteľnejšie

Mnoho vývojárov a dizajnérov sa snaží stránku prispôsobovať tak, aby čo najviac vyhovovala cieľovej skupine, ktorá ju bude používať. Keďže ľudia sú čoraz viac žhaví po vyhľadávaní, v zime sa budú snažiť kreatívci o to, aby bolo vyhľadávanie viditeľnejšie, možno trochu zábavnejšie, ale aj zreteľnejšie a výraznejšie. Malo by byť tiež rýchlejšie a samozrejmosťou budú nápovedy pri vyhľadávaní. Pole vyhľadávača by malo byť na stránke výraznejšie, pretože pre ľudí začína byť čoraz viac dôležitejšie.

9. Flash ešte požije, HTML 5 má ešte čas

Tohtoročná zima bude výrazným prelomovým obdobím technológie Flash. Považuje sa za deravú a celkovo nemotornú, takže mnoho dizajnérov, ale aj používateľov si praje, aby postupne zanikla. Vývojári v Adobe sa však len tak ľahko nedajú a budú sa snažiť čoraz viac dokázať, že flash nie je až tak zlý ako sa zdá. Prednosť však postupne bude dostávať najmä HTML 5, ktoré je však ešte vo vývoji a vývojári sa vôbec nemusia ponáhľať s jeho implementáciou do svojich projektov.
Na HTML 5 bude vhodné prejsť až na prelomoch roka 2011 a 2012 resp. 2012 až 2013, kedy už by mohli byť prehliadače pripravené na efektívne využívanie HTML 5. Experimentovať sa však bude vždy, čo je úplne bežným javom.

Patrick Priecel Patrick Priecel

Rodený Kanaďan, ktorý už nejaký ten rok trávi život v Európe a stále ho to baví. Stál pri zrode projektu Zajtra.sk a ako redaktor písal 2roky pre technickú rubriku na Birdz.sk. Rok sa venoval aj portálu pda.pravda.sk, kde písal odborné geek recenzie na mobilné telefóny a pda zariadenia. V súčasnosti pôsobí ako freelance wedizajnér / špecialista na webové rozhranie, ovládanie aplikácii a používateľsku psychológiu.


Hodnoť článok:
0 0

2 komentáre k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Igor Pauer (fb) 16.11.2010 00:00:00
Tak pozeram ze sme s novym redizajnom uplne trendy. Potesitelne...
0 0 Tomas Dolezal (fb) 16.11.2010 00:00:00
test
Zajtra.sk > Dizajn > Grafika > Trendy vo web designe: Zima 2010/2011


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama