spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Patrick Priecel 3.7.2011
Hodnoť článok:
0 0

Psychológia a web: Farby a tvary sú často rozhodujúcim faktorom (2)

Je tu ďalší dieľ o psychológii na webe v ktorom sa chcem venovať najmä farbám, tvarom a vizuálnym doplnkom, ktoré výrazne prispievajú na rozhodnutia a pohodlie návštevníka vašej webovej stránky resp. webového sídla.

Aj na weby platí zákonitosť dobré vs. zlé

Vo svete webov sa stretávame s rôznym typom webových stránok, niektoré sú už na prvý pohľad “čisté” iné sú zasa horšie a nakoniec sú tú tie úplne zlé, nie len typograficky ale často neladí ani farebné prevedenie a jednotlivé tvary. Dobrý dizajnér väčšinou takéto nedostatky ihneď zaregistruje a vo svojich projektoch sa im snaží konieckoncov vyhýbať. Otvorene si však môžeme povedať, že nikto nie je dokonalý.

Často sa stretávam s prípadom, že dizajnér resp. grafik cíti prácu ako celok, dokáže vytvoriť kombináciu farieb a následne ju nevie odôvodniť. Je dobré kombinovať farby len tak od oka ? Veľa tvorcov vôbec nepremýšľa nad tým, prečo použijú dané farby a väčšinou za tým treba hľadať len vloženie vizuálneho vkusu. Ale aby som nezatracoval, existujú aj tvorcovia, ktorí si všetko premyslia do najmenších detailov. Je dôležité sa zamýšľať nad tým, prečo zvoliť danú farbu a kam ju umiestniť.

Farby sú rozhodujúce, dominuje modrá

Pri výbere farieb na danú webovú stránku je potrebné, vhodne vymyslieť a naplánovať stratégiu tak, aby si človek premyslel kam chce so svojou stránkou smerovať, koho chce osloviť a prečo ho chce osloviť. V niektorých prípadoch je voľba väčšinou jasná, no aj napriek tomu sa stále môžeme stretnúť s nevhodnými farebnými kombináciami či vzormi.

V dlhodobých prieskumoch je najpopulárnejšia farba modrá. Už odjakživa ľudia vnímali modrú ako najpríjemnejšiu farbu po stránke optického ponímania, keďže aj obloha je prirodzene modrá. S touto myšlienkou sa stotožňuje aj špecialista na farby Pantone.

Od roku 2008 je modrá farba vyhlasovaná za najpopulárnejšiu nie len na webe, ale aj celkovo v oblasti rôznych produktov. V roku 2010 Pantone vymenoval za farbu roka opäť modrú no tentokrát azúrovo modrý odtieň, pričom predošlé roky išlo najmä o tmavšie odtiene. Táto farba má v človeku navodiť pocit pokoja, únik z každodenných starostí a obnoviť zmyselnosť.

Ak sa pozrieme na výsledky najnovších prieskumov, nič sa nemení. Modrá farba je neustále kráľom a je najobľúbenejšou farbou až v 17 náhodne vybraných krajinách. Najviac modrú farbu obľubujú Nemci, Brazílčania a Američania. Pri celosvetovom prieskume si vybralo modrú až 40% ľudí za najobľúbenejšiu farbu resp. farbu, ktorá na nich pôsobí opticky najlepšie.

Prečo sa ľudom páči najmä modrá farba? Touto otázkou sa už pár rokov zaoberajú psychológovia ale aj majitelia veľkých webových sídiel alebo samotní grafici. Z prieskumov jasne vyplynulo, že farba pôsobí na človeka neutrálne, dodáva človeku pocit vyššej dôvery, atraktívnosti, čistoty a poriadku. K otázke modrej farby sa už pár krát vyjadril aj CEO Facebooku Mark Zuckerberg, ktorý je vyštudovaný psychológ. Pri navrhovaní Facebooku dobre vedel pre ktoré odtiene a farby sa rozhodnúť, keďže Facebook je web, ktorý združuje komunitu ľudí. Zuckerberg si myslí, že modrá farba je najlepšie viditeľná, najpríjemnejšia a po stránke očného kontaktu vytvára najmenej problémov s viditeľnosťou.

Farby vplývajú na každého inak, čo sa skrýva za ich symbolikou

Už z bežného života človek podvedome vníma farby ako niečo, čo ho podnecuje k tomu, aby sa rozhodol a podal výsledok vnímanej emócie. Každá farba má svoju symboliku či význam a veľkú rolu zohráva aj odtieň, ktorý je vložený do ľubovolnej kombinácie. Táto problematika je zložitá aj v samotnej psychológii keďže každý mozog je odlišný a ľudia nemajú identické vnímanie. Preto je potrebné zamerať sa skôr na lokálne varianty a tie jemne vylaďovať. Vybral som pár frekventovaných farieb, ktoré je ideálne používať vo webových projektoch, samozrejme výber je neskôr aj otázkou myšlienky toho, kam chce projekt smerovať a aký je jeho účel, zámer a podobne. Následne sú zvolené farby na mieru.

Zelená

Hneď po modrej patrí medzi najobľúbenejšie farby zelená, ktorá symbolizuje prírodu, energiu a rast. Zelená patrí medzi veľmi frekventovanú farbu na webe. Pri vhodnej kombinácii s dobrým odtieňom šedej a modrej nadobúda web príjemnú atmosféru. Tak ako každá vec, aj zelená má svoje negatíva. Všeobecne sa zelená považuje za pozitívnu farbu, no spája sa s krehkosťou, neskúsenosťou, závisťou a žiarlivosťou. Patrí jedna z týchto vlastností aj zajtra.sk, ktoré je odeté do zelenej ?

Oranžová

Farba, ktorá je nenávidená ale aj obľúbená. Mnoho ľudí, ktorí majú radi eleganciu cítia odpor k oranžovej. Web, ktorý má byť ladený elegantne by nemal obsahovať túto farbu a tvorca by sa jej mal v tomto prípade vyhnúť. Oranžová je spájaná aj s priemyslom, dopravou ale aj sviežim bytovým priestorom. Táto farba je vhodná pre weby, ktoré chcú vyžarovať energiu a teplo. Ak chcete použiť energickú farbu na web, oranžová by mala dostať prednosť pred červenou, pretože je v porovnaní s nou pokojnejšia.

Čierna

Farba elegancie, tajomnosti ale aj nervozity. Ľudia, ktorí milujú eleganciu a majú zmysel pre vkus sa čiernej nevyhýbajú. Čierna farba je moderná farba, ktorá môže síce na prvý pohľad vzbudzovať pocit konzervatívnosti, no pri weboch vo vhodnej kombinácii nemôže skoro nič pokaziť. Táto farba je vhodná na stránky, ktoré chcú pôsobiť elegantne, štýlovo a moderne.

Biela

Keď si človek predstaví bielu farbu, okamžite ho napadne čistota. Biela je frekventovaná farba, no používa sa najmä ako pozadie. Záporná vlastnosť tejto farby je, že sa často považuje za farbu pýchy. Pri weboch je však neutrálna a vhodná na stránky, ktoré chcú zvýrazniť obsah vo výraznejších farbách. Túto farbu často používajú najmä weby, ktoré združujú vysoké percento textového obsahu. Ide najmä o spravodajské servery. Ak máte posolstvo dať do povedomia používateľom najmä ideu textu, je to vhodná farba do pozadia bloku alebo samotnej stránky.

Šedá

Táto farba sa považuje za neutrálnu ale aj smutnú. Pri pohľade na šedú farbu si človek môže pripadať smutný resp. môže cítiť, že v danom objekte nie sú emócie, no tento pocit zaniká ihneď po tom, ako sa správne táto farba zladí napr. s čiernou, zelenou či modrou. Dobrým mixom môže v kombinácii so šedou vzniknúť veľmi príjemná prezentácia. Táto farba je často nasadzovaná či už na komerčné aplikácie alebo spravodajské servery. Pri vhodnej kombinácii nie je čo pokaziť.

Hnedá

Ďalšia z farieb prírody, ktorá nie je na webe veľmi frekventovaná. Táto farba je vhodná najmä na riešenia v hotelovej oblasti či na projekty, ktoré sú orientovane kultúrne. Farba vyjadruje dôveru rovnako ako modrá a tiež stabilitu.

Fialová

Táto farba sa už odjakživa spája s kreativitou a bohatstvom. Rôzne odtiene fialovej, ktoré prechádzajú až do ružovej sú spájané aj so zdravím a duchovnom. Táto farba je vhodná na rôzne typy stránok, ktoré chcú vzbudzovať kreativitu a v slabších odtieňoch harmóniu a pokoj.

Červená

Čo si človek predstaví pod červenou? Väčšinou vášeň, lásku ale aj agresivitu. Vo výskumoch bolo dokázané, že pri minimálne 2 min. očnom kontakte s červenou dochádza k zvýšeniu nepokoja a podráždenosti. Samozrejme jednotlivé vplyvy sú individuálne, no to, že červená je skôr negatívnou farbou ako pozitívnou je známym faktom. S červenou to preto netreba moc preháňať. Avšak ak je táto farba použitá vo vhodnej koncentrácii, dobre zladená a v primeranom odtieni, môže byť dobrým riešením do daného webového projektu.

Vzory a tvary nesmú pôsobiť rušivo

Každý zo vzorov, ktorý sa vyskytujú vo svete skrýva v sebe určitú symboliku, ktorá sa prenáša samozrejme aj na web. Pri výbere tvarov na web je dobré použivať jeden štýl a taktiež je potrebné rozhodnúť sa, čo chcete vyjadriť. Nie je celkom vhodná globálna kombinácia oblých + veľmi guľatých okrajov a ostrých tvarov, pretože to jednak vizuálne zle vplýva pri spracovaní informácii mozgom v strednom mozgu, ale aj konečný efekt nemusí pôsobiť vkusne a čisto. Nie je to však podmienkou nakoľko ak zvolíme variantu prevažne jeden štýl tvaru + malý výskyt iného, môže to pôsobiť bezproblémovo. S tvarmi je potrebné sa hrať a zvoliť primeranú variantu toho, čo si môžeme dovoliť a kam zájsť.

Keď som už pri tých tvaroch, napadlo ma, že by som mohol dať do pozornosti stránku kníhkupectva Panta Rhei, na ktorej je príkladne vidieť, ako odplašiť klienta. Vrch stránky sa síce snaží pôsobiť seriózne, no v konečnom dôsledku je chaotický a vplýva na očný kontakt rušivo. Šrafovanie je nevhodné a rušivé. Na rozdiel od konkurenčného kníhkupectva Martinus, ktoré síce taktiež zvolilo správny typ tvarov, no spôsobom prevedenia je stránka na oko príjemnejšia a práca s tvarmi je vyriešená ideálnejšie.

Symbolika vzorov nie len na webe

Kocka a obdĺžnik

Tieto tvary symbolizujú istotu, stabilitu, dôveru a serióznosť. Je možné všimnúť si, že pre tento tvar napr. aj pri logách sa rozhodujú banky či rôzne finančné inštitúcie alebo podniky. Ako celok je veľmi vhodné používať tento typ tvaru aj globálne na web. Pri vhodnej aplikácii do produktu a zapracovania bude výsledná práca čistá a prehľadná.

Kruh

Kruhové vzory sa na weboch využívajú veľmi málo. S kruhom sa možno stretnúť pri logách, špeciálnych input tlačítkách či rôznych nálepkách, ktoré symbolizujú akciu alebo niečo extra. Kruh ma vo všeobecnosti symboliku energie a zmyselnosti.

Oblé tvary a gulaté rohy na webe

Tento štýl bol v istej etape rokov 2010 až 2011 celkom v móde, no postupne sa vytráca aj keď opäť môžeme dávať do popredia individualitu ako takú. V súčasnosti je v kurze kombinácia vyššie spomínanej kocky a obdĺžnika a len mierne oblých tvarov a guľatých rohov.

Trojuholník

Symbolizuje duchovno ale aj tajomnosť. Na webe sa veľmi nepoužíva do stavby webu. Stretnúť sa s ním dá väčšinou najmä pri logách či navigáciach.

Tvary a farby nám ukazujú svoju tvár, presne takú, akú ju chceme mať a vidieť.

Patrick Priecel Patrick Priecel

Rodený Kanaďan, ktorý už nejaký ten rok trávi život v Európe a stále ho to baví. Stál pri zrode projektu Zajtra.sk a ako redaktor písal 2roky pre technickú rubriku na Birdz.sk. Rok sa venoval aj portálu pda.pravda.sk, kde písal odborné geek recenzie na mobilné telefóny a pda zariadenia. V súčasnosti pôsobí ako freelance wedizajnér / špecialista na webové rozhranie, ovládanie aplikácii a používateľsku psychológiu.


Hodnoť článok:
0 0

8 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 tester 28.3.2012 11:42:10
.. este ze mam celu obyvacku do cervena :) ale pracovnu mam modru, spalnu fialovu, kuchynu zelenu, chodbu oranzovu :P
1 0 Yurii Fotul (fb) 25.7.2011 00:00:00
Clanok je dobry tak pre zacinajuceho dizajnera, ale v kazdom pripade po precitani by mal utekat googlit viac info. Zislo by sa rozsirene a odusevnene pokracovanie. Inac chyba ti tam Zlta farba - ktora je jedna zo zakladnych a myslim, ze dost dolezita na webe.
0 0 Luboš Perniš (fb) 7.7.2011 00:00:00
@Márius Rak súhlasím
0 0 Angie Jancoskova (fb) 7.7.2011 00:00:00
Je to dobrý článok, ale takýchto článkov som na internete čítala už veľa... Myslím, že sú to tie najzákladnejšie veci, ktoré by mal ovládať každý dizajnér. Bude aj ďalšie pokračovanie?
0 0 Samuel Ya Ondrek (fb) 4.7.2011 00:00:00
2autor: jeden z najlepších článkov o designe, aký som v poslednom čase čítal. nápaditý, zaujímavý, originálny, aktuálny, presný, všeobecný a zároveň trefný. výborne! ak ti môžem poradiť, keby si to vedel napísať trošku kvalitnejšie, po anglicky a tak trikrát dlhšie, tak by bol hodný aj na alistapart, a to je čo povedať.
0 0 Márius Rak (fb) 4.7.2011 00:00:00
Autor by sa mohol naučiť pravopis, alebo zajtra.sk by si mohlo zohnať nejakého jazykového korektora. Článok mi navyše pripadal trochu chaotický a prázdny - takmer žiadna konkrétna/dych vyrážajúca myšlienka, alebo niečo, pri čom by som sa mohol zastaviť a povedať "Och, naozaj. Dobré vedieť, určite to využijem."
0 0 Maťo Ečery (fb) 3.7.2011 00:00:00
taketo clanky sa mi na zajtra.sk pacia :)
0 0 Michael Smith Dragan (fb) 3.7.2011 00:00:00
super článok, len jedna maličkosť. Opravte odkaz na martinus, lebo nefunguje
Zajtra.sk > Dizajn > Grafika > Psychológia a web: Farby a tvary sú často rozhodujúcim faktorom (2)


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama