spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Patrick Priecel 10.10.2010
Hodnoť článok:
0 0

7 tipov pre tvorbu nového webu

Rozhodnete sa vybudovať novú webovú stránku alebo projekt, ktorý by mal po čase priniesť ovocie. Na čo by ste mali dbať, čomu by ste sa mali vyhnúť a načo si dávať dostatočný pozor?

Každý, kto už niečo úspešné vytvoril vie, že vybudovať dobrý projekt nie je úplne jednoduchou záležitosťou.

1. Zlá grafika a.k.a odsúdenie na zánik

Každý človek, ktorý sa trošku pohybuje vo svete produktov nie len webových vie, že dobrý dizajn urobí s výrobkom naozajstné zázraky. Veď už nejaké tie roky to dokazuje minimálne spoločnosť Apple, najmä vďaka skvelému produktovému dizajnérovi Johnatanovi Ivesovi. Samozrejme, vo svete je aj ďalšie množstvo skvelých dizajnérovi. Čo sa však stane, ak dizajn nie je dobrý?
Dá sa vôbec spoznať dobrý dizajn ? Po psychologickej stránke sú odpovede na tieto otázky podstatne rozličné, no priamočiaro sa dá povedať, že dobrý dizajn je možné spoznať na prvý pohľad. Človek sa totiž v prvom momente zameria na farby, tvary, obrázky ale tiež na obsah, typografiu a estetičnosť. Ak je to dizajnér, tak si všíma aj väčšie detaily, ktoré bežný človek môže s veľkou pravdepodobnosťou prehliadnuť. Všetko je to však aj o vrodenej vnímavosti. A práve tu sa láme chlieb. Po stránke vnímania je dôležité dospieť k efektu, že obe strany budú vo vodách pozitívneho vnímania objektu ako celku. Ak objekt priťahuje obe strany, znamená, že dizajn ukrýva v sebe prvky kvality. Ak bude dizajn priťahovať len jednu stranu, tak ste pravdepodobne splnili účel zadania, no dizajn má skryté chyby, čo znižuje jeho úspešnosť. Tu sa však dá vsunúť aj fakt, že nie každému sa páči všetko, to znamená, že nie vždy ľudom možno vyhovieť na 100%, ale každopádne je potrebné zamerať sa na to, že dobrý dizajn musí ľudom hovoriť “príbeh” rovnako ako umelcom.

Bežní ľudia vs. iní dizajnéri alebo umelci. Ako vyhovieť obom stranám ? Nie je to nič zložité. Držal by som sa najmä týchto troch bodov, ktoré tvoria jednoduchý základ.

a) Farby: Zvolte dobrú kombináciu farieb, ktorá bude plniť účel pri danom projekte. Spájajte farby s tým na čo sa chcete zamerať. Jednoducho povedané, ak budete robiť web pre banícku firmu, tak nebudete kresliť web v ružovo zelených farbách, ale to je mnohým dizajnérom jasné. Tento fakt chcem podotknúť skôr ľudom, ktorí nemajú veľa skúsenosti s tvorbou a zaujíma ich to. Jednoducho, musí to byť vkusné a jemne štýlovo zladené.

b) Tvary: Ďalšou dôležitou súčasťou sú tvary. Vaše línie a tvary na webe by mali byť čisté, priame a nesmú byť rušivé. Pri tvaroch by som nadväzoval aj na bod a), ktorý sa spája s farbami. K tvarom je potrebné pridávať vhodné odtiene farieb a rôzne tiene. V súčasnosti sú moderné najmä guľaté rohy a rôzne stupne tieňovania.

c) Typografia: Často krát sa stretávam so stránkami, ktoré majú texty doslova "poprekrývané" na sebe. Ľudí nebaví čítať stránku na ktorej sa stratia. Spravodajské weby produkujú tony textu, čo je bežný jav a ich práca, no je potrebné dodržovať aj zdravé vzdialenosti jednotlivých elementov, odstavcov a ďalších prvkov. Robte dostatočné medzery, zvýrazňujte to, čo by si mal človek všimnúť, dávajte najavo čo kde je, pretože ak má človek pár desiatok sekúnd pocity dezorientácie, jednoducho stránku opustí.

K týmto bodom by som ešte pridal aj dalšie, no nechcem sa v tomto článku venovať týmto veciam viac do hĺbky, nakoľko nie je zameraný na dizajnové prvky, ale na web ako celok.

2. Taktika

Pred tým než si začnete vymýšľať nejaký projekt, tak by som zvolil aj nejakú taktiku. Držal by som sa bodov typu “Čo chcem, Ako to chcem, Prečo to chcem a pre koho to chcem”. Samozrejme odlišné je, ak robíte web pre klienta, ktorý ma nejaké požiadavky a on podáva myšlienky vám, ktoré si on predstavuje, takže v hlave má tieto body on a len vám ich predáva v podobe vlastnej predstavy. V tomto prípade je dobré ich úspešne spracovať a premeniť ich na skutočnosť. Stále však platí, že je potrebné si určiť priority a nájsť cestu po ktorej chcete kráčať. Predtým než niečo začnete tvoriť, je dobré kresliť si svoje predstavy a ciele na papier. Jednoducho si zakreslite čo chcete robiť, ako to asi bude fungovať. Vydajte na papier svoje predstavy z hlavy, realizujte sa v podobe . Ak si to zapíšete, môžete sa k tomu vrátiť a povedať si, že toto je to čo chcem. V hlave sa to občas stratí a potom len dumáte nad tým a pýtate sa sami seba “čo som chcel, bolo to super ale nespomínam si”.

3. Ukážte čo viete, nehovorte čo viete

Povedať, že nakreslím lepší web ako ktokoľvek iný za 20min na kolene je skrátka nevhodné. Už z toho vyplýva fakt, že ak človek prezentuje takúto myšlienku, pravdepodobne nič dobré nevytvoril, alebo má v hlave len veľa teoretických poznatkov, ale nevie ich realizovať, pretože na to jednoducho nemá danosť. Veľa ľudí ale i firiem hovorí o tom, aké sú skvelé, čo vedia a ako úžasné vám spravia všetko, čo si len zaželáte. Človek ma pri takých predstavách pocity, že daná firma vám spraví intergalaktický web, ktorý predbehne dokonalosť o 2 roky. Keď zablúdite do sekcie v ktorej prezentujú realizované projekty, jednoducho si poviete, že “skutek utek”. Preto, ak začínate robiť web, alebo sa rozhodnete urobiť si web u niekoho, overte si kto vám ten web naozaj robí, pretože môžete padnúť do rúk človeka, ktorý sa riadi heslom “hovorím čo viem, ale v skutočnosti nič neviem”. V tomto prípade nebude z vášho projektu smutne povedané “nič” a zaradí sa len k tisíckam ďalších obyčajných webov. Nechváľte sa čo viete, ukáže ľudom čo dokážete, to ich viac osloví, ako len keď budete chodiť po webe a kritizovať a robiť sa múdrym. Mudrlantov je veľa, ale majstrov málo.

4. Povedzte ľudom príbeh, nezaujímavé ich nezaujíma

Častokrát, nie len na Slovensku, sa stretávam s prípadom, že veľa ľudí tvorí weby, ale väčšinou nerozmýšľa o tom, prečo ich vlastne tvorí, čo nimi chce povedať. K tomu prvému odseku by som ešte zdôraznil, že lacný príbeh za veľa peňazí nie je skutočným príbehom. Treba si uvedomiť, že človek je veľmi vnímavý tvor a tak nie len bežný človek ale aj kreatívec potrebuje z projektu cítiť nejaký príbeh, nádych profesionality a túžbu byť skvelý. Páči sa mi, že na Slovensku je stále pár ľudí, ktorí to dokážu robiť a práve v tom sa ich produkty odlišujú od ostatných a výrazne predbiehajú konkurenciu. Vedia ľudom prehovoriť do duše, vedia ich osloviť, pretože hovoria niečo viac, ako iné. Ak ľudom so svojim projektom nepoviete príbeh a nedáte najavo svoje prednosti, nie len prostredníctvom dizajnu ale aj obsahu, tak ľudia si ho nikdy nezapamätajú. Nezapamätajú si ani len prvok. Túto časť by som možno prirovnal k dobrej knihe alebo ku kvalitnej reklame. Ak ste natrafili v živote už na fakt skvelú knihu, určite sú ju pamätáte doteraz, rovnako sa vyskytujú reklamy, ktoré dokážu ľudom prehovoriť do mysle tak, že ešte aj po roku si spomenú na jej dianie či príbeh. Nerobte web len pre peniaze, prehovorte k ľudom aby si vás pamätali. Ak nebudete ponúkať svoju zaujímavosť, nebude k vám prichádzať žiadna zaujímavosť.

5. Slabý marketing vám nastaví zrkadlo

Rozbehnúť kampaň nejakému projektu nie je sranda a nie je to ani lacná záležitosť, teda záleží do akej miery sa rozhodnete váš projekt propagovať. Mnohokrát som sa stretol s prípadmi, že nejaká firma investovala do svojho projektu v začiatkoch stovky tisíc (slovenských korún), no za pár rokov od tejto investície projekt narástol možno o 2-3% návštevníkov, čo je naozaj málo. Tento fakt zapríčinila zlá stratégia pri tvorbe propagácie. Môžete dať do marketingu aj milióny eur, no ak neviete správne nasmerovať svoju loď, vaše peniaze ostanú utopené v mori. Tento bod opäť nadväzuje na ten predošlý, kde som hovoril o storytellingu na webe. Hovorenie príbehu sa spája nie len s webom, ale hlavne aj s marketingom a všeobecnou reklamou a propagáciou. V prvom rade je potrebné nájsť si cestu k ľudom, ktorí sú pre vás zaujímavým objektom. Načo by ste dávali reklamu na barličky na stránku pre mladých ľudí.

a) Nájdite si cieľovú skupinu, ktorú chcete zaujať. Vymýšľajte zaujímavé slogany, príbehy, oslovte ľudí s tým, čo je vaša silná zbraň.

b) Rozložte si financie na určité obdobia a etapy. Jedná veľká kampaň nemusí mať taký úspech ako 10 stredných a dobre zameraných. Aj keď sa hovorí, že menej je niekedy viac, v tomto prípade to nemusí platiť, pokiaľ si všetko dobre rozložíte a naplánujete.

c) Ak nemáte peniaze na marketing a reklamu, skúste alternatívu v podobe sociálnej siete. Ak rozbiehate menší projekt, tak pre začiatok to stačí. Ak chcete aby váš projekt rástol viac a v budúcnosti s ním máte veľké plány, pravdepodobne to nebude po čase stačiť a ak nezačnete so širokospektrálnou propagáciou, projekt začne mierne stagnovať.

d) Oslovte ľudí so svojim projektom, dávajte o sebe vedieť. Vybudujte si meno. Ak prilákate zaujímavých inzerentov, môžete dostať z ich strany pomoc v podobe platieb za reklamu na vašej stránke. Tým, že niekto chce u vás reklamu už dáva signál k tomu, že ste svojim spôsobom pre niekoho zaujímavý. Tento potenciál treba využiť a pracovať na rozvoji. Jednoducho sa treba chytiť šance a netreba ju už pustiť. Inzerent vám zaplatí za reklamu a získaný kapitál môžete potom preniesť na rozvoj a propagáciu resp. marketing vášho webu. Preto úspešný web dosahuje aj pekné čísla, keďže priťahuje k sebe ľudí, ktorí investujú a následne dochádza k priamej investícii zo strany majiteľa. Tento proces má však veľa podôb a opisovať systém reklamy na webe ako aj jednotlivých spoločností a ich fungovania tu nebudem, možno niekedy v článku, ktorý bude zameraný na túto problematiku.

6. Inovovať? Áno či nie ?

Pri otázke inovácii je mnoho ľudí nerozhodných a radšej mlčia. A ako sú na tom veľké spoločnosti? Niektoré hovoria: “inovujte, inovujte, inovujte” a napr. Steve Jobs rázne vo svojich tvrdeniach odmieta inovácie: “Načo inovovať produkt, keď ho môžeme iba zmeniť na povrchu.” Môj názor je taký, že zdravá inovácia je do istej miery dosť dôležitým prvkom. Pokiaľ nebudete veci inovovať a zdokonalovať, tak ľudí to po čase prestane baviť, aj keď pravdou je, že záleží z akého uhľa pohľadu sa na to pozeráme. Keďže svet funguje na princípe vývoja od primitívneho až k dokonalému, tak ľudia majú v sebe podvedome uložený fakt, že vec by sa mala zdokonalovať. To isté platí aj pri webe. Aj web by mal každým rokom priniesť nejakú novú funkciu, oživenie či obsah. Ak budete mať 5 rokov stále ten istý nudný dizajn a staré technológie, ľudí to už nebude priťahovať. Tu však možno hovoriť aj o rôznych kategória ľuďoch. Napr. starší ľudia, ktorí chodia na web len za účelom prezerania si mailu či správ si nepotrpia na inovácie, ale skôr na funkčnosť ako takú a majú radi ak sú vec tak, ako ich poznajú. Keď som bol nedávno na WebExpo v Prahe o tomto prípade rozprával Richard Fridrich z Centrum.cz. Snažil sa poukázať hlavne na to, že po spustení novej verzie centrum.cz sa mnoho bežných užívateľov stále dožaduje starej verzie. Preto ak sa rozhodnete inovovať, tak je dôležité byť veľmi opatrný. Bežní ľudia sú hákliví na zmeny a ak ich robíte pričasto, tak ich to bude odrádzať chodiť na váš web, prípadne nastane prípad, kedy dôjde k dezorientácii, hlavne u starších ľudí. Takže ak by sme to cele zhrnuli, tak Steve Jobs má istým spôsobom pravdu, no je potrebné robiť to s opatrnosťou. Po tom ako centrum.cz spustilo novú verziu, necháva ešte do konca roka bežať na serveri aj starú verziu a postupne chce ľudí naučiť, aby prešli na novú verziu. Je to ako operácia, je potrebné ísť na to postupne a nenásilne, aby nenastal šok. Inovujte tam, kde je to potrebné, ale s citom.

7. Testuje s ľuďmi, ľudia vám dajú odpoveď

Najlepší feedback pre tvorcu webu sú ľudia. Veď web sa robí predsa pre ľudí, nie pre seba. Preto je potrebné pri tvorbe premýšľať nad tým, ako sa ľudia zamýšľajú, ako by asi mysleli tu a tu. Ideálne je, ak po vytvorení projektu zapojíte do testovania a skúšania aj rôznych ľudí, ktorí nie sú ITčkari a sú bežní používatelia. Nič im nepoviete, posadíte ich za web a poviete im čo majú urobiť. Podľa toho ako so stránkou pracujú zistíte skutočnú pravdu. V súčasnosti sa už vykonávajú aj rôzne testy, ktoré robia aj väčšie spoločnosti a overujú si tak prístupnosť a funkčnosť svojich stránok. Zapojte do testu ľudí a počúvajte ich odozvu, iba tak zistíte čo treba ešte zdokonaliť a zjednodušiť. Zbytočne komplikované rozhranie a prvky sú len zbytočným labyrintom. Je potrebné aby ste s ľuďmi udržovali kontakt a počúvali ich čo chcú. Vaša identita závisí len od toho, ako ľudom podáte to, čo máte v rukách, pamätajú si totiž všetko, čo prináša pozitívum.

Patrick Priecel Patrick Priecel

Rodený Kanaďan, ktorý už nejaký ten rok trávi život v Európe a stále ho to baví. Stál pri zrode projektu Zajtra.sk a ako redaktor písal 2roky pre technickú rubriku na Birdz.sk. Rok sa venoval aj portálu pda.pravda.sk, kde písal odborné geek recenzie na mobilné telefóny a pda zariadenia. V súčasnosti pôsobí ako freelance wedizajnér / špecialista na webové rozhranie, ovládanie aplikácii a používateľsku psychológiu.


Hodnoť článok:
0 0

2 komentáre k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Michal M Ferák (fb) 8.11.2010 00:00:00
Pekný článok, len prosím opravte meno - Jonathan Ive, nie Johnatan Ives. :-)
0 0 Michael Pekarek (fb) 10.10.2010 00:00:00
super, tak tento clanok ma tu zatial oslovil najviac :). parada :D.
Zajtra.sk > Dizajn > Grafika > 7 tipov pre tvorbu nového webu


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama