spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Patrick Priecel 3.10.2010
Hodnoť článok:
0 0

5 tipov a trikov ako zaujať návštevníkov webu

Ako zaujať návštevníkov vášho webu? V článku sa vám pokúsim priblížiť svoje pocity, myšlienky, vnímanie a rady, ktoré sa určite zídu najmä ľuďom, ktorí práve rozbiehajú nejaký web. Postavte úspech na svoju stranu a nedovoľte, aby odišiel ku konkurencii. Všetko je len vo vašich rukách.

Tento článok nie je žiadna príručka o tom, ako urobiť web s miliónovou návštevnosťou, i keď možno časom sa vám to môže podariť. Na Slovensku je to dosť malá pravdepodobnosť, takže možno by som to skúšal skôr v zahraničí. Týmto však nechcem nikoho odradiť od toho, aby na Slovensku niečo tvoril, budoval alebo vyvíjal, to určite nie. Všade sa dá preraziť, len si treba vedieť ľudí získať na svoju stranu, pretože ľudia sú pre web úspech. Ako som spomínal vyššie, majiteľ webu by si nemal nechať odplávať úspech ku konkurencii. Čo treba robiť preto, aby úspech neodplával preč? Treba ho zaujať, treba mu dodávať inšpiráciu, prílev zaujímavých informácií a naučiť ho byť úspešný.

1. Skvelý dizajn zaujme, no je len zlomok úspechu

Ja ako dizajnér si, samozrejme, potrpím na dizajnovú stránku webu a dizajn je prvé, čo si na webe všímam, hneď po kóde. Na Slovensku ale i v Európe je veľa šikovných dizajnérov, ktorí vytvoria niekedy naozaj zaujímavé diela. Majiteľ webu by mal dbať na dizajnovú stránku webu, pretože človek má v podvedomí zakódované, že prvé, čo urobí, je, že sa pozrie na daný objekt a preskúma jeho vizuálnu stránku. Ak je vkusný a pekný, zaujme každého alebo minimálne 85% ľudí, ktorí k vám zavítajú. S dobrým dizajnom máte síce vyhrané, no nie úplne. Je potrebné dbať na dobré postavenie prvkov, typografiu, detaily a tiež farby. Už zle umiestnené texty či jednotlivé prvky môžu znamenať 40%-nú smrť dobrého dizajnu, a to je rozhodne škoda.

2. Budujte si identitu

Stretli ste sa už s niekedy so stránkou, ktorá nemala logo? Ak áno, tak ste zaručene natrafili na web, ktorý nemá identitu a jednoducho stráca akúkoľvek nádej, že niekedy bude známy alebo úspešný. Jednou z hlavných identít je logo a, samozrejme, výzor stránky, čo sa spája aj s prvým bodom uvedeným vyššie. Ak sa rozhodnete pre vytvorenie svoje firemnej či súkromnej identity na webe, vytvorte si logo, ktoré je s vami spájané telom i dušou. Nemusíte byť cool ani nemusíte mať logo podľa najnovších trendov, jednoducho buďte originálny, svojský a pridajte tomu štipku štýlovosti.
Keďže rád varím a mnohí z vás možno tiež, občas sa vo mne vynára predstava, že vylaďovanie identity je skoro ako keď varíte. Takmer nikto nenavarí to isté jedlo identicky, rovnako ako každý web nevyzerá identicky a nemá v sebe ten detailný šmrnc. Je len na vás, aké prísady pridávate a sami viete, že tu treba máličko pridať a tu zasa ubrať. Ak sa rozhodnete pre špičkové budovanie identity, určite vyhľadajte kvalitného profesionálneho dizajnéra, pretože zlá a nekvalitne vytvorená identita vás môže naopak dosť poškodiť.

3. Majte svoj slogan, naučte ľudí poznať vás

Už z praxe mám overené, že takmer 70% ľudí si v prvom momente zapamätá nielen vizuálnu stránku webu, ale aj slogan, ktorý značka používa. K dobrej identite rozhodne patrí aj dobrý slogan. Ku kvalitnej firme, resp. značke, ktorá chce dosahovať úspech a chce byť v povedomí ľudí, je veľmi dôležitý slogan. Ľudia si zapamätajú čarovnú formulku, ak im ju naservírujete kvalitne.
V poslednom čase som si všimol, že firmy sa snažia o slogany, ktoré sa rýmujú, no podľa mňa to nie je úplne zaručená cesta k úspechu. Je potrebné snažiť sa byť originálny a kreatívny a či sa vám to bude rýmovať alebo nie, tak to už je menej podstatné. Samozrejme, rýmovanie zvyšuje úspech zapamätania si, pretože ľudský mozog si jednoducho zapamätá text, ktorý sa rýmuje a je trochu zábavný a kreatívny. Ďalší z prvkov, ktorý spadá pod slogan, je rozhodne jeho jednoduchosť, dĺžka a mal by byť tiež výstižný. To kvôli tomu, aby si ho človek zapamätal, čo som už spomínal aj vyššie. Taktiež by ste nemali pôsobiť otrepane, pretože frázy ako “Sme super; Robíme super dizajn; Kreativita a kvalita” a podobne sú veci, ktoré ľudí jednoducho nezaujmú, aspoň mňa osobne by nič takéto nezaujalo, pretože v tom necítim žiadnu kreativitu a originalitu.

4. Komunikujte s ľuďmi, oplatia vám to

Komunikácia je jeden z najdôležitejších prvkov, ktoré môžu existovať. Vzťahy, obchody, schôdzky, stretnutia, prednášky a ďalšie iné veci. Všetky veci, ktoré som vymenoval, majú niečo spoločné so slovom komunikácia. Je dôležité neustále komunikovať so svojimi návštevníkmi a počúvať ich. Nikdy sa nedá vyhovieť všetkým ľudom, to sa ešte nikomu nepodarilo, pretože vždy sa nájdu ľudia, ktorým sa nebude niečo páčiť, no je dobré snažiť sa o čo najvyšší percentuálny úspech. Dajte svojmu webu pozitívnu emóciu a naučte ľudí, že viete byť s nimi priateľ nielen v obsahu, ale aj pri komunikácii prostredníctvom všetkých prvkov na stránke. Ak ľudia nerozumejú tomu, čo chcete svojím obsahom povedať, budú cítiť z vašej stránky negatívum, tak ich to nebude baviť a nebudú sa ďalej vašou stránkou zaoberať.

1. Okrem vyššie spomínaných vecí spomínaných poskytnite ľudom kontakt, aby sa s vami vedeli skontaktovať. Viem, že skoro 90% stránok to robí, no aj tak si to treba pripomenúť, keďže je to dôležité. Seriózny kontakt je dôležitou súčasťou dobrého mena a identity. Nechajte ľudí, aby sa s vami rozprávali a rozumeli vám. K tomuto bodu by som ešte dodal, že je dôležité, aby ste sa vedeli lokalizovať. Uveďte si na web odkiaľ ste a čo dokážete urobiť.

2. V dnešnej dobe sú fenoménom sociálne siete. Komunikujte s ľuďmi aj cez Twitter, Facebook či ďalšie zaujímavé sociálne aplikácie. Spájajte ľudí a dajte im najavo, že viete udržovať krok s trendmi, ale zároveň si dokáže zachovať aj vlastnú originalitu. Propagácia a kontakt cez sociálne siete je v dnešnej dobe veľké % úspechu.

3. Dajte svojim návštevníkom prehľad o tom, čo robíte. Ponúknite im najviac, ako dokážete a mnohí to určite ocenia. Neprehľadný web a chaos človeka len odplaší a pôjde vyhľadávať konkurenciu.

5. Buďte zaujímavý, nuda zabíja

Nuda skutočne zabíja, teda aspoň mňa, ale asi nie som jediný. Mám svoje obľúbené stránky, kam chodím a rád ich čítam. Prečo? Pretože ma v minulosti už párkrát oslovili a niečo sa mi na nich páčilo, teda aby som bol konkrétnejší, páčil sa mi buď obsah alebo dizajn. 60% z toho, čo čítam, sú magazíny a spravodajské weby, z čoho vyplýva, že ma najviac zaujíma obsah, ale to veľa ľudí.

Čítam napr. SME.sk, ktoré ma však už nebaví tak ako pred 2 mesiacmi. Musím sa priznať, že v lete ma strašne bavil tento denník na webe, pretože tam nepísali 3 články o Facebooku každý týždeň a bolo tam viac videa a obrázkov. Uvedomujem si, že pre spravodajský web je najdôležitejší obsah, čiže text, ktorý v tom článku je, ale myslím si, že ľudia potrebujú viac obrázkov a určite sa radi pozerajú aj na video. Veľmi ma osloví článok, v ktorom je video a nejaký obrázok, naopak nudí ma, keď tam video a obrázky nie sú, prípadne je tam len nejaký ilustračný. Myslím si, že takéto pocity majú aj iní ľudia. Ešte nudnejšia je v poslednej dobe Pravda.sk, pretože výskyt obrázkov či videa v článkoch je len ojedinelým javom.

Takýchto príkladov by sa dalo dať ešte niekoľko, no chcel som len pozdvihnúť myšlienku, že majiteľ webu by sa mal snažiť ľuďom ponúkať k článku čo najviac multimediálneho obsahu, pretože to zvyšuje úspešnosť článku a taktiež záujem u ľudí, keďže veľa ľudí je v dnešnej dobe tak lenivých, že sa im jednoducho nechce čítať celý článok a pustia si radšej video alebo si pozrú obrázky. Viem, že nie vždy sa dá video zhotoviť, niekedy jednoducho nie je k dispozícii, no snažil by som sa obsah aspoň trochu spestriť, pretože holé texty bez ničoho sú fakt nudné. Oživte svoj web, dajte tomu šťavu!

Patrick Priecel Patrick Priecel

Rodený Kanaďan, ktorý už nejaký ten rok trávi život v Európe a stále ho to baví. Stál pri zrode projektu Zajtra.sk a ako redaktor písal 2roky pre technickú rubriku na Birdz.sk. Rok sa venoval aj portálu pda.pravda.sk, kde písal odborné geek recenzie na mobilné telefóny a pda zariadenia. V súčasnosti pôsobí ako freelance wedizajnér / špecialista na webové rozhranie, ovládanie aplikácii a používateľsku psychológiu.


Hodnoť článok:
0 0

7 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Ľuboš Beran 13.3.2012 18:59:49
Skvelý článok! :) Like, Tweet aj +1 máš umňa. :) Len tak ďalej.
0 0 Peter Mrtvola (fb) 8.10.2010 00:00:00
to co ludia hladaju to jich aj zaujima
0 0 Robert Madaj (fb) 8.10.2010 00:00:00
nie vsetko na webe sa snazi o konverziu navstev na prachy. to je uzke videnie. len neviem preco ked sa frfle na facebokmaniu sme.sk, tak jedine dva clanky z tohto webu, co sa mi zadrali do oci su obligatne klise "teraz napisem desatoro zaciatocnikom". co su notoricke vypchavkove temy. nenastvu, nepotesia, neohromia, ale vzdy pod ne niekto dopise komentar. a ani nevykradaju ine navlas podobne desatora ;)))
0 0 Branislav Rác (fb) 8.10.2010 00:00:00
Ahoj. Veľmi dobrý článok. Niektoré tipy sa zídu pri blogovaní aj mne. Napríklad také logo mi chýba.
0 0 Michael Pekarek (fb) 5.10.2010 00:00:00
@ernest: moc nesuhlasim. na to, aby sa z navstevnikov stali klienti je treba omnoho viac, ako lakavy banner alebo dizajn. dizajn je ako dobra uvodna rec, dava prilezitost. ale bez kvalitneho obsahu je skoro nanic. (nikto si nekupi drahy produkt preto, ze je stranka pekna. takisto kreativna reklama neprinuti cloveka dlhodobo citat nudne clanky). inac dobry clanok, like :)
0 0 Martin Adámy (fb) 4.10.2010 00:00:00
Slovensko je maly trh a uspech na nom je velmi relativny pojem. Osobne by som sa neobmedzoval na domenu .sk, ked miliarda anglicky hovoriacich navstevnikov (potencialnych) je vzdialena na jeden klik.
0 0 Ernest Klotton (fb) 4.10.2010 00:00:00
web je vykladnou skrinou pre podnikanie a laka potencionalnych klientov, aby prekrocili prah a vstupili do weboveho sidla. pokial ich zaujmete, tak s navstevnikov sa stavaju klienti.
Zajtra.sk > > 5 tipov a trikov ako zaujať návštevníkov webu


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama