spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Peter Druska 8.11.2010
Hodnoť článok:
0 0

Pekný časopis, ale otrasný web - nový časopis Forbes

Forbes je jeden z najuznávanejších svetových ekonomických časopisov. Vychádza od roku 1917, a od minulého týždňa aj na Slovensku. Ale to čo pustili ako slovenský web je niečo strašné...

Na to, čo Forbes vo svete znamená, som bol sklamaný z dizajnu objednávkového formulára (o celom sídle nehovoriac) na uvítacie predplatné. Neviem, či v budúcnosti, keď to už nebude uvítacie predplatné, sa to zmení k lepšiemu, skúsim k tomu však povedať zopár kritických poznámok a návrhov na zlepšenie. www.forbes.sk

Otrasný formulár na objednanie Forbes

Je to doslova zlé. Farby pôsobia v danej kompozícií lacno a formulár je neohrabaný. Medzery tam, kde byť nemajú a tiesňava tam, kde má byť medzera. Odosielacie tlačidlo treba hľadať a jednotlivé formulárové prvky na vkladanie údajov sú ako rozsypaný mak na stole: bez zmyslu, bez citu na detail. Aby tieto slová neboli len také rozprávanie, čo je zlé a nevhodné, skúsim redizajnovať tento formulár podľa pravidiel dobrého webového dizajnu.

Ešte než začnem, uvediem body dobrého webového dizajnu, ktoré tento formulár určite nespĺňa.

Dobrý dizajn robí produkt použiteľným

Žiaľ, tu to nie je pravda, pretože tlačidlo na odosielanie formulára treba hľadať. Taktiež je nutné premýšľať, či forma úhrady má byť domov alebo do práce. Ak vám táto veta nedáva zmysel, zrejme Vám nedá zmysel na prvý pohľad ani daný formulár. Veľa textu na sebe niektorých používateľov taktiež odstrašuje.

Dobrý dizajn je estetický

Tento formulár nie je estetický. Už som to spomínal vyššie a doplním ešte rôzne veľkosti písma, ktorých je na danej stránke neúrekom. Aj to zarovnanie–nezarovnanie na stred je zvláštne a nedokážem prísť na jeho zmysel. Chápem, že zarovnanie textu na stred pridáva na formálnosti, ale tu sa to žiaľ nepodarilo docieliť.

Slovenský Forbes je bulvár?

Dobrý dizajn je premyslený do najmenších detailov

Formulár nie je premyslený do detailov v zmysle vyššie spomínaných faktov. Kde je označenie povinných položiek? Navyše tie tri výkričníkyako z bulváru vystrihnuté.

Redizajn, časť 1 - analýza

V prvom rade je nutné zanalyzovať formulár, pre koho je určený, čo sa bude zadávať a v akom poradí. Nie je nič horšie, ako rozhodiť formulár nelogicky do dvoch stĺpcov. Preto ja navrhujem jeden stĺpec. Na čo sú tam položky „pozícia“ a „číslo účtu“? Ak mám záujem o formu úhrady poštovou poukážkou, číslo účtu zadávať nechcem. A aj keby som chcel uhradiť predplatné prevodom, číslo účtu tiež nemusím zadávať. Tak na čo? Preč s ním!

Položka „pozícia“ mi je tiež nejasná. Ak má len štatistické účely, tak to treba povedať. Takto to vyzerá ako súčasť objednávky a používateľa to môže dostať do rozpakov. Preč s touto položkou!

Body, ktoré sú výsledkom analýzy, čo je nutné formulárom dosiahnuť (čo najpohodlnejšiu objednávku samozrejme):

  1. vyhodiť nepotrebné položky;
  2. reorganizovať ostatné položky formulára;
  3. zvýrazniť podstatné informácie;
  4. doplnkové informácie potiahnuť do pozadia;
  5. vyvážiť farebnosť a dodať tak formuláru serióznosť.

Redizajn, časť 2 - návrh štruktúry

Okrem toho, že formulár bude použiteľný na „veľkom“ prehliadači, mal by byť použiteľný aj na „malom“. To znamená, že objednávka z mobilu musí byť pohodlná a nie utrpením. Teraz, keď vyplňujem položku formulára na mobile, netuším, aký obsah tam mám zadať, pretože nadpis mi zmizne „z okna“ - to je zlé. Keď skúšam ťuknúť, ťapnúť, kliknúť na nadpis položky, tak ma nepresmeruje do daného formulárového prvku - to je ešte horšie.

Zlepšenie štruktúry by som videl hlavne v odstránení zbytočných vynútených HTML zlomov riadkov a formulárovej tabuľky. A vôbec nie preto, že to je tabuľka, ale preto, že teraz sa to vôbec nehodí.

Doplnkové texty dať až pod formulár, pretože kto má záujem si ich čítať, si ich prečíta, nech sú kdekoľvek. Taktiež je vhodné odstrániť duplicitné informácie o akciovom predplatnom.

Redizajn, časť 2 - farby, grafika a šablóna

Môžete si všimnúť, že grafika prichádza na rad spolu s tvorbou šablóny. Prevzal som farby z oficiálneho webového sídla forbes.com a snažil sa urobiť formulár dostupný pre každého. Nie je to dokonalé, ako každé dielo pri svojom zrode. No pri postupnom ladení (používateľskom otestovaní) by sa dala dosiahnuť vysoká kvalita. Výsledok si môžete pozrieť v priloženom obrázku, ako aj na ukážkovej adrese.

Redizajnovaný formulár na objednanie Forbes

V návrhu som zväčšil písmo a jednotlivé formulárové prvky, aby pôsobili dôveryhodnejšie. Pridal som pre jednotlivé celky formulára nadpisy, aby sa objednávajúci nestratil po zadávaní položky v strede celej objednávky. No a na záver poviem, že som pridal veľa bieleho miesta, aby sa používateľ cítil bezpečne – bezpečné zóny na „oddychové kliknutia“, ktoré nevyvolajú nečakanú akciu.

Čas, ktorý som strávil nad týmto redizajnom podľa postupu, aký som opísal, je približne jeden týždeň. Čiže relatívne dosť na taký formulár. No musím povedať, že dobrý dizajn nie je možné urobiť za jednu hodinu. Tvorba dobrého webového dizajnu je postupný proces a ukážka tohto redizajnu by bol len jeho počiatok.

Peter Druska Peter Druska

Vyše 13 rokov som robil CSS/HTML šablóny webových sídiel ako Pokec.sk, Azet.sk a iných. Robil som vlastné iOS appky, neskôr som prešiel programovať najskôr do Starbug.eu, neskôr do Inloop.eu. Pomedzi to som učil chvíľu na gymnáziu, no odišiel som, pretože som bol myslením nekompatibilný. Po inloope som prešiel do firmy become.sk, kde mám za úlohu vybudovať oddelenie mobilného vývoja. Tomu sa teraz venujem naplno, popri tom robím aj vývoj pre iOS. Tu sme založili značku Bedots.eu.


Hodnoť článok:
0 0

12 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Monča Holečková 2.11.2012 23:27:00
Čo sa týka troch výkričníkov, čo s tým má dizajn? Keď za počítačom sedí tupec, ktorý tam vkladá za každú vetu tri výkričníky, tak nepomôže ani najlepší dizajn sveta. Jedine obmedzenie v redakčnom systéme by pomohlo. Ale už aj jeden výkričník je dosť, hlavne keď je umiestnený bezdôvodne. A to sa bohužiaľ obmedziť nedá.

A 1 týždeň na formulár, ktorý človek vidí pomaly na každom druhom webe pri objednávke tovaru... v dobe, keď netreba vyrábať grafické prvky (všetky tlačítka sa dajú pohodlne stiahnuť). No neviem. Ja bych ti to veru asi nezaplatila.
0 0 Jiŕí Zlámal (fb) 18.2.2011 00:00:00
hľavne, nech príspevky stoja za niečo...je skutočne málo erudovaných článkov v médiách ..väčšinou ide len o zaplnenie bielej plochy........
0 0 Miroslav Hlad O'Mor Martinovič (fb) 22.11.2010 00:00:00
Nemôžem si pomôcť, ale musím súhlasiť s pánom Horečným. Redizajnovaný formulár je síce pekný, elegantný, dobrý, ale mám pocit že k takému niečomu by sa dalo dôjsť bez problémov prinajhoršom za 6 hodín...
0 0 Janko Horo (fb) 11.11.2010 00:00:00
JEDEN tyzden robit JEDEN formular, nech je akokolvek zlozity je amaterizmus. Tento formular musi mat bezny webdizajner spraveny za max 1 den, mozno 2 aj s brainstormingom a pripravou podkladov. Ak by si p.Druska za toto vypital u hociktorej firmy dajme tomu a to teraz budem optimista 250e tak zbohom (5 dni * 5 hodin denne {optimizmus} * 10e/hod
0 0 Martina Obertová (fb) 9.11.2010 00:00:00
pekny redizajn
0 0 PhDr Manzel Fero (fb) 9.11.2010 00:00:00
OK, vsetko je to pekne :) ale ktovie co by zakaznik povedal keby mu dizajner oznamil ze mu jeden formular robil tyzden a vyuctoval to.. a tiez chudak sef :) viem ze je to do istej miery nadsadene - kedze by sa to cele zviezlo na kompletnom dizajne, ale ludia majte sudnost... pustit sa do docasneho formularu, ktory tam je iba preto ze zatial nebol cas na plnohodnotny web? A venovat mu tyzden??? vtipne :)
0 0 Jojo Toth (fb) 8.11.2010 00:00:00
Prave dnes som si to pozeral ze by to chcelo zmenu:) Je to rozhodne ovela lepsie, este by to chcelo dat focus na pole na ktore kliknem...
0 0 Erik Conrad (fb) 8.11.2010 00:00:00
Dobry vecer pan Druska, vdaka za konstruktivnu kritiku. Na webovej adrese forbes.sk poskytujeme momentalne len informacie tykajuce sa tlacenej verzie slovenskej verzie FORBES. Vytvorenie riadneho webu je naplanovane na koniec prveho kvartalu 2011. Dovtedy sa tam bude komunikovat len to co tam je teraz.Ale tento tyzden nastupil clovek, ktory sa bude venovat sluzbam zakaznikom a myslim ze nejake kozmeticke upravy sa planuju :) S podravom Erik Conrad
0 0 Vladimir Modrooký Diablik (fb) 8.11.2010 00:00:00
mne sa tiež pači ten redizajn =))) Skvelaa praca =))) Asi by mal trosku sledovať Zajtra.sk
0 0 Viktor Čech (fb) 8.11.2010 00:00:00
pekny formular peto :)
0 0 Ján Johny Baláž (fb) 8.11.2010 00:00:00
Musím uznať, že ten redizajn to podstatne zlepšil, skvelá práca! Je to značne príjemnejšie pre moje oči.
0 0 Peter Kleinedler (fb) 8.11.2010 00:00:00
Prosím opravte si gramatickú chybu v poslednej vete. Síce je v rámci poznámky pod čiarou, ale hrozne to bije do očí ;)
Citujem: "Alebo to máme pocit, len tu mi v Zajtra.sk?"
Zajtra.sk > > Pekný časopis, ale otrasný web - nový časopis Forbes


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama