spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Peter Druska 28.10.2010
Hodnoť článok:
0 0

Slovenský internet niekde na periférií

Prečo slovenské služby neprichádzajú s unikátnymi riešeniami, ktoré by sa mohli ujať aj vo svete, ale radšej kopírujeme niečo, čo sa vo svete ujalo už dávno?

Zúčastnil som sa ako poslucháč Kupé 6, ktoré sa v dňoch 22. a 23. októbra 2010 konalo už šiesty krát v Žiline, na Stanici. Bol to môj prvý ročník, ktorého témou bolo Centrum a periféria. Skúsim svoje dojmy zmiešať so situáciou vo webovom dizajne tu na Slovensku i vo svete. Akákoľvek spojitosť s reálnou spoločnosťou pôsobiacou v slovenskom internete je čisto náhodná.

Najprv sa pokúsim ujednotiť dojmy z celej konferencie, ktoré sú zmiešané, ale predovšetkým pozitívne.

Ako človek, ktorý sa snaží získať vedomosti z oblasti akéhokoľvek dizajnu aj cestou takýchto podujatí (a je to len začiatok), mám k prevedeniu pár postrehov. Celkovo sa mi konferencia páčila tým, že sa na nej zúčastnilo zaujímavé zloženie prednášajúcich, ktorí sa nesnažili prezentovať seba, ale svoj názor na tému ako centrum ovyplvňuje periférium a naopak. Chýbala žiaľ kontroverzia, ktorú by do diskusie vniesol niekto zo skutočného centra (nie Bratislava ani Praha, chcelo by to skutočné centrum), kto by provokoval svojimi názormi. Preto ten periférny pohľad, ktorý bol prezentovaný, nikoho nezasiahol do jeho vlastného ega. Aj preto bolo všetko akési apatické.

Nebudem robiť žiadny výťah z prednášok, nemalo by to význam. Budem sa venovať niektorým myšlienkam, ktoré počas daných dní zazneli a priblížiť ich na príklade z praxe v slovenskom webovom dizajne.

Max Ryynanen (FIN)

Tento profesionálny filozof okrem iného povedal, a budem ho len parafrázovať, že ľudia sa dnes radšej nechajú viesť na vlne hlavného prúdu, kde je relatívne bezpečný priestor a nebudú sa zúčastňovať na akomkoľvek utváraní spoločnosti. Na druhej strane vyzval, aby každý hovoril skutočne to, čo si myslí, aby sa nevytrácala kritika z našej spoločnosti. Napríklad aj to, že väčšina dnešných produktových manažérov v internetových firmách nemá žiadne praktické pozadie, nemá žiadnu skúsenosť s návrhom a tvorbou webových sídiel, i preto sú častokrát studňou, a poviem to dosť tvrdo, hlúpych nápadov.

Kritika by mala byť prítomná v akejkoľvek ľudskej činnosti, aby sme neostali plávať ako listy na rieke, ktoré unáša voda jedným smerom. Mala by byť opodstatnená a podložená vedomosťami.

Veronika Burian (CZ)

Veľmi presné postrehy, ktoré vidno v slovenskom internete. Slovenský internet (o tom nerozprávala, ale ja to posadím tam) je len periféria celého webového diania vo svete. Internet nie je centralizovaný, no existujú centrá, ktoré sú výrazné a do istej miery o nich počul takmer každý.

Služba na Slovensku môže byť akákoľvek jednotka v návštevnosti, no pokiaľ nebude svetovo uznávaným produktom, bude len perifériou. Nie je na tom nič zlé, periféria častokrát príde s myšlienkami úplne odlišnými a jednoduchšími, ako centrum. Je to kvôli tomu, že v centre sú už tak silné pravidlá, že sa nedá ísť mimo ich rámec a priestor na iné myšlienky už neexistuje.

Čo vidno často v slovenských internetových službách (a predpokladám, že to je aj v ľubovoľnej inej periférii) bolo povedané na jednej snímke, tak ju skúsim slovami priblížiť. Položenou otázkou bolo: „prečo tak horlivo kopírujeme myšlienky z centier?“ Aby sa dalo odpovedať na túto otázku, musíme najprv zadefinovať, čo sú to centrá daných myšlienok v internete. Ak budeme mieru „centrumovosti“ merať vplyvom na svet, tak tie najväčšie z nich by mohli byť:

Čo sa deje v slovenskom internete? Kopírujú sa myšlienky práve z týchto centier, no až vtedy, keď sa stanú úspešnými práve v nich. Prečo? Prečo sa nesnažíme prísť s vlastnými nápadmi a zasiahnuť tak centrá inou cestou, prípadne vytvoriť nové centrá (ak je to potrebné)?

Kopírovaním sa len snažíme priblížiť k niečomu, čo nikdy nedosiahneme z jednoduchého dôvodu: naše lokálne služby určené pre našu kultúru strednej Európy budú úspešné vtedy, ak budú zohľadňovať tento prístup. Preto je tu používanie Facebooku tak kontroverzné. Ten je stavaný na kultúru (?) americkú. Ak chce niekto urobiť konkurenta Facebooku, hoc aj lokálne, mal by myslieť práve na spomínanú „americkosť“ a nestavať len na slovenskom publiku.

Lokálna slovenská služba bude preto populárna len vtedy, ak toto zohľadní a nebude sa snažiť importovať niečo druhé. Inšpirácia je však druhá vec a netreba si tieto pojmy zamieňať. Inšpirovať sa otvorenosťou osobných údajov je dobré vtedy, ak sa použije inak v zmysle kultúry. Ak sa bez zamyslenia skopíruje a nasadí, vznikne chaos, neochota a nakoniec možno až nenávisť k službe – skĺbenie dvoch kultúrne rozličných vlastností preto nemusí vždy dopadnúť dobre.

Toto kopírovanie je dôsledok zdania, že tá druhá strana má niečo lepšie, čo musíme mať aj my. Nie je tomu tak. My potrebujeme možno niečo odlišné, bližšie do tohto regiónu a skopírovanie funkčnosti nič pre nás nevyrieši. Mnohokrát môžeme priniesť niečo, čo skopírujú centrá, lenže keby sa tak stalo, že centrum to nemá, nie je to dobré. Je to zvrhlé? Prečo je to tak?

Centrum a periféria dôvody

Petr Skala (CZ)

Tento grafik hovoril o pečení chleba. Nebudem vysvetľovať prečo, ani ako. Poviem k tomu pár myšlienok znovu zasadených do webového dizajnu: dnes chce zadávateľ (zamestnávateľ, klient, …) konkrétne sídlo alebo len stránku hneď, takmer okamžite bez toho, aby musel čakať na dizajn, na funkčnosť, … Preto to nenechá robiť päť ľudí kvalitne, nenechá im čas na analýzu a návrhy, ale prijme desaťkrát viac ľudí na to, aby vymýšľali stále nové zadania, aby len tak sedeli na svojom mieste a naháňali druhých, že majú niečo robiť, prijímajú ľudí dokonca aj na to, aby neprichádzali na nápady (lebo prísť na nápad je „zlé“ v kontexte kopírovania centra čiže vzoru).

Použije sa radšej väčšie množstvo menej kvalifikovaných ľudí, ktorí sú schopní nejakým spôsobom dať výrobok dohromady za kratší čas, akoby sa zamestnalo menej a vedomostne vyššie postavených ľudí, ktorí by síce urobili službu za niekoľkokrát dlhší čas, ale o to kvalitnejšie. Táto služba by pretrvala roky a nemuselo by sa neustále niečo opravovať. Je to snaha zrýchľovať proces výroby pridávaním uzlov do tohto procesu. No zrýchlenie je len zdanlivé, pretože čas strávený nad záplatami je presne ten čas, ktorý sa mohol investovať do vlastnej výroby ešte pred záplatami.

* * *

Toľko moje postrehy k téme centra a periférie.

Peter Druska Peter Druska

Vyše 13 rokov som robil CSS/HTML šablóny webových sídiel ako Pokec.sk, Azet.sk a iných. Robil som vlastné iOS appky, neskôr som prešiel programovať najskôr do Starbug.eu, neskôr do Inloop.eu. Pomedzi to som učil chvíľu na gymnáziu, no odišiel som, pretože som bol myslením nekompatibilný. Po inloope som prešiel do firmy become.sk, kde mám za úlohu vybudovať oddelenie mobilného vývoja. Tomu sa teraz venujem naplno, popri tom robím aj vývoj pre iOS. Tu sme založili značku Bedots.eu.


Hodnoť článok:
0 0

6 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Martin Jerkovic (fb) 9.11.2010 00:00:00
dovolím si upozorniť na prednášku českého IT analytika Petra Koubského s názvom: "Proč Google nevznikl a nevznikne v ČR" ... veľmi trefné argumenty, ktoré platia aj pre SR
0 0 Miroslav Solanka (fb) 5.11.2010 00:00:00
Vsetky tie gulicky v absolutnom meritku samozrejme vyzeraju velmi male, v relativnych hodnotach by to bolo inac. Ako je na prikladoch (ESET a pod.) vidiet, inovacia na SK existuje, len ju treba viac podporovat a mysliet na to, ze vsetko sa da, len treba chciet a makat na tom. my 50c
0 0 Tomas Abaffy (fb) 1.11.2010 00:00:00
@Tomas Kusi Kusenda nuž, eTarget by bol možno tiež gulička, vedľa veľkej gule Google Adsense, no a Eset, hm, tak ak by sme ho brali ako výnimku, tak by som len dodal, výnimka potvrdzuje pravidlo.
0 0 Tomas Kusi Kusenda (fb) 31.10.2010 00:00:00
Na obrázku mi chýbajú dve firmy. A to Etarget a Eset. Myslím, že týmto dvom firmám sa slušne darí.
0 0 František Kocúrik (fb) 29.10.2010 00:00:00
Nemôžem inak, než súhlasiť.
0 0 Robert Madaj (fb) 29.10.2010 00:00:00
No, bohuzial su to len konstatovania :-)
Zajtra.sk > > Slovenský internet niekde na periférií


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama