spájame
slovenskú
IT komunitu
pridaj sa
Registrácia · Login

Ján Baláž 22.10.2010
Hodnoť článok:
0 0

Marek Bakajsa (Embuck) o SEO: Linky sú menou budúcnosti

Interview s Marekom Bakajsom, známejším pod prezývkou Embuck. O Search engine optimization (SEO), nie len o hodnote liniek.

Marek Bakajsa - bloger a tvorca viacerých webových projektov, ktorého možno poznáte vďaka jeho blogu Embuck, nám poskytol rozhovor s množstvom praxou overených informácií. Ústrednou témou je SEO a najmä jeho efekt na úspešnosť webového projektu. Prečítajte si teda, na čo sa zamerať a ako vytvoriť kvalitnú stránku. (Alebo patríte k tým, ktorí kašlú na SEO?)

Keď si začal svoj blog optimalizovať pre vyhľadávače, odkiaľ si čerpal informácie o SEO? Mohol by si uviesť konkrétne stránky?
SEO je na internete podľa môjho názoru brané ako vedný odbor a až príliš vážne. Pritom sa stačí zamyslieť, čo je naozaj dôležité pre užívateľa, prečo by sa mal vracať na stránky, kde nenájde požadované informácie a je to celkom samozrejmé – užívateľ potrebuje dobré, jasné informácie prehľadne usporiadané.
SEO blogy sú aj napriek tomu obrovskou studnicou dobrých nápadov, od Seomoz, kde kedysi pracoval aj jeden z mojich obľúbencov Matthew Inman (dnes známy ako Oatmeal) až po rôzne fóra, kde sa občas niekto zľutuje a napíše svoj tajný trik na Google.

Na ktoré časti SEO si sa v začiatkoch zameral? Preferoval si on-page alebo off-page optimalizáciu, alebo si SEO vnímal už od začiatku ako niečo komplexné?
On page optimalizácia je ľahšia, stačí si vyskúšať seo-servis.cz a tešiť sa z rastúceho číselka. Naozajstná veda je off page optimalizácia: budovanie linkov, marketing, tlačové správy, komentovanie či optimalizácia pre sociálne médiá. To sú komplexné veci, na ktoré sa často zabúda. Určite najjednoduchšie je pridať svoje stránky do množstva katalógov – tu by som radil hlavne zamerať sa na kvalitu, pridávať odkazy postupne, meniť texty či titulky. Najhorším variantom je pridať na začiatku množstvo odkazov (webmasterov láka napríklad prelinkovať všetky svoje stránky), no môže sa stať, že skončíte s výborným projektom v sandboxe a kým vám Google začne veriť, potrvá to nejakú dobu. Starať sa o stránky, na ktoré nikto nechodí, je asi najväčšia výzva. Mne sa podobná vec stala s hotelove.sk, ktoré zrazu úplne zmizli z výsledkov vyhľadávania – tam, kde boli na prvých stránkach, sa prepadli o 100 pozícií nižšie. Trvalo pár týždňov, kým sa to napravilo a nebolo to príjemné obdobie.

Predstav si, že začínaš nový projekt. Popíš nám, ako by si ho postupne tvoril a pri čom všetkom treba myslieť na SEO. Máš už od začiatku tvorby projektu jasnú víziu, čo všetko treba spraviť?
Nový projekt je pre mňa o nápade. Nápad je to, čo je podľa mňa najdôležitejšie plus, samozrejme, prevedenie. Dnes je veľmi jednoduché vytvoriť si webstránky aj pre niekoho, kto vôbec nič netuší o programovaní. Stačí stiahnuť Wordpress a začať sa hrať. No vytvoriť fungujúci web, na ktorý sa budú užívatelia vracať, to nie je len o nainštalovaní Wordpressu.
Najhoršie je kopírovať zabehané weby. Tie majú totiž roky skúšania za sebou – dizajn, ktorý skopírujete, možno funguje u nich, no u vás nebude. Priznám sa, že na SEO pri tvorbe projektu príliš nemyslím – v začiatkoch to je pre mňa najmä funkcionalita, dizajn, možnosti speňaženia. Ak som spokojný s týmito atribútmi, pridám odkazy, marketing, prepojenie s Facebookom a možno nejaké komunitné prvky. Takýto mix by mohol fungovať.

Ako robíš linkbuilding? Máš svoje postupy, ktoré sú overené a efektívne?
Mne sa páči pojem linkeconomy od Arianny Huffington, ktorá spoluzaložila Huffington Post, dnes jeden z najvplyvnejších online magazínov. Svet je založený na odkazoch – čím viac ich máte, tým je to lepšie – linky sú menou tejto doby. Ja osobne preferujem nenásilný linkbuilding – budovať zaujímavé funkcionality, ktoré nemá konkurencia, a tým si zabezpečiť záujem. Tak som napríklad vymyslel mapu hotelov na newyorkcity.sk, vzdialenosti jednotlivých atrakcií v meste či hotelový index na hotelove.sk. A aj keď to sú len maličkosti, ktoré možno využije len časť môjho publika, získam tým jedinečnú vec, ktorá ma odlíši. Overené postupy pri nádejných projektoch sú však dobrý dizajn – ten sa dostane do rôznych CSS galérií či zoznamov stránok, tlačové správy a množstvo neopozeraných nápadov.

Podaril sa ti niekedy vedome alebo nevedome linkbait? Mohol by si uviesť konkrétny príklad, ako sa ti podarilo získať veľa spätných odkazov?
Neviem, či sa o linkbait na Slovensku vôbec oplatí snažiť. Je pekné dostať na svoje stránky tisícky ľudí, no ak ich nezaujmete hneď, odídu. Napríklad vďaka reklame na Facebooku a Like tlačítku za dva dni prišlo na stránky o Paríži na hotelove.sk cca tisíc ľudí. No 60% z nich len kliklo na pekný obrázok na Facebooku a potom odišlo. Podobne, keď mal T-Mobile kampaň na Vianočné hity, všimol som si, že ich stránka nie je na toto kľúčové slovo optimalizovaná. Preto som si na blogu vytvoril pár stránok o týchto reklamách a za dva mesiace na ne prišlo cca. 30 000 návštevníkov. No tí si u mňa prečítali o reklamách a odišli, alebo klikli na nejakú z reklám.
Preto sa radšej zameriavam na dlhodobejšie aktivity, ktoré majú význam a skúšam ich.

O SEO sa toho už nahovorilo veľa. Niekto tvrdí, že je celé vymyslené, iný zas tomu prikladá nesmiernu váhu. Aké najväčšie mýty o SEO podľa teba kolujú? Aký najväčší nezmysel si počul?
SEO mýtov je množstvo, no keď prídem na stránku, najviac ma prekvapia zlé titulky. Untitled page či titulky s množstvom kľúčových slov sú naozaj vtipné veci.

Do čoho a koľko približne treba investovať, keď chceš spustiť nový projekt, aby bol úspešný? Koľko investuješ do toho, aby bol na kľúčové slová na prvej stránke vo vyhľadávaní?
Nový projekt sa dá spustiť aj bez rozpočtu – stačia dobré nápady, či vedieť si to urobiť na kolene. Samozrejme, ak niekto nevie písať a chce tlačovú správu, je lepšie si zaplatiť odborníka, no väčšina z vecí, ktoré by som odporučil, sa naozaj dá zvládnuť (ako registrácia do katalógov, výmena odkazov či jednoduchá reklamná kampaň na Facebooku).

Kam sa, naopak, neoplatí investovať? Za čo internetoví podnikatelia podľa teba vyhodia najviac peňazí a je to zbytočné?
Neoplatí sa investovať do toho, čomu nerozumiete. Pamätám si, keď som sa začal starať o jednu kampaň v Etargete, vďaka zle nastaveným pravidlám a tomu, že majiteľ webu Etargetu nerozumel, platil za jeden klik na všeobecné slová vyše dve eurá. Alebo na kampaň na Pokeci pri rýchlej pošte, kde sme pri státisícoch zobrazení nezaznamenali skoro žiadne kliky.

Prikladáš SEO veľký vplyv na budúcnosť a úspešnosť projektu?
Samozrejme SEO, respektíve úspešnosť vo vyhľadávačoch, má veľký podiel na celkovom úspechu stránky. Tak sa o vás predsa dozvedia úplne noví ľudia, a to skoro zadarmo – ak opomenieme nejaké počiatočné náklady. Dostať užívateľov na váš web je len jedna časť – zabaviť ich, dať im to, pre čo prišli a ešte na nich zarobiť – to je podľa mňa oveľa ťažšie...

Nasledujúce interview

Spoločne s Marekom dúfame, že vám informácie obsiahnuté v našom rozhovore pomohli. Na budúci piatok si prečítate ďalšie interview na Zajtra.sk, o zarábaní cez vlastný webový projekt. Ak ho nechcete zmeškať sledujte náš RSS kanál alebo našu Facebookovu stránku

Ján Baláž Ján Baláž

Copywriter a ešte stále aj študent. Na stránke Akopisat.sk ponúkam copywriting & ghostwriting, nájdete tam aj všetky referencie.
Ak chcete sledovať moje binárne stopy, pridajte si ma na Google+ alebo ma followujte @JanBalaz.


Hodnoť článok:
0 0

8 komentárov k článku:

Komentovať môžu iba prihlásení

Zaregistruj sa cez bezplatnú registráciu alebo použi login cez Facebook (FB Connect)

Prihlás sa tu, ak už máš profil na Zajtra.sk:


Zabudol som heslo

0 0 Zdenko Pek (fb) 12.11.2010 00:00:00
@Daniel SORY, ale nemozem suhlasit. Tí zdatní cernosi su menou aj dnes nakolko ich volaju len lacna pracovna sila, aspon v USA. Ak vas niekto vobec pochopil resp. co chcel ujo povedat? Tak mu gratulujem.
0 0 Daniel Duracinsky (fb) 6.11.2010 00:00:00
SORY ...ale seo je len preto...lebo je system vyhladavania zastaraly a v podstate primitivny....Mne tie vase debaty pridu ako keby som ja pred 200 rokmi tvrdil ze menou buducnosti budu zdatni cernosi....ktori su idealni pri pohanani lodi veslovanim....
Ciste pragmaticky- Je to plytvanie energiou, ktora mohla byt ekonomicky vyuzita na hodnotnejsie ( nechapaj financne hladisko, ktore je len virtualita) statky.
Mali by ste radsej riesit toto: PR(A) = (1-d) + d(PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn))
0 0 Michael Pekarek (fb) 26.10.2010 00:00:00
@Roman: na zamyslenie je aj to, o com je tento clanok, ci je o tom, dat navod na SEO alebo je to interview, ktore naznacuje osobne preferencie jednotlivca (a je zarazajuce, ze zas to inklinuje k tomasovmu :) ). ako chapem, co vravis, ale ak by to mal byt navod overenych postupov, naco robit interview? + ved marek nevymysli asi nejaky novy prvok v SEO (tak z globalu)...
0 0 Zdenko Pek (fb) 23.10.2010 00:00:00
@Ján Baláž to nie je biznis, ale podvod :-)
0 0 Miroslav Sopko (fb) 23.10.2010 00:00:00
hm, 1800 € za SEO...nerobi/il ten clovek/ludia nahodou pre hayekovcov? ;)
0 0 Ján Johny Baláž (fb) 23.10.2010 00:00:00
Zdenko: To SEO za 1800€ je už skôr o tom, že niekto vie robiť hlavne biznis :)

Roman: Tu ide o ten pohľad z praxe. Do SEO sa asi nedá priniesť veľa nového, ale dá sa poukázať na to, čo je overené.

Ešte sa chcem poďakovať za vaše zhrnutie SEO, je to dobrý prehľad. K off-page by som ešte dodal, že to je beh na dlhé trate. Nestačí len zapísať stránku do katalógov, spätné odkazy treba získavať postupne a mať ich stále viac. Je jasné, že záleží aj na kvalite. Práve preto je off-page časť náročnejšia. To je môj subjektívny názor.
0 0 Michael Pekarek (fb) 22.10.2010 00:00:00
Super
0 0 Zdenko Pek (fb) 22.10.2010 00:00:00
Suhlasim. Avsak zaujat webovým sídlom, ktore nema byt ako alebo cim zaujimave resp. nema tie moznosti neostava nic ine len budovat a budovat odkazovu stavu. Pohlady na SEO sa roznia a dnes sa mi zda, ze to vie ozaj robit "5" ludi v SR, dalsich "20" tomu rozumie a dakych "100" vie, ktora bije. Zbytok len tara alebo tomu nerozumie. Preto vela firiem, ktore tomu nerozumeju robia z toho biznis pre tych co to proste chcu mat a nevedia preco. Pocul som o jednom webe, ktore malo mat spravene SEO za 1 800 € no uz
len titulok bol na kazdej stranke rovnaky. Nonsens.
Zajtra.sk > > Marek Bakajsa (Embuck) o SEO: Linky sú menou budúcnosti


Kritika

Vieš ako robiť veci lepšie? Pomôž našim odvážnejším členom a skritizuj im projekty!

Reklama

Seriály zo Zajtra.sk

Reklama